Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi insinööreillä on niin epärealistinen käsitys matemaattisista taidoistaan?

Vierailija
07.04.2016 |

Varsinkin jollakin pienemmällä paikkakunnalla keskinkertaisin arvosanoin AMK-tutkinnon suorittaneet miesinsinöörit kuvittelevat olevansa jotain suuriakin matemaatikkoja...:D

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole huomannut vastaavaa. Tosin kyllähän se omaa käsitystä nostattaa kun lukee vaikka tältä palstalta jotain lääkelaskupähkäilyjä. Toisekseen eiväthän insinöörit mitään matematiikkaa edes opiskele. Lähinnä laskemista vain.

Vierailija
2/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he osaavat prosenttilaskut. Tällä hetkellä se on (valitettavasti) matemaattista huippuosaamista tässä maassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko itse integroida gaussin normaalijakauman?

Vierailija
4/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko itse integroida gaussin normaalijakauman?

Yhtä hyvin kuin kuka tahansa muu. Nolla pistettä sinulle tästä mukaovelasta viestistä.

Vierailija
5/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen pitänyt itseäni keskinkertaisena, mutta sitten kun näin noita paljon mainittuja lääkelaskuja, niin nehän ovat ihan helppoja. Vaikeus kai lieneekin siinä, että niissä, ymmärrettävästi, ei saa tulla yhtään virhettä. Tosin itse teen esimerkiksi monen muun ohessa lämpölaskelmia, eikä niitäkään saa kyllä väärin laskea mutta virheet on silti helpommin korjattavissa. t.  Insinööri, tosin nainen 

Vierailija
6/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaattiset taidot ovat samanlainen asia kuin vaikka laulutaito tai ulkonäkö. Joillakin ihmisillä vain on uskomus että ovat todella hyviä kunhan ovat parempia kuin pari kaveriaan.

Vierailija
7/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä on lääkelaskut?

Vierailija
8/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä on lääkelaskut?

https://sites.google.com/site/laeaekehoidonperusteet/laeaekelaskuja

Nää nyt ei ainakaan mitään ihmeellistä tiedettä ole. T. insinööri. 

Vierailija
9/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörimatiikan taso on samaa kuin lukion lyhyessä matematiikassa. Pitkä matematiikka on jo paljon haastavampi. Ja ei kai meidän semipikkupaikkakunnalla kukaan kuvitellut olevansa hyvä matematiikassa. Päin vastoin, mitä enemmän alaan tutustuu sitä enemmän ymmärtää kuinka vähän oikeasti osaa.

Vierailija
10/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööreiltä on vaadittu matemaattista osaamista viimeksi joskus 1950-luvulla. Silti tuo ajatus yhä elää että tutkinto olisi jotenkin matemaattisesti vaativa.

Vierailija
11/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen pitänyt itseäni keskinkertaisena, mutta sitten kun näin noita paljon mainittuja lääkelaskuja, niin nehän ovat ihan helppoja. Vaikeus kai lieneekin siinä, että niissä, ymmärrettävästi, ei saa tulla yhtään virhettä. Tosin itse teen esimerkiksi monen muun ohessa lämpölaskelmia, eikä niitäkään saa kyllä väärin laskea mutta virheet on silti helpommin korjattavissa. t.  Insinööri, tosin nainen 

Lujuuslaskelmavirheessä voi tulla ruumiita.

Vierailija
12/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niitä illusorisen hohteen tyyppejä ole alalla kuin alalla.

Vierailija
13/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "epärealistinen"? Eivätkö osaa laskea sitä mitä luulevat osaavansa, vai mitä tarkoitat?

Vierailija
14/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, huomaa olevansa ihan keskivertoa parempi, kun lueskelee näitä juttuja. Tällä palstalla kammoksutaan juuri noita lääkelaskuja. Ja nekö on sitten haasteellisimpia laskutoimituksia, mitä suurin osa av-porukasta tietää? T. DI, myös nainen

Vierailija
15/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin laajat DI-matikat ja oon silti työttömänä. Sen sijaan amk-matikat rimaa hipoen suorittanut inssikaverini on alan töissä. Reilu maailma

Vierailija
16/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Vertillä on 36 markkaa ja Mortilla on kolmasosa siitä mitä Minnillä, niin paljonko rahaa Minnillä on kun kaikkien kolmen yhteenlaskettu rahamäärä on 64 markkaa?

Vierailija
17/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Vertillä on 36 markkaa ja Mortilla on kolmasosa siitä mitä Minnillä, niin paljonko rahaa Minnillä on kun kaikkien kolmen yhteenlaskettu rahamäärä on 64 markkaa?

21 mk

Vierailija
18/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin laajat DI-matikat ja oon silti työttömänä. Sen sijaan amk-matikat rimaa hipoen suorittanut inssikaverini on alan töissä. Reilu maailma

Niin. Insinööritoimistossa ei harrasteta matikkaa vaan tehdään työtä. 

Vierailija
19/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole insinööri, mutta kyllä AMK-insinööri joka on kunnolla matikkansa opiskellut, peittoaa kaikki lukiolaiset. Lukion laaja matematiikaa ei todellakaan ole mitään erityistä, esimerkiksi sopivasti taktikoimalla voi YO-kokeestakin saada hämmästyttävän hyvä arvosanan. Jos ei muuten, niin sitten TI:n superlaskimen avulla... Suurin osa "kohtuullisen hyvin" lukion laajaa matematiikka osaavista ei esimerkiksi kykene yliopiston peruskursseilla vaadittavaan osoittamiseen / asian todistamiseen.

Toki sitten jos joku oikeasti on matemaattisesti lahjakas, niin asia on eri. Mutta tällöinkin se ei ole kiinni sinänsä siitä koulutuksesta vaan yksinkertaisesti ihmisen omista kyvyistä.

Minun opiskelukaverini kykeni aikoinaan tietojenkäsittelytieteen cumun peruskurssilla tekemään tietokantoihin liittyvien loogisten lauseiden yhteydessä parempia ratkaisuja, kuin esimerkkivastaukset tehnyt tietojenkäsittelytieteen professori.

Eikä tämä opiskelukaverini ollut koskaan ennen kurssia edes tutustunut aiheeseen. Hän vain yksinkertaisesti oli (ja on !) inherentisti niin matemaattis-loogisesti lahjakas.

Vierailija
20/51 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kans tajua, miksi noista lääkelaskuista täälläkin monesti kohkataan. Täysin peruskoulukamaa. Jos osaa kertotaulut ja yksikönmuunnokset, niin siinä se.