Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eettiset sormukset, onko niitä?

Vierailija
05.04.2016 |

Mentiin kihloihin miehen kanssa ja tarkoitus olisi mennä tänä kesänä naimisiin. Paperit siis maistraattiin, ehkä jotain grillailua kavereiden kesken mutta ei mitään kummempaa juhlimista. Itse en halunnut edes sormuksia, mutta mies sai vakuutettua, että ne on hyvä olla ainakin olemassa siltä varalta, että matkustetaan sellaisissa maissa, joissa pitää olla naimisissa saadakseen saman huoneen kumppaninsa kanssa (esim. monet arabimaat). Ja mies tuntuu muutenkin haluavan, joten mikäs siinä, hankitaan sitten jos tuo kerran siitä ilahtuu. En kyllä omaani ota jokapäiväiseen käyttöön, mies voi sitten tehdä kuten tykkää.

Ei jotenkin yhtään kiinnostaisi koko sormushomma, mutta mies on ihan oikeassa siinä, että ne on hyvä olla. Nyt olisikin kiva tietää, onko Etelä-Suomessa jotain koruliikkeitä, joka tekee esimerkiksi kierrätysmateriaaleista sormuksia? Tai minkälaisia materiaaleja on kullan (rasittaa ilmeisesti eniten ympäristöä) vaihtoehdoiksi? Mikä olisi mahdollisimman ympäristöystävällinen vaihtoehto? Kaikenlaiset timantit ovat varmaan vähän liian blingiä mulle muutenkin, mutta sen verran niistä tiedän, etteivät missään tapauksessa saa tulla konfliktialueilta. Eikö niitäkin ole keinotekoisia?

Olisiko suositella materiaaleja tai koruliikkeitä, joissa tiedetään tällaisista asioista? Haluaisin myös päästä mahdollisimman halvalla tässä hommassa, koska sitä korua tulee käytettyä enintään juuri siellä ulkomailla. Eettinen ja halpa tosin harvoin mahtuu samaan yhtälöön, mutta kokeillaan.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, eettinen vaihtoehto olisi sormus tai sormukset, jotka on peritty isovanhemmilta tms.

MISSÄÄN maissa avioliiton olemassaoloa ei muuten todisteta sormuksella. Samalla nimellä olevat passit auttavat monessa paikassa, mutta lopulta pitää olla avioliittotodistus, jos avioliito pitää todistaa. Vihkisormukset eivät edes kuulu monien maiden kulttuuriin.

Vierailija
2/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kotimaisesta kullasta tehty sormus. Suomessa on muutama kultaseppä joka tekee vain kotimaisesta kullasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antiikkisormukset voisivat myös olla ihan ok vaihtoehto.

Vierailija
4/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetyt sormukset vaikka kanista tai sitten tuohisormukset.

Vierailija
5/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapinkultaa tai antiikia.

Vierailija
6/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää itse vaikka kolikosta.

Vierailija
7/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.ddiglobal.org/ 

Löytyiskö tuolta tietoa? Joku ehdottikin antiikkisormuksia, mikä kuulostaa kivalle ajatukselle. 

Vierailija
8/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä AU3 kultaseppien Heidi Vornaniin. Hän tekee teille esimerkiksi kierrätyskullasta tai muusta materiaalista uniikit sormukset, ja osaa neuvoa materiaalien eettisyydessä.

Vierailija
9/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, eettinen vaihtoehto olisi sormus tai sormukset, jotka on peritty isovanhemmilta tms.

MISSÄÄN maissa avioliiton olemassaoloa ei muuten todisteta sormuksella. Samalla nimellä olevat passit auttavat monessa paikassa, mutta lopulta pitää olla avioliittotodistus, jos avioliito pitää todistaa. Vihkisormukset eivät edes kuulu monien maiden kulttuuriin.

Juu, tiedän toki, ettei se yksinään ole mikään todiste, mutta voi helpottaa ja nopeuttaa asioita, ja kun tuo mies joka tapauksessa haluaa kun niin hymyssä suin asiasta puhuu, niin haluan ottaa hänetkin huomioon tässä asiassa, eihän nämä sormukset yksin minun päätös ole.

Minun sukuni ei taida olla kauheasti korujen perään muutenkaan. Ehkä perintökoruista voisi kysellä, mutta sekin tuntuu vähän ikävältä kun sormukset eivät minulle merkkaa juuri mitään ja varmaan joku sisaruksista tai serkuista voi arvostaa jotain tällaista perintökorua vähän enemmän kuin minä. Mielummin antaisin heidän ottaa tällaiset itselleen. Voisin teettää sormuksen jostain romukullasta, mutta sitäkään ei ole kun en koruja käytä muutenkaan.

Kiitos vastauksistanne tähän asti!

ap

Vierailija
10/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskullasta sulatettu tai antiikki olisi vaihtoehto. Lisäksi tulisi mieleen titaani ja miksei myös tietyllä tavalla käsitelty puu, joskaan sen kanssa ei kannata kuulemma nostaa isoja juttuja tms. Ekologisinta lienee kuitenkin se, että hankit kestävää materiaalia ja joka on hyvin tehty (ei esim. koverrettu sisältä).

Mitä tulee kiviin, niin useimpia jalokiviä saa synteettisinä (valmistettu kovassa paineessa ja kuumuudessa, vastaavat luonnon olosuhteita).

Ollaan painittu puolison kanssa näiden samojen kysymysten kanssa ja päädytty teettämiseen. Kultasepältä saa tarkimmat tiedot mm. kivien alkuperästä ja seppä voi myös tehdä sulatetusta kullasta tai vanhoista kivistä.

Vierailija
11/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi titaanista rillukkaa sormessa, sekä kihla että vihki.

+kevyt

+allergisoimaton

+eettinen

+kestävä

-kestävä, eli jos joskus joutuu leikkurilla irrottamaan sormesta niin hankalampaa kuin pehmeämmissä materiaaleissa

Vierailija
12/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rottinki se olla pittää.

Vierailija
13/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tölkinrenkaista saisi hyvät sormukset. Niitä löytää ilmaiseksi melkein mistä tahansa, eikä rahaa kulu turhaan. Ja olisi sitten kaksi tölkinrengasta vähemmän luontoa saastuttamassa.

Vierailija
14/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

romukultaa voit ostaa vaikka panttikaupasta grammoittain. romukullan viet kultasepälle joka tekee sellaisen kuin haluat. romukullan alkuperää et voi tietää mutta ainakin uusiokäyttönä se on eettisempää. 

Vierailija
15/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa kultaseppä voi tehdä kierrätyskullasta sormukset.

Jos haluat oikein uniikit, käyt ostamassa käsin vaskaavalta kullankaivajalta kullat.

Vierailija
16/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyin lähimmiltä ystäviltä, äidiltäni ja anopiltani ja saimme tarpeeksi ns romukultaa, jotta niistä voitiin tehdä sormukset. Maksoimme vain työstä.

Vierailija
17/17 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, mitä maksoitte teettämisestä?

ap