Kuka välittää kansallisesta identiteetistä?
Eli tehdään pientä galluppia, kuinka monelle se kansallinen identiteetti (tässä tapauksessa Suomi) ja kansallisvaltion suvereenius (joista nykyisessä eu-keskustelussa aika ajoin puhutaan melko aikansa eläneinä ja romukoppaan kelpaavina ajatuksina) oikeasti ovat tärkeitä asioita, ja kuinka moni sitten on mielummin se "eurooppalainen"?
Kommentit (20)
Olen ensisijaisesti suomalainen... sitten vasta eurooppalainen. En ala miksikään pelkästään yleiseurooppalaiseksi.
Mä en ainakaan haluaisi tänne mitään liittovaltiota, ja pidän tärkeänä sitä että valtiot saavat säilyttää suvereeniutensa.
Luulenpa poikkeavani tässä asiassa ikäryhmäni yleismielipiteestä, edustan nimittäin nuorempaa sukupolvea.
Vierailija kirjoitti:
Määrittele ensin kansallinen identiteetti ja eurooppalaisuus.
Lähinnä tarkoitan sitä, että miellätkö kaikkien eurooppalaisten olevan ns. "samaa porukkaa", vai näetkö asian niin että suomalaiset on "me", ja muut eurooppalaiset ovat ne "muut".
On se mulle tärkeää, kansallinen identiteetti. Kun puhutaan globaalisti, niin on helppo puhua "eurooppalaisista" tai "aasialaisista" tavoista, kulttuurista, toimintatavoista yms. Mutta onhan esim. italialaiset hyvin erilaisia meihin suomalaisiin verrattuna. Meillä on mm. erilaiset pöytätavat, aikakäsite jne. Ja ainakin politiikassa ja bisneksessä on hyvä tuntea toisten tavat ja käsitteet, jotta sopimukset ja yhteistyö onnistuisivat. Ja koen siis itseni ennenkaikkea suomalaiseksi, en niinkään eurooppalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan haluaisi tänne mitään liittovaltiota, ja pidän tärkeänä sitä että valtiot saavat säilyttää suvereeniutensa.
Luulenpa poikkeavani tässä asiassa ikäryhmäni yleismielipiteestä, edustan nimittäin nuorempaa sukupolvea.
Luulenpa, että luulet väärin. Nuorethan nimenomaan kannattavat mm. Skotlannin ja Katalonian itsenäisyysaikeita Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tarkoitan sitä, että miellätkö kaikkien eurooppalaisten olevan ns. "samaa porukkaa", vai näetkö asian niin että suomalaiset on "me", ja muut eurooppalaiset ovat ne "muut".
Ei tuolta pohjalta voi vastata yhtään mitään.
Pakkoruotsi kuulemma pitää olla, koska ruotsin kieli kuuluu suomalaisten identiteettiin.
Tosin minun identiteettiini ruotsin kieli ei kuulu, mutta kun fiksummat ovat päättäneet toisin.
Hyvin peliittää. Niin kauan, kun Juha Mieto jaksaa syödä pääsiäisenä tuhansia kiloja mämmiä, kaikki on hyvin. Näin!
Suomi mainittu, torilla tavataan!
xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen että suomalaiset ovat suomalaisia sekä eroavat identiteetiltään sekä kulttuuriltaan muista euroopan kansoista. Eli olemme ensisijaisesti suomalaisia. Toissijaisesti kuitenkin eurooppalaisia sitä kautta että meillä on joitain yhteisiä arvoja sekä kulttuurisia piirteitä muun euroopan kanssa (eurooppalainen maailma on meitä henkisesti lähempänä kuin lähi-itä, aasia tai venäjä).
Olen suht. nuori ja käsittääkseni harva nuori toivoo mitään liittovaltiota ja kansallisidentiteetin poistumista historian kirjoihin. Perinteet ovat suomea huomattavasti tärkeämpiä vielä esim. keski- ja etelä-euroopassa.
Tietenkin on hyvin mahdollista että EU-alueelle yritetään ajaa liittovaltiokehitystä, mutta uskon sen kohtaavan vastustusta ja tämä projekti on erittäin vaikea jopa demokratian kannalta. Jos aihepiiri kiinnostaa niin korruptiosta, demokraattisen päätöksenteon ongelmista ja läpinäkymättömyydestä on useita kansainvälisiä tutkimuksia EU:ta koskien.
Mitenhän tuo liittovaltio homma hoidettaisiin, kun se meinaisi kaikkien liittovaltion monarkioiden virallista purkamista?
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän tuo liittovaltio homma hoidettaisiin, kun se meinaisi kaikkien liittovaltion monarkioiden virallista purkamista?
Monarkioilla ei ole juurikaan valtaa nykypäivänä, joten ne varmaan jätettäisiin vain ns. virallisiksi maskoteiksi tietyissä EU:n provinsseissa. Kuka tietää. Britannia sekä ruotsikin ovat demokratioita. Sama pätee muihinkin kuninkaallisen perheen omaaviin eurooppalaisiin valtioihin. Ne ovat vain naamoja, joiden tehtävä on nykyaikana sekä markkinoida että brändätä heidän maataan. Kuninkaallisilla ei ole enää mitään aitoa valtaa, kuten muutama vuosisata sitten.
Mitä Suomen karille tapahtuisi liittovaltiossa,pystyisivätkö ne samanlaisina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monarkioilla ei ole juurikaan valtaa nykypäivänä, joten ne varmaan jätettäisiin vain ns. virallisiksi maskoteiksi tietyissä EU:n provinsseissa. Kuka tietää. Britannia sekä ruotsikin ovat demokratioita. Sama pätee muihinkin kuninkaallisen perheen omaaviin eurooppalaisiin valtioihin. Ne ovat vain naamoja, joiden tehtävä on nykyaikana sekä markkinoida että brändätä heidän maataan. Kuninkaallisilla ei ole enää mitään aitoa valtaa, kuten muutama vuosisata sitten.
Ei ole valtaa, mutta yritäpä myydä "maskotti"-ajatusta mainituille Britannialle tai Ruotsille.
MTV:n sivuilta voi katsoa harmittomaksi hoidetun Alzheimerpotilaan kasvoja ja miettiä sitä kansallista identiteettiä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Laki...hemmetin iPadi lol
Lait on aika pitkälle yleiseurooppalaisia jo nyt, ainoa isompi poikkeus on varmaan työelämän lainsäädäntö ja sen sietäisikin olla enemmän eurooppalainen.
Kyllä olen suomalainen. Korkeastikoulutettuna minun olisi huomattavan hankalaa kuvitella elämää Pohjoismaiden ulkopuolella. Äitysloman pituus, lastenhoidon järjestäminen, kouluruokailu - tuossa jo muutama asia jossa meidän kulttuurimme eroaa monista muista. Jos yhteiskunta on rakennettu niin, että naisten on helpointa jäädä kotiin hoitamaan lapsia ei tuo "eurooppalainen" yhteiskunta kovin houkuttelevalta minusta tunnu. Kokeilkaapa asua ulkomailla (ei Pohjoismaissa) jonkin aikaa, siinä huomaa selkeiten sen oman identiteetin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen suomalainen. Korkeastikoulutettuna minun olisi huomattavan hankalaa kuvitella elämää Pohjoismaiden ulkopuolella. Äitysloman pituus, lastenhoidon järjestäminen, kouluruokailu - tuossa jo muutama asia jossa meidän kulttuurimme eroaa monista muista. Jos yhteiskunta on rakennettu niin, että naisten on helpointa jäädä kotiin hoitamaan lapsia ei tuo "eurooppalainen" yhteiskunta kovin houkuttelevalta minusta tunnu. Kokeilkaapa asua ulkomailla (ei Pohjoismaissa) jonkin aikaa, siinä huomaa selkeiten sen oman identiteetin.
Juuri näin.