Yhtäkkinen kova yöhikoilu, kestänyt jo viikon (nainen 42v)
Mistä voi johtua äkkiä alkanut kova yöhikoilu, herään kerran tai kaksi yössä yöpaita tai pyjama ihan läpimärkinä. Olen kokeillut vaihtaa ohuempaan peittoon, sama juttu. Normaalisti ei ole koskaan tällaista, ainoastaan molempien synnytysten jälkeisinä kuukausina oli kovaa yöhikoilua.
Olen toisen lapseni yli nelikymppisenä ja kuukautiset säännölliset edelleen eli en usko että on vaihdevuodet alkaneet yhtäkkiä viikko sitten. Minimaalinen raskautumisen riski olemassa (toivottavasti ei!!!), mutta ei ole aiemmissa raskauksissa kyllä ollut mitään hikoilua oireena.
KOkemuksia ja neuvoja? Onko syytä huolestua? Voiko hormonitoiminta vaan yhtäkkiä muuttua niin että esim. ennen menkkoja alkaa yhtäkkiä hikoilemaan öisin vaikka aiemmin ei ole ollut moista vaivaa?
Kommentit (33)
Nukutko hyvin ja tarpeeksi? Minulla oli samanikäisenä samantyyppistä vaivaa. Silloin vaivasi paha unettomuus, ja hikoilukin loppui kuin seinään kun unettomuuskierre saatiin katkaistua.
Mulle syynä oli vaihdevuodet. Menkat ei välttis lopu siihen kun ne alkaa. Ja hikoilin niin, että piti pitää pyyhettä alla imemässä pahimmat ja keskellä yötä vaihto toiseen. Kannattaa käydä lääkärillä mittauttamassa arvot.
Joo ihan tuttua, googlaa esivaihdevuodet tai premenopaussi
Ja siis vaihdevuosien esi-oireita voi olla 10v ennen varsinaisia vaihdevuosia. Vaihdevuodet tulee suomalaisilla keskimäärin 52-vuotiaana, että laske sitten siitä :-)
Mulla on ollut vastaavia oireita jo varmaan 4-5 v, ikää tänä vuonna 41 v.
-4
Vierailija kirjoitti:
keskimäärin 52-vuotiaana, että laske sitten siitä :-)
-4
siis 51 v :-)
En nuku tarpeeksi. univajetta kestänyt jo ainakin puolitoista vuotta kun lapset herättelee, etenkin esikoinen heräilee pahoihin uniin harva se yö. Pitänee käydä lääkärillä, jotenkin en usko näihin esivaihdevuosiin, voisiko hikoilu tosiaan olla ainoa oire? EI ole mitään kuumia aaltoja tms.
Ei ole ylipainoa, painoindeksi alle 18,6 (ollut sama pari vuosikymmentä, raskauksia lukuunottamatta).
Vaihdevuodet. Ihan samoin yöhikoilua ennenkuin kuukautiset loppuivat.
No okei jos on hormonaalista, vaihdevuosista johtuvaa niin kaukanko voi pahimmillaan kestää ja onko siihen mistään apuja? Kiusallinen vaiva! Etenkin kun yöherätyksiä on jo muutenkin ihan tarpeeksi lasten toimesta.
Terv ap
Onko kuumeilua tai ihon kutinaa? Yskää?
Vierailija kirjoitti:
No okei jos on hormonaalista, vaihdevuosista johtuvaa niin kaukanko voi pahimmillaan kestää ja onko siihen mistään apuja? Kiusallinen vaiva! Etenkin kun yöherätyksiä on jo muutenkin ihan tarpeeksi lasten toimesta.
Terv ap
Tämä vaihtelee suuresti. Mulla on kestäny 10 vuotta :(
Yöhikoilu on imusolmukesyövän erittäin tyypillinen oire.
Eli sen poissulkemiseksi käy lääkärissä.
Mulla on ollut ajoittain varmaan 30 vuotta. Eli ei vaihdevuodet, ei syöpää, ei kilpirauhasvikaa. Kevyet petivaatteet ja viileä makkari jne. Ainoa "löytynyt" syy on ollut unissaan riehuminen ja runsas unien näkeminen.
Mulla on ollut myös viikon verran kummallista, runsasta yöhikoilua. Kunnes tajusin vaihtaa eilen ohuempaan peittoon, kevät ilmeisesti lämmennyt niin että kroppa ei pysynyt mukana. Auttoi. ihan vaan kerron, että aina ei tarvii olla kummempaa syytä. :)
Näet vain levottomia unia ja ne saa lantiot kuumottamaan.
Voi kuule, kyllä ne esivaihdevuodetkin, jotka voi tulla jopa 10 vuotta ennen menkkojen loppumista, tuota aiheuttaa... Täällä meinaan 41-vuotias nainen joka kärsinyt kuumista aalloista ja yöhikoilusta jo muutaman vuoden. Äidin kanssa kun juttelin niin hänellä oli sama, että kuumat aallot alkoi jo ennen 40 ikävuotta, vaikka menkat loppui vasta 51-vuotiaana.
Sokerit, ne sokerit. Tarkistapa lääkärillä sokeritasapaino, ettei vaan olis Diabetes II.
up
Eikö kellään ole kokemusta? Tein varmuuden vuoksi kaappiin jääneen raskaustestinkin, negatiivinen (menkat pitäisi alkaa kait huomenna). Huoh!
terv ap