Voi hyvä luoja mihin tuhlataan verorahoja. Tomaattioikeudenkäynti Turussa. SYYTTÄJÄ katsoi 61-vuotiaan yrittäneen huiputtaa itselleen taloudellista etua
61-vuotiaan miehen kauppareissu turkulaiseen Prismaan johti epätavalliseen tapahtumaketjuun.
Tapahtumaketjun pääosissa olivat kirsikkatomaatit, tavalliset kotimaiset tomaatit ja ulkomaiset tomaatit. Lopulta mies ajautui käräjäoikeuteen, jossa syyttäjä katsoi hänen huiputtaneen kaupalta 1,80 euron edun itselleen.
Lievästä petoksesta syytteen saanut mies kertoi oikeudessa menneensä kauppaan ostamaan leivontatarvikkeita. Hän päätti hankkia myös tomaatteja –kotimaisia –joita keräili vihannesosastolla muovipussiin. Siinä samalla hän vilkuili kirsikkatomaatteja sekä ulkomaisia tomaatteja. Ajatuksena oli kertoman mukaan ostaa niitäkin, mutta ostamatta jostain syystä jäivät.
Kun tuli punnituksen aika, miehen sormi osui väärälle näppäimelle. Pussin kylkeen liimautui tarra, jonka mukaan ostokset olivat ulkolaisia – vaikka eivät olleetkaan. Vahingossa, mies väitti. Tahallisesti, näki miehen puuhia tarkkaillut vartija, joka kutsuttiin myöhemmin todistajaksi käräjäoikeuteen.
– Hän ei edes yrittänyt katsoa oikeaa vaakanumeroa vaan oli lähtenyt välittömästi katseellaan hakemaan, mistä halvemmat tomaatit löytyvät, vartija kertoi havainnoistaan.
SYYTTÄJÄ katsoi 61-vuotiaan yrittäneen huiputtaa itselleen taloudellista etua painamalla vaa’alla tahallisesti ulkomaisten tomaattien, niiden halvempien, näppäintä. Mies puolestaan itse vetosi vahinkoon ja kiireeseen sekä huonoon näköönsä. Hän kertoi juuri tilanneensa uudet silmälasit, koska näki niin heikosti vanhoilla.
Syytetty toi oikeudessa esille senkin, että tulee taloudellisesti hyvin toimeen, eikä hänellä olisi ollut mitään syytä syyllistyä moiseen vedätykseen.
Varsinais-Suomen käräjäoikeus puntaroi sekä syytetyn että todistajana kuullun vartijan kertomuksia ja päätyi lopputulemaan, ettei kummankaan kertomaa voi pitää aukottomasti toista luotettavampana. Oikeudessa myös arvioitiin kotimaisten ja ulkolaisten tomaattien vaakapainikkeiden läheisyyttä toisiinsa ja peilattiin sitä kautta mahdollista tahallisuutta ja tahattomuutta. Todisteena esitettiin myös piirros, jossa oli merkitty nuolilla sekä syytetyn että todistajan kulkusuunta vihannesosastolla.
– Koska tomaattien painikkeet ovat sijainneet lähekkäin, on siten voinut olla sattumaa, että XX:n muistama ja painama koodi on osunut ulkomaisen painikkeen kohdalle, oikeus toteaa tuomiolauselmassa.
Käräjäoikeus päätyi lopulta hylkäämään syytteen. Se kuitenkin totesi, että epäillyn syyllisyydestä jäi todistusaineiston perusteella varteenotettava epäily.
– Asia on jäänyt siinä määrin epäselväksi, että asia on ratkaistava syytetyn eduksi, oikeus linjasi.
Kommentit (44)
Tuo on niin tavallinen huijauskeino, eikä sillä ole mitään merkitystä onko ko. ihminen vanha vai nuori, varakas vai ei.
Ihan hyvä ennakkotapaus, jos ainakin osa huijareista parantaisi tapansa. Moni myös lisää vihanneksia tai hedelmiä vielä punnitukseen jälkeen.
Juttu olisi pitänyt sovitella, mutta tosiaan tuollainen pieni ja toistuva varastaminen on yleistä.
Ostaja on vastuussa siitä, että pussissa on oikea hinta. Ei tässä rahoja tuhlattu vaan etsittiin oikeutta.
Mieleen tulee väistämättä itänaapurimme oikeudenkäynnit, tosin tässä ei tuomittu vankeuteen viideksitoista vuodeksi. Ihmetyttää myös tuo tapahtuneen rikoksen määrittely. Minulta varastettiin satojen eurojen arvosta tavaraa, mutta poliisin mukaan mitään rikosta ei ollut tapahtunut, koska olin antanut nuo tavarat varkaalle lainaksi.
Ja siinä meni n. 10 000 euroa kun lasketaan tuomioistuinkulut, avustajien kulut, poliisin käyttämä aika ja syyttäjän palkkio.
Samaan aikaan väkivaltarikoksissa poliisi kehottaa osapuolia sopimaan asian.
Sääli kun ei saanut tuomiota. Oikeastihan tämän olisi pitänyt mennä niin että äijä olisi tunnustanut (koska varmasti teki tahallaan) ja olisi ottanut rikesakon nöyrästi vastaan. Nyt tehty päätös aiheuttaa sen että kauppojen oikeastaan pitäisi luopua punnituksesta ja alkaa tekemään se kassoilla (joka hidastaa) koska jos selitykseksi kelpaa se, että lasit puuttuivat tai että olin vähän huolimaton niin eihän rikosta voi koskaan osoittaa.
Toimisiko sama liikenteessä kun ajan ylinopeutta? Sanon sitten oikeudessa että mulla oli uudet lasit tulossa niin en erottanut 120 km/h 100km/h:sta tai että hups vaan vahingossa ajoin pikkuisen ylinopeutta kun unohdin tarkistaa paljonko se nopeusrajoitus oli niin vahingossa sitten vähän kaasutin. Kyllä vahinkokin on rikos ja tässä tapauksessa jäi kyllä vahva epäilys myös tahallisuudesta.
Voi herrajumala tätä maata! Ja tämä tuhlaus on ilmeisesti monien mielestä ok?! Ottakaa Prisman pölvästit tässäkin oppia Lidlistä, siellähän kassa punnitsee tuotteet tai ne on valmiiksi hinnoiteltuja. Älykääpiöt. Totuus on se, että Suomessa ei osata yhtään mitään. Mitäpä jos tässä maassa käräjöitäisiin vain oikeita rikollisia vastaan? Poliitikkojen valehtelusta ja asioiden pimityksestä ja veronkierrosta voisi aloitella.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää myös tuo tapahtuneen rikoksen määrittely. Minulta varastettiin satojen eurojen arvosta tavaraa, mutta poliisin mukaan mitään rikosta ei ollut tapahtunut, koska olin antanut nuo tavarat varkaalle lainaksi.
Sama homma myymälävarkauksissa. Vaikka on hyvät valvontakameran kuvat, joissa näkyy tekijä(t) ja viedyt tavarat, mukana erittelyt summista jne., niin lopputulos on aina sama: teon vähäisyyden vuoksi tutkintaa ei jatketa. Olen saanut tällaisen ilmoituksen liikeeseeni myös useamman satasen arvoisen myymälävarkauden jälkeen, jossa tilanteessa jotenkin kuvittelisi ettei henkilö ollut ensimmäistä kertaa liikkeellä.
Tietysti ymmärrän, että eihän mitenkään voida kaikkea tutkia ja jokaista ihmistä jostain kuvista tunnistaa, mutta silti tämä tuntuu jotenkin uskomattomalle tapaukselle. Toisaalta tässä ketjussa kerrotussa tilanteessa on tekijä jäänyt tuoreeltaan kiinni.
Periaatteellisena kysymyksenä tietenkin erittäin tärkeä, pienikin petos on silti petos.
Mä olen monesti kiireessä painanut väärää nappia ja maksanut jollain kalliilla kilohinnalla ja vasta kotona hoksannut, että tulipas maksettua omenoista avokadojen hinnalla. Eipä ole kukaan myyjä tai vartija maininnut, että "hei, sul on väärä lappu näissä, käy vaihtamassa ettei tarvitse maksaa 5€ ylimääräistä". Olen siis varmasti moneen otteeseen jo maksanut näiden pikkusummien huijaajien edestä ja nyt vielä maksan verorahoistakin, kiva.
Oikeus ei kysy hintaa.
Ps. mistä se kassa tietäisi minkä maalaisia tomaatteja olet pussittanut?
Mitenkäs ap:n mielestä nuo petosyritykset pitäisi hoitaa? Todeta soo soo ja antaa mennä?
Tuo punnitushuijaus on nykyään niin yleistä ihan normaalien, varoissaan olevien ihmisten keskuudessa. Jotkut jopa kokevat sen oikeudekseen koska "hinnat ovat niin taivaissa!" (meillä kotona opetettiin, että jos johonkin ei ole varaa niin se jätetään kauppaan, kaikille ilmeisesti ei samaa opetettu).
Ja noistahan tulee koko ajan kaupalle hävikkiä ja mitenkä se hävikki lopulta katetaan? Aivan: hintoja nostamalla.
Tässä sen huomaa, että petos on aina hirveä rikos, vaikka olisi kyse alle 2 eurosta.. Myymälävarkaus sitten taas ei ole mitään.
Kyllä jotkut tekee tuota ihan jatkuvasti, ehkä tuokin mies, ja vuosien kuluessa säästö (ja kaupan hävikki) onkin jo varsin iso summa. Olenpa kuullut erään (ihan hyvätuloisen) kehuskelevan vastaavalla kun on keksinyt niin ovelan säästökeinon...
Vierailija kirjoitti:
Tässä sen huomaa, että petos on aina hirveä rikos, vaikka olisi kyse alle 2 eurosta.. Myymälävarkaus sitten taas ei ole mitään.
Ai, eikös nykyään siis saa enää mitään rangaistusta siitä?
Ja btw, on kaksi eri asiaa puhutko näpistyksestä vai varkaudesta. Näpistys voi käsittää esim. yhden 10 sentin tikkarin tai mitä vaan mikä menee alle 500€. Kaikki siitä yli on varkaus.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen monesti kiireessä painanut väärää nappia ja maksanut jollain kalliilla kilohinnalla ja vasta kotona hoksannut, että tulipas maksettua omenoista avokadojen hinnalla. Eipä ole kukaan myyjä tai vartija maininnut, että "hei, sul on väärä lappu näissä, käy vaihtamassa ettei tarvitse maksaa 5€ ylimääräistä". Olen siis varmasti moneen otteeseen jo maksanut näiden pikkusummien huijaajien edestä ja nyt vielä maksan verorahoistakin, kiva.
Jaa, kyllä mulle on sanottu. Ihan hyvä että laitetaan kuriin nämä huijarit, saman voisi tehdä mummoille jotka maistelevat hedelmiä kaupassa (ärsyttää).
Hyvä, että näistäkin tulee ennakkotapausta. Toi on todella, todella yleistä. Toinen on lastenrattaisiin "unohtaminen". Monien mielestä myös on joku oikeus maistaa irtokarkkeja ennen ostamista, varsinkin vanhemmat ihmiset tuntuvat kuvittelevan jotain tällaista ja popsivat sieltä menemään.
Varmaan näitä oikeita vahinkojakin joskus käy, mutta aika hajamielistä porukkaa tuntuu kaupassa käyvän kun ei onnistu okein punnitsemiset ja tavaroiden hihnalle laitot.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että näistäkin tulee ennakkotapausta. Toi on todella, todella yleistä. Toinen on lastenrattaisiin "unohtaminen". Monien mielestä myös on joku oikeus maistaa irtokarkkeja ennen ostamista, varsinkin vanhemmat ihmiset tuntuvat kuvittelevan jotain tällaista ja popsivat sieltä menemään.
Varmaan näitä oikeita vahinkojakin joskus käy, mutta aika hajamielistä porukkaa tuntuu kaupassa käyvän kun ei onnistu okein punnitsemiset ja tavaroiden hihnalle laitot.
Joo tuo maistelu, en tajua, kauppa ei ole tori, eikä kaikki torimyyjätkään katso hyvällä. Yksi ihan suht nuori tuttuni maistelee viinirypäleetkin kaupassa, enpä enää mene kauppaan hänen kanssaan, nolottaa tuo käytös.
Oon kaupassa useampaan kertaan kuullut, kun ihmiset puhuvat punnitessaan, että "pitäisi ottaa suomalaisia mutta punnita ulkomaalaisina, kun haluan tukea suomalaista työtä ja ostaa suomesta, mutta ne on niin kalliita". Sama Reilun kaupan banaaneissa. Että otetaan Reilua kauppaa ja punnitaan tavallisina, niin sitten jotenkin tuetaan sitä hyvää asiaa... anna mun kaikki kestää.
Huh huh. Vai että vartijat tarkkailevat, mitä näppäintä vaa´alla painetaan