Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mikä on muiden äitien ärsyttävin piirre? Mikä on oma ärsyttävin piirteesi äitinä?

20.02.2006 |

Muissa äideissä minua ärsyttää liika nipottaminen tai aivan liian löysät ohjat. Itse olen sellainen lastenkasvatuksessa, kodinhoidossa ja muutenkin äitinä keskitien kulkija. Joskus ärsyttää se kun lapset ovat aivan holtittomia, eikä kukaan viitsi katsoa perään.

Itsessäni ärsyttää välillä laiskuus. Olisi kiva olla ahkera, tasainen ja johdonmukainen äiti. Välillä vaan ei töiden jälkeen pääse sohvalta, ja pöydät jää korjaamatta. Sitten se kostautuu aika pian. Hermojen menetys aina harmittaa, kun huutaa hetken kuin palosireeni ja 3 vuotias säikähtää.

Mikä sinua ärsyttää muissa äideissä ja itsessäsi äitinä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Toisissa ärsyttää lepsu kasvatus, se ettei aikuiset yritä/jaksa kasvattaa lapsiaan, vaan lapset saavat kohdella toisia huonosti. Erityisesti inhoan sitä ettei riitaan, lyömiseen, toisen kiusaamiseen, pienemmällä lelun viemiseen yms. puututa. Ärsyttää myös ne vanhemmat (tosin astetta vähemmän) jotka sanovat (kieltävät jonkin toiminnon) lapselle, mutta sanominen ei tarkoita mitään, eikä edes odoteta lapsen tottelevan.

*Itsessä ärsyttää kaikkitietävyys (myös jonkun mainitsema besser wisser -asenne) ja suorapuheisuus. En todellakaan jaksaisi katsella ja kuunnella kaikkia vanhempia, mutta yritän pitää suuni supussa- vaikka joskus sanon turhan suoraan. Silloin kun onnistun pitämään kieleni kurissa niin kotona sitten päivitellään toisten toimintatapoja. Eli jotenkin se on suustaan päästettävä...

Vierailija
2/26 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. kylässä ollessamme leluja piti kokoajan siivota pois laattialta jos lapset olisi halunnut jotain muuta lelua sekaan ja jos lapset ei keränneet niin toinen äiti tuli tyyliin " voi vitt..." ja alkasi keräämään (?) Ja kokoajan pitäisi olla imuri kädessä ettei vaan mitään moskaa löydy laattialta. Ja toi ruokailusta ei tingitä minuuttiakaan tai jotain muusta aikataulusta lapsen kanssa vaan se on oltava se sama iät ajat.

Ja yksi on se että jos joku on ollut kipeenä ja on kulunut jo reilu viikko siitä että oli kipeänä niin kylään tai samaan paikkaan ei voi tulla oman lapsen kanssa koska se muuten sairastuu... hohoi missä maalaisjärki?

Itsessä on kieltämättä ollut ainakin samoja ärsyttäviä piirteitä, eniten ärsyttää se että olen myös liikaa kelloon katsoja, miksi pitää panikoida, kun tietäisi ja myös sen miksi itse niin teen??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää muissa äideissä se että niitten on aina nokitettava kaikessa (varsinkin jos puhutaan lapsista) Esim. Jos itse kerron mitä lapseni on tehneet käyttäytyen huonosti tai ollen tuhmia, on toisen äidin heti laitettava paremmaks että kun niitten Eetu tai Minna onkin käyttäytynyt näin ja näin huonosti.

Ärsyttää myöskin hiukan se kellon kanssa juokseminen, vaikkakin ymmärrän että joillekin lapsille se todella tärkeää että on tarkat ajat ja rutiinit.

Lisäks vielä se että kaikki äidit on niin oikeassa kun olla ja voi ja korjailee muiden äitien tekemisiä ja sanomisia sekä arvostelee kasvatusmetodeja. Eiköhän kuitenkin suurin osa ns. tavallisista/normaaleista äideistä tiedä parhaat kasvatustavat omalle lapselleen.

Itsessä ärsyttää se että olen ehkä liian helposti periksiantava (joissain asioissa) Saatan kieltää lapsia ottamasta hyllystä jotain tavaraa ja kiellän pari kertaa, mutta kun mitään ei tapahdu, annan asian olla koska siitä ei ole suurempaa vaaraa tms. Eli en ole tarpeeksi johdonmukainen joissain asioissa.

Itsessäni ärsyttää myös se etten saa itseäni aamulla ylös sängystä. Isompi poikani (1v7kk) saa leikkiä itsekseen yläkerran kahdessa huoneessa jotka on tehty turvalliseksi lapsille (nukun myös itse siellä) ja pienempi tyttömme (8kk) leikkii vieressäni sängyllä leluillaan... Oikeasti siitä nukkumisest ei oikein tule mitään vaan lähinnä otan pikku torkkuja koko aamun. Lopulta nousen ylös kun pienempi alkaa itkeä nälkää.

Ärsyttääpä vielä sekin etten saa aina tehdyksi ruokaa perheelle (ei nuo kuitenkaan nälkää näe, vaan aina keksin lapsille ruokaa) joka päivä ei tule lähdettyä ulos... Onhan näitä! Suurin ärsytys on että olen laiska (kuten myös mieheni) kotia emme saa pysymään millään siistinä, vaikka kuinka päätämme että nyt sitten laitetaan tiskit koneeseen heti syötyämme yms... Eipä vaan onnistu! Kolme päivää kämppä pysyy suht inhimillisessä kunnossa mutta sitten alkaa jo ottaa siivo päähän.

Tässä oli asiat mitkä tuli ihan äkkiseltään mieleen... =)

Vierailija
4/26 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten paljonkin. Mä tykkään pienten lasten seurasta niin paljon, että alan herkästi jutella toistenkin lapsille. Mietin usein sitä, jos se toinen äiti sitten ei edes katso muhun päin, teinkö jotain väärin. Ei pitäisi ajatella niinkään, ellei niin ole sanottu. Erityisesti ärsyttää se, miten herkästi sitä loukkaantuu itselleen, kun ei onnistukaan asioissa heti kertaheitolla. Sitä vaatii itseltä niin paljon ja tahtoisi jotain mahdotonta asioiden hallintaa. Joo, no se ehkä sitten häiritsisi toisissa äideissä, jos opettavat lapsiaan kiusaamaan muita. Ovat kyllä vähemmistössä.

Vierailija
5/26 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se, että monet ovat aivan hillittömän tarkkoja ja niuhoja jossain asiassa ja sitten jossain toisessa asiassa, joka minusta on paljon tärkeämpi, tehdään ihan miten sattuu. Itse asiassa tämäkään ei ole vielä niin ärsyttävää kuin se, että asiaa ei suostuta ajattelemaan ja muuttamaan toimintatapoja, kun epäloogisuus todetaan.

Ja kun tästä ei vielä kukaan ota mitään selvää niin muutamia esimerkkejä:

- Ollaan kauhean tarkkoja, ettei lapsi vain kaadu istuessaan tai putoa tuolilta, mutta ei viitsitä huolehtia siitä, että lapset istuvat autossa kunnollisissa turvaistuimissa.

- Huolehditaan viimeisen päälle ettei itse vain syödä tuorejuustoa raskauden aikana (vaikka se olisi pastöroidusta maidosta tehtyä) ja lapsen tuttipullot keitetään vuoden ikään, mutta itse poimituista vadelmista tehtyä kakkua voi kyllä syödä, sokeria ja rasvaa käyttää mielin määrin ja muutaman kuukauden ikäisen viedä korkean riskin malaria-alueelle.

- Vouhkataan siitä, kuinka nimenomaan äidin pitää hoitaa lapset kotona ties kuinka kauan nimenomaan lasten edun vuoksi ja kun tutkimusaineistolla todistetaan, että sekä äidin että isän pitäisi hoitaa lapsia tasaveroisesti, niin lapsen etu ei enää olekaan niin tärkeä, vaan vanhempien omat halut ja perheen talous ym...

Ylipäänsä siis se ärsyttää, että tehdään kaikki niinkuin muutkin tekevät, mikä näyttää hyvältä ja kuten " on aina tehty" ajattelematta ollenkaan, onko se järkevää ja loogista tai mikä on lopputulos.

Juu - ja minussa muita varmaan ärsyttää se, että itse ajattelen nämä asiat viimoisen päälle ja teen sitten kaiken ihan eri tavalla kuin muut pyytelemättä anteeksi. Yleensä minua kai ensivaikutelman perusteella pidetään huonona äitinä ja sitten ne, jotka tutustuvat paremmin joko tykkäävät ja päädymme mielenkiintoisiin keskusteluihin tai sitten he ärsyyntyvät kun huomaavat, etten ole heidän kanssaan asioista samaa mieltä ja minulla onkin sille hyvät perustelut ;)

Vierailija
6/26 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää EHDOTTOMASTI toisten tuomitseminen. Esimerkiksi imetysasioissa on ihan USKOMATONTA, kuinka toisten valinnat kyseenalaistetaan. Liittyy tähän myös ärtsyttävään hyvä äiti -myyttiin. Ja vähän vähemmän: lässyttäminen, semmonen hellanduudelis meidän pikkuprinssi kulta pieni... ja se poppa-hauva-kisu-masu- kieli.

Toi pikkuprinssi ja -prinsessa ottaa mua sitten NIIN kaaliin. En edes ihan ymmärrä, miksi, mutta näin on.

Itse olen just tommonen aikatauluista nipottaja, joita moni täällä kauhisteli... : ( Sitten on hirmu usein pinna kireällä ja oon huonotuulinen paljon useammin kuin ennen lapsia... Väsymys tekee kait tepposia. (Jotenkin tästä viestistä tuli muutenkin kiukkusempi kuin piti. Sori.)

Vierailija
7/26 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävintä muissa on se, että neuvotaan herkästi ja kuvitellaan samojen käyttöohjeiden pätevän kaikkiin lapsiin. Oman lapsen " kiltteys" ja helppous on johdonmukaisen kasvatuksen tulosta, toisen lapsen vaativuus on vanhempien vika.

Toinen ärsyttävä asia on joidenkin vanhempien tapa mollata lasta jatkvasti. He ehkä tarkoittavat sen huumorilla, mutta pieni lapsi ei sarkasmia ymmärrä, esim. " Olipa kiva, tietenkin sun piti se maito mennä kaatamaan, kun just sain pöydän pyyhityksi" .

Itsessäni ärsyttää se, etten varsinkaan väsyneenä jaksa hillitä hermostumistani, vaikka _tiedän_, että rähjääminen ei tuo sen parempia tuloksia. Ja joskus laiskottaa...enkä silloin jaksa keskittyä lapsen juttuihin, sanon vain " joo-joo" ja " hienoa kulta" tms.

8/26 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nipo:

- Huolehditaan viimeisen päälle ettei itse vain syödä tuorejuustoa raskauden aikana (vaikka se olisi pastöroidusta maidosta tehtyä) ja lapsen tuttipullot keitetään vuoden ikään, mutta itse poimituista vadelmista tehtyä kakkua voi kyllä syödä, sokeria ja rasvaa käyttää mielin määrin ja muutaman kuukauden ikäisen viedä korkean riskin malaria-alueelle.

Siis tätä kohtaa? Tuon malaria-jutun kyllä tajuan, mutta en sitä, että miksi itse poimituista vadelmista tehtyä kakkua EI voisi syödä? Pakastevadelmissahan on ollut sitä kalikivirusta, mutta nyt ei tainnut olla siitä kyse. Pointti siis hukassa täysin, suo anteeksi :)

Itse voisin kyllä kuvitella teoreettisesti keitteleväni tuttipulloja vuoden ikään ja vältteleväni tuorejuustoja (paitsi etten välttelisi), mutta tuskin sokeria ja rasvaa karttaisin erityisesti raskausaikana. Ne kai nyt eivät kummiskaan sisällä riskiä siitä, että lapsi niiden takia vammautuisi.

Vai olenko ihan harhateillä? Kiinnostaa vain sen verran, että siksi kysyn :)

Vierailija
9/26 |
25.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkit olivat ehkä huonoja - en siihen hätään keksinyt parempia, vaikka niitä varmasti olisi pilvin pimein.

Tuo listeriaesimerkki tarkoitti siis sitä, että pastöroidusta maidosta tehdyissä tuotteissa ei listeriariskiä ole, vaikka olisikin tuore- tai homejuustoa (paitsi tietenkin jos kontaminoituu jääkaapissa muista ruoista, mikä taas voi tapahtua mille tahansa muullekin ruoalle). Sen sijaan listeria on erittäin yleinen maaperässä ja vesistöissä ja valtaosa Suomessa saaduista listeriatartunnoista saadaan nimenomaan itse poimituista ja säilötyistä tuotteista, kuten esimerkiksi marjoista, sienistä, kaloista jne. Näin ollen on paljon todennäköisempää saada listeria vadelmakakusta kuin tuorejuustosta, vaikka riski toki molemmissa on erittäin pieni.

Sokeri- ja rasvajuttu taas ei liittynyt erityisesti raskauteen vaan enempi siihen, mitä lapselle syötetään, eli että keitetään tuttipullot (millä ei ole mitään merkitystä) ja sitten syötetään leivoksia ja limpparia (mikä taas vaikuttaa lapsen terveyteen pitkällä aikavälillä).

10/26 |
26.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiesin toki, että listeria elää maaperässä. Sitä en arvannut, että suurin osa tartunnoista tosiaan tulee noista itse poimituista ja säilötyistä tuotteista.

Musta on kyllä myös vähän hassua, että noista pastöroiduista tuorejuustoista varoitellaan. Meijerithän sanovat itse, että listeria voi tulla ko tuotteisiin toki vain jälkikontaminaationa (jopa meijeristä). Kuitenkin MIKÄLI niin huono tuuri on, se kontaminaatio ei välttämättä tapahdu juuri tuorejuustoon.

Se turha listeriaepäily, joka kaatoi Mouhijärven Osuusmeijeri -rukan, kohdistui VOIHIN... Enkä ole kuullut yhdenkään äidin välttelevän voita listerian pelossa. En silti väitä, ettei sellaistakin voisi sattua.

Esimerkit olivat ihan hyviä :)

Vierailija
11/26 |
26.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta voisin tehdä oikein luettelon, kukaan kun ei ole täydellinen ja sekös vasta ärsyttävää onkin ;)

Yleisesti joissakin äideissä (vanhemmissa) ärsyttää se, että lasten ei anneta olla lapsia, omina itsenään. Siis leuhkitaan sillä, että lapsi on oppinut jotain JO tietyssä iässä, vaaditaan hyvinkin pieniltä lapsilta jo vaikka mitä taitoja (hiihto, luistelu ym. tulee näin talvella mieleen) ottamatta huomioon erilaisia luonteita ja lapsen todellista (esim. fyysistä) kehitystä. Sitten ihmetellään, jos kaikkien lapset eivät vielä siinä samassa iässä osaa sitä jotain, minkä oma lapsi on jo kauan sitten oppinut ja tuodaan tämä hyvin selvästi esille.

Tähän tavallaan liittyy sekin, että vähätellään lapsen tunteita - eikä anneta lapsen ilmaista niitä, vaan joskus suorastaan nauretaan ja yritetään sillä tavalla saada esim. pelokas ja arkaileva lapsi rohkenemaan...

Itsessäni juuri nyt ärsyttää se, että tunnen huonoa omatuntoa, kun jouduin olemaan töistä pois lapsen sairastuttua. Yleisestikin, että tunnen luonteeni mukaisesti huonoa omatuntoa siitä, etten suoriudu täydellisesti äitiydestä... tästä olen kyllä vähitellen tässä kolmen vuoden aikana jo alkanut selviytyä, mutta kuten nyt saatoin huomata, töitä vielä riittää tällä saralla ;)

Vierailija
12/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- muissa ei niin ärsytä mikään, jokainen tyylillään mutta sellainen minuuttiaikataululla eläminen on mielestäni ehkä " ärsyttävintä" .

-Itsessäni ärsyttää suunnattomasti se että olen väsynyt ja kiukkuinen, pinnani on tällä hetkellä aika lyhyt ja ei veny kovinkaan vain silloin kun uhmaikäisemme saa itku-kiukuttelu kohtauksen niin osaan olla rauhallinen ja tyyni mutta muuten kilahtelen pikkuasioista..se ärsyttää..koska ennen en koskaan ärsyyntynyt esim. pahasta siivosta, nyt aina!

Vierailija
13/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua taas ärsyttää se ajattelutapa, että omat valinnat on niitä ainoita oikeita lapsen kasvatuksessa.

itsessäni ärsyttää ehkä se, että tapaan tahtomattani pyöritellä silmiäni (sisäisesti siis, en päin naamaa!) jos kohtaan jonkun vanhemman, joka toteuttaa mielestäni kyseenalaisia kasvatusmetodeja.

eli lyhyesti ja ytimekkäästi: olen melkoisen tekopyhä :D

Vierailija
14/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa äideissä ärsyttää välinpitämättömyys, mukavuudenhalu ja joustamattomuus.

Itsessä ärsyttää " julistaminen" , kaikkitietävyys ja suorapuheisuus.

Vierailija
15/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muissa ärsyttää liian löysä kasvatus eli lapsilla ei ole rajoja, vaan saavat kaiken maan ja taivaan väliltä.

Itsessä ärsyttää joskus lyhyt pinna, joka on seurausta liiasta touhuamisesta ja väsymyksestä.

Vierailija
16/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääripäät kurinpidossa ärsyttää; liika paapominen tai kurin puuttuminen kokonaan.

Omassa äitiydessä eniten ärsyttää saamattomuus. Paikat repsottaa, mutta siivoaminen tuntuu niin vaikealta.

Vierailija
17/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa ärsyttää kans tuo jos lapsille ostetaan kaikki mitä vain osaavat pyytää ja sitten kuljetaan sanomassa mitä meille taasen on ostettu... toinen ärsyttävä piirre on se, mihin nyt kerhoissa on jonkun kerran törmätty, eli että omaan lapseen ei päde samat säännöt kuin toisen. Elikkäs yksinkertaisemmin äiti suuttuu ja katsoo rumasti jos toisen lapsi ottaa tavaran oman lapsen kädestä, mutta sanoo, että oma lapsi vielä pieni kun hän ottaa tavaran toisen kädestä vaikka kyseessä ihan samanikäiset lapset. Itse olen aika tarkka kerhossa, että kohtelisin toisen lapsia samoin kuin omaani enkä anna tehdä sellaista mikä tavallaan on kiellettyä eli kiellän myös omaani kun siihen tulee tarve

Itsessä ärsyttää hetkittäinen velttous ja pieni epäsiisteys. Olisi kiva kun tavarat olisivat paikoillaan ja koti siisti, mutta aina nuo päällystät tahtoo kertyä tavaraa täyteen, vaikka onneksi lattia taso pysyy suht siistinä, etti kukaan kompastu. Lisäksi itsessä harmittaa, että kun on huono päivä ei tahdo saada pidettyä mölyjä mahassa vaan tahtoo pinna mennä noille murkkuikäisille aivan pienestäkin ja sitten harmittaa

Vierailija
18/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa äideissä ärsyttää sellainen liika suorittaminen ja kirja viisaus.

Tyyliin:-Meidän lapselle vain parasta. (Minusta paras voi olla eri juttuja eri perheissä).

Ja aikalailla samat asiat ärsyttää itsessänikin.. Ja semmoinen ainainen vertailu ja alemmuuden tunne,kun aina joku on toisella " paremmin" .

Ei ole helppoa olla äiti :)

Vierailija
19/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muissa äideissä se kaikkitietäväisyys, tyyliin minä kyllä tiedän kaikesta kaiken sekä se minä minä minä ja minun lapset, niin ja muiden kakarat.

Itsessäni ärsyttää oma leväperäisyys ja laiskuus. Huusholli joskus aivan mullin mallin ja tavaraa pöydät täynnä mutta kuten joku aiemmin jo totesi, että työpäivän jälkeen on joskus (minulla melkein aina) vaikea päästä siitä sohvalta ylös. Itsessäni ärsyttää myös lyhyt pinna joka palaa herkästi väsymyksen takia. Silloin sorrun kyllä huutamaan tottelemattomalle kohta kolevuotiaalle pojalleni.

Oli lohduttavaa ja mielenkiintoista lukea miten muut kokevat nämä asiat.

Vierailija
20/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa äideissä kun selitellään miksi lapsi tekee niin tai näin. Esim. ujohko/arka taapero itkee vieraassa paikassa tai tilanteessa niin äiti heti selittämään " Lapsi on väsynyt, hänellä on nälkä, jne.." Mitä pahaa siinä nyt on että lapsi on sellainen kuin on, pitääkö totuutta vääntää??

Itsessäni ärsyttää lyhyt pinna ja laiskuus kun pitäis taaperolle antaa enemmän virikkeitä.