Aknea? ja keinot tervetulleita
Eli tilanne on siis se, että olen parikymppinen nainen. Teini-iässä kärsin otsan alueella pahoista iho-ongelmista. Sitten ongelmaat siirtyi poskien alueelle. 18 vuotiaana aloin syömään cypretyl e-pillereitä akneen määrättynä. Niillä aluks iho räjähti, mutta sitten korjautui. Lopetin pillerit, koska en halunnut hormoneja kehooni. Iho pysyi vuoden hyvänä, samoin menkat oli sen vuoden poissa pillereiden lopetuksen jälkeen.. Lopetin siis syksyllä 2014, ja nyt iho on poskien alueelta aivan järkyttävän kipeä ja kamalassa kunnossa.. onkohan tää aknea ja kaokki vinkit tervetulleita. Alan kotikonstein olla voimaton.. oiskohan lääkärin paikka? Ja e-pillereitä ei enää koskaan..
Tässä kuvaa tän hetkisestä tilasta
Kommentit (10)
Mulla on auttanut paljon öljyt ihonhoidossa. Olin itsekin todella skeptinen, mutta onneksi kokeilin. Illalla käytän arganöljyä/jojobaa rasvana. Iho on rauhoittunut todella paljon, ei tule enää kipeitä paiseita ja punasuuskin on vähentynyt. Toinen vinkki on hellävaraisemmat puhdistusaineet, mulla ne tehoaineet vain pahenti tilaa. Tämän hetken suosikki putsari on Lushin Fresh farmacy. Tsemppiä kovasti!
Ei mitään kokeiluja ja kikkailuja ruokavalioilla tai kookosöljyillä. Sen sijaan mene:
ihotautilääkärille ja Roaccutan, vaikuttavana aineena isotretinoiini, peliin ja voit saada pysyvästi kirkkaan ja sileän ihon. Sadattuhannet ovat saaneet.
Älä tao päätäsi seinään, vaan anna ihotautilääkärin ottaa vastuu ihosi paranemisesta. Älä pelkää isotretinoiinilla pelottelua. Tulet olemaan onnellinen kun saat todellista hoitoa.
On ehdottomasti akne! Mene mahdollisimman nopeasti ihotautilääkärille, sieltä saat paremman ja nopeamman avun kuin yleislääkäriltä. Luulen, että saat ihan sisäisen lääkityksen suoraan plus jonkin ihonpintaan vaikuttavan voiteen, kyllä tuo ainakin keskivaikea akne on. Tsemppiä!
Sinkki! Valitse hyvin imeytyvä, itse suosin kelasin sinkkiä. Oma hormonaalinen akne pillereiden lopetuksen jälkeen tasottui tosi nopeasti sinkin aloituksen jälkeen :).
Mulla auttoi raskaus akneen. Varsinkin jälkimmäisen raskauden aikana ja jälkeen iho on pysynyt aika hyvänä.
Juu ehdottomasti ihotautilääkärille mars. Hormoniperäinen akne ei parane millään pesuaineilla tai ruokavalioilla, vaan se vaatii sopivat lääkkeet. Itsellä keskivaikea akne korjaantui antibioottipohjaisella voiteella (Clindoxyl), Roacuttania en halunnut/saanut koska tarkoitus oli tulla raskaaksi. Noh, nyt raskaus on korjannut ihon mutta eiköhän se taas räjähdä käsiin kun hormonitoiminta raskauden jälkeen käynnistyy.
Lääkäriin vaan. Itse kärsin aknesta lähes 10 vuotta ennen kuin "tajusin" mennä lääkäriin! Turhaan kärsin. Nyt antibiootteja syöty 4 kk ja ei finnin finniä missään. Olen varautunut siihen että antibiootti ei auta pysyvästi. Jos akne palaa, otan mielelläni roa kuurin.
Entä jos ei haluaisi syödä antibioottia tai roaccuttania? En ole aloittaja ja syön tällä hetkellä akneen e-pillereitä. Haluan kuitenkin lopettaa ne tänä keväänä verenkiertohäiriöiden vuoksi ja olen melko varma, että akne pamahtaa takaisin, vaikka tällä hetkellä iho on hyvä.
Antibiooteista olen kuullut ettei ne auta kun sen ajan, kun niitä syö ja ei muutenkaan kiinnostaisi heikentää omaa normaaliflooraa. Roaccuttanin voisin ehkä ottaakin huolimatta siitä, että aika myrkkyä sekin, mutta olen tosi allerginen maapähkinöille ja tuoteselosteessa lukee ettei siinä tapauksessa voisi syödä sitä?
Olen putsannut ruokavaliota nyt pillereillä ollessa ihan huimasti ja toivoisin, että tällä olisi jotain vaikutusta ihoon pillereiden lopetuksen jälkeen, mutta en odota ihmeitä. Mikäköhän ihme siinä onkin, että toiset saa aknen niin helposti ja toiset ei sitten millään :(
Miksi et mene lääkäriin? Sieltä saat parhaan avun.