Onko läski haukkumasana?
Omasta mielestäni on. Lihava sana on neutraalimpi.
Vuosikausia syrjintää, nimittelyä, hienovaraista vihjailua, vihaa ja epäluuloa niskoilleen ylipainonsa vuoksi.
Vitunläskihuora-huuteluiden kuunteleminen kadulla. Pyyhkeet, jotka eivät mahdu ympärille, turvavyöt, jotka eivät riitä, netissä hyvin sujunut keskustelu, joka saa karmean päätöksen kun Orhi69 haukkuu naisen valehtelijaksi, koska tämä ei ole heti kertonut olevansa läski. Joka paikasta viestitään, ettei lihava kuulu joukkoon.
Lihavilla ei yksinkertaisesti ole yhteiskunnassamme samoja ihmisoikeuksia kuin hoikilla, he ovat likasankoja, joihin muut saavat purkaa oman pahan olonsa. Lihavuus on katsojan silmässä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Jos sanoo toista läskiksi, mutta väittää ettei se ole haukkumasana, on täysin verrannollinen siihen, että sanoo ihmistä neekeriksi, koska "en mä tarkoita sitä pahalla". Toinen siitä joka tapauksessa loukkaantuu, joten voi mielummin käyttää sanaa, joka ei loukkaa. Tätä ilmiötä kutsutaan käytöstavoiksi.
Mitä sanaa sitten pitäisi käyttää? "Rakas olet nykyään vähän ex-ihannepainoinen"
Oma lajinsa on tosiaan nämä "En mä ole epäkohtelias, mä olen vain suorapuheinen! Kaikki mitä sanoin, on totta!" He eivät halua antaa periksi omaa ns. oikeuttaan pahoittaa toisen mieli. Vaikka puhuisitkin totta, kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen. Tämä on ihan normaalia ihmistenvälistä kanssakäymistä ja käytöstapoja. Jos mielipidettäsi ei erikseen kysytä, ei kannata kommentoida toisen ulkonäköä negatiiviseen sävyyn, vaikka se "on totta". Ei se ole oikeasti vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanoo toista läskiksi, mutta väittää ettei se ole haukkumasana, on täysin verrannollinen siihen, että sanoo ihmistä neekeriksi, koska "en mä tarkoita sitä pahalla". Toinen siitä joka tapauksessa loukkaantuu, joten voi mielummin käyttää sanaa, joka ei loukkaa. Tätä ilmiötä kutsutaan käytöstavoiksi.
Mitä sanaa sitten pitäisi käyttää? "Rakas olet nykyään vähän ex-ihannepainoinen"
No ehkä nimenomaan jotain sanaa, jonka perimmäinen tarkoitus ei ole vittuilla toiselle kuten toi mainitsemasi ex-ihannepainoinen. Varmaan keksit niitä neutraalimpia sanoja ihan itse miettimällä.
Yhtä ikävä kuin luuviulu, luuta ja nahkaa, tuulenviemä hujoppi jne. Riippuu toki myös siitä omasta itsetunnosta kuinka moista kielenkäyttöä kestää ja sanotaanko se oikeasti loukkaavalla sävyllä. Mikäli iso ja pyöreä ihminen käyttää laihasta moisia sanontoja niin silloin lihavaksi sanominen on yhtä oikeuden mukaista. Itse en pidä haukkumisesta ja toisen mielen pahoittamisesta, mutta pitää mielestäni sen verran itsetuntoa löytyä että ei kaikesta kannata loukkaantua, etenkin jos kyseessä on oikeasti jotain pientä ja harmitonta. Esim oman ystäväporukan kanssa kestää vitsailla yli tai alipainosta ja puhutaan asioista humoristisessa mielessä eikä toisia haukkumalla mikä on minusta hyvä asia.
Kyllä se on haukkumasana. Suljetun ketjun otsikko antoi ymmärtää, että ylipaino johtuisi siitä, että ihmiset eivät saa huomautella lihavuudesta. En oikein ymmärrä teoriaa. Eli tämän mukaan, jos ihmiset olisivat saaneet haukkua toisia lihaviksi ja läskeiksi, niin en olisi koskaan kerännyt ylipainoa. Ja olisin heti ymmärtänyt alkaa rankalle laihdutuskuurille, kun liikakiloja oli tullut muutama. Ei se kyllä noin mene. Jokaisella meillä on omat syymme siihen, miksi emme ole missin mitoissa.
Kyllä läskiksi sanominen on minusta loukkaavaa ja ei se lihavaksi nimittelykään osoita hyvää käytöstä. Mutta olsin kyllä varovainen nimittelemään ketään ruipeloksi. Ja vähän kökköä saattaa olla sanoa ketään myöskään hoikaksi... Mistä tämä tarve kommentoida kenenkään ihmisen painoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjivät pyyhkeet ja turvavyöt :D
Pyyhkeet ja turvavyöt hienovaraisesti vihjailevat ylipainosta.... eivät suoranaisesti huutele.
Mutta joo. Kyllästynyt tähän jatkuvaan ruikutukseen, kun kyseessä on kuitenkin itseaiheutettu tila. Yksikään lihava ei pakkoruokinnassa ole ollut.
Eipä unohdeta vanhempien osuutta asiaan monessa tapauksessa.
No lapsuusvuosien jälkeen ei ole ollut pakkoruokinnassa.
Lähes kaikilla meillä on erilaisia tunne-elämän vääristymiä johtuen lapsuudesta. Jos ei pysty parantumaan, niin sitten on ristinsä kanssa elettävä.
Muiden syyttely ei auta mitään. Eli ei jaksa tätä ruikutusta, se oli pointtini.
Voimme kyllä täällä ja livenä nähdä, että niitä tunne-elämän vääristymiä kyllä porukoilta löytyy. Kunpa eläisivätkin ristiensä kansss eivätkä esim. trollailisi päivästä päivään ja huutelisi läskinekrua tupakka suupielestä roikkuen. Yksi vääristymä tahi lukko on tietysti sellainen, ettei oikein mistään vakavasta pysty keskustelemaan, koska ei jaksa ottaa vastuuta tekemisistään...
Totuushan se loukkaavaa juuri onkin, jos asia on ehdottoman negatiivinen.
Ja miksi pitäisi sanoa ääneen jotain, jonka kuka tahansa näkee omin silmin ja kohdekin tietää itse sen? Mikä sen informaatio- tai muu arvo on?
Jos et keksi mitään kysymyseeni, niin sitten tarkoitus on vain loukata, eikö vain?