Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kaveri ei saa ottaa omassa kotonaan mitään jääkaapista/kaapeista tai olla sängyssään

Vierailija
01.04.2016 |

Olen vähän huolissani. Sängyllä ei saa istua kun päiväpeitto menee sotkuun ja jääkaapista ei saa ottaa edes mehua. Lapseni sanoi että siellä täytyy aina juoda pelkkää vettä. Tytöt kuitenkin jo 11-vuotiaita niin vähän ihmettelen. Kyllä meillä saa ottaa keksiä ja mehua kaapista jos haluaa.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sängyllä pitäisi saada tai voida istua?

Miksi kaapissa täytyisi olla keksejä tai niitä olisi voitava ottaa mielitekojen mukaan?

Vierailija
2/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo nyt sinänsä huolestuttavaa ole, mutta ei kyllä kuulosta hauskalta lapsuudelta:/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa valistuneessa perheessä juodaan vain vettä janojuomana. Myöskään keksien mussuttaminen ruoka-aikojen välillä ei ole suotavaa hampaita ja ruokavaliota ajatellen. Aina se terveellisestä ruuasta on pois. 

Tuo petijuttu nyt on kyllä todella erikoinen linjaus, se on sanottava.

Vierailija
4/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen ehkä vähän natsi mutta meillä pitää kysyä lupa. Välipalaleivät tms on ok ottaa itse kavereillekin tarjota, mutta herkut, mehu ja keksit ym voi olla varattu johonkin-eikä muutenkaan meillä normaalisti tarjolla milloin vaan.

mutta sängyllä saa istua, omassa huoneessa pelmuta miten haluaa, tietenkin.

Vierailija
5/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika ankea lapsuus jos pieraisuunkin täytyy pyytää lupa. Olkaa enemmän teillä ja tarjoa tälle tytölle kaikkea hyvää.

Vierailija
6/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään saanut ottaa keksiä tai pullaa ominpäin, vain kahvihetkenä. Mehua sai hakea. Syy oli, että kunnon ruoka sitten maistuisi paremmin eikä herkkuja syödä nälkään. Sängyssä sai olla mielen mukaan, kun huoneessa ei ollut kuin epämukava koulutuoli. Tuon napostelukiellon siis ymmärrän, mutta sänkykielto ihmetyttää (jos kyse todellakin vain päiväpeiton rypistymisestä). Muista, että lapset vääristelevät herkästi asioita tahallaan tai tahattomasti, syynä voi olla muutakin.

Vierailija
7/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokainen saa tehdä mielensä mukaan. Monen mielestä meillä eletään kuin pellossa. Nuo säännöt ei sopisi meille, mutta jokainen tyylillään.

Vierailija
8/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa siellä esiteinit ei syö ruoka -aikaan laitettua ruokaa mutta olisivat jatkuvasti kaapilla ottamassa välipaloja ja keksilöitä ja jospa tuon ikäiset koluaa kouluissa sun muissa yleisissä tiloissa milloin mitenkin niin miks niiden mitä mennä sänkyyn niillä samoilla kamppeilla. Jospa kaikki perheen sisäisessä käytössä olevat säännöt ei olis aina ihan turhia ja pöljiä vaikka se sivulliselle ehkä sellaisilta vaikuttaisikin.

Vierailija
9/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehut on minustakin ihan turhia, vesi (tai maito) on janojuoma. Meillä saa ottaa mehua jääkaapista, jos siellä olisi avattu purkki. Kaapista avaamatonta ei saa ottaa, koska se on todennäköisesti tarkoitettu johonkin tiettyyn asiaan, kuten synttäreille, leivontaan tms. Harvoin meille edes on mehua.

Sängyllä olemus kielto on omituinen. Luulisi tytön osaavan oikoa peittonsa istumisen jälkeen, jos sängyn rypyttömyys on äidille niin tärkeetä.

Vierailija
10/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin omassa lapsuudessa. Lapsuudenkodissa asuminen oli yhtä kieltoa ja sääntöä, ei ole ollenkaan ikävä sitä aikaa.

Vierailija
11/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mehut on minustakin ihan turhia, vesi (tai maito) on janojuoma. Meillä saa ottaa mehua jääkaapista, jos siellä olisi avattu purkki. Kaapista avaamatonta ei saa ottaa, koska se on todennäköisesti tarkoitettu johonkin tiettyyn asiaan, kuten synttäreille, leivontaan tms. Harvoin meille edes on mehua.

Sängyllä olemus kielto on omituinen. Luulisi tytön osaavan oikoa peittonsa istumisen jälkeen, jos sängyn rypyttömyys on äidille niin tärkeetä.

Niin ja siis jääkapista avatun mehun saa juoda siksi, että muuten se menee huonoksi jos kukaan ei joisi. Normaalitilanteessa mehua ei ole eikä juoda, mutta juhliin ostan mehua (ja limsaa) ja joihinkin leipomuksiin käytän tuoremehua makeutuksena.

Vierailija
12/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehua ja keksejä meillä ei yleensä edes ole ja jos on niin ne ei ole tarkoitettu välipalaksi vaan otetaan herkkuhetkiin luvan kanssa. Leipiä, hedelmiä, maitoa tms saa toki ottaa, jos on nälkä. Vesi meilläkin toimii janojuomana. Sängyllä saa olla vapaasti.

Vierailija
13/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää taitaa olla niitä muksuja jotka meille tullessaan tyhjentää kaapit liki kaikesta syötävästä.. vaikka saavat mun puolesta syödä, ei siinä mitään. Joskus vaan olen ihmetellyt tyttöjen juttuja, kun tuntuu olevan aika kova kuri kotona. - Tai sit ne on meijän mukelot, jotka elää ihan pellossa..

Vierailija
14/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi samanikäinen ja ei se saa missään mitään syötävää, tuskin sitä.vettäkään. No ei se kyllä sisällekkään pääse kuin muutaman kerran vuodessa. Hyvin yleistä lapsen kaveripiirissä.

Näitä tarkkoja koteja riittää ja nykyään rajoitan itsekkin kyläilyä koska kyllästynyt, kun ei ole vastavuoroisuutta.

Sänky juttu nyt on ihan persiistä.

Vierailija
15/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin juodaan vettä. Mehut on paitsi turhia myös vahingollisia hampaille, usein sokerisiakin.

Ei mehuja meilläkään.

Vierailija
16/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehun ja keksit ymmärrän jotenkin. Punkka on kyllä outoa, kotihan se on eikä sisustusnäyttely.

Vierailija
17/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa aterioiden välillä ottaa vettä tai maitoa, korkeintaan tuoremehua. sekamehun juonti oli pakko rajoittaa, kun sitä alkoi mennä sellainen puolen litran tiivistemehupullo pvässä (3 lasta). Sängyllä saa olla, kunhan se on pedattu, samoissa kamoissa, missä on makoiltu pitkin koulun pihaa, ei mennä lakanoille pyörimään. Eli ymmärrän kaverin äidin syyt noihin kieltoihin ja ymmärrän senkin, että todnäk tuota tarinaa on pikkuisen väritetty kaverille, kun sitä on kerrottu.

Vierailija
18/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset eivät saa mennä sängyilleen päivisin. Syynä laajat allergiat(siitepölyä, eläinallergiat ym). Eli meillä sängyt huoneessa joka varattu vaan nukkumiselle. Leikkihuoneet erikseen ja niissä saavat sitten olla vapaasti.

Kysyvät aina luvan ennenkuin ottavat syömisiä (paitsi vettä tietty juovat). Tosin olen kannustanut että voivat syödä itse ruokaa aamupalalla, välipalalla ja iltapalalla kysymättäkin. Mutta herkkuja saa ottaa vain luvalla. Syömisissäkin olen tarkka koska kaikilla laajat allergiat. Lisäksi allergiat vaihtuvat eli eivät aina muista että en enää saa syödäkään vaikka maustekurkkuja. Esikoinen voi syödä kohtuullisia määriä vehnää. Ei vain malta säädellä itse täysin määriä joten joutuu kysymään äidiltä luvan jos haluaa syödä vehnäleipää ym (ruisleipää voi sitten syödä vapaasti vaikka pussillisen kerrallaan kun se sopii). Näin kaikilla helpompaa kun ei kohtuuttomia allergiaoireita jne.

Meillä on melko tarkkaa, myönnän. Mutta eipä nuo lapset valita vaan viihtyvät hyvin kotona. Ja kavereitakin meillä pyörii paljon. Toisaalta meillä kyllä saa kaataa pihalla puita, ajaa pyörillä ympäri pihaa, sisällä saa tehdä majoja jne.

Vierailija
19/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän huolissani. Sängyllä ei saa istua kun päiväpeitto menee sotkuun ja jääkaapista ei saa ottaa edes mehua. Lapseni sanoi että siellä täytyy aina juoda pelkkää vettä. Tytöt kuitenkin jo 11-vuotiaita niin vähän ihmettelen. Kyllä meillä saa ottaa keksiä ja mehua kaapista jos haluaa.

A) itse asiassa minäkään en pidä siitä, että sängyllä ollaan päiväsaikaan, se on nukkumista varten, B) esimerkiksi mehun litkimisen kieltämisellä on varmasti jokin syy, esimerkiksi reiät hampaissa ja C) lasten juttuja ei kannata niellä ihan sellaisinaan vaan kuulostella ja suodattaa. Meidänkin naapurin lapsi, 11 vee, on nälässä hänen mukaansa, mutta ei oikeasti.

Vierailija
20/51 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai 10-vuotias kysyy ennenkuin menee kaapille.... meilläkin kysellään vaikka mitä ja vastaus on automaattisesti ei jos ruoka on jo uunissa ja vartin päästä valmista. Korkeintaan saa aloittaa salaatilla alkupaloina jos se nälkä nyt on oikeesti niin hirmuinen, harvoin on.

Jos ruoka-aikojen välillä on nälkä, sieltä kaapista saa ottaa porkkanan tai omenan tai alkaa tehdä ruokaa, ei mussuttaa keksejä. Toisaalta meillä on melko säännölliset ruoka-ajat joten tätäkään ongelmaa ei ole kuin harvoin.