Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovainen, miten voit uskoa kolmiyhteiseen Jumalaan

Vierailija
27.03.2016 |

Joka on siis Jeesus, Isä Jumala ja Pyhä Henki yhdessä, jonkinlainen outo henkiolento joka on henki mutta kuitenkin samalla sillä on ruumiskin.

Raamatussa Jeesus puhuu jatkuvasti Isästä joka on taivaassa. Ylösnousemuksensa jälkeen hän ensin kielsi koskemasta itseensä (koska ei ollut mennyt vielä taivaaseen ja saanut ylösnoussutta ruumista) ja hän meni sinne "minun isäni ja teidän isänne luo, minun Jumalani ja teidän Jumalanne luo". Jo yksistään tämä kohta todistaa että a) Jeesus ja Isä Jumala ovat erillisiä olentoja ja että b) ainakin Jeesuksella on ruumis. Myöhemmin opetuslapset saivat myös koetella Jeesuksen haavoja ja hän söi heidän kanssaan, mikä myös toisistaa että hänellä on konkreettinen ruumis.

Se että Raamatussa puhutaan myös että Jeesus ja Jumala ovat "yhtä" selittyy esim sillä että he ovat yksimielisiä kaikessa ja heillä on yhteinen tarkoitus. Jeesuksen ja Jumalan erillisyys tulee niin monessa kohdassa esiin että en voi käsittää miten suurin osa kristikunnasta ohittaa ne olankohautuksella.. esim Jeesus rukoilee isää ja kasteessa tulee ääni taivaasta joka on Jumala ja Pyhä Henki vielä laskeutuu Jeesuksen päälle kasteen jälkeen.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kiinnostaisi oikeasti tietää että onko tälle kolmiyhteisyys-ajatukselle oikeasti mitään muuta pperustetta kuin että se voitti äänestyksen jossain kirkolliskokouksessa vuonna kivi ja nakki (en nyt muista tarkkaa vuotta). Ei tainnut olla edes yksimielinen äänestys.

Vierailija
2/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei ole olento.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on mennyt, poika on nykyisyys, ja pyhä henki on tuleva.

Vierailija
4/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tutkin tätä kolmiyhteysasiaa joskus kovasti ja minut vakuutti se, että Raamatussa käytetään Jeesuksesta ja Jumalasta samoja kielikuvia, esim. "minä olen alfa ja omega". Miten kaksi tai kolme erillistä voisivat olla yhtä aikaa sekä alku että loppu?

Vierailija
5/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, koska olen saanut Jumalalta uskon lahjan. Minulle on hyvin selvää, että Jeesus on Jumala,  Pyhä Henki on Jumala ja Isä on Jumala.

Vierailija
6/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

Kiinnostaisi oikeasti tietää että onko tälle kolmiyhteisyys-ajatukselle oikeasti mitään muuta pperustetta kuin että se voitti äänestyksen jossain kirkolliskokouksessa vuonna kivi ja nakki (en nyt muista tarkkaa vuotta). Ei tainnut olla edes yksimielinen äänestys.

Kyllä kolmiyhteydelle on vahvat perusteet Raamatussa.

Vierailija
7/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tuo kohta jossa hän sanoo naiselle, että älä koske minuun niin alkukieli kääntää tähän tyylin: "älä roiku minussa" ei kyse ollut siitä, että Jeesukseen ei saisi fyysisesti koskea.

Vierailija
8/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tutkin tätä kolmiyhteysasiaa joskus kovasti ja minut vakuutti se, että Raamatussa käytetään Jeesuksesta ja Jumalasta samoja kielikuvia, esim. "minä olen alfa ja omega". Miten kaksi tai kolme erillistä voisivat olla yhtä aikaa sekä alku että loppu?

Sillä perusteella että Jeesus on vanhan testamentin Jumala, alfa ja omega, suuri Minä Olen ja alku ja loppu. Jeesus toimii siis tänään mailman Jumalana yhdessä Isänsä kanssa ja hän tekee isän tahdon. Jeesus myös loi maailman Jumalan valtuutuksella. Mooseksen kirjan alussa puhutaan oikein käännettynä että jumalaT (elohim) loivat maailman eli siinä oli mukana isä jumala ja Jeesus.

Mielestäni kaikkein loogisinta on, että asiat on juuri niin kuin Jeesus itse raamatussa kertoo. Että hän on Jumalan poika, esikoinen ja ainosyntyinen ja Jumala lähetti hänet maan päälle sovittamaan ihmisten synnit. Pyhä Henki toimii myös Jumalan alaisuudessa ja koska PyhäHenki on henki niin hänen välityksellä Jumala voi vaikuttaa kaikkiin ihmisiin ja ihmiset voi tuntea Jumalan voiman.

Ap

Vierailija
9/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä perusteella että Jeesus on vanhan testamentin Jumala, alfa ja omega, suuri Minä Olen ja alku ja loppu. Jeesus toimii siis tänään mailman Jumalana yhdessä Isänsä kanssa ja hän tekee isän tahdon. Jeesus myös loi maailman Jumalan valtuutuksella. Mooseksen kirjan alussa puhutaan oikein käännettynä että jumalaT (elohim) loivat maailman eli siinä oli mukana isä jumala ja Jeesus.

Mielestäni kaikkein loogisinta on, että asiat on juuri niin kuin Jeesus itse raamatussa kertoo. Että hän on Jumalan poika, esikoinen ja ainosyntyinen ja Jumala lähetti hänet maan päälle sovittamaan ihmisten synnit. Pyhä Henki toimii myös Jumalan alaisuudessa ja koska PyhäHenki on henki niin hänen välityksellä Jumala voi vaikuttaa kaikkiin ihmisiin ja ihmiset voi tuntea Jumalan voiman.

Ap

No toimii ehkä tänäänkin, mutta piti sanoa että *tämän maailman jumalana.

Minä muuten rukoilen isä Jumalaa, en Jeesusta, koska sillä tavalla Jeesus itse opetti rukoilemaan (Isä meidän joka olet taivaassa). Isä Jumala on se ainoa Jumala jota meidän tulee rukoilla ja palvoa, vaikka Jeesus toimiikin isän välikätenä.

Ap

Vierailija
10/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on yksi. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat Jumalan kolme persoonaa. Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Vierailija
11/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin genesiksessä Jumala sanoo "menkäämme alas..." hän puhuu monikossa.

Vierailija
12/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, koska olen saanut Jumalalta uskon lahjan. Minulle on hyvin selvää, että Jeesus on Jumala,  Pyhä Henki on Jumala ja Isä on Jumala.

Hassua, mutta minulle on yhtä selvää että vaikka he kaikki ovat tosiaan Jumalia, niin he eivät ole yksi ja sama. Oletko rukoillut asiasta vai oletatko vain niin koska olet niin oppinut? Kokeile huviksesi vilpittömästi kysyä Jumalalta, onko hän yksi ja sama Jeesuksen ja pyhän hengen kanssa ja katso mitä hän vastaa.

Vierailija
13/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oletko nainen vai mies mutta annan tämän esimerkin naisena, olet äiti, tytär ja sisko, olet yksi henkilö mutta 3 persoonaa. Sosiaalisesti käyttäydyt eri tavoin kun olet äitisi kanssa tai tyttäresi kanssa.

Pyhä henki on Jumalasta tullut, joka ohjaa ihmisiä. Samalla tavalla kuin sinulla on sielu. 

Jumala lähetti poikansa maahan kun ihmiset olivat syntisiä jnejne. Jumala lähetti osan itsestään.

Vierailija
14/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen asian ikään kuin yhden perheen kolme eri jäsentä muodostavat kolmiyhteisen jumalan. Voisi ajatella myös niin, että eri tarkoituksissa eri olomuoto vrt. Vesi on lämpötilan mukaan neste, jää tai höyry.

Vierailija
15/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan olemus on ihmisen rajoittuneelle mielelle käsittämätön. Me yritetään oman ymmärryksen kautta käsittää maailman luojaa.

Vierailija
16/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea minun on siihen uskoakin. Tämä on yksi syy siihen, miksi olen harkinnut islamiin palaamista ala-asteelta lähtien.

Vierailija
17/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun usko ei oo erityisen rationaalisiin asioihin keslittyvää. Tuossa ei silti oo mielestäni ongelmaa.

Vierailija
18/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala on yksi. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat Jumalan kolme persoonaa. Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Joo mutta ei sinulla ole tälle uskomukselle mitään sellaisia perusteita, mitä ei itse raamatussa kumottaisi. Miksi jotkut irealliset lauseet "Jumala on henki" tai olen yhtä isän kanssa kumoaisivat ne lukuisat kohdat jossa todistetaan päin vastaista? Lisäksi Jeesus kehottaa ihmisiä olemaan yhtä hänen kanssaan "niin kuin hän on isän kanssa". Tämäkin jo todistaa että "yhtä oleminen" ei tarkoita että meidän pitäisi sulautua yhdeksi olennoksi Jeesuksen kanssa, vaan olla yhtä mieltä hänen kanssaan, tehdä samoja tekoja kuin hän, olla yhtä tarkoituksessa ja ajatuksissa.

Ap

Vierailija
19/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Up

Kyllä kolmiyhteydelle on vahvat perusteet Raamatussa.

Niin onhan raamatussa selvät "perusteet", mutta kuinka loogisia ne ovat? Voiko ne käsittää vaikka pieni lapsi? Tai voiko olla ihmisen sydämessä syntyessään sisäsyntyisesti sellainen usko? EI VOI.

On vain yksi Jumala. Ei kolmea. Jumala on yksi. Jeesus on vain Luojan luoma, eihän Luoja luonut itseään.

Kolminaisuus on niin sekava asia, ettei se millään voi olla totuus. 

Lapsikin voi uskoa että joku on hänet luonut ja koko maailmankaikkeuden, mutta ei kolminaisuutta voi kukaan oikeasti ymmärtää.

Vierailija
20/47 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on sielu, ruumis, henki ja silti hän on yksi ihminen:)