Onneksi Saksalaiset suosivat käteistä.
http://yle.fi/uutiset/saksalaiset_rakastavat_rahojaan__kateisesta_ei_lu…
Ilman heitä Suomessa varmaan käteinen kiellettäisiin kaikenlaisilla syillä. Esim. julkinen sektori haluaa kieltää käteisen että saisivat varmemmin imuroitua kansan rahat omaan käyttöön.
Kiitos Saksalaiset.
Kommentit (22)
Itse artikkelissakin on näemmä joku Suomalainen urputtaja. Ei yllätä :)
ap
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä tähän päivään mennessä tajunnut korttimaksamisen hienoutta, vaikka minulla on kortti ollut jo viitisentoista vuotta. Mielestäni se ei ole millään tavalla käteistä kätevämpi tai parempi vaihtoehto.
Minusta taas käteisen voisi lakkauttaa kokonaan, mihin sitä tarvi??
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä tähän päivään mennessä tajunnut korttimaksamisen hienoutta, vaikka minulla on kortti ollut jo viitisentoista vuotta. Mielestäni se ei ole millään tavalla käteistä kätevämpi tai parempi vaihtoehto.
En missään nimessä halua poistaa käteistä käytöstä, mutta vaikea ymmärtää kuinka korttimaksaminen ei olisi jonkun mielestä kätevämpää. Sen voin ymmärtää, että kokee käteisen mielekkäämpänä, mutta korttimaksaminen on usein nopeampaa, eikä tarvitse olla jatkuvasti nostamassa rahaa/pitää suuria summia lompakossa (tai kotona, ja sieltä sitä olisi hieman vittumaista joutua lähteä hakemaan, jos tarvitseekin enemmän kuin mukana on). Itse koen myös kätevänä kun verkkopankista voin katsoa minne rahat on menneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on rahaa ja rahalla maksetaan.
En tiedä ajatteleeko kukaan muu asiaa tällä tavoin, mutta itseäni häiritsee ajatus siitä, miten pitkälle vietyä asiakasprofilointia pankki voisi minusta ostosteni perusteella tehdä, mikäli käyttäisin kaikkeen maksamiseen pankkikorttia. Tällöin käytännössä luovutan itsestäni mitään korvausta saamatta tiedot olinpaikastani ja kulutustottumuksistani pankille. En ole mukana missään rikollisessa tai hämärähommissa, mutta siitä huolimatta tämä ajatus häiritsee itseäni, enkä halua pankin keräävän tekemistäni ostoksista rekisteriä itselleen, jota voivat pahimmillaan käyttää esim. siinä yhteydessä hyödykseen, jos menen joskus hakemaan lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Aika tauno saa olla, jos ei arvosta sitä nopeutta ja ettei tarvi kerätä hiluja ja pikkuseteliä joka paikka täyteen.
Lue kirjoitus uudelleen, niin ehkä huomaat, että sana saksalaiset kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Aivan kuten sana suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ajatteleeko kukaan muu asiaa tällä tavoin, mutta itseäni häiritsee ajatus siitä, miten pitkälle vietyä asiakasprofilointia pankki voisi minusta ostosteni perusteella tehdä, mikäli käyttäisin kaikkeen maksamiseen pankkikorttia. Tällöin käytännössä luovutan itsestäni mitään korvausta saamatta tiedot olinpaikastani ja kulutustottumuksistani pankille. En ole mukana missään rikollisessa tai hämärähommissa, mutta siitä huolimatta tämä ajatus häiritsee itseäni, enkä halua pankin keräävän tekemistäni ostoksista rekisteriä itselleen, jota voivat pahimmillaan käyttää esim. siinä yhteydessä hyödykseen, jos menen joskus hakemaan lainaa.
Sulla ei ilmeisesti ole yhtään bonus/plussa tms korttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, on mulla bonuskortit, mutta käyn tekemässä päivittäiset ruokaostokset Lidlissä.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on rahaa ja rahalla maksetaan.
Ajat muuttuu. Joskus oli oravannahkoja mutta se oli silloin se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on Plussa- ja S-etukortti sekä muutaman huoltoasemaketjun kanta-asiakaskortit. Nämä poikkeavat pankkikortista kuitenkin siten, että näitä kortteja höyläämällä saan antamieni tietojen vastineeksi bonusta tai alennusta tankkauksestani korvaukseksi tästä tiedosta, jonka korttia käyttämällä luovutan.
En halua että tietojani kerätään joka paikkaan.Siksi käytän käteistä enkä käytä plussa ym.korttejakaan.
Käteinen <3 En koskaan vaihda kokonaan korttiin. Ihana anonyymi, kätevä käteinen!
Siis mikä pankki kyylää ostokäuttäytymistä ja sijaintitietoja ja mitä se niistä tiedoista hyötyisi???
Minusta taas on hyvä että ostotapajtumasta jää joku todiste vaikka kuitin hävittäisikin. Myös esim jos joku työkaveri kaupittelee lapsensa luokan sukkia, maksan tilille. Jää todiste.
Ja itse näen vaikka vuoden päästä, mihin mun kaikki rahat on menneet.
No, minusta korruptio ja terrorismin rahoittamisen riski ovat molemmat ihan päteviä syitä rajoittaa käteismaksujen ylärajaa. 5000 euroa on aika iso summa käteissiirroksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä pankki kyylää ostokäuttäytymistä ja sijaintitietoja ja mitä se niistä tiedoista hyötyisi???
Minusta taas on hyvä että ostotapajtumasta jää joku todiste vaikka kuitin hävittäisikin. Myös esim jos joku työkaveri kaupittelee lapsensa luokan sukkia, maksan tilille. Jää todiste.
Ja itse näen vaikka vuoden päästä, mihin mun kaikki rahat on menneet.
Tuskin näin todellisuudessa useinkaan tehdään, mutta mahdollisuus siihen käytännössä on olemassa. Noista tilitiedoista voidaan päätellä todella paljon sellaisen henkilön kulutustottumuksista ja tavoista, joka käyttää korttia jatkuvasti.
Miltä omaan silmääsi näyttäisi esimerkiksi tällaiset viikonlopun ostokset:
6,50 Yökerho
14,50 Yökerho
10,00 Pubi
15,00 Toinen pubi
40,00 RAY
9,50 Ahmed kebab
29,30 Pertin taksi
Vierailija kirjoitti:
No, minusta korruptio ja terrorismin rahoittamisen riski ovat molemmat ihan päteviä syitä rajoittaa käteismaksujen ylärajaa. 5000 euroa on aika iso summa käteissiirroksi.
Millä sitten sinun mielestäsi pitäisi maksaa esimerkiksi 6000 euron ostokset?
Maksan käteisellä niin kauan ,kun käy! Tietysti netti maksut on eri juttu.