Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kesäaika- ikuinen kiistelyaihe

Vierailija
30.03.2016 |

Kesäaikaa kritisoidaan kyllä voimakkaasti joka vuosi ihan asiantuntijoidenkin toimesta, mutta silti kukaan ei edes yritä tehdä mitään sen eteen, että kesäajasta luovuttaisiin.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt on näin vaikeeta. Iltaan saadaan tunti lisää valoa, hyvä niin. Keväällä toki menee päivä-kaksi että oppii heräämään tuntia aikaisemmin, mutta syksyllä saakin sen sitte takaisin kun saa alkaa nukkua tunnin pitempään.

Ja kui himputis se yhden tunnin "aikaero" on tässä asiassa niin absoluttisen murhaavaa kun eihän kukaan ala parkua siitä kun esmes Kanarialle on jo muistaakseni kahden-kolmen tunnin aikaero josta kukaan ei koskaan valita. Entäs joku Thaimaa: aikaero viisi (5) tuntia, silti suosittu matkakohde. Miten se ei ole ongelma mutta tää yksi kesäaikatunti (jonka siis saa takaisin) on yhtäkkiä niin hirveen kauheeta. Prkl!!!

Vierailija
2/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellojen siirtely Suomen olosuhteissa on hölmöläisten hommaa. Joka tapauksessa talvella on kolmisen kuukautta säkkipimeää ja kesällä puolestaan liki vuorokaudet ympäri valoisaa. 

Joten se tunti sinne tai tänne merkitsee vain vaivaa. Herkemmät saavat jopa oireita rytmin muutoksesta. Itse en näihin kuulu, mutta vastustan tarpeettomana sähläilynä koko juttua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1596

siinä aloite "kesä-talviaika pois" vielä kerkeää allekirjoittaa

Vierailija
4/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne valoisat iltatunnit ovat vain syksyllä. Eli voisimme siirtää kellon vain silloin, tai sitten kokonaan., Saisimme valoista aikaa iltoihin aina. Vaikka olen suht aamuvirkku, en sopeudu tuohon tunnin siirtoon koko kesäaikana. 

Vierailija
5/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ihmetellyt, minkä takia tämä kevään siirto on mulle jotenkin niin vaikea. En ymmärrä ollenkaan kun on vaan tunnin ero, mut ihan mahdotonta nousta aamulla koska on pimeää.

Onneksi tasoittuu nopeasti, mutta vois ton siirtelyn lopettaakin mun puolesta...

Vierailija
6/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä että kellojen siirtely on ihan turhaa, sen voisi lopettaa

Vierailija
7/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1596

siinä aloite "kesä-talviaika pois" vielä kerkeää allekirjoittaa

hyvä aloite! kannattakaa kaikki

Vierailija
8/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä nyt on näin vaikeeta. Iltaan saadaan tunti lisää valoa, hyvä niin. Keväällä toki menee päivä-kaksi että oppii heräämään tuntia aikaisemmin, mutta syksyllä saakin sen sitte takaisin kun saa alkaa nukkua tunnin pitempään.

Ja kui himputis se yhden tunnin "aikaero" on tässä asiassa niin absoluttisen murhaavaa kun eihän kukaan ala parkua siitä kun esmes Kanarialle on jo muistaakseni kahden-kolmen tunnin aikaero josta kukaan ei koskaan valita. Entäs joku Thaimaa: aikaero viisi (5) tuntia, silti suosittu matkakohde. Miten se ei ole ongelma mutta tää yksi kesäaikatunti (jonka siis saa takaisin) on yhtäkkiä niin hirveen kauheeta. Prkl!!!

Itä-länsi -suunnassa siirryttäessä myös auringon sijainti suhteessa siirtyy. Aikavyöhykkeiden takia aurinko on kaikkialla suurinpiirtein samassa kohti samaan aikaan, joten ihmisen elimistö tottuu siihen. Toiset helpommin, toiset paremmin, aikaeroväsymys esim. matkan jälkeen ei ole ihan tavatonta, vaikka matkakohteessa ollessa ei tuntuisikaan miltään.

Kelloa siirrettäessä taas aurinko ei (yllättäen) liiku, vain aika ja yhteiskunta siirtyvät uuteen rytmiin suhteessa auringon nousuihin ja laskuihin - tämä on se häiritsevä muutos.

Iso osa töistä tehdään keinovaloissa sisällä (nykyään keinovalot pääsääntöisesti myös ulkona), joten ulkoiluun painottuva vapaa-aika hyötyisi paljon enemmän iltapäivien valosta. 6-22 hereillä olevan ihmisen päivän keskikohta on klo 14:00, johon suuntaan kesäaika siirtää auringon lakipistettä. Myöhemmän aikataulun ihmisellä "keskipäivä" on vielä myöhemmin iltapäivällä.

Siksi olisikin parempi, että päinvastoin kuin tuossa kansalaisaloitteessa, siirryttäisiin käyttämään kesäaikaa ympäri vuoden. Ei todellakaan mitään Keski-Euroopan vyöhykettä, jossa koko talvi menisi pilkkopimeässä.

Vierailija
9/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kaiken voitavani. En voi muuta.

Sitä paitsi, EN MÄ HALUA TUNTIA VALOA LISÄÄ ILTAAN! Mikä siinä on joidenkin niin vaikea käsittää, että se vaan sotkee ja häiritsee kun pitäisi pystyä nukkumaan ajoissa kun aamulla on aikainen herätys. Ei kaikki ole työttömiä eikä kotäitejä, joille on ihan sama milloin ne herää ja voivat istua illalla ulkona vaikka kuinka myöhään. Jotkut kuulkaa käy töissä ja silloin valoisista illoista on vaan haittaa.

Vierailija
10/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en ymmärrä, minkä ihmeen takia siihen iltaan pitää saada valoa ja sitten kesällä aamulla kun herää, on kylmää ja kosteaa. Illalla, kun pitäisi laittaa nukkumaan, aurinko paistaa ja on lämmintä ja nukkumaan meno venyy ja on vaikeaa. Aamulla kun kello soi ja pitäisi lähteä liikkeelle, on kylmää ja kosteaa. Mitä ihmeen järkeä siinä on muille kuin työttömille ja kotiäipille, jotka voi rauhassa nauttia valoista illoista puoleen yöhön ja nukkua puoleen päivään.

Vierailija
11/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi, EN MÄ HALUA TUNTIA VALOA LISÄÄ ILTAAN! Mikä siinä on joidenkin niin vaikea käsittää, että se vaan sotkee ja häiritsee kun pitäisi pystyä nukkumaan ajoissa kun aamulla on aikainen herätys. Ei kaikki ole työttömiä eikä kotäitejä, joille on ihan sama milloin ne herää ja voivat istua illalla ulkona vaikka kuinka myöhään. Jotkut kuulkaa käy töissä ja silloin valoisista illoista on vaan haittaa.

Vaikuttaa, että olet itsekin iltavirkku, ja joudut yhteiskunnan sekä töidesi takia menemään aikaisin nukkumaan ja heräämään liian aikaisin suhteessa luontaiseen rytmiisi. Kaikki työt eivät kuitenkaan ala sianpieremän aikaan, eikä ole tarviskaan. Yhteiskunta on muutenkin muuttunut niin, ettei useimpien töiden tarvitsisi välttämättä alkaa aamuvarhaisella. En tiedä, miksi näin edelleen on.

Minäkin yritän jatkuvasti sopeutua aamuvirkkujen aikatauluihin, mutta ei se niin helppoa ole. Minun on ihan turha mennä sänkyyn lokoilemaan klo 22, jos uni tulee vasta keskiyöllä. Aamuherääminen on samoin yhtä tuskaa. Melkein 40 vuotta olen yrittänyt opetella, eikä se viitseliäisyydestäkään ole kiinni. Onneksi pystyn aloittamaan toimeni vähän myöhemmin, ettei tarvitse välttämättä näytellä hyvää ihmistä, ja olla hereillä aikaisin. Olen muutenkin tehokkaimmillani iltapäivällä, kun "aamuvirkuilla" alkaa jo meno hyytymään.

Vierailija
12/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa, että olet itsekin iltavirkku, ja joudut yhteiskunnan sekä töidesi takia menemään aikaisin nukkumaan ja heräämään liian aikaisin suhteessa luontaiseen rytmiisi. Kaikki työt eivät kuitenkaan ala sianpieremän aikaan, eikä ole tarviskaan. Yhteiskunta on muutenkin muuttunut niin, ettei useimpien töiden tarvitsisi välttämättä alkaa aamuvarhaisella. En tiedä, miksi näin edelleen on.

Minäkin yritän jatkuvasti sopeutua aamuvirkkujen aikatauluihin, mutta ei se niin helppoa ole. Minun on ihan turha mennä sänkyyn lokoilemaan klo 22, jos uni tulee vasta keskiyöllä. Aamuherääminen on samoin yhtä tuskaa. Melkein 40 vuotta olen yrittänyt opetella, eikä se viitseliäisyydestäkään ole kiinni. Onneksi pystyn aloittamaan toimeni vähän myöhemmin, ettei tarvitse välttämättä näytellä hyvää ihmistä, ja olla hereillä aikaisin. Olen muutenkin tehokkaimmillani iltapäivällä, kun "aamuvirkuilla" alkaa jo meno hyytymään.

Iltavirkkupa täällä hyvinkin. Ja tosiaan koko aikuisikäni olen joutunut elämään kesät väärässä rytmissä. 2 vuorotyötä teen enimmäkseen ja silloin on onneksi, että osa töistä on iltavuoroja. Voisin tehdä pelkästään niitä mutta yllättäen ne ovat hyvin suosittuja ja haluttuja. Vihaan varhaista aamuheräämistä ja aamuvuoroja. Mutta tässä yhteiskunnassa ei voi muutakaan. Kuten muutenkaan Suomessa ei voi elää kovin eri tavalla kuin muut. Tää on niin hirveän homogeeninen yhteiskunta.

Vierailija
13/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
15/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ihmetellyt, minkä takia tämä kevään siirto on mulle jotenkin niin vaikea. En ymmärrä ollenkaan kun on vaan tunnin ero, mut ihan mahdotonta nousta aamulla koska on pimeää.

Onneksi tasoittuu nopeasti, mutta vois ton siirtelyn lopettaakin mun puolesta...

no onhan tuo kellojen siirtely ihan turhaa joten sen voi lopettaa kokonaan

Vierailija
16/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no onhan tuo kellojen siirtely ihan turhaa joten sen voi lopettaa kokonaan

Vierailija
17/17 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään hyötyä ei ole tuosta kellojen kääntelystä kukaan osoittanut koituvan. Kokemusten mukaan siitä seuraa vain kustannuksia ja pahoinvointia, joten tuo järjettömyys pitäisi lopettaa välittömästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan