Kokemuksia LIHAVUUSLEIKKAUKSESTA, onko paino pysynyt alhaalla?
Muutamalle n. 40-vuotiaalle tutulle on tehty laihdutusleikkaus ja tulokset ovat olleet upeita. Itsekin olen leikkauksesta haaveillut, mutta pitäisi mennä yksityisesti, kun kriteerit eivät aivan täyty... Kannattaako?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Näiden tekeminen julkisista varoista tulee ehdottamasti lopettaa, lopetetaan sieltä paljon muutakin ja paljon tärkeämpää. Jos ihminen itse syö itsensä sairaalloiseen kuntoon ei se ole yhteiskunnan vastuulla.
Ja muistetaan nyt herranjumala lopettaa kaikki tupakoitsijoiden keuhko/suu/nielu sairuksien ja alkoholistien maksa/haima-sairauksien hoitojen lopettaminen julkisilla varoilla!!!!!!!! 🙄
Siis hä? leikkaus vaatii loppuelämän sitoutumisen terveelliseen ruokavalioon, vaikka tuolla ruokavaliolla voitaisiin koko leikkaus välttää alunperinkin. Mahalaukkuhan venyy ja kutistuu käytön mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kokemuksia?
Lääkärini on kahdesti, 2 viimeisen vuoden aikana tätä ehdottanut mutta harkitsen vielä. Ikää mulla on 42 v eli lähivuosina on tehtävä, ikä tuo omat riskinsä leikkauskomplikaatioita ajatellen.
Että olisikohan sittenkin helpompi ja turvallisempi vaan oppia hillitsemään niitä mielitekoja herkkujen kanssa...
Kävin yksityisellä puolella lihavuusleikkauksessa, kun en ollut vielä niin painava että julkisella puolella olisi tehty. Pituus oli 161 cm, paino 99,8 kg, ei lihavuuden liitännäissairauksia. Olin kuitenkin yrittänyt laihduttaa jo 10 vuotta onnistumatta, myös lääkäriaseman ravitsemusterapeuttien, reseptilääkkeen tms avulla, joten minulle ravitsemusterapeutti ehdotti tuota leikkausvaihtoehtoa. Että ruokahalun hallinta, joka minulle oli vaikeaa, olisi helpompaa kun mahalaukku on pienempi.
Laihduin vuodessa leikkauksen jälkeen 63 kiloon eli merkittävän paljon. Tympäisi usein kyllä syömisen rajoitukset, se etten voinut sosiaalisissa tilanteissa syödä ja juoda kuten muut tai tuli oksennus. Joutui tekemään numeron itsestään sillä, että tilaa jotain pientä juhlissa ja närppii sitä annostaan. Mutta jaksaminen kasvoi ja ulkonäkö koheni, joten tämän hinnan hyväksyin.
Valitettavasti mulla sitten lopulta motivaatio jäi tilapäiseksi. Kun olin ollut noin vuoden tavoitepainossani, tuli työssä erittäin stressaava tilanne, äitini sairastui otsalohkodementiaan, mies jätti. Aloin tissuttelemaan ahdistukseen alkoholia. Juominen onnistui ongelmitta toisin kuin runsas syöminen. Juomisen myötä alkoi mennä myös herkkuja, kaloritiheitä juttuja joista saa pienestäkin määrästä paljon kaloreita. Aloin lihoa. Nyt 4 vuotta leikkauksesta painan 95 kiloa eli vaikutus aika lailla plus miinus nolla.
Oletteko saaneet työterveydestä lähetteitä julkisen terveyden puolelle?
Minulle yksityisen lääkäriaseman lääkäri suositteli leikkausta muutama vuosi sitten.
Heillä se maksaa noin 10 000 - 12 000 €.
Olen reilusti alle suomalaisen keskitulon tienaava ja asuntolainaakin on.
Ei ole varaa edes auton hankintaan ja ylläpitoon. En pidä realistisena, että saisin juurikaan paremmin palkattua työtä tai säästettyä noin isoa summaa.
Kaikkea on painonhallintaan liittyen kokeiltu vuosikymmenien aikana, onnistuen ja kuitenkin aina lopulta takaisin lihoen.
Pikkuhiljaa alan kallistua siihen, että en pysty ylläpitämään tervettä painoa ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Moni leikkauksessa käynyt olisi voinut aivan hyvin laihduttaa terveellisellä ruokavaliolla. >:( Oikotietä onneen tossa haetaan, vaikkei se sitä edes ole.
Mulle oli jo kirjoitettu lähete leikkausarviointiin, mutta kun esittelin sukulaisterveydenhoitajalle kahta hyllyllistä dieettikirjoja, joista lähes kaikkia olin kokeillut laihtuakseni ja monihan tietää,miten niissä käy. Sh siten kysyi, että oletkos koskaan kokeillut vain syödä vähemmän. Ja vain sen verran vähemmän, että se ei tunnu miltään kuurilta, vaan on uusi elämäntapa ja laihtuakaan ei tarvitse, kunhan aluksi lihominen loppuu, ja sen jälkeen vaikka 10 kiloa vuodessa pois.
Sillä sitten meni ja lähes 5 vuotta kului, kun olin tarpeeksi lähellä normaalpainoa. Tietysti matkan varrella jo muutamankin kilon pudotus tuntuu vyötäröllä ainakin ja edistystä tapahtuu.
Nyt siitä on yli 10 vuotta, ja joskus joudun hieman tarkentamaan ruokailuani, jos meinaa joku vaate käydä liian istuvaksi, mutta olen onnellinen, koska saan syödä mitä haluan. Tietenkin ne syömiset alkavat olla aika terveellisiä, mutta annoskokojen hallinta on ollut se tärkein asia.
Laihdutusyritysten suurin turma on liian nopeiden tulosten haluaminen.
Hei! Onko kenelläkään tietoa, että jos käy yksityisellä puolella lihavuusleikkauksen, niin saako jotain kelakorvausta takaisin?
Up