Mies ostamassa taloa, itse olen varaton - kuinka toimia?
Hei kaikki. Olisi kiintoisaa tietää jos joku on tai on ollut samassa tilanteessa, sillä olen aika neuvoton ja uuden tilanteen edessä.
Olemme seurustelleet miehen kanssa vuoden, josta osan aikaa samassa asunnossa eli avoliitossa. Mies oli jo ennen suhdetta kanssani enemmän tai vähemmän etsiskellyt taloa ostettavaksi ja nyt elämäntilanne on sellainen, että ajankohta on sille erityisen hyvä. Miehellä on säästöjä ja todennäköisiä työpaikkoja useita, joten raha sinällään ei ole hänelle ongelma. Minä taas olen varaton ja opintovelkaa kasvattanut, valmistuin juuri ja luultavasti erilaiset pätkätyöt ym. odottavat. Eikä se minua sinänsä haittaa.
Mies on ehdottanut, että muuttaisimme yhdessä tähän hänen ostamaansa taloon. Tähän siis välihuomio, että suhteemme on ollut pikkuisen epävarma, koska olemme olleet niin vähän aikaa yhdessä ja tuntuu vähän liian aikaiselta tehdä mitään isoja päätöksiä vielä. Toisaalta olosuhteiden pakosta voi olla järkevää joustaa eri suuntiin eikä se minua haittaa.
Mies ostaisi talon omilla rahoillaan, eihän minulla ole varallisuutta, säästöjä eikä työpaikkaa. Vähän ahdistaa, että on niin erilaiset taloudelliset elämäntilanteet! Miten pariskunnat yleensä menettelevät tässä tilanteessa? Miten minä hoitaisin oman osuuteni asumisesta? Voiko asunnosta myöhemmin ostaa puolikkaan itselleen ja mitä siihen vaaditaan? Erityisesti kaipaan vinkkejä teiltä, joilla on kokemusta tällaisesta tilanteesta! Kiitos!
Kommentit (67)
Mies ostaa talon omiin nimiinsä ja hoitaa lainan yksin. Eron sattuessa sinä muutat pois. Osallistut asumiskuluihin kuten sähkö, vesi, ruoka, jätehuolto jne.
Jos menette naimisiin, voitte tehdä avioehdon tai sinun varallisuuden karttuessa voit ostaa puolet asunnosta itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin niin, että maksoin puolet vastikkeesta. Muutettiin heti tavattuamme yhteen, mies muutti takiani Hesaan ja osti kämpän. Koska oltiin seurusteltu vasta 1 kk, en ostanut yhdessä kämppää...
Seuraava asunto ostettiin yhdessä 50-50. Nyt 15 vuotta yhdessä.
Sama täälä.
Miehen omaisuuden kartuttamista on lainanlyhennys ja talon kuntoa kohottavat/ylläpitävät remontit, sekä kaikki taloon kiinteästi kuuluvat laitteet, kalusteet jne. Jos talo on miehen nimissä älä maksa näistä mitään. Asumiskuluja ovat sitten hoitovastike, lainan korko, sähkö, vesi, autopaikan vuokra, laajakaista, jätemaksut, ym Maksa näistä puolet. Sen jälkeen tarkastelette käytettävissä olevia tulojanne - voi olla esim niin, että jos mies haluaa luksusmatkalle kanssasi, niin hän maksaa isomman osan, eikä siinä ole mitään pahaa. Sovitte kohtuullisen jaon arjen kuluihin. Tärkeää on, että sinäkin voit säästää johonkin, oli se sitten osakerahasto, ASP-tili, tai mikä vain. Aikanaan jos hankitte yhteisiä lapsia, ja sinun kotonaolosi mahdollistaa miehen työssäkäynnin, miehen palkka muuttuu kutakuinkin yhteiseksi, ja siitäkin voi lohkaista sinun säästöihisi. Avioehdon voi tehdä myös niin, että jos liitto päätyy eroon, se on voimassa, mutta jos toinen kuolee, leski saa puolet ihan normaalisti, ja lapset vain lakiosansa.
Teette vuokrasopimuksen sinulle ja maksat vuokraa.
Oleellista tosiaan on se, että voit jollain tavalla itsekin kerryttää omaa varallisuutta eli "ettet vedä omia rahojasi viemäristä alas jäte- ja sähkölaskuihin, samalla kun mies kerryttää omaisuuttaan".
Usko rakkausteen ja pitkään suhteeseen, mutta pidä jalat kuitenkin maassa.
Jaa, että se on paha jos oma mies kerryttää omaisuuttaan, mutta jonkun muun omaisuutta on ok kerryttää (siis pitää oma vuokrakämppä)? No, ihan miten vaan.
No hittojakos täällä kyselet sitten jos av mammoilta apua tahdo. Eli tiedät jo mitä teet? Ok. Sitten ei kannata pähkäillä tulojen ja pätkätöiden takia.
Yhteisen tulevaisuuden kanssa juuri mennään tunteiden mukaan. Haluanko olla tuon kanssa vai ei. Yleensä se tulee nopeasti kyllä tai ei. Jos ei vastausta itseltä saa heti, sitten voi JÄRKEILLÄ kannattaako yhteinen taival.