Yhtäkkinen kova yöhikoilu, kestänyt jo viikon (nainen 42v)
Mistä voi johtua äkkiä alkanut kova yöhikoilu, herään kerran tai kaksi yössä yöpaita tai pyjama ihan läpimärkinä. Olen kokeillut vaihtaa ohuempaan peittoon, sama juttu. Normaalisti ei ole koskaan tällaista, ainoastaan molempien synnytysten jälkeisinä kuukausina oli kovaa yöhikoilua.
Olen toisen lapseni yli nelikymppisenä ja kuukautiset säännölliset edelleen eli en usko että on vaihdevuodet alkaneet yhtäkkiä viikko sitten. Minimaalinen raskautumisen riski olemassa (toivottavasti ei!!!), mutta ei ole aiemmissa raskauksissa kyllä ollut mitään hikoilua oireena.
KOkemuksia ja neuvoja? Onko syytä huolestua? Voiko hormonitoiminta vaan yhtäkkiä muuttua niin että esim. ennen menkkoja alkaa yhtäkkiä hikoilemaan öisin vaikka aiemmin ei ole ollut moista vaivaa?
Kommentit (33)
Täällä 53-vuotias. Menkat eivät ole vielä loppuneet ja tuollaisia yöhikoilukausia on ollut jo ainakin 10 vuotta. Yleensä kierron loppuvaiheessa ennen kuukautisten alkamista. Yöpaita on yöllä herätessä niin märkä, että siitä voisi puristaa pisaroita. Kosteudesta tulee kylmä, joten varaa sängyn lähelle esim. fleece-huopa tms, joka on ihoa vasten lämmin. Sänky täytyy tuulettaa kunnolla päivittäin.
Mulla stressi ja liian kova liikunta.
AP täällä, onpas pelottavia potentiaalisia diagnooseja (syöpä, MS-tauti..)!!! Paras tosiaan mennä lekurille varmaan. Ei ole kuumetta eikä kutinaa eikä yskää, eikä mitään muutakaan vaivaa paitsi tämä yöhikoilu. Lapset on 1v ja 3v. Itse olen ajatellut, että vaihdevuodet alkaisi vasta paaaaljon myöhemmin, mutta ehkä olen väärässä. Ainakin molemmat raskaudet alkaneet luomusti ja tosi nopeasti, ekasta yrityksestä ja tokasta, vaikka olin jo aika iäkäs silloinkin. Ja ajattelin että jos vaihdevuodet niin olisi jotain muitakin oireita. Peiton vaihto ei tosiaan auttanut ollenkaan, olen jo kokeillut. PItää googlata onko esim. imusolmuksesyövässä jotain muitakin oleellisia oireita. Vähän kyllä alkoi pelottamaan...
Ja hei voiko sen vaihdevuosiin liittyvän hikoilun siis diagnosoida varmaksi lääkärillä esim. verikokeiden tms. avulla? Vai ainoastaan poissulkemalla muut mahdolliset syyt, kuten esim. syöpä ja kilpirauhanen. Elämässäni ei tosiaan ole tapahtunut mitään sen kummempaa viikon aikana, esim. että stressitaso olisi yhtäkkiä noussut. Ainoa minkä keksin on se, että olen jättänyt omat päiväunet pois, olen nukkunut tähän asti samaan aikaan joka päivä kun lapset, jotka synkkasin samaan päikkärirytmiin jo ajat sitten. Tää on aika iso muutos kohdallani, eli olen todella aika lailla väsuneempi kuin viikko sitten. PItää ehkä ottaa takaisin ohjelmaan noin omat päikyt (lapset herättää keskimäärin 3-5krt yö edelleen, on toki hyviäkin öitä, mutta usein herään enkä sitten heti saa unta uudestaan ja kohta onkin jo aamu)
Vierailija kirjoitti:
No okei jos on hormonaalista, vaihdevuosista johtuvaa niin kaukanko voi pahimmillaan kestää ja onko siihen mistään apuja? Kiusallinen vaiva! Etenkin kun yöherätyksiä on jo muutenkin ihan tarpeeksi lasten toimesta.
Terv ap
Anopilla vielä kasikymppisenä. Minäkin järkytyin.
Vierailija kirjoitti:
Sokerit, ne sokerit. Tarkistapa lääkärillä sokeritasapaino, ettei vaan olis Diabetes II.
Alapeukuttajille tiedoksi, että kommentin kirjoittaja on oikeassa. Yöhikoilu voi olla myös merkki diabeteksesta, minulle lääkäri sanoi näin. Itselläni se oli ensimmäinen oire.
Mulla hikoilu alkoi, kun kuukautiset jäivät. Kun ne taas palasivat, hikoilu päättyi. Nyt on taas alkanut yöhiki huoh.
Vierailija kirjoitti:
AP täällä, onpas pelottavia potentiaalisia diagnooseja (syöpä, MS-tauti..)!!! Paras tosiaan mennä lekurille varmaan. Ei ole kuumetta eikä kutinaa eikä yskää, eikä mitään muutakaan vaivaa paitsi tämä yöhikoilu. Lapset on 1v ja 3v. Itse olen ajatellut, että vaihdevuodet alkaisi vasta paaaaljon myöhemmin, mutta ehkä olen väärässä. Ainakin molemmat raskaudet alkaneet luomusti ja tosi nopeasti, ekasta yrityksestä ja tokasta, vaikka olin jo aika iäkäs silloinkin. Ja ajattelin että jos vaihdevuodet niin olisi jotain muitakin oireita. Peiton vaihto ei tosiaan auttanut ollenkaan, olen jo kokeillut. PItää googlata onko esim. imusolmuksesyövässä jotain muitakin oleellisia oireita. Vähän kyllä alkoi pelottamaan...
Ihan simppeli verkoe. Lekuriin.
Vaihdevuosihikoilu kesti minulla kaksi ja puoli kuukautta. Lääkäri sanoi, että se on kovin yksilöllistä (joitain kuukausia-vuosia), eli pääsin siis aika helpolla. Toivottavasti ei kestä kauaa sinullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Yöhikoilu on imusolmukesyövän erittäin tyypillinen oire.
Eli sen poissulkemiseksi käy lääkärissä.
Yöhikoilun syynä vaihdevuosien ja lymfooman lisäksi voi olla ylipaino, runsas alkoholin käyttö, uniapnea, refluksitauti, diabeteksen aiheuttama hermovaurio, kilpirauhasen liikatoiminta, tuberkuloosi, HIV, jotkut reumasairaudet, tai se voi olla lääkkeiden sivuvaikutusta .Tai sitten makuuhuoneen lämpötila on liian korkea.
Minulla yhtäkkiä alkaneen yöhikoilun ja pidempään jatkuneen huonosti nukkumisen syyksi selvisi kilpirauhasen liikatoiminta.
Jos se nyt kuitenkin olis vaan mummotautia. Minä 47.v kärsin samasta mutta hikipuuskia myös päivisin. Käynti lääkärillä auttaa.
Minulla oli parikymppisenä yhtäkkiä alkanutta yöhikoilua pari vuotta putkeen. Menin gynekologille. Kaikki hormoonitestit antoivat normaalin tuloksen, kaikki kunnossa.
Hikoilu loppui pari vuotta jatkuttuaan siten, etten edes huomannut. Eikä enää tullut takaisin.
Kuukautiskierto pysyi säännöllisenä koko ajan.
Kolmekymppisenä tuli neurologisia oireita. Tutkittiin, ja diagnosoitiin MS-tauti. Kysyin neurologilta, voiko täysin random yöhikoilu kuulua MS-oireisiin. Neurologi sanoi, että kyllä voi, koska MS-tauti keskushermoston sairautena vaikuttaa lämmönsäätelyyn. Nyt kuumuus on vaihtunut selittämättömään viluisuustaipumukseen. Parempi minusta näin päin ;) Voin hyvin nykyään muuten.
Lisään siis mahdollisiin (vaikkei kovin todennäköisiin) yöhikoilun syiden listaan MS-taudin. Myös mononukleoosi (rauhaskuumetauti) voi aiheuttaa yöhikoilua, samoin imusolmukesyöpä. Muistan näitä syitä lukeneeni lääkärikirjasta silloin, kun itse etsin syytä oireelle.