Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apuja 2,5-vuotiaan hulivilin nukutukseen

Vierailija
28.03.2016 |

Lapsen nukkumaan laittaminen on AINA ollut hankalaa, ihan alusta asti. Ei jotenkin vain millään malttaisi rauhoittua nukkumaan. Kun lapsi oli vielä siinä iässä, että nukkui pinniksessä, niin ongelma ei ollut niin suuri - lapsen saattoi "jättää huutamaan", ja hän sitten nukahti itsekseen 5-15 min huudon jälkeen. No, sitten kun hankimme juniorisängyn, niin ongelma vasta korostui. Lapsihan ei missään nimessä jää sänkyynsä, vaan juoksee sieltä pois, ovi auki ja käytävään riekkumaan. Eli käytännössä meidän täytyy nukuttaa tätä 2,5-vuotiasta iltaisin jopa kahden tunnin ajan, ja voin sanoa, että sen ajan käyttäisimme mielellämme muuhun - lapsi kun ON joka tapauksessa väsynyt ja tarvitsisi unensa. Haluan tarkentaa, että lapsi EI nuku liian paljon, ja todellakin ON väsynyt, mutta ei luonteensa takia yksinkertaisesti rauhoitu nukkumaan, ennen kuin ei fyysisesti enää pysty unta vastaan taistelemaan, ja tähän menee yleensä se kaksi tuntia.

Ainoa keino, millä saamme lapsen nukkumaan aiemmin on sitoa hänet syöttötuoliin kiinni, ja jättää huoneeseensa hetkeksi yksin. 5-10 minuuttia riittää siihen, että hän ikään kuin "tylsistyy" ja väsähtää. Lapsi täytyy ikään kuin "taltuttaa" uneen, saman lailla nukahti kun sai huutaa pinniksessä sen 10 minuuttia. Syöttötuolista siirrämme lapsen sänkyyn, ja lapsi nukahtaa sinne saman tien. Ei vain tunnu kovin hyvältä noin isoa sitoa kiinni, enkä tiedä onko se muuten lainvastaistakin? Mutta tämä tyylin on tällä hetkellä lapsenkin parhaaksi, että malttaa nukahtaa ja saa näin tarpeeksi unta. Muutoin se nukahtamisprosessi vie aina sen pari tuntia. Olisiko täällä kenelläkään kokemusta yhtä "hankalasta" tapauksesta? Vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan, miten lapsen saisi rauhoittumaan ja nukahtamaan nopeammin. Rutiinin luulisin olevan kunnossa - iltapala ja -maito, hampaiden ja kasvojen pesu, kirjan lukeminen ja sänkyyn. Sisaruksella mitään samantyylistä ongelmaa ei ole koskaan ollut, eli kyseessä on nimenomaan lapsen luonteenpiirre.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille joilla on ihan oikeasti vaikeuksia saada lapsi nukkumaan, rauhoittumiseen auttaa hieronta - Hus uniongelmaklinikan psykologi Katja Rantala (sama joka kehitti pienille lapsille tassuterapian) on sitä suositellut monille, ja meillä se auttoi ilmiömäisesti. Eli ei mitään pientä sivelyä, vaan hierontaa selällä ja hartoille, pientä hyräilyä samalla - ei katsekontaktia tai juttelua. Sitä 15 minuuttia, se herättelee lapsen oksitosiinituotannon ja parantaa vuorovaikutussuhdetta vanhemman kanssa, ja sen vuoksi tehoaa. Se auttaa lapsen sympaattista hermostoa rauhoittumaan. Jos oikeasti joku sitoo lapsen yksin tuoliin, se on lastensuojeluilmoituksen paikka ja hyvin vahingoittavaa ja traumaattista lapsen kehitykselle. 

Vierailija
22/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jompikumpi vanhemmista voi toimia sitä kymmentä minuuttia "syöttötuolina"? Istutte hiljaa lapsen huoneessa tiukasti sylikkäin ja sitten unille kun on rauhoittunut?

Ei onnistu. Siihen menee se kaksi tuntia. Ja tätä teemme siis joka ilta. Tuo syöttötuoli on viimeinen korsi, johon olemme muutaman kerran turvautuneet siinä vaiheessa, kun lapsi ei sen kahdenkaan tunnin jälkeen nuku. Siksi mielestäni se on siinä tapauksessa jo helpotus itse lapsellekin - kuinka hyväksi on, että lapsi taistelee unta vastaan sitten kahtakin tuntia pidempään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei ollut ongelmana rutiinien puute - kaikki oli aivan kunnossa, tämä lapsipsykologi Katja Rantala kävi sen  toteamassa. On lapsia, joille rutiinit ei auta. Meillä tosiaan hieronta oli ainoa joka auttoi, ja auttoi hyvin! Suosittelen! Rauhallinen hetki rauhoittaa lapsen, kaikki tuollainen juoksentelu vessaan yms. vaan saa lapsen yikierroksille. 

Vierailija
24/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hoidatte päivän ulkoilut ja aktiviteetit? Meillä vaikuttaa kovasti se, että jos ulkoilu jää vähemmälle niin eipä se unikaan sieltä tule. Mutta jos on ulkoiltu 2 kertaa ja muutenkin pidetty huoli, että lapsi saa ikäiselleen sopivaa pohdittavaa kuten palapelejä yms päivän aikana niin uni tulee heti kun pääsee peiton alle.

Vierailija
25/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette niiden kahden tunnin aikana kun nukutatte? Vastaatteko lapsen riehumiseen?

Vierailija
26/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan, että siis hieronta rauhoittaa parasympaattista hermostoa, ei sympaattista, ja että hieronta kohdistuu selkään ja hartioihin, ehkä reisiinkin, mutta vain ei niin herkille kehonosille, jotta se tuntuu miellyttävältä eikä kutita tms. 

Vierailija
27/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lapsi aiemmin sänkyyn ennen kuin on yliväsynyt ja sadun jälkeen unilauluja soimaan joita lapsi voi kuunnella unta odotellessa. Meillä tuo sänkyyn palautus vaihe kesti kuusi viikkoa pojan ollessa puolitoista vuotta kun alkoi kiipeämään pinniksestä pois joten oli turvallisempaa siirtää matala laitaiseen sänkyyn.

Vierailija
28/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hoidatte päivän ulkoilut ja aktiviteetit? Meillä vaikuttaa kovasti se, että jos ulkoilu jää vähemmälle niin eipä se unikaan sieltä tule. Mutta jos on ulkoiltu 2 kertaa ja muutenkin pidetty huoli, että lapsi saa ikäiselleen sopivaa pohdittavaa kuten palapelejä yms päivän aikana niin uni tulee heti kun pääsee peiton alle.

Päiväkodissa kyllä ulkoilevat joka päivä monen monta tuntia, joten siitä wi ole kyse. Ja kuten sanoin aiemmin - ongelma ei ole, etteikö lapsi olisi väsynyt, vaan hän pakottamalla pakottaa itsensä olemaan hereillä. Välillä iltaisin siinä kahden tunnin nukutuksen jälkeen lapsi on ikään kuin jo unessa, silmät melkein kiinni, mutta viimeisillä voimillaan vielä nousee ylös sängystä! Pitää myös erilaista hyrinää, hyminää ja muuta ääntä pitääkseen itsensä hereillä viimeiseen asti.

Vierailija
29/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole lapsia, mut olen joskus aina vahtinut näitä vaeltajia, jotka eivät vaan pysy siellä sängyssä. Mä oon ihmetellyt et miksei ole olemassa sänkyjä, joissa olis 1,5 metrin pinnalaidat? Siellähän pysyis ja touhuais kunnes nukahtaa. 

Vierailija
30/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi saa riehua? Eikä olisi järkevää rauhoitella lasta unen maille omaan sänkyyn? Jos teillä on tullut nukuttamisesta valtataistelu miltä vaikuttaa, niin eihän se lapsi siihen rauhoitu, etenkään jos vanhemmat ovat vihaisia ja komentelevia Lapsi on jo oppinut, että nukuttamistilanne on stressitilanne ja lapsen hermosto aktivoituu ylikierroksille jo senkin vuoksi. Kuulostaa siltä, että kannattaisi kysellä apua neuvolasta/neuvolapsykologilta, teette nyt hallaa kaikille asianosaisille jos siellä on iltariehumisia joka ilta. 

Vierailija
31/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teette niiden kahden tunnin aikana kun nukutatte? Vastaatteko lapsen riehumiseen?

Nostetaan takaisin sänkyyn. Istutaan vieressä. Silitellään välillä. Yritän olla melko välinpitämätön, eli olen kuin en huomaisi, kun lapsi yrittää jutella. Nostan vain takaisin sänkyyn tai laitan takaisin makuuasentoon, tai laitan jalat takaisin peiton alle, kun alkaa potkia seinää jne.

Vierailija
32/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te voisi toimia kuten jo sanottu aiemmin noina valjaina. Otat lapsen tiukasti kainaloon ja hyräilet hiljaa tai laitat jotain unimusiikkia hiljaa soittimesta taustalle. Kun lapsi on rauhoittunut paikalleen (huutaa varmaan kainalossakin aikansa) niin sitten alat hieroa selkää rauhoittavasti. Selkeästi tuntuva painallus ( ei tietysti kovaa) ja rauhalliset, pitkät liikkeet tai sitten pään hierontaa. 

Vierailija
33/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa kyllä ulkoilevat joka päivä monen monta tuntia, joten siitä wi ole kyse. Ja kuten sanoin aiemmin - ongelma ei ole, etteikö lapsi olisi väsynyt, vaan hän pakottamalla pakottaa itsensä olemaan hereillä. Välillä iltaisin siinä kahden tunnin nukutuksen jälkeen lapsi on ikään kuin jo unessa, silmät melkein kiinni, mutta viimeisillä voimillaan vielä nousee ylös sängystä! Pitää myös erilaista hyrinää, hyminää ja muuta ääntä pitääkseen itsensä hereillä viimeiseen asti.

Lapsi tankkaa vanhemman läheisyyttä pitkän päiväkotipäivän jälkeen?

Vierailija
34/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tai osta painopeitto, sitä käytetään ylivilkkaiden lasten rauhoittamiseen unille. Paino tuottaa painon tunnetta, joka rauhoittaa hermostoa ja peiton tunne tuottaa monille lapsille turvallisen olon. Uneen vaipuminen on lapselle separaatio/erotilanne, ja voi olla pelottava. Lapsi ei uskalla antaa periksi ja nukahtaa, tai lapsen hermosto vaan on vielä kehittymätön, eikä se rauhoitu riittävästi jotta uni voisi tulla, tai lapsi edes rauhoittua fyysisesti aloilleen. Suosittelen edelleen kokeilemaan esim. viikon parin ajan hierontaa, olisiko siitä apua. Aluksi lapselta saattaa kulua pari iltaa, että hän pystyy rauhoittumaan hierontaan ja saa jujun päästä kiinni. Että on tarkoitus rauhoittua, ja että se tuntuu mukavalta. Meillä sen ansiosta parin tunnin nukahtamiskamppailut loppuivat. 

Vierailija
35/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se pelkää sitä sänkyä ku se jätettiin sinne huutamaan pienempänä kun ei päässyt pois? Nyt pääsee...

Meillä autto (kuten aiemmallaki vastaajalla) ku alettiin lukea iltasatu tosi himmeässä valossa. Kesällä meillä on pimennysverhot. Mies lähtee nukutuksen ajaksi käyttämään koiraa, koska ennen lapsi karkasi miehen luokse ja tällä systeemillä ei ole kuin tyhjä pimeä kämppä mihin karata, eikä se ole kovin miellyttävää, koska mä en lähde sieltä sängystä perään vaan luen omaa kirjaani sit ootellessa lapsen paluuta. Se ei tosiaankaan tällä pelin oo kokenut karkaamista kovinkaan hyväksi jutuksi, eli nykyään ei edes tee sitä usein...

Mä luen kaksi satua pötkötellen lapsen vieressä. eka satu on kiinnostavampi ja lyhyempi satu, jossa on kuvia ja lapsi saa osoitella kuvia ja luetella asioita ja luettava kirja vaihtuu usein, että se mielenkiinto pysyisi yllä. Tällä sadulla mä saan lapsen sänkyyn pötkötysasentoon. Tän sadun jälkeen sit puhellaan vähän aikaa siitä sadusta tai asioista mitkä muuten askarruttaa lasta. Sillä on kysymyksiä monesti jutuista mitä on päivällä tapahtunut tai joita se on kelannut ja yleensä ne on aika omituisia, mutta vastaan parhaan kykyni mukaan. Tää tuntuu rauhoittavan lasta tosi paljon tää että se saa jutella näistä jutuista. Joskus puhutaan ihan vaan kaikista kivoista asioista mitä päivällä tapahtui.

Tän lyhyen keskustelutuokion jälkeen mä luen toisen sadun, joka on tylsä. Kuvia on vähemmän ja se on satu minkä lapsi osaa jo ulkoa ja jonka se on kuullut miljoona kertaa. Välillä lapsi nukahtaa tähän jo.

Tän jälkeen mä luen omaa kirjaani lapsen vieressä. Joskus lapsi pyytää että lukisin sille ääneen sitä mun kirjaa ja kyl mä luen, mutta se nukahtaa yleensä noin minuutissa sit. Mun kirjan tarkoitus on tehdä tästä nukutushommasta mulle itselleni mahdollisimman miellyttävä tapahtuma :D Mä ennen tappelin nukutuksen kanssa ja koko touhu tympi, mutta tää alunperin 2-vuotiaalle lapselle lanseerattu rutiini oli niin hyvä että mä odotan itekin et pääsen lukemaan sitä Maria Kalliota mikä mulla on kesken :D ennen lapsen kanssa meni koko ilta nukutukseen ja koskaan ei tiennyt saako sen sänkyyn klo 19 vai 02 ja se oli tosi rassaavaa. Nykyisin koko hommaan menee puoli tuntia, tosi harvoin enemmän. Ja mä luulen että tää rutiini toimii meillä tasan sen takia, että mä tykkään ite siitä. Mun ei tarvii tapella tai keskustella tai neuvotella, kun jos lapsi karkaa jonnekin niin mä voin lukea omaa kirjaani eikä mun tarvii nostaa kierroksia ollenkaan. Sillon siitä karkaamisesta menee pointti. Ja lapsi lopulta nukahtaa tylsyyteen hyvinkin nopeasti, meillä suurin haaste oli saada lapsi lopettamaan riekkuminen ja pysymään makuuasennossa hetki että uni saa vallan. Mä siis oikeasti odotan että pääsen nukuttamaan lasta illalla, koska mulla on nytkin hyvä kirja kesken ;D 

Poikkeuksia tähän ollut kun lapsi on esim pelännyt nukkumaamenoa painajaisten takia. Nyt meillä on mörkömyrkkyä suihkepullossa lapsen sängyn vieressä ja se rauhotti nää viimeaikaiset levottomuudet kokonaan. Mut nykyisin noihin poikkeuksiin on joku oikea syy mikä voidaan ratkaista, eikä se ongelma oo mikään yleinen vastustus ja riekunta. 

Pointti: Yritä tehdä nukuttamisesta itsellesi miellyttävää.

Vierailija
36/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi saa riehua? Eikä olisi järkevää rauhoitella lasta unen maille omaan sänkyyn? Jos teillä on tullut nukuttamisesta valtataistelu miltä vaikuttaa, niin eihän se lapsi siihen rauhoitu, etenkään jos vanhemmat ovat vihaisia ja komentelevia Lapsi on jo oppinut, että nukuttamistilanne on stressitilanne ja lapsen hermosto aktivoituu ylikierroksille jo senkin vuoksi. Kuulostaa siltä, että kannattaisi kysellä apua neuvolasta/neuvolapsykologilta, teette nyt hallaa kaikille asianosaisille jos siellä on iltariehumisia joka ilta. 

No, jospa kertoisit nyt sitten pari jippoa, että millä tuo riehuminen saadaan loppumaan? Ja siis lasta rauhoitetaan nimenomaan omaan sänkyyn joka ilta se pari tuntia.

Vierailija
37/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanikäinen lapsi, joka myös on hyvä valvomaan (ja ei niin hyvä nukahtamaan). Rutiini on tärkeä, jos sitä muutetaan niin ei saa millään rauhoituttua. Esimerkiksi, jos syödään myöhäinen päivällinen niin iltapuuroa ei voida jättää välistä, se täytyy tarjota vaikka lapsi ei sitä jaksaisi syödä. Meillä yksin jättäminen ei ole tällä lapsella koskaan toiminut. Hankimme lapsen huoneeseen mukavan nojatuolin ja nukutamme hänet vuoropäivinä miehen kanssa. Istumme siis pimeässä huoneessa lukemassa kirjaa, surffailmassa netissä tai mies tekee joskus töitäkin läppärillä. Pinnasängystä pois siirtyessä siirsimme tuolin sopivasti sängyn eteen. Siirrrymme yksin nukahtamiseen sitten, kun lapsi ymmärtää paremmin eikä ahdistus yksin jäämisestä.

Teillä nukkahtamisesta on tullut lapselle niin stressaavaa, että ei ihme ettei se onnistu. Maatkaa aluksi sängyssä lapsi kainalossa, sitten muutaman yön jälkeen siirtykää istumasn viereen ja silittelemään ja silittely aikaa vähennätte pikkuhiljaa kunnes riittää vain läsnäolo, lopulta voitte yrittää jättää lasta yksinkin. Jos tulee takapakkia, niin palatkaa edelliseen vaiheeseen.

Meilläkin kaksi muuta lasta ovat nukahtaneet yksin ja nukuneet yöt läpeensä ilman unikouluja tai silittelyjä. Tämä kuopus on toistamaata, ei nukahda autoonkaan vaikka olisi nukkumisaika.

Vierailija
38/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkään ei ollut ongelmana rutiinien puute - kaikki oli aivan kunnossa, tämä lapsipsykologi Katja Rantala kävi sen  toteamassa. On lapsia, joille rutiinit ei auta. Meillä tosiaan hieronta oli ainoa joka auttoi, ja auttoi hyvin! Suosittelen! Rauhallinen hetki rauhoittaa lapsen, kaikki tuollainen juoksentelu vessaan yms. vaan saa lapsen yikierroksille. 

Ensimmäinen vinkki, jota emme ole kokeilleet vielä itse. Kokeiluun menee heti huomenna. Täytyypä googletella vielä tarkempaa tietoa, vai olisiko sinulla joku osoite, mistä löytyisi tietoa? Kiitos. 

Vierailija
39/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siirryitte juniorsänkyyn? Meillä oli molemmat sängyt hetken ja jos pois juoksemista oli, niin nostin pinnikseen. Sitten kun oppi pysymään sängyssään niin pinnis purettiin pois. 

Vierailija
40/82 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo1 kirjoitti:

Miksi siirryitte juniorsänkyyn? Meillä oli molemmat sängyt hetken ja jos pois juoksemista oli, niin nostin pinnikseen. Sitten kun oppi pysymään sängyssään niin pinnis purettiin pois. 

Koska lapsi kiipesi pois pinniksestä. Itsestäänselvää, että lapsi nukkuisi tässä tilanteessa pinniksessä vaikka 5-vuotiaaksi asti, jos siellä vain pysyisi kauemmin, kuin 5 sekuntia... Kyseessä on siis motorisesti erittäin, erittäin kehittynyt lapsi, joka on niin aktiivinen, ettei ole aiemmin tullut vastaan. Lähti kävelemään 9kk:n iässä, pinniksestä kiipesi 1 v 6 kk:n iässä, ja nyt 2,5 kk:n kiipeilee 6-vuotiaille tarkoitetuilla telineillä...