Onko turvaverkottomalla äidillä oikeus valittaa, kun on terveet lapset?
Kommentit (10)
Jokainen ihminen tarvitsee/ansaitsee turvaverkon, olipa lapset sitten sairaita tai terveitä
Minkälainen on mielestäsi turvaverkoton tapaus? asutko kaukana isovanhemmista vai kuinka?
Ei koska turvaverkkohan on ihan itsestä kiinni.
0 sukulaista 200 km säteellä. Ei yhtään avuliasta kaveria, joka voisi lapsia katsoa, muutama, joilla on omatkin hoidettavana.
Kyllä, olen mielestäni turvaverkoton.
On oikeus edes valittaa. Toivottavasti kohta on helpompaa.
On oikeus valittaa, mutten silti ymmärrä miksi pitää tehdä monta lasta, vaikka tietää ettei yksin jaksa eikä tukiverkkoa ole. Meillä on vain yksi lapsi, haluaisin toisen mutta tiedän etten jaksaisi kahta pientä. Nytkin on todella hankalaa hoitaa esimerkiksi omat hammaslääkärit ym. mutta en valita, koska tiesin etukäteen ettei meillä ole ketään apuna.
Mistä tämä turvaverkko syntyy? Jokainen voi vaikutta itsekin olemalla itse tarjoamassa apua, tutustumalla ihmisiin, olemalla ystävä yms. Mun ja mieheni vanhemmat isovanhemmat olivat kuolleet joa ennen naimiisnmenoamme, ja sisarukset asui 300km-7 000 km päässä. Sain itse apua sisariltani, mutta toisaalta olin itse heille sitä myös antanut. Toki välimatka aiheutti sen, että nopeasti apua ei saanut. Joten hankin pari lastenhoitajaa rahalla, kysymällä tutuilla, ystäviltä naapureilta sopivia lastenvahteja. Kyllä tukea saa, jos on siitä myös valmis maksamaan. Ja sanon, ettmme ole varakkaita, asumme edelleen vuokralla yms. Kyse on valinnoistakin.
Toki, mutta ei oikeutta turvaverkkoon. Itse se pitää itselleen sumplia. Valtio kyllä pitää huolen sitäpaitsi.
Ikänsä jossain asuneilla on turvaverkko itsestä kiinni, mutta muualle muuttaneilla se ei ole. Katsokaas kun sitä turvaverkkoa yrittää rakentaa, niin se vaatii oma-aloitteisuutta, kotoa pois lähtemistä ja se voi olla raskaassa elämäntilanteessa, jossa ei ole omaa aikaakaan yhtään prosessi jo sinänsä. Kun menee johonkin perhekahvilaan ja tutustuu sisäänpäin lämpiävässä ryhmässä edes yhteen, niin selviää, että heillähän on sukulaiset lähellä. Sitten kun löytää jonkun jolla ei ole, niin hänen arvomaailmansa on täysin eri kuin sinulla, etkä voi luottaa lapsiasi hänelle. Tai sitten hän leikkii mukavaa ja ehdottaa, että hoitaisit hänen lastaan ja sinähän hoidat. Sitten hän soittaakin, että joku sukulainen on kuolemassa syöpään ja sinähän hoidat taas hänen lapsiaan. Sitten hän jo muuttaakin muualle.
Tilanteet vaihtelevat liian nopeasti, kun et tunne niitä ihmisiä pidemmältä ajalta. Ajattelet jo, että olet liian väsynyt ja et jaksa taas vähään aikaan yrittää luoda turvaverkkoa. Lapsesi ovat isompia ja laitat heidät päivähoitoon. Alkaa tapahtumaan. Lapset saavat kavereita. On synttäreitä on vierailuja puolin ja toisin.
Näet äidin, jolla on itkuinen vauva ja kaksi vuotias. Tiedät, että hän on usein kuin lukittautuneena neljä seinän sisälle. Mies tulee töistä klo 18. Muistat jotain.
Kenellä vaan on oikeus valittaa, jos on aihetta, usein myös aiheetta :)