Miten lyhentää yöuniani terveellisesti?
Olen 25-vuotias ja kärsin tarpeesta nukkua liian pitkään. Vaikka en olisi univeloissa, nukun normaalisti 10 tuntia. Jos herään aikaisemmin, olen todella väsynyt ja rikki. Tiedän ettei se ole normaalia, mutta en vain pysty heräämään vapaapäivänä 8 tunnin yöunien jälkeen, koska tuntuu kuin olisin nukkunut vasta pari tuntia. Lisäksi olen väsynyt pitkienkin unien jälkeen. Todella inhottavaa, että päivästä katoaa puolet nukkumisen takia.
Kuinka siis yöunia voisi lyhentää terveelle tasolle ilman karmeaa väsymystä? Netistä en oikein löytänyt tietoa kuin univajeesta. Kiitos jo etukäteen :)
Kommentit (6)
Minä olen ollut aina tuollainen ja kuitenkin ihan terve. Nyt ikää jo lähemmäs 40 ja viikolla todellista tuskaa päästä sängystä ylös kahdeksan tunnin yöunien jälkeen. Viikonloppuna sitten nukunkin kellon ympäri.
Ravinto vaikuttaa unentarpeeseen, joten kiinnitä huomiota siihen.
Et mitenkään. Unentarve on yksilöllistä, eikä siihen oikeastaan voi vaikuttaa. Voit tosin tehdä jos haluat kuten minä, eli nukut päiväunet. Itsekin tarvitsen noin 10 tuntia unta voidakseni hyvin, mutta nukun niistä vain 8 tuntia yöllä, sitten työpäivän jälkeen 1,5-2 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla nyt muuten terveys ja elämäntavat ihan kunnossa? Ei toi ihan normaalilta kuulosta ettet millään pääse ylsö sängystä. Jotain ravintoainepuutostilaa tai kilpparin vajaatoimintaa tmv?
Esim siis rauta-arvot matalalla, vitamiininpuutosta? Myös runsas eläinrasvojen ja lihan syönti pistää kehon aika koville ja väsyttää.
Kiitos hyvistä pointeista! Elämäntavat pitäis olla aika ok, mutta on totta, että syön paljon lihaa ja vähän kasviksia. Siinä vois olla hyvä mahollisuus muutokseen :)
Onkohan sulla nyt muuten terveys ja elämäntavat ihan kunnossa? Ei toi ihan normaalilta kuulosta ettet millään pääse ylsö sängystä. Jotain ravintoainepuutostilaa tai kilpparin vajaatoimintaa tmv?