Miksi Hesarin kuukausiliitteen jutussa halpakaupoista on leimallisesti wt-porukkaa??!!
Paremmisto voi nyrpistellä nokkaansa ja siunailla, ettei tarvitse käydä tuollaisen porukan seassa vai onko se vain totuus näiden kauppojen asiakaskunnasta?! Itse olen suht juntin näköinen ja käyn konkaupoissa mutta en silti aivan tiphon porukkaan kuulu (FM, kunnan virkamies)
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Meinas lentää aamukahvit näppikselle, kun jutussa todetaan, että Stockmannin brändi laadukkaana, palvelevana ja erikoisia tuotteita tarjoavana paikkana ei enää vedä väkeä. Tai jotain vastaavaa. Ai että Stockka on joskus on ollut sellainen? Mielestäni se on tarjonnut aina samaa tavaraa kuin muutkin mutta vain tuplasti kalliimmalla. Ja palvelu? Sellaista en ole saanut KOSKAAN. Vain todella tympeää ilmehdintää myyjiltä.
Kyllä, esim. Nivean deodorantti jäänyt hyvin mieleen; täysin samat tuotteet miesten deodoranttia. Hinta Stokmanilla 3,55€ (+- 10 senttiä). Sama tuote Tokmanilla 2,55€ (+- 10 cnt.) Kaikkein rajuin hintaero oli silti, kun Saksassa saman tuotteen sai 1,50 ekulla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kyllä sellainen käsitys, että Tokmannilla yms. kaupoissa käy ihan keskiluokkaistakin väkeä. Monet ihmiset ovat aika säästäväisiä luonteeltaan.
Aivan. Sitä paitsi moni suomalainen elää yli tulojensa. Eräs velkaneuvoja kertoi kerran, että yhä useammin hänen asiakkaakseen tulee myös työssäkäyvä, omistusasunnon omistaja, jolla on katumaasturi pihalla. Siis monen ns. vauraalta vaikuttavat henkilön taustalta saattaa löytyä yli varojen elämistä.
Kuka sitten loppupelissä maksaa näiden ylivelkaantuneiden velatkin: me tavallisen veronmaksajat ainakin välillisesti.
Itse kunnioitan säästeliäitä ja oman taloutensa mukaan kuluttavia henkilöitä.
Eipä tarvi ihmetellä miksi Oulun Stocka myy lapun luukulle. Minäkin olen ihan tavallinen wt tai ainakin juntti, asun Oulun Keskustassa ja Stocka on nykyään lähin kauppa ässän lopetettua. Siellä siis on tullut käytyä, ja palvelu - tai sen puute - samaa luokkaa kuin Lidlissä. Lidlissä vain puolta halvenpaa, toki sieltäkään ei kaikkea saa.
Tässä pari viikkoa sitten yritin käydä ostamassa tuolta Stockalta Blascon meikkivoidetta, huulipunaa, ripsarikin olisi tullut tarpeesee. Oli siis palkkapäivä, ja olisin halunnut hemmotella itseäni. Seisoin siinä hyllyn edessä, en tiennyt saako sopivaa sävyä kokeilla itse vai pitäisikö olla myyjä. Kassalla seisoskeli kolme myyjää, ja heillä oli ilmeisesti joku tauko/juttu kesken koska huomasivat minut kyllä mutta elettäkään eivät tehneet. Rohkaisin sitten mieleni ja olin menossa kysymään apua. Kun hoksasiva että lähestyn, joukko erkani ja lähtivät kaikki eri suuntiin siistimään hyllyjä/ties mitä. Siinä vaiheessa meni hermo ja lähdin kytkemään. Ei väkisillä. Myyjät olivat kaikki niitä pitkän linjan myyjiä, ja aina ollut tuolla kempparissa sama tilanne. Edustajilta olen monesti ostanut, he kun ovat avuliaita ja ystävällisiä.
Toivottavasti tulevalla sokoksella parempaa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa lyödään Hesan eliitin rakastamia köyhyysleimoja ja voidaan päivitellä Ekbergin kahvilassa, kuinka jossain voi olla noin juntteja. Elämää on Helsingin Kallion ulkopuolellakin ja nuo kaupat on aivan kenen tahansa ostospaikkoja. Itse asiassa pienemmillä paikkakunnalla Tokmanni on ainoa kunnon vaatekauppa. On ylimielistä katsoa noita kauppoja pelkästään wt-kauppoina. Itse olen FM ja vuositulot noin 50000 ja käytän jatkuvasti ns.halpisketjuja.
Mun vuosituloni ylittivät viime vuonna 130 000 € ja sulautuisin ulkonäköni puolesta oikein hyvin artikkelin kuvien porukkaan.
Samoin minä, jonka ansiotulot eivät ole kummoiset, elelen pääomatuloilla.
Ilmeisesti joillekin vieras ja käsittämätön harhaluulo on, että rikkaat ja / tai parempi tuloiset eivät muka "alentuisi" käymään kirppareilla tai halpa-tavara-liikkeissä... Itse jäin miettimään, että mitä tuolla Hesarin kuukausiliitteen jutussa olleella kuvituksella yritettiin sanoa, ikään kuin rivien välistä? - Vai olenko vain hieman harhaluuloinen? Ehkä niin.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kyllä sellainen käsitys, että Tokmannilla yms. kaupoissa käy ihan keskiluokkaistakin väkeä. Monet ihmiset ovat aika säästäväisiä luonteeltaan.
varakkaathan niitä säästäväisiä juurikin on kun tarkkaavaisesti käyttävät jokaisen centin.. nämä luisvuttoni leidit on monesti ulosotossa mutta kunhan muille näyttää hyvältä
Vierailija kirjoitti:
En ole asunut Suomessa yli 20 vuoteen, mutta täytyy kyllä ihmetellä, mistä ne ovat löytäneet tuon näköisiä ihmisiä noihin kuviin? Käyn usein Suomessa ollessa noissa "halpis-kaupoissa". Ihan tavallista porukkaa niissä pyörii.
Hesari käyttää aina jutuissaan aivopesukuvitusta. Harva se päivä on juttu korkeakoulutetusta pakolaisesta, jota rasistisesti solvaa suomalainen juoppo pitkäaikaistyötön resupekka.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa lyödään Hesan eliitin rakastamia köyhyysleimoja ja voidaan päivitellä Ekbergin kahvilassa, kuinka jossain voi olla noin juntteja. Elämää on Helsingin Kallion ulkopuolellakin ja nuo kaupat on aivan kenen tahansa ostospaikkoja. Itse asiassa pienemmillä paikkakunnalla Tokmanni on ainoa kunnon vaatekauppa. On ylimielistä katsoa noita kauppoja pelkästään wt-kauppoina. Itse olen FM ja vuositulot noin 50000 ja käytän jatkuvasti ns.halpisketjuja.
Ihminen voi käydä Ekmanin kahvilassa JA halpakaupoissa. Siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Jutusta sai rivien välistä lukea että rikas työllistää nykyajan käsityöläiset; suutarit, ompelijat yms. Köyhä ostaa halvalla kertakäyttötavaraa.
Ja sitten on ne köyhältä päälle päin näyttävät miljonäärit, joita et erota halpakaupassa muista asiakkaista. Stockmannin ja Tokmannin myymällä muovikauhalla ei ole kauheasti eroa kun tulevat samalta tuotantolinjalta, paitsi se hinta.
Olihan se söpö koira ihan keskiluokkaisen oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole asunut Suomessa yli 20 vuoteen, mutta täytyy kyllä ihmetellä, mistä ne ovat löytäneet tuon näköisiä ihmisiä noihin kuviin? Käyn usein Suomessa ollessa noissa "halpis-kaupoissa". Ihan tavallista porukkaa niissä pyörii.
Hesari käyttää aina jutuissaan aivopesukuvitusta. Harva se päivä on juttu korkeakoulutetusta pakolaisesta, jota rasistisesti solvaa suomalainen juoppo pitkäaikaistyötön resupekka.
Olet oikeassa. Kuva on salakavala vaikuttamisen väline, koska usein emme analysoi sen valintaa tai sen merkitystä. Sanotaan, että kuva menee suoraan alitajuntaan ja jää sinne. Muistihan taltioi asiat usein juuri kuvina. Tekstiä sen sijaan mietimme paljon tarkemmin ja olemme ikään kuin varuillamme. Kuvajournalismi on mielenkiintoinen asia, ja toivoisin, että ihmiset yhä useammin pysähtyisivät miettimään, miksi toimitus on valinnut juuri tämän kuvan ja mitä se haluaa saada aikaan.
Onneksi tällä palstalla jotkut ovat herättäneet kysymyksiä myös kuvan käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
On siinä omasta mielestäni jotain wt:tä tai alempiluokkaista että ei osata panostaa alennusmyynneissä johonkin jota tarvii tulevaisuudessa kuten talvivaatteet, kyllä se talvi meinaan joka vuosi tulee.
En silti osta (jutussa mainittuja) naisten topattuja pilkkihaalareita, vaikka ne saisi nyt 59 eurolla. Pukeudutko sinä talvisin pilkkihaalareihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä omasta mielestäni jotain wt:tä tai alempiluokkaista että ei osata panostaa alennusmyynneissä johonkin jota tarvii tulevaisuudessa kuten talvivaatteet, kyllä se talvi meinaan joka vuosi tulee.
En silti osta (jutussa mainittuja) naisten topattuja pilkkihaalareita, vaikka ne saisi nyt 59 eurolla. Pukeudutko sinä talvisin pilkkihaalareihin?
Jos olisin menossa pilkille, katson sopivan pukeutumisen. Pilkkihaalari voi sopia myös ulkosiivoushommiin. Kyse on aina siitä, että valitsee kulloinkin oikeat vaatteet. Autotallia ei kannata siivota pikkumustassa tai mennä pilkkihaalareilla cocktail-tilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Halpakaupoissa ei juurikaan myydä tuoretta ruokaa kuten vihanneksia ja hedelmiä joka on kalliimpaa, terveellisempää ja jota "rikkaammat" syövät. Lidlistä saa halvalla pakasteruokaa.
Lidl ei tuossa yhteydessä kuulu "halpakauppoihin". Lidlit ovat tavallisia elintarvikemyymälöitä, ja niissä on tuoreita elintarvikkeita kuten missä tahansa vastaavan kokoisissa K- tai S-kaupoissakin.
Halpakaupoissa sen sijaan ei ole tuoretuotteita siitä syystä, että niillä ei ole lupa myydä niitä. Tuoreiden elintarvikkeiden myynti edellyttää mm. kylmätiloja. Osalla Tokmanneista on kylmätilat, osalla ei. Tuoretuotteita saa niistä, joissa ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa pilkillä käydessä vaikka pukeutuu? Kylmä siellä varmaan muuten tulee. En minäkään käytä ratsastussaappaita, vaikka saisi tarjouksesta kuinka halvalla, kun en kerran ratsasta, mutta harrastus ei ole silti huono.
Mua ei kuvat häirinneet, ihan normaaleja ihmisiä. Mielestäni jutun pointti oli tää nykyinen kulutusvimma, joihin halpaketjut vastaa. Suoraan sanottuna tavarat kuvottaa mua. Joten halpakaupat kuvottaa.
Kun tavarat menee rikki, näen punaista. Mielummin korjaan, maksoi mitä maksoi, kuin ostan uutta. Kun ostan jotain, haluan että se kestää, mieluiten ikuisesti. Kaikki turha ympärillä ärsyttää. Typerät sisustusesineet yms.
Miten muuten jengi käy koiran kanssa kaupassa? Onko tuo ihan sallittua?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitti minunkin huomioni jutun kuvissa. Luulisi, että edes yhden vähän varakkaamman oloisen olisi voinut bongata. Edes Biltemasta, josta joku toimitusjohtaja voisi lounastauolla hakea uuden etuvalon Bemariinsa.
Ei toimitusjohtaja kyllä hae Bemariinsa etuvaloja Biltemasta. Toimitusjohtajalla on yleensä työsuhdeauto, ja jos se tarvitsee huoltoa tai korjausta, se viedään merkkiliikkeeseen, eikä toimitusjohtaja ala itse vaihtamaan siihen pihalla jotain kiinalaisia tarvikeosia.
Vasemmistotoimittaja tehnyt jälleen kerran suomalaisuutta halveksivan jutun. Ei mitenkään yllättänyt. Ja Puuilossa ainakin rautakauppapuolen hinnat ovat ihan k-raudan tasoa. Käyn lähinnä sen takia, kun en jaksa kävellä niissä keskon hehtaarihalleissa kilometritolkulla yhden ruuvilaatikon takia.
"Eikä meillä kukaan syö saksalaista jugurttia, juustoa tai maitoa saatika jotain halpahallien omien merkkejen vaihtoehtoja."
Että ruokakulttuuri ollaan niinkuin keksitty Suomessa, ja ulkomainen ruoka on pahaa? Jep jep...
Lidlin maito on suomalaista, mikäli niin suomalaista kaipaat. Ainoastaan heidän omalla tuotemerkillään. Ja saksalainen juusto, hohhoijaa, Lidlistä löytyy niistä suomalaisistakin juustoista kaikki eniten käytetyt juustolajit. Tosin esim. suomalainen Valion edam on täyttä kuraa verrattuna tanskalaisen Arlan edamiin. Arlan edamissa maistuu paljon voimakkaammin edamille tyypillinen maku. Lisäksi tämä parempi on euron pari edullisempaa verrattuna "laatu"-suomalaiseen.
Suomalaisten elintarvikkeiden laatu maun osalta on yleensäkin pelkkä myytti. Puhdasta MTK:n propagandaa suomalaisen tuotannon suojaamiseksi.
Miten suomessa yleensäkään voisi olla kehittynyt elintarvikelaatu, jos maa oli ennen eu-aikoja lähes suljettu ulkomaalaisilta elintarvikkeilta, jolloin suomalaisten ei tarvinnut kilpailla ulkomaalaista vastaan? Eikä maamme pieni väkimäärä ainakaan mitenkään lisää kuluttajien laatuvaatimuksia, joka taas lisää kilpailua laadulla; yritykset yrittävät vastata siihen, mitä kuluttajat haluavat, oli se sitten hinta, laatu tms. tekijä.
Jos suomalainen elintarvike on niin laadukasta, niin miksi niitä ei kuitenkaan löydy keski-euroopasta? Siellähän ei ole puhettakaan, että jostain saksastakaan löytyisi Valion juustoja.