Paras ehkäisykeino mielestänne
Kokemuksia, keskustelua, plussia ja miinuksia. Nainen 22v, parisuhteessa, ei lapsia. E-pillerit ei sovi, pää sekoaa hormooneista. Todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset, kuparikierukka ollu ajatuksissa mutta en tiedä uskallanko, jos pahentaa vuotoja. Luin myös että monet tuntevat yhdynnässä sen kierukan kipuna, eikä sekään nyt oikein innosta.. Kondomit tällähetkellä käytössä, ei ole niistäkään löytynyt mitään lempparimerkkiä. Yhtä paskoja kaikki. 😅 Mitä tässä nyt voi tehdä, kun kaikessa on hormooneja? Kohtalotovereita?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut käytössä 26 ikävuoteen mennessä ainoastaan kondomi ja siitä en aio luopua niin kauan kuin ehkäisy on tarpeen. Uskon vakaasti siihen, että hormonitoimintaani vaikuttavat lääkkeet ovat isompi paha keholleni, kuin kuukautisten kestäminen vielä muutaman vuosikymmenen. Ja ei ole puolisollenikaan siis ongelma käyttää kondomia. Me ostamme netistä aina 100kpl pakkauksen, jolloin hintakaan ei ole paha.
Jos kuukautisesi ovat todella kivuliaat, niin hormonikierukka voisi auttaa niihin. Osaathan ottaa särkylääkettä kipua edeltävästi ja riittävästi kuukautisten aikaan? Onko endometrioosia suvussa? Oikein asennettuna yhdyntäkipuja kierukasta aiheuttaa yleensä vain liian pitkiksi jätetyt kierukan langat, ja niitä voidaan lyhentää tarvittaessa. Liikaa ei kannata varata muiden ihmisten yksittäisille kokemuksille esim. kierukan sivuvaikutuksista, ainoastaan kokeilemalla tiedät sopiiko se juuri sinulle.
Kuparikierukkaa en suosittelisi sinulle.
Näinhän se on, että se olisi laitatettava se hormonikierukka ja kokeiltava, vasta sitten sen näkee. Kauankohan semmosen kanssa menee aikaa, että alkaa näkymään, mitenkä se kehoon vaikuttaa? Jotenkin me ei olla vaan onnistuttu löytämään sopivia kumeja, vielä tähänkään päivään mennessä. Niinkuin sanoit, netistä on seuraavat tilattava niin saapahan oikean kokoiset. Etsinnässä ollut lähinnä isot, mutta ohuet kondomit.
Särkylääkkeitä syön, oppinut ottamaan oikeeseen aikaan sitä. Aika herkkä vatsa vaan on, niin ei viitsi kokoajan syödä.
Jotenkin mä vielä nämä kivut ja sen litrakaupalla vuotamisen kestäisin, kunhan ei välttämättä tarvihtis hormoneja tunkea kehoon, mutta alkaa tuntua että ei jotenkin ole enää vaihtoehtoja. Endometrioosia ei tietääkseni ole.
Terveyskirjasto- sivustolta suosittelen etsimään hormonikierukasta (ja hormonaalisesta ehkäisystä muutenkin) tietoa, jos kiinnostaa tarkemmin itse ottaa asioista selvää ennen lääkärille menoa :) n. 6kk suositellaan odottamaan kuukautiskierron, mielenvaihteluiden jne. tasaantumista kierukan laiton jälkeen. Kierukassa on vain keltarauhashormonia eli toimii eri tavalla kuin yhdistelmäehkäisypillerit ja voisi toimia sinulla.
Vatsaystävällisempi särkylääke on parasetamoli, joten suosittelisin painottamaan sen käyttöä, jos on herkkä vatsa, eikä maksassa ongelmia. Parhaan suojan kipua vastaan saa yhdistämällä parasetamolin ja jonkun tulehduskipulääkkeen esim ibuprofeenin, sinun tapauksessa voisi olla niistä 2:1 annostus :)
T. 11
Mä nyt oon lueskellut illan mittaa sitä sun tätä hormonikierukasta. Myös niitä huonoja puolia, moni on kirjoittanut että ei ole pillerit sopineet, eikä sopinut hormonikierukkakaan. Samat masennukset ja haluttomuudet tulleet kierukankin myötä, vaikka siinä on vähemmän hormoneita. Mutta niinkun sanottiin, ei voi laittaa liikaa painoarvoa muiden kokemuksille. Eihän se selviä kun kokeilemalla, tää on nyt laitettava harkintaan.. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi täältäkin lukea kuinka hankalaksi on lapsiperheen elämä tehty suomessa.se käy ehkäisystä.piuhat katki.ei kannata tehdä lapsia.
Maailman etuoikeutetuin ihminen , suomalainen nainen itkemässä kovaa elämäänsä?
Suomessa kenelläkään ei ole asiat niin hyvin kuin lapsiperheillä. Vai itkettääkö se euron lapsilisän leikkaus noin kovasti?
Parhaaksi ehkäisykeinoksi olen huomannut ihan omana itsenäni olemisen. Melko kivuton ja 100% varma ehkäisy. Jos et ole minä niin tilanteesi on jo varmaan melko huono ja mitään ei ole tehtävissä. Pahoittelen.
Terveisin Naispelko22
Googleta ehkäisytietokone.
T:ent. hormonihirviö
No tehkää niitä lapsia!
Sen takia teillä ne lisääntymisvärkit on.
Nykyaikana vallalla oleva ajatus on, että lapset ovat taakka. Tämä itsekeskeinen ajatus on johtanut lasten tappamisen hyväksymiseen (abortti) ja ehkäisyn käyttöön itsekkäistä syistä.
Raamattu kertoo lasten olevan Jumalan lahja (1. Moos. 4:1, 33:5). Lapset ovat Herran anti (Ps. 127:3-5). Lapset ovat siunaus Jumalalta (Luuk. 1:42). Lapset ovat vanhempiensa kruunu (Sananl. 17:6). Jumala siunasi lapsettomia naisia jälkikasvulla (Ps. 113:9; 1. Moos. 21:1-3; 25:21-22; 30:1-2; 1. Samuel 1:6-8; Luuk. 1:7, 24-25). Jumala tuntee lapset ennen heidän syntymäänsä (Jer. 1:5; Gal. 1:15).
Kapseli. Ennen oli pari Implanonia peräkkäin, poistatin ja raskauden jälkeen kolmas Implanon. Nyt toinen Nexplanon peräkkäin. Ei mitään haittavaikutuksia. Vuodot loppui, menkat on pari päivää niukalti kerran vuoteen tai puoleentoista. Ei hormoniheittelyitä, aknea, painonnousua tms.
Suuseksi. Mutta ei yhdynnän lisäksi vaan asemesta.
Kiitos viestin "Onnistunut ehkä.." ja viestin 20 kirjoittajat. Ilmeisesti tuo on ihan normaalia sitten, että asennuksen jälkeen sitä pientä vuotoa/tuhrua tulee parisen kuukauttakin.. millälailla ton kierukan hormonit sitten eroaa yhdistelmäehkäsipillereistä? Tänkin lääkäri osaisi minulle selittää, tiedän. Kai mä vähän kiinnostuin tästä vehkeestä. :D pelottaa vaan tottakai että tuleeko samoja haittavaikutuksia kun pillereiden kanssa. En tahdo olla haluton masentunut zombi/sekopää yhtäaikaa. Ap