Suklaapatukka per päivä?
Olen yrittänyt hillitä sokerihimoani ja vähentää sitä syömällä vain kerran viikossa herkkuja. Tämä ei kuitenkaan ole minulle ollenkaan hyvä keino, sillä olen kamala sokerihiiri.
Olen ärtynty jos en saa sokeria edes kerran päivässä.
Kun olen sallinut itselleni vain kerran viikossa herkkua, tulee silloin myös ahmittua koko lupauksen edestä. Siis liikaa usein.
Mieleeni tulikin, olisiko parempi idea jakaa tämä herkuttelu pienissä määrissä usemmalle päivälle, esim syödä suklaapatukka (esim. sellainen Fazerin pieni) päivittäin/ joka toinen päivä ja myöhemmin vähentää. Tällä tavalla herkunhimoni pysyisi aisoissa eikä kerralla tulisi ahmittua suuria määriä.
Kommentit (20)
Mä saan sokerinhimoni kuriin vain pidättäytymällä makeista herkuista kokonaan, esim. kaksi kuukautta kerrallaan. Sitten voi vähän juhlia ja sen jälkeen palata taas ruotuun.
Minä myös sallin itselleni yhden patukan per kauppareissu, tai yhden kahvileivän silloin tällöin. Voin hyvin ja paino on alaspäin. Enkä anna itsen ostaa isoa patukkaa, vaan joku suffeli tai pätkis saa riittää, joskus ostan jonkun 40 grammankin patukan. Syön sen hyvin hitaasti ja aina jälkkäriksi. Mutta, nykyään ei aina edes tee mieli. Olen lisännyt kasviksia ja pehmeitä rasvoja, kuten öljyjä, paljon ruokavaliooni, se varmaan vaikuttaa asiaan.
Näitä läskien ininöitä ei kyllä jaksaisi lukea. Syö. Syö.
Lenkkeilen pari tuntia päivässä että sallin sulkaapatukan välillä itselleni
Juu, en syö mehuja&jogurtteja.
Muutenkin pyrin syömään terveellisesti; paljon hedelmiä, marjoja, proteiinia.
Tämä suklaapatukka per päivä kahvin kanssa veisi herkunhimoni.
Olen myös normaalipainoinen.
-ap
Ei pidä liikaa stressata. Mitä itse luulet että haittaako patukka päivässä?
Mieti,ja syö jos haluat..
Suklaa ja kahvi on kyllä hyvä yhdistelmä. Toinen on suklaasta tehty kaakao, eli pari kolme palaa suklaata ja maitoa.
Olen itsekkin ollut aikamoinen herkkup* kohta kymmenen vuotta ja siitä eroon pääseminen on tosi vaikeeta. Nykysin tota kaakaota kyl menee ja se helpottaa jonkun verran. Käytän sitä Fazer Cacao ja hipusen vaniljasokeria, maitoon siis. Oon myös pyrkinyt vähentämään noita kauppareissupatukoita, mutta nyt tulee kesä ja jäätelökausi :/
Tsemppiä AP sokerista eroon pääsemiseksi.
T: Viesti 1
En usko että lihoisin, sillä suklaa on juurikin se mua koukuttava juttu.
Miksi pitää tehdä ongelma asiasta? Syö suklaata niin kauan että tulee korvista ulos, niin saat sen systeemistäsi.
Itselleni sopii kerta viikkoon, on juuri passeli. Olen jatkanut näin onnistuneesti jo 3 kk. Hoikka olen.
Mites olisi pari palaa tummaa suklaata päivässä? Ja sitten vaikka yhtenä päivänä muuta jos tarpeelliselta tuntuu?
No mulla ei ole paino-ongelmia mutta syön joka päivä jotain hyvää. Yleensä jäätelöä. Tänään syönyt suklaapatukan ja pannukakkua hillolla. Viikonloppuna n 150g irtokarkkeja ja croissantin hillolla ja usein jotain kakkuakin. Ei se vaikuta oainoon jos kokonaiskalorit jää kohtuullisiksi
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei ole paino-ongelmia mutta syön joka päivä jotain hyvää. Yleensä jäätelöä. Tänään syönyt suklaapatukan ja pannukakkua hillolla. Viikonloppuna n 150g irtokarkkeja ja croissantin hillolla ja usein jotain kakkuakin. Ei se vaikuta oainoon jos kokonaiskalorit jää kohtuullisiksi
Ei makea liity vain painoon. Sokeri ei tee hyvää keholle lainkaan ja lisää mm. ihon rypistymistä (verensokerin ailahtelu), lisää syöpäkasvainten kasvuvauhtia ja muita "mukavia" juttuja jos keholleen syöttää jatkuvasti valkoista sokeria.
Ja ei, en ole edes terveysnipo, mutta jokainen terveydestään vähääkään kiinnostunut minimoi herkut ruokavaliostaan. Ellet sitten ala olemaan esim. kehonrakentaja tai huippu-urheilija, jolle 5000-10 000 kcal päivässä kerryttäminen alkaa olla tuskaista.
Hyvin voi syödä suklaapatukan päivässä jos ruokavalio muuten ok :) Itse olen normaalipainoinen (BMI alle 20) syön melkein joka päivä pienen herkun. Rasva-arvot on mitattu pari kk sitten, olivat tosi hyvät ja varsinkin hyvän ja huonon kolesterolin suhde oli erinomainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tehdä ongelma asiasta? Syö suklaata niin kauan että tulee korvista ulos, niin saat sen systeemistäsi.
Ei taida toimia. Ostin sunnuntaina 5 suklaalevyä (á190-200g) kun olivat tarjouksessa. Tänään söin viimeisen palan... :( Ei tehnyt edes tiukkaa. Ihan yllätyin, kun tajusin syöväni viimeistä. Arvatkaa onko morkkis!
-ei ap-
Kertarytäkällä kun syö levyn niin lihoo vähemmän kuin päivittäinen pikkupatukka (joka ei kuitenkaan ole aina se pienin) Mitään muuta herkkuja en syö, harvakseltaan sitten vedän koko levyn (1-2x/kk). Olen hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei makea liity vain painoon. Sokeri ei tee hyvää keholle lainkaan ja lisää mm. ihon rypistymistä (verensokerin ailahtelu), lisää syöpäkasvainten kasvuvauhtia ja muita "mukavia" juttuja jos keholleen syöttää jatkuvasti valkoista sokeria.
Ja ei, en ole edes terveysnipo, mutta jokainen terveydestään vähääkään kiinnostunut minimoi herkut ruokavaliostaan. Ellet sitten ala olemaan esim. kehonrakentaja tai huippu-urheilija, jolle 5000-10 000 kcal päivässä kerryttäminen alkaa olla tuskaista.
Mä elän muuten niin terveellisesti ette 2 dl jäätelöä tai Twix patukka sitä enää pilaa. Ja ikääkin jo 50+v. Iho on todella sileä ja rypytön joten siihenkään ei ole vaikuttanut, naamassa näkyy väsymys enemmän kuin ikä. Monet juo mehuja ja limuja tai syö maustettuja jugurtteja, muroja ja myslejä. Niistä tulee paljon enemmän sokeria kuin jäätelöstä.
Mä nautin joka päivä iltapäiväkahvin kanssa yhden sellaisen Lidlin feikki-marspatukan. Se pitää makeanhimoni kurissa, ennen mässäilin joka ilta aivan kauheita määriä. En ajattele yhden suklaapatukan päivässä olevan erityisen pahasta, etenkin kun olen normaalipainoinen ja minulla on säännöllinen ateriarytmi/monipuolinen ruokavalio.
Kyllähän ruokavalio sen kestää, jos vähennät muuten. Vaikka jätät sokeroidut mehut ja jogut pois, jos semmoisia syöt. Mulla on myös paha tapa ostaa suklaapatukka jokaisella kauppareissulla, eli patukoita saattaa mennä sen 3-5 viikossa. Mut ei se kyllä mun painossa näy.