Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten päästä eroon pakko-oireisesta tavaroiden tarkistelusta?

Vierailija
04.04.2016 |

Ihan pakko aina tarkistaa sataan kertaan, ettei mitään ole tippunut minnekkään. Tuohon voi mennä aikaa ja se aiheuttaa pientä stressiä. Jopa kotioloissa vaikka vessassa käydessä joutuu syynäämään suunnilleen pöntön takuset, että josko sinne nyt livahti taskusta jotain. Ei voi nousta istumasta ylös ilman, että syynää penkin jäikö mitään minnekkään. Helpompia tietysti jakkarat, mutta sitäkin voi joutua pari kertaa vilkaisemaan, koska aivot ei meinaa jotenkin uskoa silmien välittämää tietoa tässä asiassa. :D Ja jos en saa tehtyä tarkisteluja loppuun, minua alkaa ahdistaa tosi paljon ja saatan saada jopa pienehkön sisäisen raivarin. Oiskohan täällä ketään, jotka päässeet yli tästä vaivasta tai oireet helpottaneet?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota puhelimella kuva niistä esineistä ja tarkista siitä.

Vierailija
2/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintaterapiaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sehän siinä onkin hassua, että tiedän tasan tarkkaan mitä mulla on ollut vaikka taskuissa, mutta pelkästään taskujen tarkistaminen ei silti riitä, vaan se paikka täytyy silti syynätä läpi. Muut pakko-oireiset varmaan ymmärtää tämän. :D ap

Vierailija
4/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas. Mitäs teet jos kakka tipahtaa pönttöön, iskeekö paniikki?

Vierailija
5/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko-oireisuudessa on juuri se vaikea piirre, että pakko-oireinen itse tietää olevansa järjetön. Silti on pakko tarkastaa, tehdä tai ajatella.

Vierailija
6/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä lainkaan ihmisiä jotka käyttäytyy poikkeavasti

Vierailija
7/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altista itseäsi. Suosittelen kuitenkin hakeutumaan terapiaan, koska pakko-oireinen häiriö tuppaa olemaan hankala sairaus. Jos pääset eroon yhdestä oireesta niin tilalle saattaa tulla kaksi lisää. Näin käy hyvin usein, kun yrittää itse hoitaa sairauttaan. Pakko-oireisuus johtuu aina jostakin ja siksi ammattiapu on todella hyvä keino oppia elämään itsensä kanssa.

Olen itse "päässyt eroon" vaikeasta pakko-oireisesta häiriöstä juuri terapian ja itsetutkiskelun avulla. Oikeastaan voisin enemmänkin sanoa, että olen oppinut elämään itseni ja pelkotilojeni kanssa.

Vierailija
8/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas. Mitäs teet jos kakka tipahtaa pönttöön, iskeekö paniikki?

:DD Onko kakka sulle tavara, jota et halua hukata? ap

Vierailija
9/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettamalla. Ensin voi alkaa ahdistamaan ihan hirveästi, mutta se menee kyllä ohi. Sitten, kun vaan pidät siitä kiinni ettet tarkastele, se helpottaa. Eipä siihen oikein muukaan auta.

Mutta jos se vain pahenee niin hae apua!

Vierailija
10/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa lisää siitä, että pakko-oireet "johtuu jostakin"?

Vierailija
11/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa lisää siitä, että pakko-oireet "johtuu jostakin"?

Yleisesti ottaen mikään mielenterveysongelma ei vain ilmesty ilman minkäänlaista syytä. Aina oireilulle on jokin syy tai trauma. Se voi olla kuolemanpelko tai mikä tahansa asia, joka täytyy käsitellä. Tietenkin se voi myös olla häiriö hormonitoiminnassa tai esimerkiksi aivokasvaimen aiheuttama.

Vierailija
12/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Altista itseäsi. Suosittelen kuitenkin hakeutumaan terapiaan, koska pakko-oireinen häiriö tuppaa olemaan hankala sairaus. Jos pääset eroon yhdestä oireesta niin tilalle saattaa tulla kaksi lisää. Näin käy hyvin usein, kun yrittää itse hoitaa sairauttaan. Pakko-oireisuus johtuu aina jostakin ja siksi ammattiapu on todella hyvä keino oppia elämään itsensä kanssa.

Olen itse "päässyt eroon" vaikeasta pakko-oireisesta häiriöstä juuri terapian ja itsetutkiskelun avulla. Oikeastaan voisin enemmänkin sanoa, että olen oppinut elämään itseni ja pelkotilojeni kanssa.

Mulla on ollut myös pakonomaista käsienpesua, sähkölevyjen, kahvinkeittimen ja ovien lukossa olemisen tarkistamista, mutta näitä ei ole enää, vaan nyt on oikeastaan vaan tämä. Tuo altistaminen on helpommin sanottu kuin tehty, mutta kai se on se ainut keino mikä voi auttaa, kun en tiedä onko tämä mulla kuitenkaan vielä niin paha ongelma, että terapiaa tarvisin.. On tästä kuitenkin jo haittaa mulle, ja vie joskus aikaa tärkeämmiltä asioilta. Täytyypä miettiä tuota terapiaa. ap

Vierailija
13/13 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on tollaista joskus. Pakko laittaa tavarat tiettyyn järjestykseen ja jos en laita nii heti alan kuvittelemaan et kohta tapahtuu jotain huonoa. Pelkään et heti tapahtuu joku onnettomuus tai jotain muuta ikävää. Sit saatan järjestellä tavaroita monta minuuttia. Pitäis vaan luottaa siihen ettei mitää pahaa kävis vaikka ne tavarat olisikin epäjärjestyksessä.......