Vierailija

Oon ollut kahdessakin isohkossa organisaatiossa HR-puolella töissä ja näin se menee. Jos on ollut rekry ja hakemuksia tullut ja niitä seulotaan, tulee pomot tarkistamaan että sukulaisten lapset/sukulaiset tai muut joille ovat palveluksen velkaa, ovat mukana haastatteluissa. Ei ole väliä, vaikka haastatteluun pääsyn kriteeri ei olis täyttynyt kun pomo määrää että tämä tyyppi otetaan ja noita pomoja sitten muuten riittää eri osastoilta, jotka tunkevat nokkansa asiaan. Haastatteluvaiheessa sama juttu ja silloin voi vielä joku pomo tunkea mukaan jonkun, joka ei ole edes hakemusta lähettänyt. Entisessä työpaikassa piti merkitä hakijan cv:hen tietyillä väreillä tiettyjen pomojen suosikit. Pätevintä ja osaavinta ei läheskään aina valittu. Nyt taitaa tilanne olla vielä pahempi?

• ylös 16
  • alas 3

Kommentit (10)

Vierailija

Olen ollut HR hommissa, isoissa ja pienissä firmoissa, nyt yhtäjaksoisesti18 vuotta. Ikinä en ole moiseen törmännyt. Ainoa "suhteilla" taloon tullut oli mun oma pikkusisko tonnilaiseksi 16v sitten kahdeksi viikoksi. Ja viime syksynä oma poika tuli palkattomaksi taksvärkkiläiseksi 6h:ksi.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen ollut HR hommissa, isoissa ja pienissä firmoissa, nyt yhtäjaksoisesti18 vuotta. Ikinä en ole moiseen törmännyt. Ainoa "suhteilla" taloon tullut oli mun oma pikkusisko tonnilaiseksi 16v sitten kahdeksi viikoksi. Ja viime syksynä oma poika tuli palkattomaksi taksvärkkiläiseksi 6h:ksi.  

Et ole ikinä moiseen törmännyt vaikka itse olet tehnyt vastaavaa.

• ylös 15
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei muita olekaan kesätöissä kuin työntekijöiden omia tai sukulaislapsia.... Omat lapset vielä niin pieniä ettei asia ole ajankohtainen mulle mutta kiva tietää että niillä sitten teineinä on täällä varma työpaikka. Kuulemma ikivanha käytäntö ja toimii hyvin. Kakarat ei kehtaa hoitaa hommiaan huonosti kun vanhemmat tai sedät tai tädit vahtii vieressä. :=))

Vierailija

Itse toimin hr hommissa pk-yrityksessä ja kyllä meillä jaetaan kesätyöpaikkoja työntekijöiden lapsille ja tutuille. Tietenkin. Kuten myös TET-paikkoja ym. harjoittelupaikkoja.

Eri asia onkin sitten kun valitaan henkilöä vaativimpiin tehtäviin. Silloin ei tietenkään suosita tuttua henkilöä, ellei hän myöskin ole pätevä. Ei ole kenenkään edun mukaista, että tehtävään valitaan joku ammattitaidoton.

Vierailija

Olen törmännyt vastaavaan, mutta muistetaan myös, että kun työt eivät suju vain näiden rekryjen kanssa, niin otetaan myös ihan pätevä, tehtäviin parhaiten sopiva ja mahdollisesti kokeneitakin. Osa sukulaisista on ihan hyviäkin juuri, kun heillä on taustansa tuki ja neuvot, mutta osalle kyseessä on suojatyöpaikka.

Vierailija

Keskiviikkoaamuna Suomen vastarintaliikkeen asettama pommi räjähti Tampereen poliisilaitoksella. Pommin aiheuttamat vahingot olivat valtavat. Räjähdys tappoi välittömästi noin 70 poliisia. Alue oli täydellisen tuhon näyttämö. Koko rakennus luhistui täysin, osittain rakennuksen sisäpihalle ja osittain kadulle. Valtavan kokoinen, ammottava aukko oli syntynyt kadun asfalttiin aivan tuhoutuneen rakennuksen raunioiden eteen.

Vierailija

Pitää hankkii suhteita ja kontakteja ja verkostoitua.

On se parempi ku raha menee perheelle tai suvulle ;)

Vierailija

Miksei kukaan nää tätä niin, että hyvä ottaa taloon joku, jonka joku jo tuntee? Aina naristaan suhteista ja siitä, ettei päteviä palkata. Itse olen näin palkattuna ja kun olen kuunnellut juttuja kahdesta, paperilla pätevästä edeltäjästäni, niin en yhtään ihmettele, että mut soitettiin haastatteluun vaikka en ollut edes paikkaa hakenut! Koulutuskin mulla on kesken, mutta tahto oppimiseen ja onnistumiseen sitäkin suurempi. Taitoni ja luonteeni taas mahdollistavat onnistumisen, vaikka paperilla en toistaiseksi ykkösvalinta olisi ollutkaan.

En tosin alasta tai kaikista ihmisistä tiedä, mutta itselleni ei tulisi mieleenkään suositella tyyppiä, joka ei hommiaan handlaa. Samoin koen asemassani nyt, että mun täytyy tehdä parhaani, etten tuota pettymystä itseäni suositelleelle ihmiselle.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.