Kun lähdette vapaa-ajan asunnolle, niin mitä nimitystä käytätte?
Lähdettekö maalle vai mökille? Vai käytättekö jotain aivan muuta nimitystä? Ja mielellään kertokaa mistä päin Suomea olette.
Kommentit (20)
Ne on eri paikat. Jos meen mökille, menen mökille joka on sellainen tupa järven rannalla. Jos menen maalle, menen entiseen maalaistaloon pihapiireineen.
Käytän paikan nimeä. Siihen-ja-siihen saareen.
Vierailija kirjoitti:
No kun menet sinne, niin menetkö mökkeilemään vai mitä?
Mökille menemme. Tutuillle puhun paikan nimellä (jos paikan (ei paikkakunta vaan mökkipaikka / tontti) nimi olisi Heinäsaari niin "menemme viikonlopuksi heinäsaareen"). Ja ihmisille, jotka eivät ko. paikkaa tunne, niin "kävimme mökillä".
Turku on asuinpaikkamme.
Minä menen joko mökille, saareen tai tunturiin, tunturista saatan käyttää myös paikannimeä. Mutta saaresta ja mökistä en käytä paikannimiä, en tiedä miksi :)
Mökille olen aina mennyt. Isäni, hänen veljensä ja heidän isänsä (eli isoisäni) menivät samaan paikkaan mennessään landelle tai maalle.
Nyt kun appivanhempien perintönä on myös toinen mökki, niin mökit erotellaan toisistaan niin, että etuliitteenä on paikkakunta. Eli on Tammisaaren mökki ja Tahkon mökki.
Helsingistä olen kotoisin.
Mökille mennään, tai sitten puhun ihan kaupungista nimellä (Mikkeli) Pääkaupunki seudulta olen.
Vierailija kirjoitti:
Möksälle mennään.
Samoin. Vaikka talviasuttavasta talosta täysin mukavuuksin onkin kyse. Espoosta ollaan
Mökille paikannimellä erotettuna eri mökit. Oulusta.
Hotelliin sviittiin. Savo-Karjala.
Château. Meillä siis iso huvila Ranskassa. Mökkiä ei Suomessa ole mutta jos olisi nii mökille mentäisiin. Jos sanottaisiin että mennään maalle niin oltaisiin menossa maatilalle
Mökille menen. Meillä vapaa-ajan asunto on nimenomaan kylmä kesäasuttava lautamökki. Ei mikään kerrostaloluukku, loma-osake tai huvila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun menet sinne, niin menetkö mökkeilemään vai mitä?
Talo siellä on lähes satavuotias huvila. Jos käyttäisin sanaa huvila, olisin kuin vanhasta suomifilmistä. Siksi vaan saaren nimi. Tuttavat tietää mitä se tarkoittaa, muista ei ole väliä.
Mieheni kesäpaikalla on keksitty lempinimi. Sinne kun mennään, käytetään tät lempinimeä.
Me mennään "meidän landelle", jos jollekin vieraammille puhumme asiasta. Tutuille puhumme talosta nimellä.
Olemme Helsingistä.
Mökille lähden. Uusimaa (ei Helsinki).