Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kätilöille

Vierailija
07.04.2016 |

Voitteko kertoa millaista on "sektioäidin hoito" synnärillä. Eli miten se eroaa normisynnyttäneen äidin hoidosta. Haluaisin kovasti tietää, koska sektio on meillä tulossa itsestä riippumattomista syistä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole kätilö, mutta eiköhän se kivunhoito ole aika lailla erilaista kun leikataan vatsa auki verrattuna siihen, että luonnollisesti paikat avautuu ja sitä kautta lapsi tulee ulos. Synnytys sattuu, mutta suunnitellussa sektiossa se kipu tulee jälkikäteen siitä haavasta. Uskoisin. Ei kokemusta sektiohaavasta, mutta leikkauksesta noin muuten.

Vauvan kanssakin on toimittava hieman varovaisemmin pari ekaa päivää, siis äidin on toimittava. Ettei tikit repeä, tule komplikaatioita, jne.

Vierailija
2/7 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana-Panadol -kombolla mennään. Jos toi on riittämätön kivun lievitykseen, se on voi voi. Mitään tehokkaampia lääkkeitä kipuun ei saa, vaikka kuinka olisi tarvetta ja anelisi itku kurkussa.

Sängystä pitää nousta suhteellisen nopeasti sektion jälkeen vuodeosastolla veritulppien ehkäisemisen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroja synnytyksessä. Lapsi. (Jos hyväkunroinen) annetaan hetkeksi äidin viereen heti syntymän jälkeen, mutta sitten menee muutamaksi tunniksi isän ja kätilöiden hoiviin kun äidin leikkaushaava suljetaan ja äiti odottaa heräämössä tarkkailussa muutaman tunnin leikkauksen jälkeen. Jos kaikki tässä vaiheessa hyvin, siirto lapsivuodeosastolle.

Ensimmäisenä vuorokautena äiti ei oikein pääse liikkumaan, eli tarvitsee apua vauvan hoitoon ja nosteluun. Kipulääkettä tarvitsee, ja alkuun on yleensä katetri.

Noin päivän päästä lähdetään koittamaan pärjääkö äiti jalkeilla. Liikkumista osastolla ja hiljalleen vauvan hoidon opettelua. Toipuminen sektiosta on hieman alatiesynnytystä hitaampaa. Mairo saattaa nousta hitaammin, voi joutua antamaan lisää pullosta. Kotiin yleensä noin neljäntenä päivänä.

Vierailija
4/7 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpölöpö, ei ison leikkauksen jälkeen millään panadol-buranalla pärjää. Ne on siis niitä lääkkeitä joita lapsivuodeosastollla saa. Heräämössä saa tarvittaessa morfiinijohdannaisia suoneen ja epiduraalitilaan laitetaan myös morfiinijohdannaista joka auttaa n. vuorokauden ajan.

Vierailija
5/7 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en todellakaan saanut muuta kuin sen buranan ja panadolin. Tarvetta oli vahvemmille kipulääkkeille. Osastolla suhtauduttiin todella vähättelevästi ja syyllistäen kipuihin. Varsinkin, kun mua verrattiin toiseen sektio-äitiin, joka koki sektion jälkeiset kivut todella lievinä ja pystyi ihan eri tavalla liikkumaan ja toimimaan.

En tarkoittanut pelotteluksi kommenttiani, mutta näin minua kohdeltiin sairaalassa. Toipuminen oli hidasta kovien kipujen takia. T. Nro 2.

Vierailija
6/7 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpölöpö, ei ison leikkauksen jälkeen millään panadol-buranalla pärjää. Ne on siis niitä lääkkeitä joita lapsivuodeosastollla saa. Heräämössä saa tarvittaessa morfiinijohdannaisia suoneen ja epiduraalitilaan laitetaan myös morfiinijohdannaista joka auttaa n. vuorokauden ajan.

Mulle tehtiin sektio yleisanestesiassa. Mitään katetria ei selkäruotoon laitettu. Pissakatetri poistettiin saman päivän iltana. Siitä ei ole muistikuvaa, olenko heräämössä saanut iv:sti jotain vahvempaa kipulääkettä. Ilmeisesti en, kun kivut olivat niin jäätävät. T. 2

Vierailija
7/7 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih. Olin toisessa avoleikkauksessa, en sektiossa ja minulle määrättiin vahvojakin kipulääkkeitä (opioideja), mutta en ottanut yhtään niitä. Pienellä annoksella Buranaa ja Panadolia selvisin kolme ekaa päivää, vaikka olisin varmasti voinut olla niitä ilmankin, mutta söin varoiksi, jos vaikka ehkäisisivät tulehdustakin vähäsen. Mikään muu ei vaivannut kuin leikkaushaavan tikkien aiheuttama kutina. Uskon siis, että keisarinleikkauksestakin jotkut selviävät vähin lääkkein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi