Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi me suomalaiset tuijotamme toisiamme? o_o

Vierailija
07.04.2016 |

Kyllä, ulkosuomalaisten kertomukset toisessa ketjussa vahvistivat oman kokemukseni ja nyt meidän pitäisi ratkaista tämä ongelma, jotta meillä kaikilla olisi hiukan mukavampaa taas asuttaa tätä pikkumaata! :)

Eli miksi me suomalaiset tuijotamme ja tarkkailemme toisiamme? Onko tämä joku yleinen huono tapa, johon olemme tottuneet? Johtuuko siitä että välitämme liikaa siitä mitä meistä ajatellaan ja siksi tarkkailemme toisia herkeämättä?
Voitaisiinko me lopettaa tämä?

Muualta tulleet vieraani ovat kysyneet tätä minultakin monesti. Yhdysvalloista tullut tuttavani otti vakavalla naamalla asian puheeksi, kertoi että vastaavanlainen tuijotus kotimaassa koetaan törkeänä, loukkaavana ja hän kokee sen ahdistavana. Tuollaisesta tuijotuksesta mennään kysymään tuijottajalta että mikäs ongelma hänellä on... Ei kuulemma kyse tietystä tilanteesta vaan siitä että julkisilla paikoilla monet tuijottavat häntä.

Saksalainen opiskelukaverini kertoi myös samaa, kysyi että mikä juttu tämä on kun häntä katsotaan aina pitkään? Ei tietääkseen ole kovin huomiotaherättävä, äänekäs tai muuta sellaista..

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole törmännyt tuollaiseen tuijottamisenn, missä sitä tapahtuu?

Vierailija
2/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata mutta muistan viela elavasti kun koululaisena odotin bussia aikaisin aamulla (koulu oli kaukana) ja kaikki, KAIKKI jotka ajoivat ohi kaansivat paansa Exorsist-tyyliin. Olihan se varmaan kiinostavaa kun seisoin lumessa tumput suorina. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aloita sinä tokikertomalla miksi tuijotat. Minä en tuijota, enkä ole nähnyt muidenkaan näin tekevän.

Vierailija
4/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on pitempi katsekontakti kuin mihin useimmissa muissa kulttuureissa on totuttu. Henkilökohtainen reviiri on myös aika outo juttu monille ulkomaalaisille, jotka tuppaavat syliin, vaikka suomalainen yrittää pysyä käsivarrenmitan päässä. Tottukoot sinun kaverisi täkäläisiin tapoihin ja meikäläiseen kohteliaisuuteen, kun kerran tänne tulevat. Käykööt ensin vaikka eskimoiden ja japanilaisten luona totuttautumassa, niin Suomi tuntuu ihan tutulta paikalta.

Kulttuurien tapojen eroja käsittelevät kirjat ovat aika käteviä tämän "ongelman" ratkaisemisessa. Liikematkalaisille on olemassa hyviä oppaita siitä, mitä missäkin sopii tehdä.

Vierailija
5/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain narsistit luulee, että kaikki katsoo heitä

Vierailija
6/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on pitempi katsekontakti kuin mihin useimmissa muissa kulttuureissa on totuttu. Henkilökohtainen reviiri on myös aika outo juttu monille ulkomaalaisille, jotka tuppaavat syliin, vaikka suomalainen yrittää pysyä käsivarrenmitan päässä. Tottukoot sinun kaverisi täkäläisiin tapoihin ja meikäläiseen kohteliaisuuteen, kun kerran tänne tulevat. Käykööt ensin vaikka eskimoiden ja japanilaisten luona totuttautumassa, niin Suomi tuntuu ihan tutulta paikalta.

Kulttuurien tapojen eroja käsittelevät kirjat ovat aika käteviä tämän "ongelman" ratkaisemisessa. Liikematkalaisille on olemassa hyviä oppaita siitä, mitä missäkin sopii tehdä.

Käväisinpä etsimässä lukemista, jota ap voi tarjota ahdistuneille ulkomaalaisille kavereilleen. ;)

Nro 5

http://businessculture.org/northern-europe/finland/business-communicati…

Vierailija
7/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun luulin että se on just päinvastoin. Kaikki aamubussisakin tuijottaa tiukasti ulos ettei vahingossakaan katso ketään päin.

Ainoastaan muutaman teinin ja "urpon" olen nähnyt tuijottavan, mutta niiden mietteet nyt jokainen arvaa. Haukutaan kaikki mikä liikkuu, keskenkasvuisuus menossa.

Vierailija
8/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa tästä mieleeni kun olin juuri autokaupassa ja automyyjän turvaväli oli metrin verran minun reviirini puolella. Myyjä tuli liian lähelle siis, ja minä siirryin metrin taaksepäin, jolloin myyjä otti pari askelta taas minua kohti. Näin menimme ympäri kauppaa kunnes en enää kestänyt ja pakenin ovesta ulos. Taisi olla huvittava näky :D

Vierailija
9/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeksi tänään mua tuijotti lastenvaunuja työntänyt nainen, toki itse nopeasti vilkasin sivulle niin huomasin että se tuijotti mua.. käänsin katseen pois enkä itse jäänyt tölläämään, ehkä mulla oli roska naamassa tai jotain

Vierailija
10/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua katsottiin Saksassa niin, etten ole suomessa sellaiseen törmännyt. Siis yksi ihminen, nainen, ihan normaalin näköinen, tuijotti jatkuvasti eikä häiriintynyt siitä että katsoin takaisin vaan näytti silloin aika "huvittuneelta". Mielestäni tilanne oli aika pelottava..

Vierailija
11/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei minua ainakaan tuijoteta, ja olen sentään melko friikin näköinen.

Vierailija
12/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viimeksi tänään mua tuijotti lastenvaunuja työntänyt nainen, toki itse nopeasti vilkasin sivulle niin huomasin että se tuijotti mua.. käänsin katseen pois enkä itse jäänyt tölläämään, ehkä mulla oli roska naamassa tai jotain

Se ihan varmasti on tosi kauan sua tuijottanut, eikä niin että olisit vaan sattunut siihen maisemaan mitä nyt kävellessä katellaan. Maahanko ite tuijotit?

Vierailija
13/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaankin syyllistyn tähän. Katselen mielelläni ihmisten yksittäisiä piirteitä, ja huomaan joskus itsekin vilkuilevani vähän väliä esim. poikkeuksellisen kauniita hiuksia tai silmiä. Vauvoja ja pieniä lapsia tulee myös tuijoteltua, mitäs ovat niin suloisia. Olen siis harmiton nelikymppinen nainen, vaimo, äiti, ja mielelläni sanoisin näille ihmisille jotakin kivaa, mutta kun ei Suomessa kehtaa.Tai uskalla. Esim. eilen näin bussissa vahvan vyötärömittaisen letin ja vastustamattomat pisamat (eri henkilöillä), pakkohan niitä oli ihailla.

Vierailija
14/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Etelä-Koreaan missä jokaista ei-aasialaista tuijotetaan kuin niillä olisi seitsemän päätä ja hevosen kaviot.

Kiinassa otetaan taas oikein kiviäkin ulkomaalaisista ilmestyksistä.

Vierailija
15/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassahan niitä huonotapaisia, sivistymättömiä moukkia piisaa..!

Vierailija
16/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Etelä-Koreaan missä jokaista ei-aasialaista tuijotetaan kuin niillä olisi seitsemän päätä ja hevosen kaviot.

Kiinassa otetaan taas oikein kuviakin ulkomaalaisista ilmestyksistä.

*edit

Vierailija
17/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tuijotan aina söpöjä aasialaisia opiskelijatyttöjä. Nam!

M

Vierailija
18/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuijotetaan! Hyvin ärsyttävää. Itse olen ainakin meikattuna ihan tavallisen sievä, mutta minusta väkisinkin silti näkee, että olen joskus ollut vakavassa tapaturmassa, ja sekös joitakuita kummeksuttaa. Ihan täytyy kääntyä katsomaan.

Miettikääpä omalle kohdallenne, onko tällainen "tuplarangaistus" iloinen asia: ensin taistelet hengestäsi, ja kun olet toipunut ja elät normaalia elämää, on ihan ok tuijotella ja vaikka vähän supattaakin. Mitäs me hienotunteiset suomalaiset. ;)

Eiväthän möllöttämiseen onneksi läheskään kaikki syyllisty. Omasta mielestänikin olen vain tavallinen ihminen, jolla on käynyt epätavallisen huono tuuri. Osaan myös tarvittaessa tuijottaa takaisin kenet tahansa tuijotuksen aloittajan "kumoon", asetuksistani löytyy kaikkea aina ylimielisestä vähä-älyisen oloiseen tuijotukseen. ;)

Vierailija
19/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaa tuijottaa vastaantulijoita, mutta rakastan elokuvissa lähikuvia ihmisten naamoista, kun oikein saa tuijottaa pitkään ja hartaasti!

Vierailija
20/71 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen kyttäkulttuurihan täällä vallitsee. Ei tarvitse mennä kuin Viroon ja saa puuhata mitä haluaa ja kulkea miten kulkee ilman, että kukaan kiinnittää huomiota saati että kyttäisi. Liian homogeeninen kansa, siinä se vika on. Kytätään toisia, että pysyvätkin ruodussa eivätkä ole liian erilaisia tai eri tapaisia. Tai puhumattakaan, että istuttelisivat erilaisia kukkia puutarhaansa tai kavattaisivat lapsensa just niinkuin pitää.