Ilmainen vinkki kiinteistönvälittäjille (erillistalot)
Kun teette ilmoituksia erillistaloista Etuoveen/Oikotielle, niin voisitteko edes yrittää kertoa vähän taloyhtiöstä. Olemme ensisijaisesti etsimässä omakotitaloa, mutta myös erillistalot kiinnostavat. Mutta ne ilmoitukset - kun mihinkään tärkeään ei osata keskittyä! Kehutaan lattein sanoin vihreää pihaa ja tilavaa keittiötä, mutta hyvin harvoin kerrotaan taloyhtiöstä mitään. Erillistalojen kohdalla se on KAIKISTA oleellisin ja tärkein osa. Saatetaan mainita, mikäli kukin vastaa korjaus- ja ylläpitokustannuksistaan, mutta jos ei, olisi kiva tietää minkälainen ja minkä kokoinen yhtiö on kyseessä. Jos kerätään yhtiövastiketta ja vastataan yhteisvastuullisesti kustannuksista, on älytöntä olla kertomatta keiden kanssa vastuu jaetaan. Onko taloja kaksi vai kymmenen? Suurimmassa osassa erillistalojen ilmoituksia ei ole mitään mainintaa tästä.
Tällä menolla menetätte vain potentiaalisia ostajia, kun näyttöihin ei viitsitä tulla puutteellisten tietojen varassa. Vähän parempaa perehtymistä ja informatiivisempia ilmoituksia jatkossa, kiitos!
Kommentit (23)
Eikö välittäjän tehtävä ole saada ostaja kiinnostumaan asunnosta? Potentiaalisia ostajia olisi enemmän, mikäli ilmoituksessa on riittävästi tietoa. Vähän sama, kun myisi autoa, muttei kertoisi onko se diesel vai bensa tai automaatti vai manuaali. Luottaisi vain siihen, että kyllä se ostaja ottaa sitten yhteyttä ja kysyy. Tässä ilmoituksessa kun on tällainen kätevä nettilomakekin, jonka kautta joku vastaa ehkä jo huomenna. Varmaan sen auton saisi noinkin myytyä, mikäli hinta olisi kohdallaan, mutta huomattavasti hitaammin ja vaikeammin.
Asuntokauppa on usein aika fiilispohjaista. Kiinnostus joko herää tai ei. Joskus mitättömänkin pienetkin asiat voivat vaikuttaa, sulkeeko välilehden ja siirtyy seuraavaan ilmoitukseen vai jatkaako kohteeseen tutustumista. Kyllä sen alkuinnostuksen jälkeen joka tapauksessa ollaan yhteydessä välittäjään, mikäli prosessi etenee. Tässä oli kyse siitä kiinnostuksen heräämisvaiheesta, joka sekin on kriittinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaisia erillistaloja on ylipäätään olemassa? Miksei jokaisella ole vain omaa kämppää ja pihaa, josta vastaa itse?
erillistalo on kätevä sellaiselle, joka haluaa omaa rauhaa (ei seinänaapureita) ja oman talon, mutta taloyhtiön edut (kiinteistöhuolto ym.).
Omakotitalossa hoidat jokaisen korjauksen itse (ts. soitat kunkin alan osaajalle), taloyhtiössä soitat kiinteistöhuoltoon tai isännöitsijälle ja he huolehtivat loput. Halusimme omakotitalomaista asumista, mutta taloyhtiössä asumisen helppouden (olemme mökillä / reissuissa useamman kuukauden vuodessa, joten kesäisin on kiva, että joku automaattisesti leikkaa nurmikot jne - toki omakotitaloonkin saa jonkun leikkaamaan ne ruohot, mutta erillisitalossa huoltoyhtiö hoitaa asian automaattisesti).
Helppous, se on se pääasia. Maksamma kuussa n. 400e vastiketta, se sisältää kaiken (myös lämmityksen ja siihen kuluvan sähkön (maalämpö) + kaikki huolto- ja korjaustyöt, laajakaistan, vakuutuksen, huoltoyhtiön 24/7 palvelut, jätemaksut, lumityöt, jne jne.). Itse maksamme käyttöveden mittarin mukaan sekä sähkön kulutuksen mukaan + tietenkin irtaimiston kotivakuutuksen. En vaihtaisi takaisin omakotitaloon :)
Ei erillistaloyhtiössä välttämättä ole kiinteistöhuoltoa, kuten ei ole taloyhtiössäkään. On ihan yhtiön asia päättää miten asia hoidetaan. Itse olen asunut kummassakin em. mainitussa, eikä kummassakaan ollut kiinteistöhuoltoa eikä ostettua isännöintiä. Erillistaloyhtiössä huolehdimme itse kaikista kustannuksista eli yhtiöjärjestyksen mukaan kukin osakas huolehti omista sopimuksistaan.
no tottakai näin. Ostajahan selvittää nämä asiat ennen tarjouksen tekemistä. Emme lähteneet edes katsomaan sellaisia taloja, joissa ei ollut yllä mainitsemiani taloyhtiön etuja. Ei kai kukaan lähde tekemään tarjousta ennen kuin on tutustunut yhtiöjärjestykseen ja taloyhtiön käytäntöihin?
Ilmoitukset tehdään lähes yhden ainoan ohjelman kautta. Siinä on valmiit kentät, joihin tiedot täytetään. Kentät on lain ja hyvän välitystavan mukaan suunniteltu. Kentissä on merkkirajat, eli romaania niihin ei voi kirjoittaa.
Ilmoituksissa näkyy siis oleelliset asiat, ja loput näkee yhtiön papereista. Erillistaloyhtiöissä on joskus yksinkertaisesti ilmaistavia ominaisuuksia, joskus sellaisia, ettei lentät riitä, tai jos lyhentää, saattaa tulla väärinkäsityksiä.
Eroja on välittäjien tektintuottokyvyssä, se myönnettäköön, mutta en ymmärrä ap:n asennetta siihen, ettei voi pyytää välittäjältä lisätietoja.
Itse ostan ja myyn asuntoja, ja pyydän aina paperit nähtäväksi, aina. Vaikka olisi tuttu yhtiö, saattaa olla tuoteita päätöksiä joista haluan tietää. Joillekin ihmisille yhteydenpito ja kommunikointi toisen kanssa on kovin vaikeaa. Kysyvälle vastataan.