Napakoruista odotusaikana
Gallup-tyyppisesti niille, joilla on napakoru. Itseä askarruttaa, kun yksi lääkäri (vain yksi) on sanonut, että kannattaisi ottaa odotusaikana pois, kun siinä on infektioriski ja ainakin ennen synnytystä, sektion varalta. Haluaisin pitää reiän kuitenkin auki ja tilasin pidempivartisen ja lisäksi sen äitiysversion, mikäli ulkomailta kusti polkee.
Myös siitä olen saanut ristiriitaista tietoa, mitä tehdä jos reikä tulehtuu. Aiemmin sanottiin, ettei missään tapauksessa korua pois, jotta reikä pysyy auki ja saa ilmaa, mutta jollain sivustolla käskettiin ottaa pois, jos raskausaikana tulehtuu. Mitenkä muuten uimahallissa käynnin laita, mikäli on tulehtunut, tietääkö joku?
Eli kertoilkaahan
1)Aiotteko pitää sen jatkossakin
2)Mitä kommenttia olette saaneet äippäpolilla/neuvolassa, onko ollut poikkeavia ehdotuksia
3)Onko vaivannut jotenkin raskausaikana
4)Oletteko vaihtaneet äitiysmalliseen ja mistä olette sen saaneet?
Kommentit (26)
Jos on tulehtunut, älä mene kylpylään. Eikös siinä alussakin, kun koru on otettu, ole esim. uiminen ei-suositeltua. Muistelisin jotain tällaisia ohjeita lävistäjältäni.
Mulla oli napakoru n.Rv 26 asti ja sitte se tuntu hiukan kiristävän joten otin pois ja hyvin pysyi reikä auki kokoajan. Takaisin korun laitoin sairaalasta tullessa. Mutta mulle tuli reiän kohdalle hirveet raskausarvet, kun reikä venyi...ei oo mikää kauheen kauniin näkönen, ku korun ympärillä on isot punaset viirut!!! Onko muille tullu korun takia arpia??!!
* Pidän niin kauan, kunnes koru alkaa olla tiellä. Ekaa odottaessa kysyin lävistysliikkeestä ja heidän neuvonsa oli, että ota pois, jos tuntuu, että alkaa kiristää, ettei koru repeydy irti. Ekaa odottaessa otin pois kuudennella kuulla, sitten koru olikin pois yhteen menoon kakkosen syntymän jälkeen asti eli suunnilleen parisen vuotta, mutta reikä oli yhä auki, joten laitoin korun kuitenkin takaisin. Nyt se on vielä paikallaan, mutta napa on sen verran pullistunut ulospäin, että saa nähdä loppuun asti vai otanko välillä pois. Ennen ekaa raskautta koru oli ollut useita vuosia.
2)Mitä kommenttia olette saaneet äippäpolilla/neuvolassa, onko ollut poikkeavia ehdotuksia
* En muista mitään erityistä kommenttia, toisen raskauden aikana koru ei edes ollut paikallaan.
* Sen verran, että ekaa odottaessa piti ottaa pois, kun alkoi masu pingottaa ja nyt napa on pullistanut sitä jonkin verran ulospäin, mutta vielä ei häiritse.
* Enpä ollut moisesta koskaan kuullutkaan, mutta omalla kohdallani ei ole mitään hätää, kun ei kerran mennyt umpeen edes parissa vuodessa :D
Tulehduksesta sen verran, että silloin ei kannata ottaa korua pois, koska tulehdus voi jäädä reiän umpeutuessa ihon sisään ja sitä on hankala hoitaa. Jos pelottaa, että reikä voi mennä umpeen, voi siihen laittaa muutaman kierroksen kalastussiimaa, se pitää reiän auki.
mulla oli rengas paikallaan koko ensimmäisen raskauden vaikka olinkin jumalattoman kokoinen ei siitä haittaa ollut kertaakaan.banaanikoru ei ole mulle koskaan sopinut koska omistan syvän navan ja se toinen pallura katos sinne rumasti.renkaan tai hevosenkengän kanssa ei luulisi olevan ongelmaa.toisaalta mun sisko sai niin pahat raskausarvet vatsaansa ja napakorun ympärille tuli rumat repeytymät.olis tullu varmaan ihan ilman koruakin....silloin 4vuotta sitten neuvolatäti käski ottaa pois korun kun muka tulehtuu,mutta miks tulehtuis kun oli siinä silloin jo 6vuotta melkein ollut?otin silloin asioista selvää enkä mistään löytänyt faktaa et tulehduksen takia pitäisi poistaa vaan siksi että jos koru alkaa kiristää.no ei kiristänyt.synnytyssalissa sitten otin pois ihan lääkärin mieliksi,kun se sanoi et jos tulee kuitenkin kiire sektioon niin niitä ei ehditä poistaa.muutenkin kun mua on sairaalassa leikelty niin olen joutunut kaikki lävistykseni poistamaan ettei leikkausvehkeet jäisi niihin kiinni.nyt odotan pikku2:sta viikoilla 10+3 enkä aio korua taaskaan poistaa elli ala kiristää.jouluna sain mieheltäni joustavan titaanikorun lahjaksi,et jos vaikka tulen raskaaksi tai muuten vaan turpoan.koru on hyvä koska se joustaa ja muokkaantuu kehon mukana.
Ajattelin että antaa ajan näyttää eli otin pois molemmissa raskauksissa ja koru meni helposti paikoilleen raskauden jälkeen
Neuvolan täti sanoi, että ota pois, mutta en ottanut ennenkuin tuntui pahalta
En muista ekaa raskautta, mutta toisessa jo rv 19 napa alkoi vaivata (tulehtui ja tuntui kireältä), joten otin korun pois
Tämä on eka kerta kun kuulin äitiysnapakorusta. Olin varmis luopumaan korusta ts. jos reikä olisi mennyt umpeen tuskin olisin uutta laittanut, mutta reikä toimi tosi hyvin myös raslkauden jälkeen, vaikka mulle sanottiin, että varmasti menee umpeen.
hups,siis en tarkottanut titaani korua vaikka niin vahingossa kirjoitin vaan teflonkorua.hupsii.siis tämmöistä http://a-ilusion.com/kauppa/products.php?p=b416ec 09
Nyt niin pitkään kuin vain pystyn ja raskauden jälkeen taas tietysti. Luin Harnessin sivuilta että jos korun ottaa pois esim. ennen synnytystä ja reikä umpeutuu osittain, sen voi venyttää uudestaan auki, eli ei tarvitse puhkaista uutta reikää. Itselläni on koru ollut jo yli 10 vuotta, joten se on hyvin arpeutunut. Olen kuitenkin huomannut että reiän alapuolen iho kuroutuu umpeen viikossa-kahdessa. Minulta on kaksi kertaa tippunut koru ja ennen kuin olen saanut hankittua uuden, iho on umpeutunut niin että olen joutunut puhkaisemaan sen korua takaisin laittaessa.
Paistomittarivertaus oli hyvä :-) siltä tuo koru juuri näyttää tossa vatsan päällä killuessa, mutta ilman korua pelkkä reikä venyneessä vatsanahassa on hirveän näköinen. Sitäpaitsi pelkään että ilman korua reikä täyttyy kuolleella iholla tms. ja tulehdusriski on tällöin suurempi.
Ei mitään, kätilö sanoi vain että pidä niin kauan kuin ei itseäsi vaivaa.
Ultrissa ei ole sanottu mitään.
Edellinen koru alkoi kiristämään ja nyt ostin pidemmän, 12 mm pitkän banaanimallisen. Sekin vähän hankaa, kun reikä on niin venynyt ja napaa ei enää ole (siis on litteä). Luulisin että äitiyskoru on ratkaisu, kokeilen vielä sitä.
[/quote]
Kyselin samaa aihe vapaalla ja sain tällaisen linkin:
http://www.a-ilusion.com/kauppa/products.php?p=b416ec
Tilasin tuon teflonvartisen banaanikorun juuri, en vielä ehtinyt saada sitä joten en voi kertoa käyttökokemuksista. Mutta luulisin että tuo on juuri sellainen jonka tarvitsen (joustaa, ei hankaa ja paina) ja ihan kivan näköinenkin.
Tässä linkissä on vielä pidemmät teflonkorut:
http://www.a-ilusion.com/kauppa/products.php?p=715415
Onko tämä sellainen äitiyskoru kuin mistä joku mainitsi?
Olisi myös hauska kuulla jo synnyttäneiltä onko siis reikä pysynyt ihan saman mallisena, ei venähtänyt tms.
Genoveffa viikot 27+3
Ja jouduin ottamaan sen poisjoskus toisen kolmanneksen ja viimeisen kolmanneksen aikoihin. Napakoru aikoi kasvaa ulos, ja minulla oli siis rengas. Lisäksi muuten raskausarveton mahani alkoi " revetä" napakorun reiän kohdalta, eli nyt minulla on arpia, jotka alkavat napakorun reiästä, myös lävistysreikä levesi mahan kasvaessa... Näiltä olisin varmaan välttynyt, jos olisin ottanut korun heti pois kun älysin olevani raskaana ja lävistysreikä olisi ehtinyt jo vähän umpeutua ennen kuin maha alkoi kunnolla kasvaa. Navasta lähtevät raskauservet eivät kyllä ole mitään aivan kamalia ja valenevat avarmaan melkein olemattomiin. Olen kyllä haaveillut uuden korun laittamisesta, mutta saa nähdä miltä napa ja maha näyttää tän toisen rakskauden ja ehkä sitä seuraavien raskauksien jälkeen, kun ekan jälkeenkin se oli tosi " venytetyn" näköinen (kun on pullahtanut aina aika hyvästi ulos) ja entinen lävistysreikäkin näyttää ilman isoa mahaa jättiläismäiseltä. Mutta ehkä ton entisen reiänkin sais piiloon sillä uudella lävistyksellä... Saapa nähdä onko maha enää siinä klunnossa, että sitä kehtaa paljo kenellekään napakorun kanssa tai ilman näytellä, että mahtaako jäädä haaveeksi lävistyksen uusiminen :) Mutta alku- ja keskiraskauden vähän pyöristyneen mahan kans napakoru oli kyllä ihana eikä sitä kukaan neuvolassakaan pahasti mulkoillut. Sanoivat vaan sen,että huomaat varmaan kun/jos pitää ottaa pois. Mutta minusta toisaan ois pitänyt ottaa heti. Aiemmin en ollut kuullutkaan mistään äitiysnapakoruista, oiskohan semmonen auttanut tuohon minunkin lävistysreiän venymiseen ja korun ulos kasvamiseen....
Niinaemo rv 20+1
Mulla oli napakoru ollut ennen raskautta melkein viitisen vuotta. Itse lävistysreikä ei olult yhtään kamalan näköinen pulleassa vatsassa, eikä ole nytkään. Kamalalta se näyttää vaan sillon kun ei ole rakaana ja maha pieni, sillä raskausaikana se venyi korun kanssa niin paljon... Enpäs tässä välissä kyllä ehtinyt olla olematta raskaana kuin vuoden, että en sitten tiedä oisko vielä palautunut paremmaksi ajan kuluessa?? Kamalalta napakoru näytti silloin, kun se oli ulos kasvamassa isosta mahasta ja reikä alkanut venyä ja raskausarpia siitä alkaen muodostua. Ja minulla ei ollut edes kovin iso maha, eikä siis raskausarpia missään mualla mahassa.
Esikoistani odottaessa jouduin ottamaan korun pois jo rv 16, Kun vatsani alkoi jo hiukan työntymään pömpölle, korun ylä tappi (banaani) osui töissä ja vapaalla ihan joka paikkaan ja ärsytti lävistystä pahasti. Pariin otteeseen tuli jopa verta ja tulehdus oli lähellä... Minulla ainakin pyöreä vatsa toi sen niin esiin että se oli koko ajan johonkin hiertymässä... ei toiminut :( Ja toisaalta, minulle tehtiin sitten lopulta kiireellinen sektio jossa leikattiin haava napaan asti. Hyvä että otin pois. Ja enää en sitä edes haluaisi... Eipä ole tähän vatsaan enää mikään koru tarpeen ;)
Aion ehottomasti pitää, jos ei ala tuntua epämukavalta! Ekassa raskaudessa otin heti pois, mutta vatsa oli sen mallinen että korun kanssa olisin silloinkin pärjännyt.
Ainoa kommentti tähän mennessä tullut neuvolassa, jossa täti sanoi just tasan näin; " Ai kun sulla on kaunis tuo napakoru" :)
Ei ole vaivannut millään muotoa ja toivottavasti ei alakaan vaivata.
En ole vaihtanut, mulla on ihan tavan banaani(?), josta roikkuu " timanttiketju" napaan ja hiukan yli. (kuulostaa varmaan mielenkiintoiselta...)
Joku kertoi, että koruton reikä alkoi kipuilla yms. Itse siis huomasin, että kutittaa ja tuntuu ilkeältä ja sisällä oli sitä ihotöhkää, mitä erittyy lävistysrei' istä. Eli jos ei reikä ole ummessa, pitää sitä puhdistaa, ettei tulehdu. En teidä, olisko mennyt umpeen, jos ois ihan alussa ottanut korun pois... Mulla ei ainakaan tuo reikä ole mitenkään ruma. Mietin vaan, että jos en haluakaan korua takaisin, meneekö reikä lopulta umpeen?
~cadavera&muru~ rv35+2
Otin pois jo alkuraskaudessa, kun kuulin joiltakin ihmisiltä kokemuksia, että reikä on revennyt ja joillakin venynyt siitä huolimatta, että korun on ottanut pois - etenkin, jos ei ole ottanut sitä ajoissa. Eli otin heti raskauden alussa korun pois, menikin nopeasti umpeen. Lävistytän sen sitten uudelleen kun on lapsiluku täynnä :D
1)Aion ehdottomasti pitää jatkossakin
2)Neuvolassa korua on vain ihailtu ;) Ultrassa sanoivat, että huomaan kyllä sitten, kun koru pitää ottaa pois. Otan korun pois, kun/jos vaivaa. Reikä menee kait umpeen, mutta lävistän uudelleen myöhemmin..
3)Ei vielä (Vkoja 21+4)
4)En ole edes kuullut äitiysmalleista, eli odotan innolla muiden vastauksia
Viimeksi poistin joskus viikolla 24 kun alkoi kiristämään, samoin aion tehdä nytkin.
Ei mitään, kaikissa ultrissa on koru ollut paikoillaan.
Tosiaan alkoi kiristämään kun vatsa kasvoi. Synnytyksen jälkeen laitoin takaisin paikoilleen ja hyvin meni :o) Oli ollut paikoillaan kolme vuotta sitä ennen.
En vaihtanut
1)Aiotteko pitää sen jatkossakin: Otin pois puolivälin tienoilla, kun alkoi tuntumaan epämukavalta. Luulin, että menee umpeen, mutta eipä ole mennyt, pitänyt puhditsaa välillä ihotöhkästä, ollut kolmisen vuotta ennen raskautta. Laitan varmaan synnytyksen jälkeen takaisin.
2)Mitä kommenttia olette saaneet äippäpolilla/neuvolassa, onko ollut poikkeavia ehdotuksia: Neuvolassa ei ole kommentoitu, rakenneultran ajaksi piti ottaa pois.
3)Onko vaivannut jotenkin raskausaikana: Alkoi kiristämään, sitten on vähän kutissut, kun tuota töhkää jää reikään sisälle. Välillä olen sitten käyttänyt korua paikoillaan.
4)Oletteko vaihtaneet äitiysmalliseen ja mistä olette sen saaneet? Otin siis pois enkä hankkinut pitkää tappia tms.
Luulin siis että menee heti umpeen, mutta eipä taida kovin helposti mennä, kun on ollut pitkään ja täysin parantunut.
~cadavera&muru~ rv35+1
*kyllä aion, tosin loppumetreillä jo mennään (nyt rv39)
*tässä raskaudessa en mitään. Ekassa raskaudessa pari vuotta sitten sanottiin että olisi hyvä ottaa pois just synnärillä, jos tulee sektio. Kuulemma pitää ottaa pois myös jos alkaa kiristämään.
*ei kummassakaan raskaudessa mitään haittaa. Mulla ei napa pullahda, joten ei myöskään jää kiristämään. Onhan se tossa kuin kinkkumittari vähän töröllään, muttei kyllä haittaa mitään.
*en ollut ennen edes kuullut äitiysnapakorusta, joten en ole vaihtanut tätä normaalia " banaanimallia" mihinkään. Mielenkiinnosta: mistä niitä olisi voinut tilata? Kiinnostaa nähdä millaisia ovat.
netistä löytyy sellainen muovinen äitiysversio, jota voi lyhentää oman mittaiseksi hakusanalla " pregnancy piercing" . Halvin hinta jonka löysin oli punnissa n.8 - kaksinkertaistakin löytyi. Yritin tilata, mutta tuntuu, ettei onnistunut (kielitaito riittämätön?).
Tinka, pysyikö sulla siis reikä ihan auki, vaikka koru oli kuukausitolkulla pois? Mulla ei oo ollu pois päivääkään, kun pelkään, etten sit enää saa takaisin. On hankalaa se vaihtaminenkin aina.
Ois harmi, jos menis umpeen, en varmaan ottais enää uudestaan, kun kestää kuitenkin sen verran pitkään parantua - eikä toimenpidekään mikään niin nautittava ole. Vielä menee hyvin 10mm pitkätkin, mut mul on 12mm varastossa, jos alkaa tuntua ahtaalta. Mut hiukka toi mahan kasvu arveluttaa, et kuin käy.
Summersnow rv23
Kuinka kauan koru oli sulla ollut jo aiemmin? Olitko pitänyt pitkiä aikoja pois aiemmin tai lyhyempiä?
Summersnow vielä
Ps. Kiva kuulla, että niin monen on onnistunut pitää auki. Luin muuten, että joku oli laittanut reikään jonkun langankin, oisko ollut peräti kalastajanlankaa? Vai tarkottikohan onkisiimaa (luin engl.kielisiltä sivuilta).
Ilmeisesti siis aika yksilöllistä, kuinka reiän ja korun käy, mutta aika monella oli hyviä kokemuksia. Itsellänikin th on ihaillut vain korua, ainoa krittisemmin suhtautunut oli tuo yksi ainoa lääkäri.
Jos vielä jollakulla olisi kommenttia tästä ristiriitaisesta tiedosta, että jos reikä tulehtuu, niin pitäisikö ottaa pois?! Itse kun vaihdoin takaisin hiukan paksumpaan tappiin, on punoittanut ja ollut ärtynyt muttei vars. tulehtunut. Lävistäjähän muinoin sanoi, ettei missään tapauksessa pois, jos tulehtunut, jotta reikä pysyy auki ja saa ilmaa ja töhkät pääsee pois. Jossain taas luki, että pois, jos tulehtuu. ????
Toinen lisäkysymys, uskaltaako kylpylään, jos reikä ärtynyt tai tulehtunut? Muutenkin sellainen olo, ettei raskaana viitsisi mennä, onko omituinen ajatus?
Summersnow