Katri Sorsan mielestä lapsi saa traumoja omaan sänkyyn siirtämisestä?
http://www.iltalehti.fi/viihde/2016032421321198_vi.shtml
Siis... mitä? Lapsi on niin herkkä että voisi saada traumoja, jos hänet siirretäisi omaan sänkyyn nukkumaan tai vierotettaisiin rinnasta. Eikä Sorsa voi meikata tai käydä suihkussa, kun lapsi joutuisi olemaan yksin sen aikaa, joten isovanhemmat kutsutaan paikalle.
Eikö toi nyt mene jo vähän liiallisuuksiin? Tietysti jos lapsi itkee niin aikuisen pitää reagoida, mutta kyllähän lapsen pitää oppia olemaan itsekseenkin, ja tottua siihen, että aina ei saa kaikkea haluamaansa heti. Varsinkin kun on jo 2-vuotias kyseessä, sen ikäinen ymmärtää jo paljon ja useimmat osaavat puhuakin. Ja ymmärrän jos tuntuu pahalta jättää lapsi yksin omaan huoneeseen nukkumaan, sen takia lapsen sängyn voi siirtää vanhempien makkariin ja lapsi voi siinä nukkua. Se on jo älytöntä, että mies on häädetty toiseen huoneeseen nukkumaan, että äiti ja lapsi nukkuvat vierekkäin parisängyssä.
Kommentit (28)
Minäkin imetän vielä lastani, vaikka onkin jo kolmannella luokalla. Iltaisin imetys on meille sellaista laatuaikaa, ei sen ole tarkoituskaan olla enää ruokailua. Lopetan heti kun lapsesta siltä tuntuu, mutta jatkan mielelläni vielä jos lapsi vain tykkää.
No, se raha. Jostain on rovot kynittävä. Sorsa saa extraa tilipussiin kärjistämällä asioita. Ja ihmiset jaksaa taivastella.
Oikeasti luulen, että heillä on aika normaalia. Imetys loppuu ajallaan, ja lapsikin haluaa lopulta siirtyä omaan sänkyyn.
Luulin, että taapero nukkuu kouluikäiseksi meidän välissä. Yhtenä päivänä kiipesi vain leikkimään omaan sänkyyn ja nyt nukahtaa omaan sänkyyn ihan hyvin.
En tiedä ärsyttääkö ihmisiä se, että Sorsa vaikuttaa omistautuneelta lapselleen, hänellä on halua ja aikaa imettää lastaan pitkään. Itse lopetin imettämisen 7 kk, en yksinkertaisesti jaksanut. Ja lapsi sai purkista maitoa muutenkin, joten ei paljon hyötyä. Ei imettäminen mitään auvoista ole, mulla lapsi puri rintoja, kun sai hampaita. Jatkuvasti vuotavat rinnat ovat kipeät muutenkin, jos ei saa tyhjennettyä.
Olin tosi helpottunut siitä, kun tein päätöksen imetyksen lopettamisesta.
Eli tsemppiä Katrille, kun on jaksanut jatkaa taaperoimetykseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kivittäkää minut, mutta kohta 2,5 vuotias tyttöni nukkuu perhepedissä ja imetän vielä vähän. Lapsella on refluksi ja monia allergioita, joiden takia hän vauvana nukkui ihan äärettömän huonosti. Hän kaipasi paljon läheisyyttä ja lohtua, ja kykeni nukkumaan vain sylissäni tai vieressäni. Uni oli niin pinnallista, että hän havahtui 5-15 minuutin päästä itkemään hysteerisesti, jos poistuin hänen vierestään.
Nyt oikealla ruokavaliolla ollaan päästy siihen tilanteeseen, että öisin herätään enää pari kertaa. Mutta. Lapsi unissaan hapuilee, onko äiti vieressä, ja jollen ole hän herää huutamaan suoraa huutoa. Suoraan sanottuna minulla ei ole voimia vielä opettaa häntä omaan sänkyyn, kun pari vuotta valvottuani olen vihdoin päässyt vähän unen makuun. Omaan sänkyyn siirtäminen tarkoittaisi taas valvomista minulle. En nyt vaan jaksa ja pysty. Nukkukoon vieressä. Mies tosin mahtuu meillä samaan sänkyyn.
Jospa Katri tarkoittaa jotain tämän tyylistä. Että sydän ei kestä huudattaa ja omaan sänkyyn siirtäminen vaatisi sellaista.
Teet ihan oikein kuunnellessa sydäntäsi. Se, että suurin osa suomalaisista äideistä ei ymmärrä tapaasi johtuu kulttuuristamme. Monissa muissa kulttuureissa läheisyyden tarjoaminen lapselle on itsestäänselvyys, myös yöllä. Pitkään lähellä ollut lapsi pitää siirtää omaan sänkyyn vähitellen. Ei sen kummempaa. Anna muiden arvostella. Tiedät itse mikä on lapsellesi ja perheelle paras ratkaisu. Meillä kuusi vuotias nukkuu yhä perhepedissä ja on päivisin itsenäinen ja omatoiminen eskarilainen. Fyysinen läheisyys on monella tapaa lapsen hyväksi. Muunmuassa aivojen kehityksellä, sekä tietenkin tunne-elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kivittäkää minut, mutta kohta 2,5 vuotias tyttöni nukkuu perhepedissä ja imetän vielä vähän. Lapsella on refluksi ja monia allergioita, joiden takia hän vauvana nukkui ihan äärettömän huonosti. Hän kaipasi paljon läheisyyttä ja lohtua, ja kykeni nukkumaan vain sylissäni tai vieressäni. Uni oli niin pinnallista, että hän havahtui 5-15 minuutin päästä itkemään hysteerisesti, jos poistuin hänen vierestään.
Nyt oikealla ruokavaliolla ollaan päästy siihen tilanteeseen, että öisin herätään enää pari kertaa. Mutta. Lapsi unissaan hapuilee, onko äiti vieressä, ja jollen ole hän herää huutamaan suoraa huutoa. Suoraan sanottuna minulla ei ole voimia vielä opettaa häntä omaan sänkyyn, kun pari vuotta valvottuani olen vihdoin päässyt vähän unen makuun. Omaan sänkyyn siirtäminen tarkoittaisi taas valvomista minulle. En nyt vaan jaksa ja pysty. Nukkukoon vieressä. Mies tosin mahtuu meillä samaan sänkyyn.
Jospa Katri tarkoittaa jotain tämän tyylistä. Että sydän ei kestä huudattaa ja omaan sänkyyn siirtäminen vaatisi sellaista.
Omaa laiskuuttasihan sinä olet väsynyt, ei lapsen opettaminen omaan sänkyyn yli viikkoa kestä.
Voi olla, että tulevaisuudessa sänkyyn ilmestyykin yllättäin tilaa, sillä uskoisin miehen häipyvän siitä viereltä viimeistään 3 vuoden rajapyykin täyttyessä.
Vierailija kirjoitti:
No, se raha. Jostain on rovot kynittävä. Sorsa saa extraa tilipussiin kärjistämällä asioita. Ja ihmiset jaksaa taivastella.
Oikeasti luulen, että heillä on aika normaalia. Imetys loppuu ajallaan, ja lapsikin haluaa lopulta siirtyä omaan sänkyyn.
Luulin, että taapero nukkuu kouluikäiseksi meidän välissä. Yhtenä päivänä kiipesi vain leikkimään omaan sänkyyn ja nyt nukahtaa omaan sänkyyn ihan hyvin.
Meinaatko, että kertoilee näitä juttuja vaan rahan takia? Että mies nukkuu toisessa huoneessa, jotta äiti ja lapsi saa nukkua vierekkäin? Valehteleeko Sorsa siis haastattelussa päin naamaa? Mun mielestä taaperoimetys on ok, perhepeti on ok, mutta hälyttävimmät asiat tossa haastattelussa oli just toi että mies nukkuu eri huoneessa, ja sitten kaikenmaailman puheet siitä että lapsi on niin herkkä että saa "traumoja" jos siirretään omaan sänkyyn tai joutuu olemaan hetkenkin yksin ilman huomiota (että äiti pääsee suihkuun tai saa meikattua), ja sen takia isovanhempien täytyy tulla vahtimaan lasta.
Lapsen paikka on omassa sängyssä ja aviomiehen paikka vaimonsa vieressä eikä olohuoneen sohvalla.
Paljonko vetoa, että ensi juhannuksena Katri on yläosattomissa Ilta-Sanomien juhannusextrassa ja otsikko on : "Katrin shokkiero: kasvoimme erillemme"