Paras ehkäisykeino mielestänne
Kokemuksia, keskustelua, plussia ja miinuksia. Nainen 22v, parisuhteessa, ei lapsia. E-pillerit ei sovi, pää sekoaa hormooneista. Todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset, kuparikierukka ollu ajatuksissa mutta en tiedä uskallanko, jos pahentaa vuotoja. Luin myös että monet tuntevat yhdynnässä sen kierukan kipuna, eikä sekään nyt oikein innosta.. Kondomit tällähetkellä käytössä, ei ole niistäkään löytynyt mitään lempparimerkkiä. Yhtä paskoja kaikki. 😅 Mitä tässä nyt voi tehdä, kun kaikessa on hormooneja? Kohtalotovereita?
Kommentit (34)
Hormonikierukka voisi kuitenkin sopia sinulle sillä hormonivaikutus on erilainen kuin pillereissä. Siitä olisi apua kuukautisiinkin. Kuparikierukkaa en laittaisi jos jo nyt vuodat enemmän kuin tarpeeksi.
Ehkäisylaastari, rengas ym sisältää myös hormoneja mutta vain kokeilemalla tiedät meneekö nuppi sekaisin.
Ehkäisyimplantti? Siinä on vain keltrauhashormonia ja ei ole estrogeenia niin ehkä kestät sen paremmin kuin pillerit. Oliko sinulla aikaisemmin yhdistelmäpillerit vai minipillerit vai oletko jo kokeillut molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka voisi kuitenkin sopia sinulle sillä hormonivaikutus on erilainen kuin pillereissä. Siitä olisi apua kuukautisiinkin. Kuparikierukkaa en laittaisi jos jo nyt vuodat enemmän kuin tarpeeksi.
Ehkäisylaastari, rengas ym sisältää myös hormoneja mutta vain kokeilemalla tiedät meneekö nuppi sekaisin.
Kiitos vastauksesta. Onko sinulla taikka muilla(?) Kokemuksia hormonikierukasta? Lääkärille voisin ajan varata asioista kyselläkseni, mutta luulempa että ihmisten omakohtaiset kokemukset ovat parempia, vaikkakin kaikki ovat yksilöitä. Ap
Miehille se on av-palstan lukeminen. Ei tee mieli lähestyäkään mielenvikaisia suomalaisia naisia.
Minulle ei sovi mikään hormoniehkäisy koska minulla on verenhyytymishäiriö.
Kuparikierukka ei sovi kun on jo runsaat kuukautiset. En tiedä onko minulla myös joku ihme metalliyliherkkyyskin kun en pysty edes pitämään kulta tai hopeakoruja...kutittaa, iho lehahtaa punaiseksi ja tulee näppyjä. Nikkeliallergia on. Joten kupari sisuksissa ei innosta.
Meillä käytössä on siis kondomi mutta kaikkeen tottuu kunhan vaan on seksiä ;)
Yhdistelmäehkäisypillerit, Yaz ja Zoely kokeiltu. Aloitin syömään jo 15vuotiaana, koska järkyttävät menkat niinkuin aikaisemmin jo sanoin. :( Kolmannet pillerit hain, minipillerit, söin 1,5kk enkä jaksanut olla enää kärsivällinen ja syödä kauemmin nähdäkseni toimiiko, joten lopetin niiden syömisen, siitä on noin vuosi.
Jotenkin oon saanu käsityksen, että nämä matalahormoniset (yaz ja zoely kummatkin on) tekee enemmän hallaa tämmösele ihmiselle kuka on muutenkin herkkä kaikelle. Oon ymmärtäny että pitäis syyä aika vahvoja pillereitä, että hormonit pysyis aisoissa ja tasaisena. En osaa edes selittää mitä ajan takaa. 😅
Vierailija kirjoitti:
Miehille se on av-palstan lukeminen. Ei tee mieli lähestyäkään mielenvikaisia suomalaisia naisia.
Okei no onneksi tämä ei minulta ole pois 😂
Minulla on ollut käytössä 26 ikävuoteen mennessä ainoastaan kondomi ja siitä en aio luopua niin kauan kuin ehkäisy on tarpeen. Uskon vakaasti siihen, että hormonitoimintaani vaikuttavat lääkkeet ovat isompi paha keholleni, kuin kuukautisten kestäminen vielä muutaman vuosikymmenen. Ja ei ole puolisollenikaan siis ongelma käyttää kondomia. Me ostamme netistä aina 100kpl pakkauksen, jolloin hintakaan ei ole paha.
Jos kuukautisesi ovat todella kivuliaat, niin hormonikierukka voisi auttaa niihin. Osaathan ottaa särkylääkettä kipua edeltävästi ja riittävästi kuukautisten aikaan? Onko endometrioosia suvussa? Oikein asennettuna yhdyntäkipuja kierukasta aiheuttaa yleensä vain liian pitkiksi jätetyt kierukan langat, ja niitä voidaan lyhentää tarvittaessa. Liikaa ei kannata varata muiden ihmisten yksittäisille kokemuksille esim. kierukan sivuvaikutuksista, ainoastaan kokeilemalla tiedät sopiiko se juuri sinulle.
Kuparikierukkaa en suosittelisi sinulle.
Voi täältäkin lukea kuinka hankalaksi on lapsiperheen elämä tehty suomessa.se käy ehkäisystä.piuhat katki.ei kannata tehdä lapsia.
Täällä kanssa samassa tilanteessa oleva. Olen kokeillut jo yaz-pillereitä joista turposin niin pahasti että vuoden niitä käytettyäni olin lihonut 15 kiloa enkä kyennyt enää syömään kunnolla kun tuli niin kova turvotus että oksensin kaiken :( Mielialavaihtelut olivat jotain aivan hirveää suurimman osan ajasta kiehuin raivosta. Sitten kokeilin myös Zoely pillereitä vuoden mutta aloin taas lihoa ja kaikki itketti :D Ehkäisyrengasta kokeilin vain 2kk koska menkat muuttuivat niin runsaiksi ettei mikään side kestänyt edes puolta tuntia. Haittasi normaalia elämää kun minnekkään ei viikkoon pystynyt lähtemään jos ei ollut vessaa vieressä. Muuten ehkäisyrengas oli helppo hivenen ehkä ällöttävä.
Nyt kaksi vuotta olen käyttänyt kondomia sekä vähemmän turvallista keskeytettyä yhdyntää. Olen miettinyt kierukkaa mutta lähipiirissäni se on lisännyt vuotoa ja kipuja, joten en tahdo edes koettaa vaivaalloisen asennusprosessin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut käytössä 26 ikävuoteen mennessä ainoastaan kondomi ja siitä en aio luopua niin kauan kuin ehkäisy on tarpeen. Uskon vakaasti siihen, että hormonitoimintaani vaikuttavat lääkkeet ovat isompi paha keholleni, kuin kuukautisten kestäminen vielä muutaman vuosikymmenen. Ja ei ole puolisollenikaan siis ongelma käyttää kondomia. Me ostamme netistä aina 100kpl pakkauksen, jolloin hintakaan ei ole paha.
Jos kuukautisesi ovat todella kivuliaat, niin hormonikierukka voisi auttaa niihin. Osaathan ottaa särkylääkettä kipua edeltävästi ja riittävästi kuukautisten aikaan? Onko endometrioosia suvussa? Oikein asennettuna yhdyntäkipuja kierukasta aiheuttaa yleensä vain liian pitkiksi jätetyt kierukan langat, ja niitä voidaan lyhentää tarvittaessa. Liikaa ei kannata varata muiden ihmisten yksittäisille kokemuksille esim. kierukan sivuvaikutuksista, ainoastaan kokeilemalla tiedät sopiiko se juuri sinulle.
Kuparikierukkaa en suosittelisi sinulle.
Näinhän se on, että se olisi laitatettava se hormonikierukka ja kokeiltava, vasta sitten sen näkee. Kauankohan semmosen kanssa menee aikaa, että alkaa näkymään, mitenkä se kehoon vaikuttaa? Jotenkin me ei olla vaan onnistuttu löytämään sopivia kumeja, vielä tähänkään päivään mennessä. Niinkuin sanoit, netistä on seuraavat tilattava niin saapahan oikean kokoiset. Etsinnässä ollut lähinnä isot, mutta ohuet kondomit.
Särkylääkkeitä syön, oppinut ottamaan oikeeseen aikaan sitä. Aika herkkä vatsa vaan on, niin ei viitsi kokoajan syödä.
Jotenkin mä vielä nämä kivut ja sen litrakaupalla vuotamisen kestäisin, kunhan ei välttämättä tarvihtis hormoneja tunkea kehoon, mutta alkaa tuntua että ei jotenkin ole enää vaihtoehtoja. Endometrioosia ei tietääkseni ole.
Käytin aikoinaan useita pillereitä (mm. Femoden, mercilon, yasminelle, zeracette). Eivät sopineet, oli painon nousua, näppylää, masennusta... Zeracette toimi ihan ok 3v:n ajan, mutta kolmannen raskauden jälkeen kierto muuttui, vuotoa oli ihan miten sattui. Normaalisti keskirunsaat ja kierto 28vrk.
Onneksi päädyin hormonikierukkaan. Olen kuin uudestisyntynyt. Pientä epäsäännöllistä vuotoa 2kk:tta, jonka jälkeen menkat jäi kokonaan pois, halutkin on palanneet, joita pillereitä popsiessa juurikaan ollut. Silloin, kun menkkojen pitäis tulla, niskaan tulee muutamia näppylöitä (oppinut tunnistamaan, kun aina tiettyyn aikaan kuukaudesta, vaikkei menkkoja olekaan).
Omasta puolestani suosittelen. On niin huoleton olla, kun ei tarvitse ehkäisyä miettiä viiteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kanssa samassa tilanteessa oleva. Olen kokeillut jo yaz-pillereitä joista turposin niin pahasti että vuoden niitä käytettyäni olin lihonut 15 kiloa enkä kyennyt enää syömään kunnolla kun tuli niin kova turvotus että oksensin kaiken :( Mielialavaihtelut olivat jotain aivan hirveää suurimman osan ajasta kiehuin raivosta. Sitten kokeilin myös Zoely pillereitä vuoden mutta aloin taas lihoa ja kaikki itketti :D Ehkäisyrengasta kokeilin vain 2kk koska menkat muuttuivat niin runsaiksi ettei mikään side kestänyt edes puolta tuntia. Haittasi normaalia elämää kun minnekkään ei viikkoon pystynyt lähtemään jos ei ollut vessaa vieressä. Muuten ehkäisyrengas oli helppo hivenen ehkä ällöttävä.
Nyt kaksi vuotta olen käyttänyt kondomia sekä vähemmän turvallista keskeytettyä yhdyntää. Olen miettinyt kierukkaa mutta lähipiirissäni se on lisännyt vuotoa ja kipuja, joten en tahdo edes koettaa vaivaalloisen asennusprosessin vuoksi.
O ou. 😦 Mullakin pillereistä tuli mielialanvaihtelut parin minuutin sisällä itkusta nauruun, viha(vihasin kaikkea/kaikkia) itkin, masennuin, seksihalut meni siihen pisteeseen etten tehnyt vuoden aikana kertaakaan aloitetta seksiin mieheni kanssa(pienimuotoinen kriisi syntyi, ennenkuin älysin että ehkä en oikeasti olekaan tämmöinen, vaan nämä pillerit..) Olen luonteeltani muutenkin temperamenttinen ja ailahteleva, niin ei kiitos. Ap
Käytin aikoinaan useita pillereitä (mm. Femoden, mercilon, yasminelle, zeracette). Eivät sopineet, oli painon nousua, näppylää, masennusta... Zeracette toimi ihan ok 3v:n ajan, mutta kolmannen raskauden jälkeen kierto muuttui, vuotoa oli ihan miten sattui. Normaalisti keskirunsaat ja kierto 28vrk.
Onneksi päädyin hormonikierukkaan. Olen kuin uudestisyntynyt. Pientä epäsäännöllistä vuotoa 2kk:tta, jonka jälkeen menkat jäi kokonaan pois, halutkin on palanneet, joita pillereitä popsiessa juurikaan ollut. Silloin, kun menkkojen pitäis tulla, niskaan tulee muutamia näppylöitä (oppinut tunnistamaan, kun aina tiettyyn aikaan kuukaudesta, vaikkei menkkoja olekaan).
Omasta puolestani suosittelen. On niin huoleton olla, kun ei tarvitse ehkäisyä miettiä viiteen vuoteen.
Minulla (25v ) on ollut Jaydess-hormonikierukka nyt 1,5 kk. Muuten oikein vaivattoman ja toimivan oloinen kapistus, mutta asennuksesta tähän hetkeen olen kärsinyt lähes päivittäisestä (enemmän tai vähemmän niukasta) verisestä vuodosta ja alavatsan sekä alaselän kouristeluista. Kaiken huipuksi muutaman päivän ajan on tuntunut siltä, että hiivatulehdus tekisi tuloaan. Toivon todella tilanteen ja olon kohenevan mahdollisimman pian, sillä en välittäisi palata enää pillerien pariin.... :/
Jätä naimatta.