KUN EI OLE YHTEISTÄ KIELTÄ
Onko täällä ketään pareja,kenellä ei ollut aluksi yhteistä kieltä? Tutustuin italialaiseen mieheen. Joudutaan siis puhumaan englantia. Ite oon tosi surkea kielissä. Mietin kannattaako unohtaa koko mies,kun meillä ei ole yhteistä kieltä (tai siis kun mä en osaa englantia)?
Kommentit (21)
Miten voi olla mahdollista että et osaa englantia? Etkö ole koulussa sitä lukenut?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista että et osaa englantia? Etkö ole koulussa sitä lukenut?
Osaan jotain basic juttuja ja esim.kertoa itsestäni ja pärjään mun englannin kielellä ulkomailla lomaillessa. En osaa siis mitään syvällisempää. Ap
Kaverini serkku ja hänen ex. Ei ollut yhteistä kieltä, mutta lapsen saivat aikaiseksi. Mies ei enää kuvioissa, vaikka "rakkauden kohdalla ei tarvii mitään kieltä!". Sujuvaa.
No mitä teidän välillänne sitten on, jos ette pysty keskustelemaan? Siinähän oppisit englantia käyttämään, mutta oletan, että ette siis oikeastaan tunne toisianne?
Miten voi ihastua ihmiseen, jonka kanssa ei pysty keskustelemaan? Tykkäät siis sen ulkonäöstä? Mistä muustakaan voisit tykätä, kun et tunne sitä ollenkaan. Olet siis valmis parisuhteeseen pelkän ulkonäön perusteella? Todellakin tarvitset paljon onnea matkaan, ei tule helppoa olemaan.
Miettisin myös kulttuurieroja. Italiasta en tiedä, mutta monissa muissa maissa voi olla hyvin merkittäviä eroja, joita ei tuossa alussa tule ajatelleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kieltä opiskelit koulussa?
Enkkua, ruotsia ja espanjaa. Koulun tunneilla osasin kaikkia kieliä eikä ollu ongelmia, Ap.
Suhteesta ja sen kestävyydestä en tiedä, mutta minulla ainakin nuo suhteet ovat olleet sellaisia, että se kielitaito on todellakin kasvanut kohisten. Yksi hyvä keino on ollut, että kun on halunnut keskustella jostain aiheesta, niin on valmistautunut noihin keskusteluihin etukäteen: lukenut artikkelin vieraalla kielellä ja etsinyt siitä sanoja ja ilmaisuja, joita voi käyttää jne.
Tätini ja hänen miehensä suhde on kestänyt yli 45 vuotta, vaikka heillä ei ole ollutkaan yhteistä kieltä. Aikanaan tätini sitten opiskeli miehensä kielen, niin, että pystyi toimimaan sen kielen opettajana.
Ihmisten kans muutkin on oppinut puhumaan vieraita kieliä. Opiskeluista ja telkkarista saa sen pohjan, mutta käytäntö on se mikä oikeasti opettaa.
Jaa. Me miehen kanssa puhutaan enkkua ja kulttuurierotkin hyvin pieniä. Mutta jos enkkuni ei olisi tällä hyvällä tasolla, olisi 24/7 kielen puhuminen tosi raskasta.
Miksi pidät itseäsi surkeana kielissä? Kaikilla ei ole hyvää kielipäätä, mutta monet turhaan vähättelevät itseään. Kielen oppii ahkeralla harjoittelulla ja sinnikkäästi kieltä käyttämällä. En itsekään opi kieliä kovin nopeasti, mutta silti opiskelen ja osaan sujuvasti useampaa kieltä.
Suosittelen tuossa tilanteessa sitä, että jos oikeasti haluatte tutustua toisiinne, alat opetella italiaa ja/tai sitten hän alkaa opetella suomea. Ajattele, mikä tilaisuus oppia uusi kieli ja puhua sitä jo alusta alkaen!
Turha vääntää englantia, kun se ei ole kummankaan äidinkieli, etkä sitä valmiiksi jo osaa. Itse ainakin ajattelin espanjankielisen mieheni tavattuani, että englanniksi kommunikointi on väliaikaista - niin kuin se olikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kieltä opiskelit koulussa?
Enkkua, ruotsia ja espanjaa. Koulun tunneilla osasin kaikkia kieliä eikä ollu ongelmia, Ap.
No niin, siinäs näet itse. Ainoa syy "surkeuteesi" on se, että et ole käyttänyt kieliä! Itsekään en juurikaan puhu ruotsia, sillä en ole käyttänyt sitä kuin hyvin vähän oppituntien ulkopuolella. t. 13. viestin kirjoittanut
Minulla on kerran kokemus, että ei ollut yhteistä kieltä. Muuta kuin jonkinlainen englanti. Osaan englantia jotenkin, mutta en asunut englanninkielisessä maassa enkä esim jaksaisi lukea edes kirjaa englanniksi tai siitä menisi paljon ohi.
Opettele ihmeessä kieltä ja siinähän se kehittyy kielitaito kun keskustelette. Varmasti tulee väärinymmärryksiä ja kielimuuria, mutta jos tämä ihminen muuten tuntuu tutustumisen arvoiselta niin en kyllä pelkästään tuon takia jättäisi leikkiä sikseen. Niin kliseeltä kuin se kuulostaakin niin rakkauden kieli on universaali.
Tämä minun juttuni ei loppunut kielivaikeuksiin vaan ihan muihin juttuihin. Kyllähän kielen lisäksi tulee aina myös kulttuurieroja ja se on sitten taas ihan oma lukunsa. Mutta kyllä kielen oppii, jos vain jaksaa kiinnostua opettelemaan ja harjoittelemaan.
Italialaiset lukevat paljon vähemmän enkkua kuin sulmalaiset. Sitäpaitsi jos olet lukenut espanjaa, on sun äärettömän helppo opetella italiaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään pareja,kenellä ei ollut aluksi yhteistä kieltä? Tutustuin italialaiseen mieheen. Joudutaan siis puhumaan englantia. Ite oon tosi surkea kielissä. Mietin kannattaako unohtaa koko mies,kun meillä ei ole yhteistä kieltä (tai siis kun mä en osaa englantia)?
Unohda rocky balboa mamma Mia sentään ei se opi eikä halua oppia suomea
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kans muutkin on oppinut puhumaan vieraita kieliä. Opiskeluista ja telkkarista saa sen pohjan, mutta käytäntö on se mikä oikeasti opettaa.
Oon huomannut,että aina lomaillessa ulkomailla mun sanavarasto kasvaa. Pitää siis enemmän reissata,kun kerran vuodessa! Oon kokeillut kattoa telkkarista enkun kielisiä saippuasarjoja ja leffoja. Puhuvat niin nopeesti,että en opi mitään. Ap
Herkuttelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda rocky balboa mamma Mia sentään ei se opi eikä halua oppia suomea
Nauroin tälle kommentille! Itseasiassa tää mies on asunut Suomessa pari vuotta eikä osaa suomea. Kuulemma liian raskas kieli. Ap
Opiskele italiaa, sillä on hyvin samantapainen kuin suomen kieli. Olimme matkalla Italiassa ja englantialiset turistit luulivat meidän puhuvan italiaa kun puhuimme suomea.
Muuten parissa viikossa opimme reissussa normaalia arkikieltä.
Unohda, mistä voitte puhua jos ei ole samaa kieltä? Tulee vaan ongelmia ja väärinymmärryksiä.