Miten saa fasettilukon selässä pysymään poissa?
Vuosia aika-ajoin iskee yleensä tuohon lapojen väliin. Kiropraktikko naksauttaa auki, mutta uusii helposti käsittelyn jälkeen.
Millä hitolla saan sen pysymään poissa? Tulee kalliiksi juosta useamnan kerran vuodessa naksauttamassa lukot auki.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Liikunta. Ei siihen muu auta.
Millainen liikunta? Mieluiten kotona tehtävä.
Ap
Minulla niksauttaa kumppani paikalleen ja ei se kovin vaikeaa ole. Parempi konsti kuitenkin on monipuolinen liikunta ja etenkin lihaskuntoharjoittelu. Varmasti pysyy ongelmat poissa kun liikkuu riittävästi ja muistaa venytellä. Lisäksi minulla vaikutti myös painon pudotus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla niksauttaa kumppani paikalleen ja ei se kovin vaikeaa ole. Parempi konsti kuitenkin on monipuolinen liikunta ja etenkin lihaskuntoharjoittelu. Varmasti pysyy ongelmat poissa kun liikkuu riittävästi ja muistaa venytellä. Lisäksi minulla vaikutti myös painon pudotus.
foam rolleria voi myös käyttää selän hoidossa ja liikkuvuudessa. Kuntosali harjoittelu on auttanut minulla eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen liikunta? Mieluiten kotona tehtävä.
Ap
Pilates on pirun hyvä. Mutta ekaks kyllä kannattaa käydä hyvä ohjaajan tunneilla niin ei satuta itseään.
Siis liikunta joka auttaa selkään. Mikään jalkaprässi ei auta, ennemminkin pahentaa. Sauvakävely on hyvä, vaikka tyhmän näköistä se kyllä on.
Jooga jossa paljon lapojen liikuttelua, selän kiertoja ja taaksetaivutuksia.
Ei auta aina liikunta. Mulla on yliliikkuvat nivelet, harrastan paljon liikuntaa ja kolmen vuoden ajan oli jopa fysioterapeuttikoulutettu personal trainer. Pysyn kohtalaisessa kunnossa vain kuukausittaisella kiropraktikkokäynnillä ( ja ei, aina ei vain mekaanisesti manipuloida vaan myös muut tekniikat käytössä). Itse asiassa liikunta usein pahentaa kipua.
Vierailija kirjoitti:
Ei auta aina liikunta. Mulla on yliliikkuvat nivelet, harrastan paljon liikuntaa ja kolmen vuoden ajan oli jopa fysioterapeuttikoulutettu personal trainer. Pysyn kohtalaisessa kunnossa vain kuukausittaisella kiropraktikkokäynnillä ( ja ei, aina ei vain mekaanisesti manipuloida vaan myös muut tekniikat käytössä). Itse asiassa liikunta usein pahentaa kipua.
Väittäisin että sinulla on selässä ja/tai jaloissa paha asentovirhe tai pituusero joka aiheuttaa lukon jos noin paljon vaivaa. Periaatteessa kuitenkin hyvä lihaskunto auttaa myös asentovirheisiin.
Mulla on kaikki niska- hartia- ja selkäkipuilut kaikonneet miltei kokonaan fasettilukkoa myöten sen jälkeen kun aloin harrastaa joogaa. Joogaan useamman kerran viikossa, ihan vaan kotona, YouTubesta joogavideoita seuraten 15 min - 45 min kerrallaan. Veikkaan että ne muun joogan ohella tulevat erilaiset kiertoliikeet ja selkää ja rintaa "avaavat" liikkeet on niitä jotka mulla auttaa.
Joogan lisäksi käyn nykyisin kerran - pari viikossa reippaalla sauvakävelylenkillä n. puoli tuntia kerrallaan.
Liikunta auttaa mullakin. Pilates on toiminut ja välillä kahvakuulatunnilla on paikat itsekseen rusahdellut kohdalleen. Sauvakävely auttaa, mutta toisinaan se on pahentanut tilannetta.
Pilates-tunnilla opetettiin, että kiertoliike on selkänikamien ja välilevyjen hyvinvoinnin a ja o. Otin tästä vaarin ja nyt, lähes vuoteen ei ole ollut pahoja fasettilukkoja, kun muistan noita kiertoliikkeitä tehdä. Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan, joka ikinen päivä, vaikka näin (esim. telkkaria katsellessa):
- ota hartioiden levyinen haara-asento
- nosta kädet ylös sivuille (mutta älä jännitä hartioita)
- ala kiertää käsiä rennosti, mutta vauhdikkaasti puolelta toiselle, siten, että kädet ikään kuin omalla painollaan pitävät kiertoliikettä yllä. Aluksi rauhallisesti tunnustellen ja sitten vähitellen vauhtia lisäten
Itselläni pienet fasettilukot monesti naksahtavat auki ihan tuota tehdessä, ennen kuin olen edes ehtinyt tajuta, että sellainen on kehittymässä. Lisäksi pitää tietenkin liikkua muutenkin, mielellään lajeja, joissa kädet ja hartiaseutu saavat liikettä. Sauvakävely, soutu, vesijuoksu yms. on hyviä. Myös hyvä lihaskunto auttaa. Kahvakuula on kätevä ja sillä pystyy treenaamaan koko kropan, vaikka siinä telkkarin edessä.
Miten sellaisen pahan, joka yö krampilla herättävän sais itse auki tosta lapaluiden välistä? Inhottaa herätä joka aamuyö siihen ettei selkä liiku mihinkään ja sattuu ihan hitokseen...
Ikääntymisen ihanuuksia, itsellä meni eka kerran metsätöissä, puun alaoksia normaalisti karsiessa ennen kaatoa, saha tippui kerralla käsistä ja voimat pois. Vähän aikaa siinä miettien et mitä hemmettiä oikeen tapahtui.. Hiihtäjä Myllylä käytti erikokoisia palloja selän alla, jalkojen avulla rullaten sai jumeja poistettua. Ongelma vain on et lihakset pitäis saada rennoksi siitä lukon ympäriltä, muuten ei mahda norsukaan mitään, että alkon kautta rai rai rullaten? Oikeesti ku lukko tulee ja kerkee tulehtua ni on vitsit vähissä, pintahengittämällä sitkuttaen mm nukkumaan asetutaan hitaasti päätä molemmilla käsillä kannattaen ja on varmasti koomisen näköistä..
Pilates ym. sen tyypiset kehonhallintalajit ja hyvä lihaskunto, kahvakuulaa on suositeltu ja se on hyvä. Kotonakin voi tehdä, mutta kannattaa tosiaan käydä jossain kurssilla ensin. Mulle tämä toimi. Aluksi tuli tosin selkä kipeäksi, kun sen pisti liikkeelle, mutta sittemmin ei ole ollut vaivaa, n. puoli vuotta meni että sai kunnolla liikkuvuutta rankaan. Fasettilukkoja oli ennen tosi usein, nyt tuskin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vavistuneiden lihasten pitäisi kyllä auttaa pitämään nivelet paiklillaan ja homman kasassa, jos ei täydellisesti, niin ainakin paremmin kuin heikoilla lihaksilla. Minkälaista liikuntaa harrastat? Liikutko liikaa? Minä olen joutunut jättämään jumpat, kun pomppiminen ei sovi yliliikkuville ja tulehtuville solisluilleni, muu liikunta käy.
Vierailija kirjoitti:
Miten sellaisen pahan, joka yö krampilla herättävän sais itse auki tosta lapaluiden välistä? Inhottaa herätä joka aamuyö siihen ettei selkä liiku mihinkään ja sattuu ihan hitokseen...
Mulla osaa kans kumppani naksauttaa lukon pois ja mä sen selästä. Älkää kuitenkaan kokeilko omin päin ellei ensin joku näytä miten se tehdään oikein. Väärällä liikkeellä voi tehdä pahaa vahinkoa.
Oma konsti millä saan yksin naksautettua on se, että menen istumaan sellaiselle tuolille, jossa on suht matala selkänoja. Sitten laitan oikean käden kyynärpään tuolin selkänojan taakse alas ja väännän sillä kädellä kroppaa kiertoliikkeellä oikealle samalla painaen selkää tuolia vasten taaksepäin. Sama sitten vasemmalle. Sitten taivutan selkää suoraan taakse ja liikuttelen/kallistelen vähän puolelta toiselle. Joskus naksahtaa ensimmäisellä, joskus pitää kokeilla muutaman kerran. Tuolin selkänoja pitäisi olla alle lapaluiden korkeudella. Traktorin tai työkoneen penkit ovat parhaita, kun ne joustavat vähän mutta tavallinen tuolikin käy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla osaa kans kumppani naksauttaa lukon pois ja mä sen selästä. Älkää kuitenkaan kokeilko omin päin ellei ensin joku näytä miten se tehdään oikein. Väärällä liikkeellä voi tehdä pahaa vahinkoa.
No tuota, aika voimakkaasti pitää rusauttaa että vahinkoa tulee... Toki kaulan alueelle ei kannata mennä toisen rusauttelemaan, mutta lapaluitten kohdalla voimakaskin napautus ei tee mitään.
Minä availen lukkoja niin, että pyörittelen ja vääntelen rankaa ensin liikuttamalla, ns. lihakset lämpimäksi. Usein lukko aukeaa jo sillä. Mutta jos ei, niin tosiaan tuolilla istuen ja selkärankaa vääntäen tai ovenkarmeista kiinni pitäen lukot aukeaa. Myös roikkuminen vaikka kiipelytelineissä tai leuanvetotangossa voi auttaa, ainakin tälläistä isopyllyistä, jolla painovoima vetää rankaa suoraksi kun roikkuu käsien varassa :D .
Mulla pysyi vuosia pois se vaiva kun kävin 2-3 kertaa kuukaudessa uimassa. Vedin aina puoli kilometriä tai joskus jopa kilsan kerrallaan hissun kissun rintauintia leväten aina hetken altaan päässä. Uidessa joutuu käyttää käsiä ja pää on hieman takakenossa rankaan nähden joten paras mahdollinen liikuntamuoto mun mielestä. Nyt ei oo aikaa käydä uimassa, joten vaiva on palannut.
Mutta halusit mielellään kotona tehtäviä harjoituksia.
-Keppijumppa jolla pyöritellään ja venytellään hartioita ja yläselkää.
-Sauvakävely, voihan sitä tehdä vaikka omalla pihalla tai isossa asunnossa ellei halua muualle lähteä. ;-)
-Yläselän ja hartioiden venytykset.
-Hanki johonkin oviaukkoon sellainen tanko jossa voi roikkua. Saa isoista marketeista ja urheilukaupoista. Niitä on sellaisiakin jotka kiristetään pyörittämällä paikalleen jos asut vuokrakämpässä etkä voi ruuvata ovenkarmeihin reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota, aika voimakkaasti pitää rusauttaa että vahinkoa tulee... Toki kaulan alueelle ei kannata mennä toisen rusauttelemaan, mutta lapaluitten kohdalla voimakaskin napautus ei tee mitään.
Olen kerran joutunut ensiapuun toisten kantamana (jalat ei toiminu) ammattitaidottoman naksauttajan käsittelyn jälkeen, joten väitän vastaan. Pistettiin pari kipupiikkiä ja annettiin suun kautta jotain tabuja ja käskettiin mennä mahd pian kotiin ennenkuin lääkkeet alkaa vaikuttaa. Olisivat ottaneet osastolle valvontaan mutta en suostunut jäämään. Sain mennä kotiin sillä ehdolla että aikuinen ihminen vahtii seuraavat 12 tuntia. Kotona minut kannettiin sänkyyn, jossa nukahdin ja nukuin varmaan 4-5 tuntia keskellä päivää. Kun heräsin, vika oli pois. En tiedä vieläkään mitä tapahtui mutta sille "jäsenkorjaajalle" en enää mene. Lääkäri muuten kiroili aika railakkaasti kun kerroin missä se selkä oli mennyt.