Onko 22v liian nuori äidiksi :(
amk-opinnot kesken, osa-aikatyötä jossa kylläkin koulun takia käyn vähän.....oma asunto löytyy.... miehen kanssa parisuhde mallillaan, seurusteltu ollaan 6 vuotta.
Kommentit (31)
Sain esikoiseni 22-vuotiaana,harkitun lapsen.Opiskelin sitten maisteriksi ja sain pari tenavaa lisää myöhemmin.Olen lasten idän kanssa edelleen yhdessä ja elämä on mallillaan.Nuorihan sitä on parikymppisenä äidiksi,mutta aivan hyvin se sujuu,jos on valmis ja ajatukset vanhemmuudesta realistiset.Minusta on näyttänyt,että monet 30 kieppeillä äideiksi tulevat ovat enemmän pihalla äitiytensä alkutaipaleella kuin itse olin.Nuorena sitä ottaa asiat usein niin mutkattomasti.Mutta tyylinsä kullakin.Jollekin on oikea aika tehdä lapsi parikymppisenä,toiselle nelikymppisenä.Tuetaan me naiset toisiamme elämän valinnoissa,vaikka emme niitä aina ymmärtäisikään.
Olet ihan hyvän ikäinen, joten anna mennä vaan :) Minä teen tässä jo toista vauvaa yliopisto-opintojen ohella, eikä opinnot silti tule viivästymään ohjeistusajasta kuin pari kuukautta. Paljon paremmin siis sujuu kuin monilta "bilettäjä"- opiskelijoilta. Minä sain ekan lapseni 24v ja se tuntui todella hyvältä iältä! Jaksoi valvoa ja elämä oli ihanaa!
Tsemppiä! Ei ollenkaan huono tilanne, olet nyt kenties hedelmällisimmilläsi. Minä sain 1. lapsen vuoden th-opintojen jälkeen ja nyt 3. vuoden keväällä on vauvakuume uudestaan ja yritys aloitettu. Jos hyvin käy, ehdin käydä 3 vuotta ja yksi vuosi jää vielä vauvan syntymän jälkeen.
Ei muuta kuin yrittämään! Amk ei ole este vauvahaaveille ja opinnot joustavat. Sitä varten on poissaolot lukukausilta, jos niikseen tulee. Me ollaan suunniteltu että vedän opinnot kuuteen vuoteen ja jos hyvin käy hankkia lapset koulun aikana.
Itse sain esikoiseni 20-vuotiaana. Nyt olen 30 ja lapsia on kolme. Amk-opinnot tein valmiiksi lapsen syntymän jälkeen, vajaan vuoden tauon pidin. Nyt on lapsiluku täynnä, olen vakiduunissa, naimisissa lasten isän kanssa, enkä voisi olla tyytyväisempi. Esikoinen täytti juuri kymmenen enkä osaisi enää kuvitella vauvarumbaa, vaikka monet kaverit sitä nyt vasta aloittelee. Ei se ikää katso, vaan ihan muita asioita.
kyllä voit olla hyvä äiti, vaikka olisitkin 22-vuotias ja koulut kesken.
Ei 22-vuotias ole liian nuori äidiksi. Asioilla on tapana järjestyä.
Lapsia on tehty erilaisiin elämäntilanteisiin jo tuhansia vuosia hyvällä menestyksellä :) Jos lapsi on kerta tulossa, suhde vakaa ja onnellinen, eikä muu murehdituta kuin että onko nyt paras mahdollinen ajoitus työn ja opiskelujen kannalta, niin antaa lapsen tulla vain :) Olet biologisesti katsoen parasta ikää oleva äiti, et liian nuori tai kypsymätön lapsentekoon, mutta et myöskään liian vanha. Lapsellasi tulee olemaan pieni ikäero vanhempiinsa, joten ehkä se tuo hieman lisää läheisyyttä ja onnea perhe-elämään.
Jos sinusta kuitenkin tuntuu siltä, ettet ole valmis äidiksi (tosin siltä monesta tulevasta äidistä tuntuu iästä huolimatta) tai et oikeastaan halua lasta, niin ehkä sitten abortti on parempi ratkaisu. Kun täällä on onneksi saatavilla turvallinen raskaudenkeskeytyksen mahdollisuus, niin mielestäni lapsia ei pidä tehdä, mikäli he eivät ole tervetulleita.
Hyvää jatkoa sinulle, ap, ja onnea valitsitpa kumman vaihtoehdon tahansa :)
kyllä voit olla hyvä marjakiisseli, ruskeapyöreä englanninlakritsi olisitkin 22-vuotias ja veden jääpalat kesken.
Ei 22-vuotias ole liian jauheliperunasoselaatikko marjakiisseliksi. Asioilla on tapana järjestyä.
Onko vaihtoehtoja kuin olla valmis, jos on raskaana, en oikein näe kuin tosi laskelmoivan tekevän abortin tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni alettiin seurustelemaan 15-vuotiaina. Olin 24v, kun lapsemme syntyi. Edelleen seurustellaan.
N30
Olette siis "seurustelleet" 15-vuotta mutta ette vieläkään ole sen vakavemmassa suhteessa vaikka on lapsi? Ette avo- tai avioliitossa?
"Olette siis "seurustelleet" 15-vuotta mutta ette vieläkään ole sen vakavemmassa suhteessa vaikka on lapsi? Ette avo- tai avioliitossa?" Miten määritellään avoliiton alkaminen? Saattahan se olla jopa pientä luksusta jos molemmilla on virallisesti oma koti (asunto), vaikka aikaa vietettäsiin enempi toisessa ja tai vain joissain asunnoista, joten älä vastaa, että siitä kun muutetaan yhteen.
No ihan selvästi haluat pitää lapsen. Abortin tekijät on heti varmoja abortista eikä puhukaan mistään muista vaihtoehdoista. Sinä selvästi pohdiskelet jotain muuta kuin aborttia! Onnea! :)