Mitä käytännön asioita et osannut/tiennyt kun muutit aikoinaan kotoa pois?
Missä asioissa sattui kommelluksia/ongelmia? Mikä ei mennyt aluksi niin kuin Strömsössä?
Kommentit (30)
Omien asioiden hoito yritysten/viranomaisten kanssa.
Aluksi oli vähän hankala soittaa sähköyhtiöön tms. selvitellääkseen asioita. Olin aika ujo ollut ja en tällaisten asioiden kanssa tekemisissä. Mutta äkkiä siihen tottui.
Olinhan kuitenkin itse jo hankkinut kesätyöt ym.
Pestä ikkunoita. Ei mitään muistikuvaa, että lapsuudenkodissani olisi pesty niitä koskaan. Meillä oli kyllä melkoisen sekaista. Samoin pyykkäämishomma, meidän pyykit nimittäin pestiin pesulassa ja jotain käsin.
Roadwalker kirjoitti:
Voisiko joku joka ei osannut keittää perunoita selittää, mitä ei siinä ymmärtänyt? Etkö tiennyt, miten päin kattila laitetaan levylle? Et osannut laskea hanasta vettä? Vai et osannut laittaa perunoita kattilaan? Ja mikä meni pieleen, kun aloit ensimmäisen kerran pähkäilemään ja yrittämään?
Ongelman ydin oli: koska peruna on kypsä. Ja pitääkö veden poreilla koko ajan runsaasti vai riittääkö sellainen pieni pehmeä poreilu.
Roadwalker kirjoitti:
Voisiko joku joka ei osannut keittää perunoita selittää, mitä ei siinä ymmärtänyt? Etkö tiennyt, miten päin kattila laitetaan levylle? Et osannut laskea hanasta vettä? Vai et osannut laittaa perunoita kattilaan? Ja mikä meni pieleen, kun aloit ensimmäisen kerran pähkäilemään ja yrittämään?
mä käsitän, mitn perunoden keiitto voi mennä pieleen. on tapahtunut itselleni monta kertaa, vaikka teen paljon ruokaa ja olen siinä aika hyvä.
Tyypiillisesti syynä on perunan keittoajan väärin arviooinnti niin, että perunat eivät ole valmiita silloin kun muu ruoka olisi. Tämän seurauksena esim puikulaperunat tai siikli tai muu pienikokoinen peruna hajoilee jauhoksi jo kattilassa. Lautaselle joutuu lusikoimaan vetistä perunamössöä kuorten seasta. Tai vaihtoehtoisesti isot perunat jäävät raaoiksi.
Itse olen enemmänkin kokeilemalla oppii sorttia, niin rohkeasti olen tehnyt uusiakin asioita ihan itsenäisesti omassa ekassa kämpässäni.
Toki ekaan opiskelijaboksiin jätin kotivakuutuksen ottamatta, kun sitä ei vaadittu. Jälkikäteen ajateltuna tyhmää.. mutta onneksi mitään ei tapahtunut. Myös tungin alumiinifoliossa olevan uuniperunan mikroon :D mutta sentään päivystin vieressä ja sammutin mikron, kun siellä välähti... eli ehjänä säästyi :)
Roadwalker kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osannut keittää perunoita, mutta ei se ollut mikään ongelma. Nuorikin ihminen on aika luova, ja selviää kyllä vähilläkin taidoilla.
En ymmärrä, mikä tässä voi olla niin vaikeaa? Oikeasti, kuinka avuton pitää olla, että ei osaa laittaa vettä kattilaan, kattila kuumalle levylle ja perunat kattilaan? Jos ei ole koskaan nähnyt kyseistä hommaa, niin miten ei osaa edes päätellä, että perunet menee kattilaan eikä esimerkiksi laita kattilaa väärinpäin kylmälle levylle ja kasaa perunat sen päälle
ehhehee. Oletpas sinä vitsikäs. En ollut pätkääkään kiinnostunut ruuanlaitosta kotona asuessani. Aluksi yksin asuessani en kokkaillut perunaa pitkiin aikoihin, koska sitä olin syönyt kotona aivan kyllikseni. Kyllä sitä ihminen ilman perunaakin pärjää. En edes kaivannut sitä.
Roadwalker kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osannut keittää perunoita, mutta ei se ollut mikään ongelma. Nuorikin ihminen on aika luova, ja selviää kyllä vähilläkin taidoilla.
En ymmärrä, mikä tässä voi olla niin vaikeaa? Oikeasti, kuinka avuton pitää olla, että ei osaa laittaa vettä kattilaan, kattila kuumalle levylle ja perunat kattilaan? Jos ei ole koskaan nähnyt kyseistä hommaa, niin miten ei osaa edes päätellä, että perunet menee kattilaan eikä esimerkiksi laita kattilaa väärinpäin kylmälle levylle ja kasaa perunat sen päälle
Eihän siinä mikään vaikeaa olekaan. Mutta jos ei ole ikinä keittänyt perunoita, pitää vain kantapään kautta kokeilla, että millä numerolla lieden pitää olla, jotta vesi kiehuu, ja kokeilla, että miten kauan perunaa suunnilleen pitää keittää, jotta siitä saa kypsän. Ei tuo nyt mikään big deal ole, mutta tämä ketjukin taitaa olla hyvän tuulen ketju, eikä tässä varmaan ole tarkoitus mollata ketään.
En osannut paistaa kananmunaa. Kokkelin osasin kuitenkin tehdä, joten nou hätä :D Paistamaankin opin ensimmäisen puolen vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Roadwalker kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mikään vaikeaa olekaan. Mutta jos ei ole ikinä keittänyt perunoita, pitää vain kantapään kautta kokeilla, että millä numerolla lieden pitää olla, jotta vesi kiehuu, ja kokeilla, että miten kauan perunaa suunnilleen pitää keittää, jotta siitä saa kypsän. Ei tuo nyt mikään big deal ole, mutta tämä ketjukin taitaa olla hyvän tuulen ketju, eikä tässä varmaan ole tarkoitus mollata ketään.
Tällä määritelmälla minäkään en osaa keittää perunoita... En niitä nimittäin ikinä syö, joten ei mitään tietoa pitäisikö niitä keittää 5 vai 50 minuuttia. Mutta silti kyllä tarvittaessa osaisin ne valmistaa, kun vaan päivystäisi vieressä ja tökkisi niitä minuutin välein. Eli olen eri mieltä siitä, että "osaamiseen" pitäisi tietää tasan tarkasti mm keittoaika. Minusta osaamiseen riittää se, että lopputulos on oikea (vaikka sitten tosiaan minuutin välein kypsyyttä kokeilemalla). Muuten en hitsi vie "osaa" edes vettä keittää, kun en muista/ ole tarkkaillut kuinka monta minuuttia sen kiehumiseen menee :D.