Jos syö mielialalääkettä ja se vie ruokahalun, niin
silloinhan pitäisi periaatteessa laihtua, kun ei tulisi paljon syötyä, mutta voiko joka tapauksessa käydä niin, että lihookin? Vaikka siis ruokahalu menisikin, niin siltikin lihoisi, jos siinä lääkkeessä on jotain sellasta, joka esim. kerää nestettä kehoon tms? Kyseessä Venlafax lääke.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas sentään, rauha maahan....
En todellakaan popsi mitään mielialalääkettä laihdutus tarkoituksessa! Mulla on masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko ja sen vuoksi tuota lääkettä oon saanut!
Ja olen syönyt Venlafaxia aiemminkin, mutta en muista lihoinko yhtään ja ruokahalun se lääke ainakin vei.
Mietin siis tässä vain sitä, että voiko lääke lihottaa siltikin, vaikka ruokahalun veisikin? Onko mielialalääkkeissä yleensäkään mitään sellaista ainetta, joka tekee lihomisen? Vai johtuuko se lihominen lääkkeen syömisen myötä siitä, että se lääke pistää ruokahalun kasvamaan, jolloin ihminen syö enempi kuin tavallisesti ja lihoo? Eli lääkkeessä itsessään ei ole sellaista ainetta, joka simsalabim, lihottaa?
AP
Tutustu serotoniinin ja noradrenaliinin osuuteen syömisen ja energian kulutuksen säätelyssä. Sieltä löydät vastauksen. Lyhyesti sanottuna: lääke sotkee kehosi biokemian, joka ikisessä solussa ja tulokset ovat yksilöllisiä. Lihomista voi siis tapahtua joko energiamäärän lisääntymisen seurauksena tai energian kulutuksen laskemisen seurauksena (ts. keho ei käytä sitä määrää energiaa kuten ennen käytti).
söpöA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas sentään, rauha maahan....
En todellakaan popsi mitään mielialalääkettä laihdutus tarkoituksessa! Mulla on masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko ja sen vuoksi tuota lääkettä oon saanut!
Ja olen syönyt Venlafaxia aiemminkin, mutta en muista lihoinko yhtään ja ruokahalun se lääke ainakin vei.
Mietin siis tässä vain sitä, että voiko lääke lihottaa siltikin, vaikka ruokahalun veisikin? Onko mielialalääkkeissä yleensäkään mitään sellaista ainetta, joka tekee lihomisen? Vai johtuuko se lihominen lääkkeen syömisen myötä siitä, että se lääke pistää ruokahalun kasvamaan, jolloin ihminen syö enempi kuin tavallisesti ja lihoo? Eli lääkkeessä itsessään ei ole sellaista ainetta, joka simsalabim, lihottaa?
AP
musta tuntuu että kaikki lääkkeet joissa lukee se että ne saattaa aiheuttaa painonnousua nii jotenki sitoo niitä rasvasoluja yhteen tai jotain koska mulla on ollu lääkityksiä joista on paino lähteny nousemaan vaikka en oo juonu tai syöny mitään muuta kun kolmen päivän välein 100kcal ja ei 100kcal joka kolmas päivä voi millään lihottaa
Voi se. Mikäli eritetään esimerkiksi liikaa insuliinia, tallennat liikaa rasvasoluihin energiaa. Samalla kilpirauhasta ohjataan TRH - TSH - Tyroksiinikaskadilla kuluttamaan vähemmän.
Hidastavat aineenvaihduntaa, keräävät nestettä ja lisäävät ruokahalua
Miksi syödä yhtään mitään lääkettä, kun terapiakin auttaa? Lääkkeet helpottaa vain oireita, mutta terapiassa hoidetaan todelliset syyt.
Vierailija kirjoitti:
Nesteen kertyminen kehoon ei ole lihomista, eikä sitä muutenkaan voi kertyä kuin jokunen kilo. Jos tulee vaikka 10 kiloa tai yli, niin ei se enää nestettä ole vaan ihan rasvaa on jo paljon.
Eikä nuo mielialalääkkeet kyllä mitenkään mystisesti lihota, eli edelleen pätee syötyjen ja kulutettujen kalorien suhde. Jos syöminen lisääntyy ja/tai kulutus vähenee, voi lihoa, muuten ei. Itse lihoin mirtatsapiinista 30 kg mutta syy oli selvä: lääke laukaisi minulla ihan järjettömän ahmimishimon jota en saanut mitenkään hallittua. Varsinkin makeaa teki mieli koko ajan, vaikka ennen en ole makeasta välittänyt lainkaan.
Ikävä puhkaista kuplasi mutta kyllä ne vain lihottavat aivan jumalattoman paljon, itse liikuin säännöllisesti ja söin erittäin terveellisesti, siitäkin huolimatta paino nousi 40 kiloa. Lääkityksen lopetin n. 2 kuukautta sitten ja mitään ei ole vielä tapahtunut, olen edelleen reilusti ylipainoinen. Saas nähdä miten kauan menee ennen kuin alan laihtumaan. Kyllä kaikki masennuslääkkeet sotkee elimistön tosi pahasti ja pitkäksi aikaa, tiedän ihan kokemuksesta koska olen kokeillut useita eri lääkevalmisteita.
Pakko ne lääkkeet on noutaa apteekista, kun Kela saattaa kyylätä, onko niitä haettu ja jos näkee ettei oo haettu, voivat evätä sairaspäivärahan/kuntoutustuen, näin olen ainakin kuullut? Tokihan niitä lääkkeitä ei siltikään ole pakko syödä, vaikka ne hakee, mutta tuntuu tyhmältä hakea rahan arvoiset lääkkeet ja jättää ne lojumaan kaappiin.
En itsekään ole lääkityksen kannalla ollut koskaan, kammoan noita lääkkeitä niinku ruttoa... Ja vituttaa se asenne noilla lääkäreillä, että se lääke on niinku joku helvetin taikapilleri ja aina ne on tyrkyttämässä niitä.
Ja muutenkin, eihän se lääke poista niitä oireita, se vaan voi helpottaa ja pitää niitä oireita ns. kurissa, mutta oikeaa parannustahan ne ei tee... Koitan nyt vedellä noita typeriä pillereitä ainakin tämän satsin ja kattoo sitten miltä tuntuu ja mitä sivuvaikutuksia kenties tulee.
AP
Mainitsinkin sen tuolla. Dg on BED. Ja lääkityksen lisänä psykoterapia. Somaattisen puolen lääkäriä tapaan kahdesti kuukaudessa. Labrassa käyn myöskin kahdesti kuukaudessa. Homma hanskassa. Yksityissektorilla syömishäiriöön erikoistunut tiimi. Psykiatri psykologi ja sisätautilääkäri.