Englanninopettajat, miten parantaa kielitaitoa?
Englanninkielen osaamiseni on ehkä tasoa B1-B2. Haluaisin kehittää sitä tasolle B2-C1. Mitä kannattaisi tehdä? Onko Mahdollista saavuttaa C1 taso, jos ei voi asua tai opiskella englannin kielisessä maassa? En ole kielissä lahjakas vaan kehittyminen vaatii kovaa työtä.
Kommentit (12)
Minulla parani kuullun- ja luetunymmärrys, sanavarasto ja passiivinen kielitaito huimasti kun aloin katsoa tv-sarjoja ja elokuvia ilman suomalaisia tekstejä. Joissakin ohjelmissa oli mahdollista valita englanninkielinen tekstitys ja sitä käytin alussa ahkeraan, ei mennyt niin paljoa asioita ohi kuin ilman tekstitystä.
No en ole opettaja, mutta itselläni englanti on kehittynyt huimasti, kun aloin pari vuotta sitten katsoa pelkästään netistä tv-sarjoja ja elokuvia ilman tekstitystä. Alkuun tietty puolet menee ohi, mutta nykyään ymmärrän jo kaiken ellei sitten jostain hurjan tieteellisistä jutuista puhuta, joita en suomeksikaan kovin hyvin ymmärtäisi. Ja jos puhetta haluaa kehittää ja on mahdollisuus matkustella niin ulkomailla vaan sitten ihan rohkeesti juttelemaan, ei tarvitse yhtään nolostella muutamia kielioppivirheitä tai aksenttia.
Englantia on vaikea olla oppimatta... Telkkarista vain sarjaa ja leffaa ja kirjastosta kirjoja ja lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
No en ole opettaja, mutta itselläni englanti on kehittynyt huimasti, kun aloin pari vuotta sitten katsoa pelkästään netistä tv-sarjoja ja elokuvia ilman tekstitystä. Alkuun tietty puolet menee ohi, mutta nykyään ymmärrän jo kaiken ellei sitten jostain hurjan tieteellisistä jutuista puhuta, joita en suomeksikaan kovin hyvin ymmärtäisi. Ja jos puhetta haluaa kehittää ja on mahdollisuus matkustella niin ulkomailla vaan sitten ihan rohkeesti juttelemaan, ei tarvitse yhtään nolostella muutamia kielioppivirheitä tai aksenttia.
Pitikin vielä lisätä, että meillä on peruskoulussa varsinkin ihan naurettavaa se englanninopetus, kun jauhetaan pelkkää sitä kielioppia, vaikka yleisesti ottaen tärkeintä olisi oppia lausumaan ja kommunikoimaan sujuvasti.
Opettele sanastoja esim. Memrisen, Quizletin tai vastaavan avulla. Esim. ITalkissa voi puhua netin kautta natiivien kanssa. Lue vaikka BBC:n nettisivuja ja katso sieltä videopätkiä. Youtubessa on paljon opetusvideoita.
Puhumisen alkuun pääset kun yrität sanoa päivässä vaikka väksin pari lausetta englanniksi esim. selität mitä teet. Minä tiskaan astioita. Minä luen kirjaa jne. Siitä se lähtee.
Mene vaikka pariksi viikoksi Englantiin lomalle YKSIN, jolloin on pakko puhua englantia.
Kiitos rohkaisevista kommenteista. Ehkä tässä on toivoa. :)
Lukeminen kannattaa. Etsi sinua kiinnostavaa enkun kielistä luettavaa joko netistä tai kirjastosta. Voit tietty myös alkaa jonkun ulkomaalaisen opiskelijan tai maahanmuuttajan ystäväksi, jolloin pääset puhumaan enkkua arjessa. Ainakin yliopistoilla on suomalainen ystäväperhe -ohjelmia.
Onko kenelläkään kokemusta ITalkista? Mietin että kuinka hyödyllisiä tai hyödyttömiä nuo perinteiset oppikirjat ovat? Minulla on esim. IELTS testin harjoitteluun tarkoitettuja harjoituskirjoja. Tuo puhuminen on yksi ongelma. Sanavarasto tuntuu suppealta, siihen tietenkin auttaa lukeminen. Puhumisrohkeutta olen hakenut kansalaisopiston kurssilta. Mutta sekin vaatii paljon harjoitusta. Kielioppivirheiden pelko jäykistää kielenkannat tehokkaasti...
Puhumiseen opetteluun auttaa vain puhuminen. Sun pitää asettaa itsesi tilanteisiin, jossa on pakko puhua englantia. Löytyisikö paikkakunnaltasi joku kansalinvälinen kahvila. Yliopistokaupungeissa on monesti tällaisia kahviloita jonain päivänä viikossa.
Itse painin saman ongelman kanssa ranskassa, ruotsissa ja espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Puhumiseen opetteluun auttaa vain puhuminen. Sun pitää asettaa itsesi tilanteisiin, jossa on pakko puhua englantia. Löytyisikö paikkakunnaltasi joku kansalinvälinen kahvila. Yliopistokaupungeissa on monesti tällaisia kahviloita jonain päivänä viikossa.
Itse painin saman ongelman kanssa ranskassa, ruotsissa ja espanjassa.
Kyllä sen puhutun kielen kuunteleminenkin opettaa lausumaan ja puhumaan.
En ole englanninkielen opettaja, mutta ruotsinkielen taitoani olen saanut parannettua huimasti kuuntelemalla lähes pelkästään ruotsinkielistä radiota. Eiköhän sama toimi muissakin kielissä. Luen myös muiden maiden uutissivuja, esim. bbc ja express (ruotsin "iltalehti").
Voit naamioida kovan työn lukemalla mielekkäitä kirjoja tai aikakausilehtiä ja katsomalla englanninkielisiä ohjelmia ilman tekstityksiä.
En ole enkunope mutta äitini on ja hän aina vannoo paljon lukemisen nimeen.