Millaiset menkkaoireet sinulla on?
Tuon ruokaorgasmiketjun innoittamana ajattelin kysyä miten te oireilette ennen menkkoja? Olen aina kuullut näistä klassisista ruoka, ärtymys, himotus ym. oireista, mutta mulla ei ole mitään muuta kuin menkkojen alkaessa helvetillinen kipu, joka kestää 6-12 tuntia, eikä muuta. Ei mitään oireiluita ennen menkkoja, ei erilaista nälkää, ei turvotusta, on samanlaiset seksihimot kuin muutenkin, en ole kärttyinen bitch "during that time of month", ja kivutkin on vaan just tuollainen kertarepäisy. Mikä kummajainen minä olen? En ole ikinä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, joten en osaa verrata vaikuttaisiko se jotenkin asiaan.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee hillitön siivousvimma.
Oikeesti? :D Hmm, liittyneeköhän jotenkin pesänrakennukseen ja raskauteen valmistautumiseen :'D
Ennen 35 ikävuotta: Max vuorokausi ennen menkkoja alkoi synnytyssupistusmainen alavatsakouristelu, jota saa vähän onneksi hillittyä ottamalla reilun satsin ibuprofeenia ja parasetamolia yhdessä
35 ikävuoden jälkeen:
- Viikko ennen menkkoja alkaen: Valtava turvotus, alkoholin- ja makeanhimo, itkuisuus, yleinen vitutus
- Pari pv ennen menkkoja: Järkyttävät ilmavaivat ja ripuli, ennakoivia lieviä menkkakouristuksia
- Sinä päivänä kun menkat alkaa: synnytyssupistuksien kanssa samankaltaiset menkkakivut jotka onneksi kestää vain päivän verran.
Syöpöttely, ärtymys, nukun hunosti,käyn kierroksilla,turvotus ja migreeni ennen menkkoja.
Olet kyllä todella onnekas! Minulla on ollut aina kovat kivut vähintään 3 päivää, koko sen ajan syön siis buranaa. Kipeänä on vatsa sekä selkä. Tämän lisäksi olen huonovointinen, kiukkuinen ja syön paljon herkkuja, lähinnä suklaata. Nuorempana jouduin olemaan aina pois koulusta ainakin ensimmäiset 2 päivää, vanhemmiten olen oppinut ennakoimaan ja ottamaan särkylääkkeet ajoissa.
Toisaalta kiertoni on ollut aina todella säännöllinen.
Ei mitään. Menkkojen kaksi ekaa päivää on vatsa kipeä, sitä ennen tai sen jälkeen ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ennen 35 ikävuotta: Max vuorokausi ennen menkkoja alkoi synnytyssupistusmainen alavatsakouristelu, jota saa vähän onneksi hillittyä ottamalla reilun satsin ibuprofeenia ja parasetamolia yhdessä
35 ikävuoden jälkeen:
- Viikko ennen menkkoja alkaen: Valtava turvotus, alkoholin- ja makeanhimo, itkuisuus, yleinen vitutus
- Pari pv ennen menkkoja: Järkyttävät ilmavaivat ja ripuli, ennakoivia lieviä menkkakouristuksia
- Sinä päivänä kun menkat alkaa: synnytyssupistuksien kanssa samankaltaiset menkkakivut jotka onneksi kestää vain päivän verran.
Sama😊. N43v
Vierailija kirjoitti:
35 ikävuoden jälkeen:
Kuulostaa aika samalta kuin mulla. Synnytyssupistuksista en tiedä, mutta karmeita kipuja ne silti on ja sellainen olo kuin joku vääntelisi sisuskaluja ees taas. Ja juuri noin, että monipuolisemmat oireet alkoi 30v paikkeilla, sitä ennen oli vain kipuja. Ja hormonaalista ehkäisyä en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35 ikävuoden jälkeen:
Kuulostaa aika samalta kuin mulla. Synnytyssupistuksista en tiedä, mutta karmeita kipuja ne silti on ja sellainen olo kuin joku vääntelisi sisuskaluja ees taas. Ja juuri noin, että monipuolisemmat oireet alkoi 30v paikkeilla, sitä ennen oli vain kipuja. Ja hormonaalista ehkäisyä en käytä.
Mä yllätyin kun ekaa kertaa menin synnyttämään, ja pelkäsin kovasti supistuksia, ja totesin että ei hitto, minähän olen kestänyt tätä ihan samaa joka kuukausi 12-vuotiaasta asti kun menkat alkaa. Eli kai ne menkkakivut kohtuullisen kovat oli sitten, vaikka usein ennen sätin itseäni kun olin niin vaivainen niiden takia, joskus tuli ihan oksennus kivusta ja kyyneleet valui silmistä mutta minä ajattelin että olenpas kummallinen rääpäle kun ei yksiä kuukautisia meinaa kestää kuin nainen...
Ennen kuukautisia n. viikon ajan rintojen kipu, joka pahenee loppua kohden. Parina ensimmäisenä päivänä kouristeleva kipu, joka saattaa yltyä todella voimakkaaksikin. Toisena ja kolmantena päivänä välillä kuumia ja kylmiä aaltoja, ärtymystä. Joskus jopa omituiseksi käyvät ajatukset (virallisen todellisuuden kyseenalaistavat ajatukset), mutta tämä on harvinaista.
Olen ennen menkkoja kiukkuisempi, itkuisempi ja tekee mieli herkutella. Menkkojen pari ekaa päivää olen usein ihan pihalla. Unohtelen asioita (sana unohtuu kesken lauseen, unohdan miksi menin esim keittiöön), tiputtelen tavaroita ja joskus törmäilen mm oviin ja pöydänkulmiin :( Kivut ovat siedettävät. Joskus saattaa juilia selkää, mutta siihen auttaa tavan burana :) Maha on sekaisin useamman päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35 ikävuoden jälkeen:
Mä yllätyin kun ekaa kertaa menin synnyttämään, ja pelkäsin kovasti supistuksia, ja totesin että ei hitto, minähän olen kestänyt tätä ihan samaa joka kuukausi 12-vuotiaasta asti kun menkat alkaa. Eli kai ne menkkakivut kohtuullisen kovat oli sitten, vaikka usein ennen sätin itseäni kun olin niin vaivainen niiden takia, joskus tuli ihan oksennus kivusta ja kyyneleet valui silmistä mutta minä ajattelin että olenpas kummallinen rääpäle kun ei yksiä kuukautisia meinaa kestää kuin nainen...
Meillä on suvussa ollut menkkakivut ihan perinnöllisenä, äiti sanoi myös että synnytys ei ollut mikään kammottava juttu kun samanlaista se oli kuin kuukautiskivut.
Ei mitään oireita. Joskus olen hiukan tavallista huonotuulisempi, mutta en todellakaan joka kerta. Minkäänlaisia kipuja minulla ei ole koskaan ollut. En voi ikinä etukäteen aavistaa, minä päivänä menkat alkavat, koska mitään ennakko-oireita ei ole (kierto vaihtelee suunnilleen 28-35 pv välillä). En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.
Liittyyköhän jotenkin kuukautisten säännöllisyyteen? Itsellä todella säännölliset ja kovat kivut, eräällä tutulla epäsäännölliset ja ei mitään kipuja. Vai onko sattumaa tämä?
Ei hemmetti, toivottavasti en kuulu niihin, joiden oireet pahenee yli 30-vuotiaana o_O Ton sisuskalujen kouristelun vielä kestän tällä hetkellä tulikuuman kauratyynyn avulla (jos siis saan olla sen päivän kotona), mutta noi kaikki muut vielä siihen päälle... ei, en halua!
AP
Vierailija kirjoitti:
Liittyyköhän jotenkin kuukautisten säännöllisyyteen? Itsellä todella säännölliset ja kovat kivut, eräällä tutulla epäsäännölliset ja ei mitään kipuja. Vai onko sattumaa tämä?
Mulla on viimeisen vuoden aikana kierto ollut vaihtelevasti 23-29 ja sitä edellisenä vuonna 22-28, ja aina on tullut toi helvetillinen kertarykäisykipu.
AP
Puhutaanko tässä ketjussa suomea vai englantia? Naurettavaa tuollainen sekoittelu :D:D bitch during that time of month!!1!1
Asiaan (suomeksi): Olen ärtyneempi kuin normaalisti ja minua vituttaa herkemmin huonot vitsit ja tietynlainen typeryys. Itken tyhjästä, siis todellakin tyhjästä. Saatan vain maata sängyssä, katsoa telkkaria ja itkeä.
Sattuu, välillä kuvottaa. Haluaisin maata sängyssä koko päivän ja syödä herkkuja.
Ja juuri pari päivää sitten menkat loppuivat, jes. Minulla on todella (!!) runsaat ja todella lyhyet menkat.
Tuollaisia oireita siis sekä ennen menkkoja että niiden aikana^
Ainiin. Välillä iskee PAHA pms ja olen pahimmillaan pari viikkoa ennen menkkoja aivan totaalisen masentunut, mikään ei kiinnosta, raivostun herkästi ja itken. Sain lääkkeetkin siihen, mutta aloitin vasta joku aika sitten. Saas nähdä toimivatko.
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko tässä ketjussa suomea vai englantia? Naurettavaa tuollainen sekoittelu :D:D bitch during that time of month!!1!1
Asiaan (suomeksi): Olen ärtyneempi kuin normaalisti ja minua vituttaa herkemmin huonot vitsit ja tietynlainen typeryys. Itken tyhjästä, siis todellakin tyhjästä. Saatan vain maata sängyssä, katsoa telkkaria ja itkeä.
Sattuu, välillä kuvottaa. Haluaisin maata sängyssä koko päivän ja syödä herkkuja.Ja juuri pari päivää sitten menkat loppuivat, jes. Minulla on todella (!!) runsaat ja todella lyhyet menkat.
No kun en keksinyt miten saman saa sanottua suomeksi yhtä tehokkaasti, tuli vaan mieleen kaiken maailman stereotyyppiset kuukautisista kertovat meemit, jotka on yleensä englanniksi :D "Narttu siihen aikaan kuukaudessa" kuulosti vaan niin tönköltä :D
Itsellä ikää 35, ja oireet pahentuneetn selvästi lapsen syntymän jälkeen. Lapsi nyt 7. Viikkoa ennen menkkoja saattaa tulla lyhyitä huonon olon aaltoja, minua alkaa väsyttää ja nukahdan illalla todella paljon aikaisemmin kuin yleensä. Mielialat vaihtelevat entisestään, olen todella räjähdysherkkä. Muutama päivä ennen menkkoja vatsa turpoaa, ja alkaa toispuoleinen päänsärky, johon ei pahimmassa tapauksessa auta mitkään särkylääkkeet. Myöskin vatsassa alkaa juilia ja vessassa saa ravata useasti niin pissalla kuin ulostamassakin. Ulostaminen tapahtuu yleensä ennen menkkoja kellontarkasti aamulla. Myöskin palelen kovasti ennen menkkoja.
Mulle tulee hillitön siivousvimma.