Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Burnoutista kertominen töissä

Vierailija
08.04.2016 |

Miten olette kertoneet uupumuksesta töissä, vai oletteko kertoneet olenkaan? Kuinka on suhtauduttu?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertonut, mutta pomo sai kyllä tietää kun diagnoosit luki saikkutodistuksessa. Siitä lähtien olen ollut "valvonnassa". Siitä nyt 2vuotta. Nyt ollaan kohta samassa jamassa että saikkua tarttisin, mutta en uskalla jäädä tuon kyttäyksen takia.

Näin siis mulla, mutta pomo onkin täys ääliö ja narsisti.

Vierailija
2/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehittele mieluummin selkävaiva tms. Tai ota vuorotteluvapaata. Älä kerro töissä.

Töissä jaksaa kun oppii puolensa pitämään. Ja osa väsymyksestä monella tulee ihan privaattielämästään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet töihin

Teet mikä ehdit

Meet kotiin

Työt on vaan töitä

Jos jää tekemättä, ilmoita että et ehdi

Pomo hoitaa duunarin tekemään

Vierailija
4/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tarkalleen sua töissä harmittaa?

Vierailija
5/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin kertomaan itse omalle osastolleni palattuani pitkältä sairaslomalta, kun pomon piti hoitaa asia hienotunteisesti ennen paluutani ja järjestellä töitä niin, että pystyisin palaamaan. Kävin siis kesken sairasloman juttelemassa asiasta oma-aloitteisesti, ihan paluun helpottamiseksi. Pomo oli vain että "ai jaa, mä ihmettelin kun olit niin pitkään sairaana".

Ekana työpäivänä oli sitten sama meininki kuin ennen lähtöäni ja kukaan ei tiennyt mistään järjestelyistä (joiden tarkoitus oli että tekisin enemmän itsenäisiä, aikatauluttamattomia hommia, ei niinkään että tekisin vähemmän töitä kuin muut tai laiskottelisin). Jouduin itse sitten avautumaan sairaslomastani ja pomo kertoi järjestelyistä vasta seuraavalla viikolla. Niitä järjestelyitä ei kukaan halunnut noudattaa (tosiasiassa ne olisivat helpottaneet muiden työkuormaa, kun olisin tehnyt kaikki epämääräiset rästit pois) ja tilanne oli taas kuin en olisikaan ollut poissa. Ratkaisin ongelman hakeutumalla muualle töihin, sain uuden alun ja uutta virtaa. Valitettavasti kaikilla ei vastaavaa mahdollisuutta ole.

Vierailija
6/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kertonut, mutta pomo sai kyllä tietää kun diagnoosit luki saikkutodistuksessa. Siitä lähtien olen ollut "valvonnassa". Siitä nyt 2vuotta. Nyt ollaan kohta samassa jamassa että saikkua tarttisin, mutta en uskalla jäädä tuon kyttäyksen takia.

Minulla pomo ja työkaverit suht ok. Mietin vaan että voiko sieltä kuoriutua jotain ikävää käytöstä tämän johdosta. Tai miten vaikuttaa tuleviin töihin.

Ap

Vierailija
7/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehittele mieluummin selkävaiva tms. Tai ota vuorotteluvapaata. Älä kerro töissä.

Töissä jaksaa kun oppii puolensa pitämään. Ja osa väsymyksestä monella tulee ihan privaattielämästään

Olen ihan älyttömän huono valehtelemaan ja poden siitä huonoa omatuntoa. Jos yritän valehdella, niin jään yleensä heti kiinni, joka on noloa. ):

Ap

Vierailija
8/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burnout kertoo että olet laiminlyönyt velvollisuutesi työntekijänä. Työntekijän velvollisuus on ylläpitää työkykyä, jos vaikuttaa että työ kuormittaa liikaa on sinun syytä ennakoivasti keskustella siitä esimiehen kanssa. Burnout on aina työntekijän epäonnistuminen itsetuntemuksessaan ja velvollisuuksistaan huolehtimisessa.

Vierailija
9/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meet töihin

Teet mikä ehdit

Meet kotiin

Työt on vaan töitä

Olisikin noin helppoa kuin kirjoitat. Tuota minä yritin pitkään, ja hajosin vaan enemmän. Vaikutti omiin alaisiinikin niin paljon, että oli pakko jäädä lomalle.

Ap

Vierailija
10/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarkalleen sua töissä harmittaa?

Harmittaa? En koe tätä minkäänlaisena harmistuksena, vaan valtavana paniikkina ja ahdistuksena. Olo on kuin elokuvien pankkiryöstössä; varas osoittaa ohimoon, ja yritän vinhaan laskea rahoja jatkuvasti sekoillen ja märisten kauhun vallassa. Paitsi että se varas on omat ja työpaikan tavoitteet ja ne rahat on työtehtäviä.

Työ ei ole sellaista mitä oli aloittaessani, ja vastuut on kasvanut jatkuvasti. Minulla ei ole oikeastaan kunnon kykyjä ja koulutusta tehdä tätä työtä, nyt kun se on laajentunut näin mittavasti. Pomolle olen useaan otteeseen pitkällä aikavälillä puhunut tästä, ja että voisin ottaa hieman takapakkia jotta minulla olisi aikaa oppia. Luotto on lähtenyt täysin, kun kerta toisensa jälkeen hän valehtelee päin naamaa.

Olen käynyt useamman terapeutin juttusilla ja jokainen on ollut hämmästynyt miten laaja-alaista hommaa teen. Eräskin sanoi suoraan että hän lopettaisi työt jos olisi minä. Pomo on jonkinsortin työaddikti, ja se heijastuu pahasti työyhteisöön. Pelkää oman työpaikkansa puolesta, joten on pariin kertaan epäsuorasti uhkaillut meitä töiden loppumisella.

Ap

Vierailija
11/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin kertomaan itse omalle osastolleni palattuani pitkältä sairaslomalta, kun pomon piti hoitaa asia hienotunteisesti ennen paluutani ja järjestellä töitä niin, että pystyisin palaamaan. Kävin siis kesken sairasloman juttelemassa asiasta oma-aloitteisesti, ihan paluun helpottamiseksi. Pomo oli vain että "ai jaa, mä ihmettelin kun olit niin pitkään sairaana".

Ekana työpäivänä oli sitten sama meininki kuin ennen lähtöäni ja kukaan ei tiennyt mistään järjestelyistä (joiden tarkoitus oli että tekisin enemmän itsenäisiä, aikatauluttamattomia hommia, ei niinkään että tekisin vähemmän töitä kuin muut tai laiskottelisin). Jouduin itse sitten avautumaan sairaslomastani ja pomo kertoi järjestelyistä vasta seuraavalla viikolla. Niitä järjestelyitä ei kukaan halunnut noudattaa (tosiasiassa ne olisivat helpottaneet muiden työkuormaa, kun olisin tehnyt kaikki epämääräiset rästit pois) ja tilanne oli taas kuin en olisikaan ollut poissa. Ratkaisin ongelman hakeutumalla muualle töihin, sain uuden alun ja uutta virtaa. Valitettavasti kaikilla ei vastaavaa mahdollisuutta ole.

Tätä juuri pelkään. Monta kertaa aiemmin on käynyt niin, että olen puhunut työkuormastani, sille ehkä  luvataan tehtävän jotain, ja homma on kohta taas kahta kauheampi. Olen jo pitkään miettinyt että vaihtaisin työpaikaa, mutta ei tosiaan ole niin helppoa tässä taloustilanteessa. ):

Jotenkin tuntuu että tieto sairasloman syystä leviäisi, niin helpompaa olisi olla alusta asti rehellinen. Mutta mistäpä sen tietäisin varmasti.

Ap

Vierailija
12/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "valvonnassa".

Vierailija
13/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burnout kertoo että olet laiminlyönyt velvollisuutesi työntekijänä. Työntekijän velvollisuus on ylläpitää työkykyä, jos vaikuttaa että työ kuormittaa liikaa on sinun syytä ennakoivasti keskustella siitä esimiehen kanssa. Burnout on aina työntekijän epäonnistuminen itsetuntemuksessaan ja velvollisuuksistaan huolehtimisessa.

No voi hyvän tähden.

Olen useasti keskustellut pomon kanssa, ja aina se on yhtä kädenvääntöä. Viimeinen niitti oli, kun hän alkoi sysäämään erään töistä lopettaneen kollegan työtehtäviä/vastuita täysin minulle. Yritin siinä selittää että en todellakaan osaa sen alan tehtäviä (vrt. laivan kapteenista tehdään lentokapteeni, näin loistavalla logiikalla että molemmat ovat ison kapistuksen kapteeneja), enkä mitenkään voisi ohjata hänen alaisiaan. Pomo vaan hokee miten loistava tilaisuus tämä olisi minulle, selkeästi valehdellen.

Iso osa työpäivistä menee jossain turhanpäiväisissä kokouksissa tai kädenväännöissä, kun voisin olla alaisteni luona enemän hyödyksi.

Ap

Vierailija
14/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään muulla kertoa kokemuksistaan tai ajatuksistaan. Arvostaisin kovasti! Ja kiitos teille jotka ovat jo kommentoineet!

Ap

Vierailija
15/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla pomo ja työkaverit suht ok. Mietin vaan että voiko sieltä kuoriutua jotain ikävää käytöstä tämän johdosta. Tai miten vaikuttaa tuleviin töihin.

Ap

no kunhan et jää vellomaan ja jankuttamaan. Meillä kävi aikanaan niin, että ihan oikeasti sitä helpointa työsarkaa tehnyt suht pidetty työkaveri uupui. Ei tässä mitään, koitettiin helpottaa ja ymmärtää vuosia. Mutta aina kahvihuoneessa, ruokatauoilla yms. "mun uupumus mun uupumus masentaa uupumus". Vei hapet huoneesta. Lopulta kukaan ei enää halunnut olla tuon seurassa kun kaikki pyöri sen oman uupumuksen ympärillä. Oli siis jossain välissä pitkällä saikulla ja ajateltiin että kyllä se siitä, mutta kun tuli takaisin niin auta armias jos joltakin tuli hieman sanottavaa, ei saanut juuri sitä yhtä tiettyä päivää lomaa jonka halusi tai "joutui" tekemään ihan pikkuisen jotain ylimääräistä = 1-2 vko saikkua.

Alkoi ihan huolella vituttamaan vaikka ennen henkilöstä pidinkin. Tajusi lopulta siirtyä muualle kun kuormitti koko työpaikkaa ja lamasi ilmapiirin. Ja tästä jos tosiaan yritettiin puhua vaikka hienovaraisesti =saikulle.

En ole toista niin oman navan ympärillä pyörivää tavannut ennen tai jälkeen. Herätti jossain kohtaa kysymyksen, oliko edes uupunut vai lusmuiliko itselleen parempia tehtäviä. 

Onnistui pienellä kieroilulla tekemään yhdestä työkaverista syyllisen suurempaan uupumiseen mistä oli sitten 1kk saikulla. Kyseessä siis toinen aikoinaan masentunut ja uupunut joka oli sieltä päässyt ylös, ja tämän uupuneen kysyessä uupumuksesta kertoi tämä toinen ettei oikein osaa tuntea sympatiaa näin monen vuoden jälkeen.

Vierailija
16/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meet töihin

Teet mikä ehdit

Meet kotiin

Työt on vaan töitä

Olisikin noin helppoa kuin kirjoitat. Tuota minä yritin pitkään, ja hajosin vaan enemmän. Vaikutti omiin alaisiinikin niin paljon, että oli pakko jäädä lomalle.

Ap

Millaista työtä tarkalleen ottaen teet?

Vierailija
17/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burnout kertoo että olet laiminlyönyt velvollisuutesi työntekijänä. Työntekijän velvollisuus on ylläpitää työkykyä, jos vaikuttaa että työ kuormittaa liikaa on sinun syytä ennakoivasti keskustella siitä esimiehen kanssa. Burnout on aina työntekijän epäonnistuminen itsetuntemuksessaan ja velvollisuuksistaan huolehtimisessa

===perjantaikevennys.

työntekijän velvollisuus on juosta maraton puoleen tuntiin jos esimies niin "toivoo"

Vierailija
18/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota työsuojeluvaltuutettu mukaan keskusteluun esimiehen kanssa, hän tarkistaa onko sinulla selkeästi määritellyt työtehtävät. Ja onko niistä mahdollista suoriutua työaikana.

Kysy työsuojelusta tai luottamusmieheltä miten tehdään kirjallinen valitus esimiehen epäsiallisesta käytöksestä.

Nauhoita älypuhelimella kaikki keskustelut ja todistaja aina mukaan.

Saat hyvät korvaukset jos sinut irtisanotaan järjettömän laajuisten työtehtävien takia mutta pitää olla todistajia, nauhoitusuhka on hyvä itsessään.

Vierailija
19/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

no kunhan et jää vellomaan ja jankuttamaan. Meillä kävi aikanaan niin, että ihan oikeasti sitä helpointa työsarkaa tehnyt suht pidetty työkaveri uupui. Ei tässä mitään, koitettiin helpottaa ja ymmärtää vuosia. Mutta aina kahvihuoneessa, ruokatauoilla yms. "mun uupumus mun uupumus masentaa uupumus". Vei hapet huoneesta. Lopulta kukaan ei enää halunnut olla tuon seurassa kun kaikki pyöri sen oman uupumuksen ympärillä. Oli siis jossain välissä pitkällä saikulla ja ajateltiin että kyllä se siitä, mutta kun tuli takaisin niin auta armias jos joltakin tuli hieman sanottavaa, ei saanut juuri sitä yhtä tiettyä päivää lomaa jonka halusi tai "joutui" tekemään ihan pikkuisen jotain ylimääräistä = 1-2 vko saikkua.

Alkoi ihan huolella vituttamaan vaikka ennen henkilöstä pidinkin. Tajusi lopulta siirtyä muualle kun kuormitti koko työpaikkaa ja lamasi ilmapiirin. Ja tästä jos tosiaan yritettiin puhua vaikka hienovaraisesti =saikulle.

En ole toista niin oman navan ympärillä pyörivää tavannut ennen tai jälkeen. Herätti jossain kohtaa kysymyksen, oliko edes uupunut vai lusmuiliko itselleen parempia tehtäviä. 

Onnistui pienellä kieroilulla tekemään yhdestä työkaverista syyllisen suurempaan uupumiseen mistä oli sitten 1kk saikulla. Kyseessä siis toinen aikoinaan masentunut ja uupunut joka oli sieltä päässyt ylös, ja tämän uupuneen kysyessä uupumuksesta kertoi tämä toinen ettei oikein osaa tuntea sympatiaa näin monen vuoden jälkeen.

Kuulostaa erittäin uuvuttavalta personalta, jolla on varmaan taustalla muutakin kuin pelkkää työuupumista. Pidän tämän mielessä.

Olen kaiken tsemppi-energiani käyttänyt aina töissä, ja yrittänyt pitää siellä iloista ja jaksavaa maskia. Muutaman työkaverin kanssa on voinut keskustella epäkohdista, mutta en toivottavasti ole ihan hengästyttänyt heitä silloin. Epäilen että meillä on työympäristössä yksi jos toinenkin joilla on ainakin alkava työuupumus. Jutuista, olemuksesta ja työmäärästä päätellen.

Ap

Vierailija
20/23 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meet töihin

Teet mikä ehdit

Meet kotiin

Työt on vaan töitä

Ap

Millaista työtä tarkalleen ottaen teet?

Erittäin epämääräistä.

Aloitin tuolla luovasta projektityöstä, joka kuin varkain laajeni opetuksellisiin töihin eräänlaiseen esimiesasemaan. Työhön kuuluu myös asiakaskontakteja, yksilövalmennusta, pienimuotoista raportointia, ym ym. Paljon pikkusälää jotka jotenkin hatarasti liittyvät toisiinsa. En oikein tiedä miten sen tarkemmin kertoisin. Työ vaatisi sosiaalialan koulutuksen luultavasti, mutta minulla on ihan eri alan ammatti.

Ap