Miten unohdan kusipäisen ihmisen ja hirveän kostonhalun?
Suht vakava ex-säätö kyseessä. Teki aika paskamaisesti mulle ja olin masentunut ja ahdistunut viikkoja "eron" jälkeen. Tiedän että kannattaisi vain unohtaa ja jatkaa elämää, mutta haluan vain kostaa mahdollisimman pahasti... miten pääsen eroon tästä tunteesta???
Kommentit (55)
sanoisin että et ainakaan lukemalla tätä palstaa...
Tiffany (ei kirjautuneena) kirjoitti:
Tällä palstalla monet tuntuvat uskovan jonkinlaiseen karman lakiin: ihmiset ovat ansainneet pahat kokemuksensa. Useimmat uskovat new agelaiseen karmaan (instant karma, jossa paha karma erääntyy maksettavaksi eli kärsittäväksi jo saman elämän aikana). Jotkut uskovat hindulaiseen karmaan, jossa paha karma erääntyy maksettavaksi "seuraavassa elämässä".
Minusta on ilmeistä, että karman laki ei toteudu maailmassa.
Sitä paitsi, jos pahat kokemukset olisivat seurausta pahasta karmasta, niin silloinhan esim. ap:n kokema ex-säädön kusipäisyyskin oli karmallisesti oikein, eli ap. olisi ansainnut kokemuksensa.
Tuskinpa monikaan vakavissaan uskoo karman lakiin, mutta se kyllä näyttää pitävän paikkansa, että huonosti ihmisiä kohteleva henkilö ei koe ihmeparantumista vaan kohtelee huonosti muitakin, aiheuttaen siten vastoinkäymisiä elämänsä varrella myös itselleen.
Vierailija kirjoitti:
sanoisin että et ainakaan lukemalla tätä palstaa...
Niin saattaisi luulla, mutta .... heh.
Voisitko ajatella että asetut sen paskan exän yläpuolelle. Paras kosto on näyttää että ei hetkauta pätkääkään. En usko että koston jälkeen elämäsi on yhtään sen parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla monet tuntuvat uskovan jonkinlaiseen karman lakiin: ihmiset ovat ansainneet pahat kokemuksensa. Useimmat uskovat new agelaiseen karmaan (instant karma, jossa paha karma erääntyy maksettavaksi eli kärsittäväksi jo saman elämän aikana). Jotkut uskovat hindulaiseen karmaan, jossa paha karma erääntyy maksettavaksi "seuraavassa elämässä".
Sitä paitsi, jos pahat kokemukset olisivat seurausta pahasta karmasta, niin silloinhan esim. ap:n kokema ex-säädön kusipäisyyskin oli karmallisesti oikein, eli ap. olisi ansainnut kokemuksensa.
Tuskinpa monikaan vakavissaan uskoo karman lakiin, mutta se kyllä näyttää pitävän paikkansa, että huonosti ihmisiä kohteleva henkilö ei koe ihmeparantumista vaan kohtelee huonosti muitakin, aiheuttaen siten vastoinkäymisiä elämänsä varrella myös itselleen.
Minulle karman laki tarkoittaa kyllä muutakin kuin asioittensa sössimistä.
Mummullani oli viisas sanonta, että minkä taakseen jättää, sen lopulta edestään löytää, hyvässä ja pahassa.
Ja tällä hän tarkoitti sitä, että jos elät kuten kusipää, lopulta sinulla on huono maine ja vähän kavereita. Tee vääryyttä toisille, ja huomaat silloin kun heitä tarvitsisit, että heitä ei olekaan auttamassa.
Anna koston olla, älä katso enää taakse, käännä selkäsi tälle polulle ja mene eteenpäin. Moni on täällä sanonut, että karma hoitaa. Se pitää paikkansa, olen sen elämässäni nähnyt. Ihminen ei parannu kostolla tavoistaan eikä opi kostostasi mitään, mutta elää niin, että hänen asiansa lopulta ns. kusevat. Rahaa voi olla, mutta ei rakkautta ja oikeita välittäviä ystäviä sellaisella ihmisellä. Ja vain jälkimmäisillä on lopulta merkitystä.
N46v.
Karma hoiti yhden tyypin ja teki mieli lähettää kukkia sille/niille jotka järjesti homman mun puolesta vaikka ei voisi ymmärtää mistä syystä ne kukat oisi. Jep, tyyppi sai potkut yt-neuvotteluissa :).
Onpas täällä katkeraa sakkia. Mummut kouluttaneet jälkipolvensa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suht vakava ex-säätö kyseessä. Teki aika paskamaisesti mulle ja olin masentunut ja ahdistunut viikkoja "eron" jälkeen. Tiedän että kannattaisi vain unohtaa ja jatkaa elämää, mutta haluan vain kostaa mahdollisimman pahasti... miten pääsen eroon tästä tunteesta???
Ettet vain itse kuvitellut koko asiasta liikoja. Jos kostat niin saatat tehdä itsestäsi naurunalaisen.
Samaa mietin kun luin ap:n kirjoituksen missä "ero" on lainausmerkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä katkeraa sakkia. Mummut kouluttaneet jälkipolvensa hyvin.
Sama tuli mieleen ketjua lukiessa. Suomalaisuus pysyy samanlaisena sukupolvesta toiseen ja katkeruus imetään äidinmaidossa. :(
Tiedän tapauksen missä näin kävi eli parantumaton kusettaja joutui kusetettavaksi vielä häntäkin ovelamman ihmisen taholta.
Vierailija kirjoitti:
Revenge is a dish best served cold
Meaning?
Itse uskon että karma voi toimia edellisessä, tässä tai tulevassa elämässä.
Paras kosto on elää hyvä elämä, vaikkei Niles Crane olekaan samaa mieltä.
Frasier: You know the expression, "Living well is the best revenge"?
Niles: It's a wonderful expression. I just don't know how true it is. You don't see it turning up in a lot of opera plots. "Ludwig, maddened by the poisoning of his entire family, wreaks vengeance on Gunther in the third act by living well."
Frasier: All right, Niles.
Niles: "Whereupon Woton, upon discovering his deception, wreaks vengeance on Gunther in the third act again by living even better than the Duke."
Tekikö tuo ihminen moraalisesti väärin sinua kohtaan? Vai petyitkö ns. omiin odotuksiisi?
Kysyn tätä siksi, että kerrot kyseessä olleen "ex-säädön". "Säätöhän" viittaa ihmissuhteeseen, jossa ei ole parisuhdevelvoitteita ja -sitoumuksia puoleen eikä toiseen. Liittyykö ex-säädön kusipäisyys jollain tavalla tällaiseen suhdeviritelmään? Rikkoiko hän "pelin sääntöjä" (esim. valehtelemalla, antamalla katteettomia lupauksia) vai oliko hän kusipäinen juuri siksi, että noudatti pelin sääntöjä?
Jos "ex-säätösi" valehteli, johti harhaan ja antoi katteettomia lupauksia, totea moraalinen vääryys ja jätä se taaksesi antamalla anteeksi tietoisella valinnalla.
Jos hänen kusipäisyytensä johtui siitä, että hän noudatti suhdeviritelmänne sääntöjä ja sai sinut pettymään omiin odotuksiisi, totea, että teit virheen lähtiessäsi tuollaiseen suhdekuvioon.
Vai oliko kyse jostain ihan muusta kusipäisyyden muodosta? Oli miten oli, älä lähde enää "säätösuhteisiin" – ihmistä ei ole tarkoitettu sellaiseen.
Hän mm. juurikin ensin lupaili asioita mutta ei sitten pitänyt lupauksian. Hän myös reissullaan toisella paikkakunnalla suuteli toisen naisen kanssa humalassa. Ja tämä säätäminen oli siis ihan tavallista tapauilua ennen varsinaista seurustelua, olin jo todella kiintynyt häneen. Kun hän lopetti juttumme, olin muutenkin elämässä todella masentunut ja hän tiesi sen. Hän muuttui kuitenkin todella kylmäksi ja imhottavaksi minua kohtaan (ensinnäkin "jätti" whatsapp-viestillä) eikä vastannut omiin viesteihini. Pari viikkoa sitten hän oli yrittänyt iskeä hyvää ystävääni ja kehtasi vielä pyytää minulta hänen numeroaan! Ap
Minä tunnen myös helposti kostonhimoa ja tämä ketju on ollut minulle suureksi avuksi. Hyviä ajatuksia "olla kunnolla" täällä. Silti en helposti sanoisi muita kusipäiksi. Heidän käytöksensä voi sitä olla, mutta jos mulle on tullut ns. paskaa tuulettimesta, niin mietin nimenomaan juurta jaksain omia toimintatapojani. Tiedän itse tehneeni pahoja juttuja ihmisille aiemmin. Ap:llä ei toki välttämättä ole näin, silloin kostonhalu on erityisen oikeutettu tunteena. Mutta mulla oli niin, että olen toiminut pahoin toisia kohtaan. En pettänyt tai sellaista, mutta haukkunut selän takana, pitänyt mitättömänä jne.
Mutta sitten heräsin, että muiden kohteluni johtuu omasta huonosta lapsuudestani. Vielä en tiedä, mitä sille tehdä, mutta en enää halua tehdä pahaa kellekään, en edes niille, jotka satuttavat minua. He itseasiassa satuttavat minua lähinnä siksi, etten osaa sanoa heille mitään, mitä tunnen ja mikä minua loukkaa. Siihen minulle ei koskaan annettu oikeutusta kodissani. Minulla ei ollut varsinaisesti persoonaani oikeuksia lapsena. Äiti määräsi, miten minun piti olla. Ja millainen. Ja kun en ollut, hän haukkui, raivosi ja huusi. Opin puhumaan muista pahaa, koska äiti uskotteli mulle, että koska en ole kuten hän määrää, eli oikeanlainen, minusta ei pidä kukaan.
Olen harmissani, että olen menettänyt ystäväni tämän takia, enkä tiedä mitä ihmettä sanoisin heille? En voi mennä sanomaan, että haukuin teitä, koska äitini mielestä te ette pitäneet minusta.
Mutta ehkä jonain päivänä pääsen yli tästäkin omasta menneisyydestäni. 
Hyvin suunniteltu kosto kannattaa, karma on hevonpaskaa.