Onko tämä nyt vähän "turha" sokerirasitustesti?
Olin tänään alkuraskauden lääkärissä ja meille tulee toinen lapsi himpun verran vuoden ikäerolla. Lääkäri puhui tänään jotain sokerirasituksesta, mutta neuvolassa ei oltu puhuttu mitään. Mulla oli edellisen raskauden jälkitarkastuksessa painoindexin mukaan lievä ylipaino, sen jälkeen en punninnut itseäni muistaakseni kertaakaan. Nyt kuitenkin tämän raskauden ekassa neuvolassa mun paino oli laskenut n. 5kg ja viime neuvolakäynnillä (toinen neuvola) paino oli laskenut taas melkein kilon. Olen siis elänyt terveellisemmin ja liikkunut enemmän, niin paino ei ole noussut, vaan tässä karisee nyt ne edellisessä raskaudessa syödyt kilot pois. Eli painoindexini on nyt normaalin painon puolella. Höpöttiköhän lääkäri omiaan? Olikohan sillä väärä paino siellä tai jotain :D enpä tajunnut alkaa kyselemään kun ohimennen mainitsi vaan. Miksi siis minun tulisi normaalipainoisena siihen testiin mennä?:) menen toki jos kehotetaan, mutta oisko täällä jotain terkkaria kertomaan miksi? Mulla on seuraava neuvola vasta toukokuun lopulla
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Itse jouduin iän vuoksi, eli koska olen 25. Kuulema kaikki sen ikäiset ja vanhemmat siihen joutuvat.
Olen hoikka 29wee. Ei tehtyä testiä. Painon mukaan tehdään. Tai sukurasitteen.
Joissain kunnissa tehdään kaikille yli 25-vuotiaille.
Raskausdiabetes voi tulla myös hoikalle. Ja riski taitaa iän myötä kasvaa. Nykyään testistä välttyy lähinnä ensimmäisen raskauden aikana jos on normaalipainoinen ja alle 25-v. Juuri sen takia kun painoindeksi ei kerro riskistä testaillaan lähes kaikki.
Mulla tehtiin testi toisessa raskaudessa, koska se tehtiin kaikille yli 25-vuotiaille. Olin 26. Terkkari oikein päivitteli, että turhaan mä sinne menen, kun olen noin hoikka. Menin silti. Siellä selvisikin sitten, että keskimmäiset sokeriarvot olivat koholla.
Loppuraskauden sitten seurailin itse niitä sokeriarvoja, ja söin terveellisesti. Painoa tuli raskauden aikana 10 kiloa. Vauva syntyi 3 kiloisena.
Mene sinne testiin, muistuta vaikka itse siitä, jos terkkari ei muista. Ei siitä niin paljoa vaivaa ole, mutta mitä jos jätät käymättä ja arvot ovatkin koholla?
Ap älä huoli, läskit av mammat ala peukuttaa:D
Mulla kans tehtii srasitus toisessa raskaudessa, kun bmi oli siinä hilkulla, kuitenkin alle 25 ja olin itse juuri täyttämässä 24:)
Kannattaahan se ottaa, jos tarjotaan. Ei raskausdiabetesta päälle päin näe. Mä pääsin testiin ekassa raskaudessa iän perusteella. Tokassa (lapsilla alle 2 v ikäero) sain päättää itse, ja kävin sokerirasituksessa. Mukavampi odottaa, kun tietää että kaikki on kunnossa.
Mullas ei ainakaan ollut turha testi, raskausajan diabetes.
Niin painoindexin mukaan olen puhunutkin, vaikka bmi mulla oli ed raskauden jälkeen yli 25, en kokenut itseäni mitenkään ylipainoiseksi ja nyt kun on alle 25, eli "normaali" paino, niin aattelen, että voishan sitä vähemmänkin painaa ja olla hoikempi :D en oo ikinä tykänny koko bmistä!
Ap