Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ostamassa taloa, itse olen varaton - kuinka toimia?

jumprahuiti
06.04.2016 |

Hei kaikki. Olisi kiintoisaa tietää jos joku on tai on ollut samassa tilanteessa, sillä olen aika neuvoton ja uuden tilanteen edessä.

Olemme seurustelleet miehen kanssa vuoden, josta osan aikaa samassa asunnossa eli avoliitossa. Mies oli jo ennen suhdetta kanssani enemmän tai vähemmän etsiskellyt taloa ostettavaksi ja nyt elämäntilanne on sellainen, että ajankohta on sille erityisen hyvä. Miehellä on säästöjä ja todennäköisiä työpaikkoja useita, joten raha sinällään ei ole hänelle ongelma. Minä taas olen varaton ja opintovelkaa kasvattanut, valmistuin juuri ja luultavasti erilaiset pätkätyöt ym. odottavat. Eikä se minua sinänsä haittaa.

Mies on ehdottanut, että muuttaisimme yhdessä tähän hänen ostamaansa taloon. Tähän siis välihuomio, että suhteemme on ollut pikkuisen epävarma, koska olemme olleet niin vähän aikaa yhdessä ja tuntuu vähän liian aikaiselta tehdä mitään isoja päätöksiä vielä. Toisaalta olosuhteiden pakosta voi olla järkevää joustaa eri suuntiin eikä se minua haittaa.

Mies ostaisi talon omilla rahoillaan, eihän minulla ole varallisuutta, säästöjä eikä työpaikkaa. Vähän ahdistaa, että on niin erilaiset taloudelliset elämäntilanteet! Miten pariskunnat yleensä menettelevät tässä tilanteessa? Miten minä hoitaisin oman osuuteni asumisesta? Voiko asunnosta myöhemmin ostaa puolikkaan itselleen ja mitä siihen vaaditaan? Erityisesti kaipaan vinkkejä teiltä, joilla on kokemusta tällaisesta tilanteesta! Kiitos!

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiswn lainan ottaisin. Yhdessähän sitä elämää rakennetaan. T:romantikko

Vierailija
2/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös lainan saamiseen vaadita varallisuutta ja se vakituinen työpaikka? Minulla ei ole kumpaakaan, joten sehän tässä ongelmana on.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi talo pitäisi olla kummankin omistuksessa? Haluaako mies että osallistut myös talon maksamiseen? Tiedätkö kuinka monista avo- ja aviopareista oikeasti vain toinen puolisko omistaa talon?

Vierailija
4/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kyllä hankaluuksia. 

Oot vaan tarkkana sen summan kanssa millä osallistut kustannuksiin, ettet laita omia rahojasi toisen omaisuuden kasvattamiseen vaan maksat todellisia asuinkustannuksia.

Puolikkaan ostaminen jälkikäteen on hölmöä, koska maksatte varainsiirtoveron kaksi kertaa, siis mies täydestä ensin ja sinä sitten puolikkaasta. (Jos olet ensikertalainen, niin ei tarvitse maksaa.)

Mutta hankaluuksia tiedossa, mikä asunnon arvo edes on siinä vaiheessa kun olet valmis ostamaan puolikkaan? Saatko kerättyä säästöön edes lainanottoon tarvittavia varoja kun okt:ssa asuinkustannuksia tulee?

Vierailija
5/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jumprahuiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös lainan saamiseen vaadita varallisuutta ja se vakituinen työpaikka? Minulla ei ole kumpaakaan, joten sehän tässä ongelmana on.

-ap

Kyllä meillä on laina molempien nimissä, vaikka itse olin varaton lainanottoaikaan eikä näkyvissä ollut tulotasoni kohentumista.

Vierailija
6/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jumprahuiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kyllä meillä on laina molempien nimissä, vaikka itse olin varaton lainanottoaikaan eikä näkyvissä ollut tulotasoni kohentumista.

Olitte naimisissa ilmeisesti? ap ei ole.

Vierailija
7/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosiaan ensimmäistä kertaa koko asunnonomistamisjutun edessä. Aiemmin olin aina ajatellut, etten niinkään pidä tärkeänä asunnon omistamista, elämäntyylini on ollut aika liikkuvainen ja muuttuvainen.

No, menin kuitenkin rakastumaan mieheen, jolla taas arvot on enemmän sellaiset, että oma koti, piha ja metsä pitää olla. Ja omat arvoni ovat myös iän myötä alkaneet mennä enemmän näin.

Mietin kuitenkin oman taloudellisen selustan turvaamista, siksi ajattelin kai olevan jokseenkin järkevää, että minäkin omistaisin osuuteni.. Mitä jos tulee ero? Silloin olisi hyvä, että on maksanut vain niitä todellisia asumiskustannuksia. Mistä ne koostuvat tai mistä ne ovat teillä koostuneet? Paljonko kuukausittaisia menoja on tullut yhteensä? Tuliko puolison kanssa koskaan riitaa rahoista ja talosta?

-ap

Vierailija
8/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat miehelle tietysti vuokraa jos muutat, ja naimisiin mennessä vähintään talo rajataan avioehdolla kuuluvan vain miehen omaisuudeksi. Helppoa.

Sitten jos sinulla on varaa jossain vaiheessa, lunastat lainalla tai rahalla osuutesi talosta.

Vai meinasitko kysellä vain palstamammoilta vinkkejä lompakolla loisimiseen? Sen palstamammat osaa.

Vierailija
9/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat miehelle tietysti vuokraa jos muutat, ja naimisiin mennessä vähintään talo rajataan avioehdolla kuuluvan vain miehen omaisuudeksi. Helppoa.

Sitten jos sinulla on varaa jossain vaiheessa, lunastat lainalla tai rahalla osuutesi talosta.

Vai meinasitko kysellä vain palstamammoilta vinkkejä lompakolla loisimiseen? Sen palstamammat osaa.

Onko pakko kommentoida noin inhottavalla asenteella?

Juuri sitä loisimista en halua harrastaa, siksi tulin vinkkejä kyselemäänkin. En kaipaa tuollaisia vastauksia.

-ap

Vierailija
10/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jumprahuiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko kommentoida noin inhottavalla asenteella?

Juuri sitä loisimista en halua harrastaa, siksi tulin vinkkejä kyselemäänkin. En kaipaa tuollaisia vastauksia.

-ap

Mikä vastauksessani oli niin inhottavaa? Taisi siis osua ja upota.

Vastaukseni oli vain ja ainoastaan faktaa, toisille se jostain syystä ottaa noin koville kuin sinullakin.

Vierailija
11/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nyt ymmärrä, mikä ongelma tässä on? Mies osta talon ja omistaa sen. Jos haluaa sinun muuttavan sinne, niin saat asua siellä. Jos tulee ero, niin sinä muutat pois. Palkastasi laitat itsellesi osan säästöön, niin pääset alkuun, jos tulee tarvetta muuttaa pois. Osallistut kustannuksiin esim. ostamalla ruokaa, huonekaluja, sähkölaskua yms. Jos päädytte naimisiin, niin mietitte haluatteko avioehdon, vai ette.

Vierailija
12/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin ja olin rahaton, kun aloin seurustella ja muutin yhteen miehen kanssa jolla omistusasunto. En ole kokenut ongelmaksi tähän mennessä. Nyt suunnitellaan kylläkin omakotitalon hommaamista ja on vähän auki miten minä siihen osallistun pienillä rahoillani... en ole ikinä ottanut lainaa mistään....

Vierailija
13/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun pitää ainakin jonkinlaista pientä vuokraa maksaa sen lisäksi että osallistut juokseviin asumiskuluihin omalla puolikkaallasi. Kyllähän sulle on hyvin suurta etua siitä että saat asua toisen omistamassa talossa. Mieti nyt: jos vaikka pelkistä asumiskuluista puolet olisi sanotaan nyt 150 €/kk, sulle jäisi helposti lähelle 500 €/kk säästöä suhteessa siihen että maksaisit puolikasta käypää vuokraa. Sen summan taas voisit vapaasti sijoittaa miten haluat? Kun samalla miehen omaisuus olisi kiinni sun (ilmaisessa) asumisessasi.

Vierailija
14/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies osti talon, maksaa siihen liittyvät asiat, mä sitten ruoat, sähköt ja veden ym kuluja. Lainanottajalla on pankinkin mielestä oltava varaa hoitaa lainansa, mies ei mun rahoja taloon tarvitse. Kun menen takaisin töihin, ostan osan talosta tai sitten sijoitusasunnon.

Meillä hieman eri tilanne, 6v yhdessä ja mä olen kotona monta vuotta lapsen kanssa.

Vierailija
15/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin me mennään syksyllä, ei avioehtoa.

-14

Vierailija
16/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viimeisintä:

Onko se riittänyt miehelle, että osallistutte vain juokseviin kuluihin?

Luonnollisestikin sellaiset puoliksi menee/menisi meilläkin... Jotkut ehdottavat vuokranmaksua. Silloinhan kartuttaisin miehen omaisuutta saamatta siitä itse mitään? Kuitenkin tuntuisi luontevalta maksaa vuokraa siitä, että ylipäätään asuu jossakin asunnossa, olipa sen omistaja tuntematon vuokranantaja tai oma kumppani. Vähän erikoinen tilanne... Miten muilla ratkennut?

-ap

Vierailija
17/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies osti talon, maksaa siihen liittyvät asiat, mä sitten ruoat, sähköt ja veden ym kuluja. Lainanottajalla on pankinkin mielestä oltava varaa hoitaa lainansa, mies ei mun rahoja taloon tarvitse. Kun menen takaisin töihin, ostan osan talosta tai sitten sijoitusasunnon.

Meillä hieman eri tilanne, 6v yhdessä ja mä olen kotona monta vuotta lapsen kanssa.

Tämä olisi mulle taas painajaistilanne.

Vierailija
18/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisiko mies se talon joka tapauksessa, vaikka ette seurustelisikaan? Oletko ollut mukana päättäjänä, mistä ostetaan ja minkälainen? Tuo puolikkaan ostaminen lyhyen seurustelun jälkeen on mielestäni riski, entä jos eroatte, niin siitä tulee sitten sen puolikkaan myyminen toiselle, tai koko talon myynti, mikä voi kestää ikuisuuden. Onko tiedossa remontteja? 

Minä asemassasi antaisin miehen ostaa talon ja muokata siitä haluamansa laisen, muuttaisin mukana ainoastaan niin, että maksaisin osuuteni asumiskuluista. Ei lainanlyhennyksiä. Tietenkin käyttäisin rahaa esim. puutarhaan, sisustukseen ja pienempiin remontteihin ainakin sen verran, mitä jäisi vuokra-asunnon ja näiden asumiskulujen väliin. 

Vierailija
19/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä vielä:

Vuokranmaksu olisi siis minulle henkilökohtaisesti ok, mielestäni on normaalia maksaa jotakin asumisesta olipa kämpän omistaja kuka hyvänsä. Mitä olen muilla palstoilla kysellyt ja tuttaville/ystäville asiasta puhunut, reaktiot ovat aika usein tätä luokkaa: "miks sää nyt sille mitään maksaisit, TEHÄN OOTTE YHDESSÄ, oi romanttista sydän sydän, tottakai mies maksaa kun sillä on enemmän rahaa, ei kaise nyt sulta pyydä mitään vuokraa lol"

Pistin suuni kiinni enkä puhu asiasta enää muualla kuin näillä palstoilla anonyyminä.

MUTTA, takaisin itse tilanteeseen. Mikä olisi sopiva vuokrasumma jos asunnon hinta on vaikka 80 000 euroa? Teenkö normaalin vuokrasopimuksen? Miltä sellainen vuokrasopimus ylipäätään näyttää, missä olemme pari ja maksan vuokraa miehelle - onko jollakin esimerkkiä ja omaa kokemusta?

Entä jos tosiaan jään työttömäksi ja tukien varaan, joihinkin tukiin vaikuttaa se asumismuoto. Pelkään, että pahassa tilanteessa tukeni evätään, joudun siivelläeläjäksi ja se vaikuttaa negatiivisesti suhteeseemme. Ehkä pelkään liikaa etukäteen kaikkea, mutta talousasioissa olen tosi varovainen enkä halua toimia ajattelemattomasti.

-ap

Vierailija
20/67 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisiko mies se talon joka tapauksessa, vaikka ette seurustelisikaan? Oletko ollut mukana päättäjänä, mistä ostetaan ja minkälainen? Tuo puolikkaan ostaminen lyhyen seurustelun jälkeen on mielestäni riski, entä jos eroatte, niin siitä tulee sitten sen puolikkaan myyminen toiselle, tai koko talon myynti, mikä voi kestää ikuisuuden. Onko tiedossa remontteja? 

Minä asemassasi antaisin miehen ostaa talon ja muokata siitä haluamansa laisen, muuttaisin mukana ainoastaan niin, että maksaisin osuuteni asumiskuluista. Ei lainanlyhennyksiä. Tietenkin käyttäisin rahaa esim. puutarhaan, sisustukseen ja pienempiin remontteihin ainakin sen verran, mitä jäisi vuokra-asunnon ja näiden asumiskulujen väliin. 

Kiitos kommentistasi!

Kyllä ostaisi.

En varsinaisesti ole mukana päättäjänä, mutta taloasioissa meillä on samanlainen maku. Eli ei tule sellaista tilannetta, että toinen ostaa talon minne en haluakaan ja hän kyllä kuuntelee minunkin mielipiteeni vaikken maksajana olekaan.

Remontteja on tiedossa, mies on ns. alalla joten varta vasten haluaakin talon missä saa sitten nikkaroida pientä ja isoakin.

Voitko kuitenkin vielä tarkentaa, että mitä tarkoitat sillä, että maksaisit osuuden asumiskuluista muttet lainanlyhennyksiä? Mitä kaikkea siis? Anteeksi jos kysymykseni vaikuttavat tyhmiltä, olen näissä asioissa kokematon ja kiinnostunut siitä, miten muut ihmiset tavallisesti menettelevät.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi