Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvän ystävän polttarit ja oma masennus.

Vierailija
29.03.2016 |

Hyvällä ystävälläni on parin viikon päästä polttarit. En ole kaaso. Oma elämäni on todella huonossa jamassa, enkä ole jaksanut nähdä ketään ystävistäni kahteen kuukauteen. Painoni on noussut 20 kiloa marraskuusta. Olen todella alakuloinen, itkuherkkä, en jaksa mitään. Suoritan juuri ja juuri työni, mutta iltapäivät ja illat olen vain perheeni kanssa. En jaksa lähteä mihinkään. Olen käynyt lääkärillä keskustelemassa masennuksestani, mutta ainakin vielä suurin piirtein työkykyisenä olen päättänyt jatkaa ilman sairaslomaa ja odotan kesää, valoa ja lomaa.

Kaasot ja muut ystävät ovat suunnitelleet polttareita ja minä peruin suunnitteluiltaan menemisen viime hetkellä. En vain pystynyt menemään paikalle. En vain jaksanut, enkä pystynyt olemaan mitenkään iloisella mielellä.

Polttarit lähestyvät ja minua ahdistaa jo niiden ajatteleminenkin. En kestä kokonaista päivää, en edes puolikasta tuollaisessa tilanteessa, jossa minun pitäisi olla iloinen ja jaksava. Ja koska painan 20 kiloa enemmän kuin ihan vähän aikaa sitten, ystäväni varmasti huolestuisivat ja alkaisivat kysellä, mistä on kyse. Enkä missään nimessä haluaisi tuollaisessa tilanteessa keskustella omasta masennuksestani - toisen polttareissa!

Mitä tekisitte? Menisitte polttareihin ja yrittäisitte vain olla iloisella päällä vai vaikka sairastuisitte juuri ennen polttareita tai peruisitte kokonaan? Tiedän, että polttarit ovat vain kerran elämässä ja ainutlaatuinen tilanne, enkä siksi haluaisi pilata niitä olemalla pois tai menemällä tällaisena paikalle.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun inhottava tilanne! Minä ehkä tilanteessasi jättäytyisin pois, oma jaksaminen kuitenkin on tärkeintä. Tylsää toki morsiamelle ja muille ystäville, mutta onhan se totta, että polttarit ovat morsiamen juhlistamista. Ystävät vaikuttavat sinulle kuitenkin läheisiltä, ja varmasti ymmärtävät, sitten kun jaksat selittää.

Valoa on jo melkoisesti, toivotan sinulle helpompaa kevättä ja aurinkoisia päiviä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua samassa tilanteessa olleena. Paljonko on tulossa osallistujia? Eli onko helppo olla ns vähän taka-alalla ja millaista ohjelmaa suunniteltu? En osaa sanoa mitä pitäis tehdä, mutta toivon kaikkea hyvää sulle ja että saat masennuksen hoitoon!!

Vierailija
4/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niistä häistä sitten ajattelit selvitä?:-(

Vierailija
5/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun inhottava tilanne! Minä ehkä tilanteessasi jättäytyisin pois, oma jaksaminen kuitenkin on tärkeintä. Tylsää toki morsiamelle ja muille ystäville, mutta onhan se totta, että polttarit ovat morsiamen juhlistamista. Ystävät vaikuttavat sinulle kuitenkin läheisiltä, ja varmasti ymmärtävät, sitten kun jaksat selittää.

Valoa on jo melkoisesti, toivotan sinulle helpompaa kevättä ja aurinkoisia päiviä!

Syyllistän itseäni, kun jotenkin itsekkäästi ajattelen vain itseäni ja omaa jaksamistani, kun toisella on polttarit. Mutta sitten mietin, millaista seuraa ja iloa minusta olisi siellä. Tuskin minkäänlaista. 

Osallistujia tulee 12-15 ja heistä hyviä ystäviäni on 7-10, loput ovat kaverini harrastuksista ja töistä, en tunne heitä. Ystäväni eivät tiedä masennuksestani, enkä jaksaisi nyt siitä puhua yhtään kenenkään muun kuin oman puolisoni ja lääkärini kanssa. Olen ihan varma, että ystäväni painostaisivat minua osallistumaan ja yrittäisivät "piristää" ja sanoisivat, että voisin tulla edes hetkeksi. Masennus ei ole pientä alakuloa tai pahaa mieltä, josta piristytään, se on paljon isompi asia.

ap

Vierailija
6/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vielä jatkaa, että jos jäät pois suosittelen jälkikäteen (jos polttarit ovat yllätys) laittamaan viestiä ystävällesi, että et päässyt mukaan omien henk koht syiden takia ja katsoit paremmaksi jäädä pois ettei tätä jää mietityttämään poissaolosi. Voit vaikka sanoa että kerrot joskus, mutta toivot että ystäväsi voi nyt vain keskittyä hääonneen, etkä halua kaataa murheita hänen niskaansa tällä hetkellä tms.

Vierailija
7/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niistä häistä sitten ajattelit selvitä?:-(

En tiedä. Ne ovat kuitenkin vasta kesäkuussa ja siihen on vielä aikaa. Joka tapauksessa häissä on montakymmentä, yli sata ihmistä ja siellä voi olla enemmän taka-alalla ja lähteä ulos tilasta, jos ei pysty olemaan. Polttarit ovat intiimimpi ja pienemmän porukan juhla.

ap

Vierailija
8/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tiiän miltä susta tuntuu! Pystyn samaistumaan hyvin. Se että masentaa valmiiksi jo ja painokin noussut helvetisti, ei todellakaan tee mieli selitellä muille että mikä vaivaa ja vaikka aina sanotaan ettei muiden katseista tai mielipiteistä tarvitse välittää, niin kyllä niistä välittää. Oon nyt niin monta kertaa kokenut tän ettei siitä voi olla välittämättä, ja saanut kiertelevää ja vihjailevaa kommenttia.

En osaa auttaa sinua tuohon juhlatilanteeseen, häät ja polttarit on aika vaikeaa skipata kun on niin "isot" juhlat kyseessä. Toki voit aina vedota terveydentilaan, vaikeaa on esittää iloista ja erittäin raskasta :/ tiedän senkin.

Vierailija
9/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua samassa tilanteessa olleena. Paljonko on tulossa osallistujia? Eli onko helppo olla ns vähän taka-alalla ja millaista ohjelmaa suunniteltu? En osaa sanoa mitä pitäis tehdä, mutta toivon kaikkea hyvää sulle ja että saat masennuksen hoitoon!!

Saanko kysyä (jos olet ollut samassa tilanteessa), että miten ratkaisit asian? Menitkö vaiko etkö ja mitä siitä seurasi?

ap

Vierailija
10/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada migreenikohtauksen (tai joku jalka tms leikkaus) ja pysyt pois tilaisuudesta, on varmaan liian stressaavaa. Hankit lievät mielialalääkkeet jotka nostavat olosi kuntoon ennen kesää. Kun parannat vielä oloasi liikunnalla (sauvakävely tms laskee ahdistusta) olet lähes entisissä mitoissa ja oma iloinen itsesi häissä. Tartu asiaan ja hoida itsesi kuntoon! t. itsekin masennuksesta toipunut.

Vierailija
11/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 vielä jatkaa, että jos jäät pois suosittelen jälkikäteen (jos polttarit ovat yllätys) laittamaan viestiä ystävällesi, että et päässyt mukaan omien henk koht syiden takia ja katsoit paremmaksi jäädä pois ettei tätä jää mietityttämään poissaolosi. Voit vaikka sanoa että kerrot joskus, mutta toivot että ystäväsi voi nyt vain keskittyä hääonneen, etkä halua kaataa murheita hänen niskaansa tällä hetkellä tms.

No ei ainakaan tätä! Siis järkevää tietysti laittaa viesti etukäteen, jossa kohteliaasti selittää tilanteen, mutta tuollaisella epämääräisellä "mulla on nyt tosi vaikeaa, mutta älä sinä välitä, pidä vaan hauskaa" viestillä huolestuttaa ystävää tosi paljon! Sillä siirretään myös turhaa syyllisyyttä morsiamelle. Jos hän siis ei huolestu, niin varmasti miettii, että "me täällä pidetään hauskaa kun ystävä kärsii. Mitäköhän kauheaa sille on tapahtunut".

Itse suosittelisin, että soittaisit ja puhuisit asiasta suoraan. Masennus on suomalaisten yleisin kansansairaus, niin todennäköisesti morsian on ennenkin masentuneita tavannut. Jos et halua masennuksesta kertoa, niin kerro sitten yksinkertaisesti olevasi sairas. Masennus on sairaus, joten se on totta, vaikka ei yksityiskohtiin mentäisiinkään.

Kiertelyllä ja vihjailulla saa vain turhaa mielipahaa ja uhriutumista aikaiseksi.

Vierailija
12/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat olla itsekäs, olethan sairas! Masennus on sairaus ihan yhtä paljon kuin jokin ns. fyysinen sairaus, kuten syöpä. Kiinnostuin, kun kerroit käyneesi lääkärissä. Antoiko lähetteen labroihin, sillä masennus ja painonnousu voi olla seuraus jostain muusta... En ole lääkäri, mutta kilpirauhaspotilaana oireesi ovat mullekin tuttuja, väsyttää, masentaa, paino nousee, mikään ei huvita ja ketään et halua nähdä. Kuulostaa aikalailla kilpirauhasen vajaatoiminnalta!

Vierailija
13/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin paranemisia toivotan kovasti! Jos ikinä pystyt koita puolison kanssa vaikka lenkkeillä, endorfiinit auttaa masennukseen. No, jos tilanne on niin paha ettei onnistu eikä auta, koita parempana hetkenä uudestaan. Ymmärrän jos on huono neuvo. Itselle neuvo toimii silloin kun vain saa lähdettyä. Jos puoliso vie sinut ulos se voi onnistua helpommin kun ei itse tarvi 'vastata' lähtemisestä jne.

Ilmoita vain että olet sairaana, keksi joku flunssa kuumeineen tai oksennustauti. Ei tarvi selitellä muille mielestäni jos ei halua. Ja hyvin olet ajatellut että kesällä tilanne häiden aikaan voi olla jo toinen.

Tsemppiä!

Vierailija
14/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat olla itsekäs, olethan sairas! Masennus on sairaus ihan yhtä paljon kuin jokin ns. fyysinen sairaus, kuten syöpä. Kiinnostuin, kun kerroit käyneesi lääkärissä. Antoiko lähetteen labroihin, sillä masennus ja painonnousu voi olla seuraus jostain muusta... En ole lääkäri, mutta kilpirauhaspotilaana oireesi ovat mullekin tuttuja, väsyttää, masentaa, paino nousee, mikään ei huvita ja ketään et halua nähdä. Kuulostaa aikalailla kilpirauhasen vajaatoiminnalta!

KIlpirauhasen vajaatoiminta ei taida olla yhtä yleistä nuorten naisten joukossa kuin masennus. Joka myös aiheuttaa paino-ongelmia, väsymystä jne. Onko kilpirauhanen jotenkin helpompi ja hyväksyttävämpi kuinmasennus kun sitä täällä aina tarjotaan? Ei edes hyväksytä ettei se rassaa vaikka verikokeet niin osoittaisivat (mene vaan vielä, vaadi sitä tätä, kyllä noilla arvoilla vosi jo saada...) Ohis.

Vierailija
15/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, ota se masennuksenhoitoharjoituksena. Mene paikalle ja keskitä ajatuksesi siihen, että ystävälläsi on kivat polttarit. Keskittämällä ajatuksesi siihen, että toivot ystävällesi hyvää, voit hetkeksi jättää omat huolet taka-alalle. Usko pois, toiselle hyvää tekemällä myös oma olo paranee.

Älä ajattele, että sinun täytyisi jaksaa koko iltaa. Laita esimerkiksi 2 tuntia tavoitteeksi. Kerro ystävällesi avoimesti tilanteesta, jolloin hän ei kummastu (tai tee siitä numeroa) jos poistut keskenkaiken. Muiden kuin morsiamen ei välttämättä tarvitse tietää syytä.

Älä ajattele, että sinun täytyisi teeskennellä pirteää. Kohtelias tietysti täytyy olla, mutta ei ystäväsi halua tekoiloa vaan varmasti arvostaa läsnäoloasi.

Masennus aiheuttaa ajatusten muuttumista itsekkäiksi. Taistele sitä vastaan!

Vierailija
16/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ap ihan just kuin sinusta nyt parhaalta tuntuu! Kokemuksesta tiedän, että se ON raskasta olla "juhlahumussa/fiiliksessä" kun itse on masentunut/ahdistunut. Olin itse hyvän ystäväni poltareissa mukana (en kaaso, onneksi) kun olin keskivaikean masennuksen syövereissä ja menettänyt lähiomaiseni aiemmin. Mulla oli koko ajan jotenkin...hmmm...irvokas olo: kun oma mieli ja tunteet "sanoo" koko ajan että pois pois, haluan pois, mutta on kuitenki oltava "iloinen ja pirteä"...se oli ainakin mulle todella raskasta. Vähän kurjaa, kun mulle noista polttareista jäi vain sellaisia muistikuvia että kaduin että mukaan lähdin. Vaikka ei siis edes ollut mitään ns. riehakasta/hurjaa meininkiä: syömistä kaupungilla, karaokea, mökkeilyä. Silti oli ulkopuolinen olo ihan vain sen oman masennuksen vuoksi koko ajan. Noh, morsianhan se päivän päätähti tietysti on, mutta morsiankin varmasti haluaisi että kaikki viihtyisivät.

Vierailija
17/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoin heti kutsun polttareihin saadessani, että valitettavasti sille päivälle on este enkä pääse tulemaan. Joku viime hetken tekosyy on tosi ikävää järjestäjien kannalta. Varsinkin, jos moni ottaa tavaksi.

Vierailija
18/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kurjaa, kun mulle noista polttareista jäi vain sellaisia muistikuvia että kaduin että mukaan lähdin. .

Kannattaisiko kuitenkin ajatella, että kaikista tärkeintä on se, mikä muistikuva polttareista morsiamelle jää? Masennus usein johtuu yhteisöllisyyden puutteesta ja yksinäisyydestä. Se, että peilaa kaikkia tapahtumia vain omasta näkökulmasta, tuskin kenenkään masennusta lievittää.

Vierailija
19/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoin heti kutsun polttareihin saadessani, että valitettavasti sille päivälle on este enkä pääse tulemaan. Joku viime hetken tekosyy on tosi ikävää järjestäjien kannalta. Varsinkin, jos moni ottaa tavaksi.

Tämä! Jos Ap haluat jäädä polttareista pois, se on ihan ok, mutta ilmoita siitä hyvissä ajoin. Se on oikeasti kurjaa esim. kaasoille jos jättäytyy pois ihan viime tingassa. Kustannukset yms on varmasti laskettu ja jaettu, joten sinun osuutesi jää todennäköisesti kaasojen maksettavaksi jos perut viime hetkellä tai vielä pahempaa, et ilmoita ollenkaan.

Mielestäni voisit kertoa halutessasi vain morsiamelle syyn miksi jäät pois, pelkkä ilmoittaminen kaasoille riittää.

Tsemppiä!

Vierailija
20/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita yksityisviesti morsiamelle ja selitä asiasi.