Opiskelijan oikeus äitiyslomaan
Minkä vuoksi opiskelijalla on oikeus hoitaa lastaan kotona vain yhden vuoden ajan kun taas työttömällä tai työssäkäyvällä on oikeus hoitaa lastaan kolmen vuoden ajan?
Kommentit (6)
Oppilaitokseni mukaan raskauden jälkeen saa olla kotona vain vuoden sen jälkeen menettää opiskeluoikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaitokseni mukaan raskauden jälkeen saa olla kotona vain vuoden sen jälkeen menettää opiskeluoikeuden.
Kuitenkin jotkut opiskelijat ovat voineet opiskella alempaa korkeakoulututkintoa oppilaitoksessani 5-6 vuotta, miespuolisilla ei tietääkseni ole ollut perhesyiden vuoksi. Raskauden vuoksi voi kuitenkin menettää opiskelupaikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin opiskelijalla on oikeus vain yhteen vuoteen? Minun tuntemani opiskelijat ovat ollet pidempään.
Yksi vuosi eli kaksi lukukautta oikeus olla poissaolevana. Sitten loppuu opiskelut jos joutuu olla enemmän. Tuntemasi opiskelijat ovat ehkä kuitenkin olleet osan ajasta läsnäolevina ja suorittaneet jotain kursseja/tehneet opinnäytetyötä tai gradua ohessa? Läsnäolevana opiskelijana on kuitenkin pakko suorittaa jotain, amk:ssa tämä on melkoisen vaikeaa kun usein on paljon läsnäoloa vaativia kursseja. Tämä yhden vuoden sääntö on yksi syy miksi minusta ei tullut sairaanhoitajaa. Riippuu jonkin verran siitäkin, mihin vauvan laskettu aika osuu, kuinka kauan pystyy sitten olla kotona ennen kuin on pakko palata opintoihin. Itse olisin joutunut laittaa 9 kk ikäisen vuorohoitoon palatakseni tekemään harjoitteluita joita olisi jatkunut koko sen syksyn ajan. En vaan tuohon pystynyt joten jäin pois koulun kirjoilta kokonaan, olin vielä lähes vuoden kotona ja menin sitten seuraavana syksynä opiskelemaan ihan toista ammattia.
Korkeakoulussa on myös oikeus olla kaksi lukuvuotta poissaolevana opiskelijana. Vaikka ilman erityisempää syytä.
Ja jos rahasta ei ole kiinni, niin ilmottautuu kursseille, mutta jättää ne käymättä. Tai tekee jonkun helpon verkkokurssin.
Ja kaverini oli amiksestakin kolmisen vuotta kotona hoitamassa lapsia ilman mitään ongelmia.
Poissaolo-oikeus korkeakouluissa muuttui 1.8.2015 alkaen. Tätä ennen aloittaneet voivat olla missä vaiheessa opintoja tahansa 2 lukuvuotta mistä tahansa syystä poissa. Tämän jälkeen aloittaneilla on ekan lukuvuoden poissaoloon oltava lakisääteinen syy (äitiysloma tms., vakava sairaus tai armeija tms.). Äitiysloman vuoksi saa opintojen aikana olla miten paljon tahansa poissaolevana, mutta muusta syystä vain yhden lukuvuoden. Eli jos 1.8.2015 jälkeen aloittanut jää vaikka nyt ensi syksynä äitiyslomalle, hänellä on lakisääteinen syy poissaoloon lv 2016 - 2017. Sitten seuraavan lv 2017 - 2018 voi olla hoitovapaalla ja kuluttaa sen muun poissaolon. Jos vielä tämän jälkeen haluaa olla kotona, niin lv 2018 - 2019 kuluttaa sitten jo opinto-oikeusaikaa, jota AMK-tutkintoon johtavissa koulutuksissa yleensä normisuoritusaika + 1 v.
Että tosiaan ei onnistu helpolla ihan 3 vuotta kotona, mutta lähelle pääsee.
Miten niin opiskelijalla on oikeus vain yhteen vuoteen? Minun tuntemani opiskelijat ovat ollet pidempään.