Vaikuttaako äidin pituus yleensä pojan pituuteen? Meillä minä 160cm ja isä 192cm. Eli kasvaakohan poikamme isän pituoseksi vai jääkö meidän väliin ?
Kommentit (30)
Yhksillä tutuilla suunilleen samat mitat. Isä 193cm ja äiti jotain 157 suunilleen. Poika on nyt 17v ja vain 173cm pitkä. Ennuste jotain 176-178cm.
No tottahan se jotain vaikuttaa. Molempien geenit nääs..
Meillä minä 164, mies 183. Vanhin poika nyt parikymppisenä 178cm, 18v poika 182cm (voi kenties kasvaa vielä vähän).
Luultavasti noin 180 senttinen mukula tulee
Ei vaikuta äidin pituus.
Ja tytöillä se pituus tulee jostain kauempaa suvusta, päätellen siitä että meillä näyttäisivät jäävän molempia vanhempia lyhyemmiksi.
Tai sitten on postimiehen vika.
Meidän perheessä poika on äitiään, isäänsä ja siskojaan lyhyempi. Pituus tullut varmaankin yhdeltä isovanhemmista, joka myös lyhyenpuoleinen (samoin kuin sisaruksensa).
Yleensä se menee niin että isän pituus - äitin pituus x 6,5 = lapsen pituus.
Serkkupoika on 182 cm. Äitinsä ja isänsä on molemmat 165 cm, siskonsa 158 cm ja 160 cm.
Miehellä tumppi äiti ja pitkä isä. Mies suht lyhyt 178 ja siskonsa melkein yhtä pitkiä.
Ei voi tietää isäni vanhemmilla oli suunniilleen noin. Äiti oli 158 ja isä 192.
Pojat isäni 168cm, toinen setäni 174cm ja toinen 185cm
Eli kuka sattuu perimään minkäkin ominaisuuden keltäkin ja kauempaa suvustakin niitä ominaisuuksia voi pompata esiin
Serkkuni on 162 cm ja hänen miehensä 195 cm. Heillä on kaksi poikaa ja yksi tyttö, kaikki ovat jo täysi-ikäisiä. Toinen pojista on 171 cm, toinen taas 186 cm ja tytär on 177 cm.
Voi käydä miten vaan. Minä olen 177cm ja mies 187cm ja poika kasvaa sellaisella käyrällä, että hänestä tulee todennäköisesti noin 190cm. Tyttö sen sijaan kasvaa miinuskäyrällä ja jäänee 160-senttiseksi.
Pituus periytyy geeneistä ja lyhyillä vanhemmilla voi olla piilevänä pitkän vanhemman tai isovanhemman geenejä. Samoin pitkät vanhemmat voi saada lyhyitä lapsia.
Meillä minä 161 cm ja mies 172 cm. Meidän 15v poika on 176 cm ja 13v poika 173 cm. Molemmat kasvavat vielä useita senttejä.
Eihän sitä voi tietää mitenkään. Meillä aikuinen poika vain 164-165cm pitkä. Minä äiti 164cm ja isä 172cm. Minun puolella kaikki miehet yli 180 senttisiä. Isän puolella 170 senttisiä ja isän äidin puolella vain 160cm. Eli pituus voi tulla jostain muualtakin kuin vain vanhemmilta.
Neuvolassa lasketaan odotuspituus. Meillä äiti 173 ja isä 175. Pojasta tulisi 192cm ja tytöstä 168
Mahdoton etukäteen sanoa miten tulee menemään. Vanhempani ovat 174 ja 175 senttiset. Minä naisena 165 cm ja veljeni 189 cm.
Noilla geeneillä voi käydä niinkin, että tytär on 181 cm ja poika 169 cm.
Pituuden periytyminen ei ole niin yksiselitteinen asia, että sitä voisi varmaksi arvioida pelkästään vanhempien pituuden perusteella. Pojasta voi tulla ihan minkä pituinen tahansa.