Vierailija

Kuulutko duunareihin jossain ja yläluokkaan tai eliittiin jossain toisessa? Oletko tasaisesti keskiluokkainen? (Isovanhempiesi ja vanhempiesi koulutus ja luokkakiipimisesi käytännössä? Puolisosi?)

• ylös 4
  • alas 12

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

E jumalauta. Eka aattelin vastata tähän ihan oikeasti, mutta kun laajeni puolisoon ja luokkakiipimeen (WTF?), niin morjens. Jos oot teini, mee demiin, jos oot aikuinen, laita pää sun perseeseen.

• ylös 22
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Oon FT, dos.

En kuulu mihinkään luokkaan, enkä tiedä, mihin mun "pitäisi" kuulua. En tiedä, mihin vanhempanikaan kuuluvat (molemmat aloittaneet duunareina, toinen edennyt keski/ylempään johtoon isossa kansainvälisessä firmassa, toinen ollut kotiäitnä pitkään, sitten perustanut yrityksen ja lopettanut sen paria vuosikymmentä myöhemmin ja tekee nykyään pätkätöitä kun huvittaa). En siis myöskään tiedä, miten olen kiipinyt tai pudonnut. Isovanhempani olivst maanviljelijöitä, toiset isommalla ja toiset vähän oienemmällä tilalla. Puolisoni luokka olisi ehkä työväenluokka, paitsi että hänellä on aika paljon perittyä ja itse kerättyä omaisuutta. Tää on todellakin aika sekavaa. Mistä tullaan siihen lopputulokseen,,että kannattaa mennä ottamaan makaronilaatikko uunista ja syödä se homejuuston ja artisokanlatvojen kanssa. Tulee parempi mieli.

• ylös 21
  • alas 2
Vierailija

Yliopisto. Kotiasuni on kalsarit ja virttynyt T-paita ja kuulunee xxxluokkaan. Harrastukseni ovat akateemisia. Ruokavalioni on töissä paljon salaattia ja kotona enemmän pitsaa, ranskanperunoita ja makkaraa eli xxxluokkainen.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei saa puhua luokista.

2030-luvulla Suomi on luokkayhteiskunta, kunhan saadaan niitä viiden euron matalapalkkatöitä tänne Suomeenkin, mitä Saksassa on.

• ylös 16
  • alas 1
Vierailija

Tämä on puoliksi leikkimielinen ketju eli puhutaan "luokista".

Kuten 7. jo vähän esittikin, että voisi olla tulevaisuutta Suomessakin. Kulttuurieroja ihan ikänsä täällä kasvaneiden välilläkin huomaa. Erilaisia kuplia.  Joissakin asioissa on helpompi sopeutua kuin toisissa.

ap

Vierailija

Duunariperheestä lähtöisin, omilla ansioilla (koulutus ja ansiotaso) keskiluokkainen, avioliiton kautta yläluokkainen.

Vierailija

Mistä te oikein tulette luokkavouhottajat? En ole pohtinut sen enempää tuollaisia asioita. En tunne , kuin kaksi joka niitä ajattelee, enkä ymmärrä miksi niitä pitäisi pohtia? Onko eliittiin kuulumisen ehtona tulot, omaisuus, sukujuuret, koulutus, käytöstavat, julkisuus vai mikä ja millä määrittelet, jos nämä asiat vaihtelee elämäntilanteen mukaan tai henkilössä tai perheessä on ääripäitä?

Ai niin unohdinkin. sehän meni niin, että joku tunari haluaa päteä sillä yhdellä/muutamalla asialla joka on omassa elämässä "kohdillaan" ja nostaa sen avulla itsensä muiden yläpuolelle. Nämä luokkajaottelijat on sellaisia huonoitsetuntoisia reppanoita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mistä te oikein tulette luokkavouhottajat? En ole pohtinut sen enempää tuollaisia asioita. En tunne , kuin kaksi joka niitä ajattelee, enkä ymmärrä miksi niitä pitäisi pohtia? Onko eliittiin kuulumisen ehtona tulot, omaisuus, sukujuuret, koulutus, käytöstavat, julkisuus vai mikä ja millä määrittelet, jos nämä asiat vaihtelee elämäntilanteen mukaan tai henkilössä tai perheessä on ääripäitä?

Ai niin unohdinkin. sehän meni niin, että joku tunari haluaa päteä sillä yhdellä/muutamalla asialla joka on omassa elämässä "kohdillaan" ja nostaa sen avulla itsensä muiden yläpuolelle. Nämä luokkajaottelijat on sellaisia huonoitsetuntoisia reppanoita.

Niin samaa mieltä. Jos joku alkaisi puhumaan minulle irl luokista, olisi se täydellinen munaus kyseiseltä henkilöltä.

Vierailija

En todellakaan vaivaa päätäni luokittelemalla itseäni tai läheisiäni tai tekemisiäni yhtään mihinkään luokkaan. Sellaiseen ei ole mitään tarvetta.

Vierailija

Ylempi korkeakoulututkinto. Kasvanut Espoon kultahammasrannikolla. Vanhemmat suht varakkaita ja koulutettuja.

Silti vihaan Kokoomusta ja sen jatkuvaa köyhien kiusaamista.

• ylös 13
  • alas 2
Vierailija

Vanhemmat alempaa keskiluokkaa, itse olen noussut ylempään keskiluokkaan. Puoliso ja puolison vanhemmat ja sisarukset myös ylempää keskiluokkaa.

Koulutukseni on "some college", kuulun ehdottomasti työväkeen taustaltamme, samoin mieheni, vaikka rahallinen tilanne hänelläkin on vuosien saatossa muuttunut. 

En katso kuuluvani eliittiin muuta kuin tuloluokassa. Ehkä se, että suvussani on duunaritaustasta huolimatta aina arvostettu tietoa, lukemista, historiaa, musiikkia ja kulttuuria antaa vähän nostetta. 

Vierailija

Olen maisteri. Vanhempani ovat kumpikin tohtoreita. Koulutetut ovat usein paljon duunareita köyhempiä, koska kouluttautuminen vie aikaa ja rahaa. Luokista en tiedä, mutta taustani perusteella kuulun älymystöön.

Vierailija

Mielenkiintoinen kysymyksenasettelu! Sosiologiaa harrastavana olen eri mieltä kuin muutama kirjoittaja yllä: Luokista pitää puhua, jotta näkisimme yhteiskuntamme eriarvoisuuden. Toisilla on selkeästi paremmat lähtökohdat elämään kuin toisilla, mikä on epäoikeudenmukaista. Tämä täytyy tiedostaa voidaksemme pyrkiä tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan. 

Olen ylempää keskiluokkaa. Isovanhempani olivat talollisia, isoisä oli suvun ensimmäinen maisteri ja teki myös poliittista uraa. Molemmat vanhempani ovat hyväpalkkaisia maistereita. Itse olen maisteri myös ja puolisoni DI.

Maultani ja tavoiltani taidan olla melko stereotyyppinen ylemmän keskiluokan edustaja. Luen kirjallisuutta, olen paperisen sanomalehden tilaaja, käyn museoissa, ravintoloissa, teatterissa ja oopperassa, harrastan balettia, arvostan antiikkia ja designia. Seuraan uutisia ja teen osakesijoituksia. Lisäksi pidän puutarhanhoidosta, mökkeilystä ja ulkoilusta. Olen rauhallinen ja pohdiskeleva luonne. Laatu voittaa määrän, niin esineissä, vaatteissa kuin ihmissuhteissakin. 

Missä asioissa taas en ole tyypillinen ylemmän keskiluokan edustaja? Teen ulkomaanlomia harvemmin kuin moni tuttuni. Matkustin ensimmäistä kertaa Euroopan ulkopuolella vasta hiljattain. En purjehdi tai ole koskaan edes ollut kunnon purjeveneellä, vaikka olenkin koko elämäni rannikolla asunut suomenruotsalainen. :P Käyn Mäkkärissä silloin tällöin, arkisin saatan syödä eineksiä ja muuta epämääräistä. Olen vanhempiani pienipalkkaisempi eli keskituloinen, koska valitsin opintieni kiinnostuksenkohteideni mukaisesti, viis rahasta ja statuksesta.

N28

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Akateemisiin harrastuksiin liitytään monesti silloin kun on päästy opiskeleman yliopistoon ja poistutaan ehkä vasta eläkeiässä. Siellä tapaa muita opiskelijoita ja työelämässä olevia. Harrastetaan yhdessä jotain mistä pidetään. Ihan tavallista, monesti edullistakin eli sopii opiskelijabudjettiinkin. Kulttuuria, liikuntaa, yhteisiä matkoja ja iltoja. Tietyt ryhmät ovat joko korostuneita tai sitten on yleisesti eri alojen akateemisia. Paljon lääkäreitä, lakimiehiä, ekonomeja, tutkijoita, professoreita, teologeja ja heitäkin, joilla on valtaa liike-elämässä, tietty suku ja joita jotkut myös nuoleskelevat.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.