Kun räplään kännykkää luen Hesaria tai kirjaa
Minua ärsyttää someriippuvaiset ihmiset siinä missä muitakin, mutta toisaalta minua myös ärsyttää kun kaikki kännykkää vaikkapa bussissa räpläävät luokitellaan tähän samaan kastiin. Itsekin käytän kännykällä somea, mutta pääasiallisesti työmatkoilla tai kahvilassa luen sillä Hesaria tai jotain e-kirjaa. Kännykkä on siis vain korvannut paperilehden ja pokkarin, ja luulen että monen muunkin osalla tilanne on sama. Siispä kaikki kännykkään kiinni kasvaneet eivät ole Instagrameissa ja Telegrameissa vaan tekevät oikeasti jotain yleissivistävää, jota on turha surkutella tai paheksua.
Kommentit (18)
Älä sössötä facebookissa sinäkin olet
Kohta kaffia mutta nyt vielä unta palloon.
Vierailija kirjoitti:
Mitali on postissa.
Saisinko myös pokaalin?
No en usko tuon kyllä olevan kovinkaan yleistä, että kännykällä luetaan kirjaa. Harvalla on niin iso kännykkä, että kirjan lukeminen sen ruudulta olisi miellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
No en usko tuon kyllä olevan kovinkaan yleistä, että kännykällä luetaan kirjaa. Harvalla on niin iso kännykkä, että kirjan lukeminen sen ruudulta olisi miellyttävää.
Miten perustelet tuon miellyttävyyden? Mulla on normaalikokoinen älypuhelin ja kirjan lukeminen sen näytöltä on yhtä miellyttävää tai epämiellyttävää kuin pokkarista lukeminen. Kännykällä on vaan se etu, että voin muuttaa fontin kokoa ja näytön kirkkautta ja väriä tilanteen ja mieltymyksen mukaan. E-kirja on siitä mahtava juttu että se on aina mukana kun kännykkä on mukana. Ei haittaa työmatkoilla jos on pokkari unohtunut kotia kun sen saa Elisa Kirjasta kännykkään. -ap
Enpä olisi itsekään uskonut miten kätevää kirjan lukeminen kännykällä on, ennenkuin jouduin kokeilemaan kun tabletti unohtui kotiin. Nykyään samat harrastukset työmatkoilla, hyvin menee aika junassa kirjojen maailmassa.
No näkeehän sen selvästi, kuka lukee kirjaa ja kuka näpyttelee viestejä. Kirjaa lukiessa ei todellakaan tarvitse näppäillä ja selailla sitä taukoamatta. Eipä niitä kirjanlukijoita kännykkä kädessä yleensä näe.
Musta tuntuu tosi epämiellyttävältä ajatukselta lukea jotain puhelimen näytöltä. Joku lyhyt uutinen nyt just menee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 4,5 tuumainen näyttö eikä lukemien ole ollut ongelma. Ja kun sen fonttikoon ja rivivälinkin saa mieleisekseen niin hätäkös siinä lueskellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten perustelet tuon miellyttävyyden? Mulla on normaalikokoinen älypuhelin ja kirjan lukeminen sen näytöltä on yhtä miellyttävää tai epämiellyttävää kuin pokkarista lukeminen. Kännykällä on vaan se etu, että voin muuttaa fontin kokoa ja näytön kirkkautta ja väriä tilanteen ja mieltymyksen mukaan. E-kirja on siitä mahtava juttu että se on aina mukana kun kännykkä on mukana. Ei haittaa työmatkoilla jos on pokkari unohtunut kotia kun sen saa Elisa Kirjasta kännykkään. -ap
Sinisellä valolla, jota älypuhelimissa ja muissa päätteissä käytetään. Väsyttää silmiä.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu tosi epämiellyttävältä ajatukselta lukea jotain puhelimen näytöltä. Joku lyhyt uutinen nyt just menee.
"Tuntuu epämiellyttävältä ajatukselta"? Eli et ole kokeillut. Don't knock it 'til you try it.
Vierailija kirjoitti:
[
Sinisellä valolla, jota älypuhelimissa ja muissa päätteissä käytetään. Väsyttää silmiä.
Pimeällä vaihdan itse taustan mustaksi, tekstin valkoiseksi ja himmennän noin seitsemään prosenttiin. Ei häiritse vieressä nukkuvaa eikä väsytä silmiä. Valoisalla käytän yleensä beigeä taustaa mustalla tekstillä. Sinistä noista ei saa oikein millään. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuntuu epämiellyttävältä ajatukselta"? Eli et ole kokeillut. Don't knock it 'til you try it.
Älä nyt jaksa saivarrella. En ole kokeillut lukea kirjaa puhelimen näytöltä, mutta se tuskin on miellyttävämpää kuin minkään muunkaan asian lukeminen, jos ongelma on se, ettei pysty lukemaan pitkiä tekstejä puhelimen näytöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Pimeällä vaihdan itse taustan mustaksi, tekstin valkoiseksi ja himmennän noin seitsemään prosenttiin. Ei häiritse vieressä nukkuvaa eikä väsytä silmiä. Valoisalla käytän yleensä beigeä taustaa mustalla tekstillä. Sinistä noista ei saa oikein millään. -ap
En ole tuo, jolle vastasit, mutta näyttöjen valo on sinistä valoa, vaikka se ei "näyttäisikään" siniseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Ap, jos sulla on android niin kokeile esmes sellaista sovellusta kuin "Twilight". Sillä saa muutettua näytön kirkkauden ja värin haluamakseen silloin kun haluaa himmentää näyttöä vaikka lueskelua varten. Lisäksi sen voi ohjata vaikka käynnistymään iltaisin haluamaansa aikaan niin ei vahingossakaan tule sinistä valoa unia sotkemaan.
Sen etu on siis siinä että sillä voi vaikuttaa näytön väritasapainoon kokonaisuutena, ei pelkkään kirkkauteen. Sen käyttöliittymä on vähän kökkö mutta muuten hyvä sovellus.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos sulla on android niin kokeile esmes sellaista sovellusta kuin "Twilight". Sillä saa muutettua näytön kirkkauden ja värin haluamakseen silloin kun haluaa himmentää näyttöä vaikka lueskelua varten. Lisäksi sen voi ohjata vaikka käynnistymään iltaisin haluamaansa aikaan niin ei vahingossakaan tule sinistä valoa unia sotkemaan.
Sen etu on siis siinä että sillä voi vaikuttaa näytön väritasapainoon kokonaisuutena, ei pelkkään kirkkauteen. Sen käyttöliittymä on vähän kökkö mutta muuten hyvä sovellus.
Tämä on hyvä vinkki. Muutama vuosi sitten olin todella stressaantunut töissä ja heräilin öisin, silloin tuli tartuttua kännykkään ja tsekattua Hesaria ja somea. Näytön kirkas valo virkisti entistä enemmän. Nyt tällä hetkellä en heräile öisin, ja luulisin ainakin että nuo mun pimeälukuasetukset (ennen nukkumaanmenoa) eivät virkistä tahi aivoja aktivoi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä vinkki. Muutama vuosi sitten olin todella stressaantunut töissä ja heräilin öisin, silloin tuli tartuttua kännykkään ja tsekattua Hesaria ja somea. Näytön kirkas valo virkisti entistä enemmän. Nyt tällä hetkellä en heräile öisin, ja luulisin ainakin että nuo mun pimeälukuasetukset (ennen nukkumaanmenoa) eivät virkistä tahi aivoja aktivoi. -ap
Joo, kyllä se tosiaan toimii. Puoli vuotta sitten kun vaavimme vielä valvotti jäin joskus hetkeksi lueskelemaan jotain niiden yöhuutojen jälkeen että rentoutuisin ja saisin unta nopeasti. Istuin pimeässä keittiössä ja kun kännyn valo oli tarpeeksi punainen ja himmeä, uni tulikin sitten helposti.
Mitali on postissa.