miksi kehitysvammaisten ulkonäkö on outo
miksi kehitysvammaisten ulkonäkö on outo
klo 16:10 | 4.4.2016
En ole itse kaunis ja läheisiini kuuluu kehitysvammaisuutta. Miksi kehitysvammaisten ulkonäkö on usein hyvin poikkeava?
En ole itse kaunis ja läheisiini kuuluu kehitysvammaisuutta. Miksi kehitysvammaisten ulkonäkö on usein hyvin poikkeava?
Ladataan...
Kehitysvammaisuus on yleensä jonkin kromosomipoikkeaman aiheuttama, ja nämä poikkeamat vaikuttavat myös ulkonäköön. Kaikki poikkeamat eivät vaikuta, ja kehitysvammaisuus voi olla myös ei-synnynnäistä.
Anna esimerkki ei-synnynnäisestä kehitysvammaisuudesta. Kiinnostaa, siis mitä sillä tarkoitetaan?
Mun täti sairasti taaperoikäisenä aivokalvontulehduksen, joka aiheutti hänelle kehitysvamman.
No esim. CP-vamma tulee synnytyksessä jos lapsella happivaje ja saa aivovaurion. Osa CP-vammaisista voi näyttää ihan normaalilta ulospäin. Eli CP-vamma ei ole synnynnäinen kuten esim. Down -oireyhtymä siinä mielessä, että sitä voisi jo sikiövaiheessa todeta.
Mutta CP-vamma on liikuntavamma, eikä sitä voi oikein niputtaa kehitysvammaisen kanssa samaan nippuun, koska kehitysvamma on kognitiivisten kykyjen vamma.
Ja lisäksi CP-vamma ei ole kehitysvamma.