Suomalaisnaiset keskimäärin ylipainoisia
http://visualcraftsman.x10host.com/NCD-def/ranking-bmi.html
Tässä painoindeksejä ympäri maailmaa. Toki suomalaiset eivät ole maailman lihavimpia, tämä titteli on varattu eri Tyynenmeren saarivaltioille ja isommista maista USA:lle mutta ei nyt vahvastikaan mene.
Ylipainoisten osuus kasvanut vuoden 1975 6,6%:sta vuoden 2014 19,6%. Nyt naiset itseä niskasta kiinni, ei 1975 olleet mitkään nälkävuodet.
Kommentit (27)
Eivät miehet ole naisia ylipainoisempia. Miesten BMI on kyllä isompi, mutta niinhän sen pitääkin olla. Olisi aika huolestuttavaa jos miesten ja naisten bmi olisi sama. Sellaista epämiesten ja siimojen yhteiskuntaa en halua nähdä Kallion ja Punavuoren ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisi minusta mielenkiintoisempaa pohtia syitä ja keksiä ratkaisuja asiaan.
No ei todellakaan tarvitse "pohtia syitä". Jokainen tietää ruokavalion, liikunnan jne. merkityksen. Informaation puutteesta läskiytyminen ei johdu.
Eihän se syy varmasti olekaan tiedonpuute. Mutta mistäs se johtuu, että lihavuusepidemia on nykyisin, eikä ennen? Jokin syyhän siihen täytyy olla.
Yksittäistä lihavaa ei voi eikä kannata tilanteesta syyttää. Syyllinen on sairas yhteiskunta. Paikoillaan istumista, stressiä, ahdistusta. Sitä kannattaisi ruveta miettimään pikkuhiljaa, ennen kuin tilanne oikeasti räjähtää käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Eivät miehet ole naisia ylipainoisempia. Miesten BMI on kyllä isompi, mutta niinhän sen pitääkin olla. Olisi aika huolestuttavaa jos miesten ja naisten bmi olisi sama. Sellaista epämiesten ja siimojen yhteiskuntaa en halua nähdä Kallion ja Punavuoren ulkopuolella.
Miesten, oikeastaan ihmisen ylipäätään, pelkästään pituus/paino -suhteella saatu BMI:n kuuluu olla isompi, jos isompi paino tulee oikeasti lihaksista. Sen sijaan miehen rasvaprosentin, jota ei tuolla suhteella tietenkään voi mitata, kuuluu olla terveysmääritysten mukaisesti naisen rasvaprosenttia pienempi. Eli jos miehen isompi BMI johtuu rasvasta, niin hän on ylipainoinen ja terveysriski.
Vierailija kirjoitti:
Wau. 2/3 vastaajista alkaa kääntämään ongelmaa heti miehiin.
Miesten ylipainolle ei ole mitään tarkoitusta se on vain oksettavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan tarvitse "pohtia syitä". Jokainen tietää ruokavalion, liikunnan jne. merkityksen. Informaation puutteesta läskiytyminen ei johdu.
Eihän se syy varmasti olekaan tiedonpuute. Mutta mistäs se johtuu, että lihavuusepidemia on nykyisin, eikä ennen? Jokin syyhän siihen täytyy olla.
Kaiken maailman kohudokkareita katsottuani päädyn itse siihen tulokseen että se on ihan totta että nykyisen keskivertolänkkärin ruokavaliossa on oikeasti liikaa sokeria. Itse en ole lähelläkään ylipainoinen, mutta silti päivän sokerisaantisuositus voi hyvin äkkiä täyttyä vahingossa, vaikka ei söisi mitään "herkkua". Aamulla juotu mehulasillinen, pieni makujoghurtti, murot, einekset, leipä... KAIKKEEN tungetaan sitä saakelin sokeria ihan ylettömän paljon, jonka vuoksi kaikki kannattaa tehdä itse ja joghurttikin syödä ihan mauttomana marjojen, kaurahiutaleiden tai hedelmien kera.
Toki pikaruoka, lihankulutuksen kasvu, kasvisten vähyys, sipsit, karkit tms ruokavaliossa lisäävät myös kansakunnan keskiarvoista painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman kohudokkareita katsottuani päädyn itse siihen tulokseen että se on ihan totta että nykyisen keskivertolänkkärin ruokavaliossa on oikeasti liikaa sokeria. Itse en ole lähelläkään ylipainoinen, mutta silti päivän sokerisaantisuositus voi hyvin äkkiä täyttyä vahingossa, vaikka ei söisi mitään "herkkua". Aamulla juotu mehulasillinen, pieni makujoghurtti, murot, einekset, leipä... KAIKKEEN tungetaan sitä saakelin sokeria ihan ylettömän paljon, jonka vuoksi kaikki kannattaa tehdä itse ja joghurttikin syödä ihan mauttomana marjojen, kaurahiutaleiden tai hedelmien kera.
Toki pikaruoka, lihankulutuksen kasvu, kasvisten vähyys, sipsit, karkit tms ruokavaliossa lisäävät myös kansakunnan keskiarvoista painoa.
Kyllä kyllä, mutta kysymys kuuluukin MIKSI ihmiset nykyisin syövät tallaista paskaa?! Itse väittäisin, että ahdistus ja stressi koukuttaa pikaruokaan, masennus siihen ettei jaksa tehdä terveellistä ja stressi sekä kiire siihen ettei kerkeä tai ei edes jaksa miettiä. Ja juuri tuo "kaikki kannattaa tehdä itse", kun nykyihmisellä ei välttämättä ole resursseja siihen. Ei joko jaksamista tai aikaa. Ihmiset ovat väsyneitä, ennen kaikkea henkisesti. Mutta ihan oikeassa olet, elintarviketeollisuus on osaltaan syypää, halpaa sokeria ja vehnää tungetaan kaikkeen.
Todella järkyttävää, sen ymmärtää jos vanhat +60v vähän ovat pyöreitä, mutta nuoret naisen ikää lähestyvät tytöt kuvottavia ihrakasoja, sama koskee keski-ikäisäkin naisia, varmaan eivät muuta syö kuin mäkkärin roskaruokaa.
Hävetkää, kenen kuvittelette teidät huolivan puolisokseen, hävetkää.