Ensikertalaiskiintiö ja ongelma opintojen suhteen
Eli mitä tekisitte minun tilanteessani, lukion jälkeen hain pakkohaussa ja otin paikan vastaan ammattikorkeakoulusta alalta, joka oli minulle ns. varavaihtoehto. Olen nyt käynyt amkin melkein loppuun (pari kurssia ja opinnäytetyötä vailla valmistuminen). Nyt vasta olen keksinyt, mitä alaa oikeasti haluaisin opiskelemaan yliopistoon, mutta ongelmana on nyt nuo ensikertalaiskiintiöt, jotka vaikuttavat aika kovilta.
Olenkin pohtinut jätänkö kokonaan valmistumatta tuosta nykyisestä koulustani ja haen ns. ensikertalaisena, jolloin mahdollisuuteni päästä sisään ovat paremmat. Vai valmistunko nyt, tänä keväänä ja vaikeutan näin ollen sisäänpääsyäni yliopistoon, kun tipahdan huonommille sijoille kun minulla on jo korkeakoulututkinto?
Auttakaa, olen pattitilanteessa :(
Kommentit (10)
No huoh, totta kai yrität nyt hakea ilman että otat papereita ulos. Ota ne paperit amkista ulos sitten syksyllä, pääsit sisään tai et..
Et ole ensikertalainen, koska olet ottanut vastaan opiskelupaikan. Valmistumista jättäminen ei tee sinusta ensikertalaista.
Täh? Eikö ensikertalaiseksi lasketa sellainen, joka on ottanut opiskelupaikan vastaan ihan sama, onko valmistunut tai opiskellut siellä tuntiakaan...
Vierailija kirjoitti:
Et ole ensikertalainen, koska olet ottanut vastaan opiskelupaikan. Valmistumista jättäminen ei tee sinusta ensikertalaista.
Jos on ennen 2014 ottanut paikan vastaan ei ole menettänyt ensikertalaisuutta
Et tietenkään jätä. Se olis vain typerää. Kyllä sinne on mahdollista päästä siltikin.
Vierailija kirjoitti:
Olet ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeva eli ensikertalainen, jos
* et ole suorittanut Suomen koulutusjärjestelmän mukaista ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkintoa
* et ole vastaanottanut ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkintoon johtavaa opiskelupaikkaa koulutuksesta, joka on alkanut syksyllä 2014 tai sen jälkeen.
https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/yhteishaku/korkeakoulujen-yht…
Ok, voisin kyllä jättää valmistumisen syksyllekin. Mutta entä jos en pääse nyt tämän kevään haussa yliopistoon? Kannattaako tuon takia siis lykätä tuota valmistumista amk:sta esim. ensi vuoden syksyyn? Ala on aika suosittu, ei ehkä suosituin mutta suosituimmasta päästä, eli hakijoita riittää. Noiden amk opintojen vuoksi lukeminen pääsykokeisiin ei ole ollut niin intensiivistä kuin olisin toivonut, mutta pitää yrittää nyt näille mitä on. Otin amk paikan vastaan 2013.
Vierailija kirjoitti:
Ok, voisin kyllä jättää valmistumisen syksyllekin. Mutta entä jos en pääse nyt tämän kevään haussa yliopistoon? Kannattaako tuon takia siis lykätä tuota valmistumista amk:sta esim. ensi vuoden syksyyn? Ala on aika suosittu, ei ehkä suosituin mutta suosituimmasta päästä, eli hakijoita riittää. Noiden amk opintojen vuoksi lukeminen pääsykokeisiin ei ole ollut niin intensiivistä kuin olisin toivonut, mutta pitää yrittää nyt näille mitä on. Otin amk paikan vastaan 2013.
No ei kannata vuositolkulla lykätä valmistumista. Syksyyn asti lykkääminen on ihan ok. Sitten valmistut, jos et päässyt niin teet töitä kunnes pääset sisään. Niin yksinkertaista.
Pääsykokeet pois ja yokirjoituksen arvo kunniaan. Siinähän näkee kuka on tehnyt duunia lukiossa ja kuka ei.
No etkö voi valmistua vaikka syyskuussa kun olet jo ottanut paikan vastaan?