Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***ELOhiirten maanantai***

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

babyperhonen:

Onko teistä kuinka moni käynyt vain np-ultran tai onko joku menossa vain rakenneultraan? Kumpaa ultraa yleensä pidetään luotettavampana? Te, jotka olette käyneet np-ultran: otettiinko teiltä samalla myös verikoe ja kerrottiinko niskaturvotuksen suuruutta? Ja osaisiko joku kertoa jotakin jo rakenneultrasta? Miten suurella todennäköisyydellä siinä voi löytää mahdollisia poikkeamia?

Meillä tarjotaan sekä np- että rakenneultra ja kumpaankin menen. Np-ultrassa sai valita tahtooko ultran lisäksi myös seerumiseulonnan (verikokeen). Olin etukäteen ajatellut etten mene verikokeeseen mut kun kätilö sitä kysyi ultratessaan että oonko menossa verikokeeseen niin oli pakko kysyä miehenkin mielipidettä (jolle en siis ollu puhunu tuosta mitään). Mies oli sitä mieltä että kannattais ottaa se (kuten arvasin) mutta sanoi että mä saan päättää koska musta se verikoekin otetaan. Kätilö sanoi et ultraamalla selviää 60% poikkeavuuksista ja kun siihen lisää sen seerumiseulonnan niin selviää 80%. Menin sinne sit. Niskapoimun suuruus kerrottiin (ja merkittiin äitiyskorttiin).

Rakenneultrassa tutkitaan sitten paljon tarkemmin kaikki sisäelimet, sydämen ja aivojen virtaukset ym. Katsotaan täyttyykö virtsarakkojne. Ihan uskomattoman tarkkaan kyllä näkevät. Senkin puolesta itse haluan tuohon että jos jotain korjattavissa olevaa löytyy niin siihen saadaan hoito mahdollisimman ajoissa. Mutta ei senkään jälkeen voi 100% varma olla että vauva on terve.

Peeveli

Vierailija
22/27 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kirjoitan nyt ensimäistä kertaa, vaikka olen näitä elokuisten pinoja jo jonkin aikaa lueskellut. Vauvailin enemmän kun esikoinen ja toinen lapsi syntyivät, ja nyt taas on kiva seurata samassa vaiheessa olevien kuulumisia! Minulla siis pojat 04/00 ja 07/01, ja nyt kolmannen la 30.8. eli viikkoja 12+5(?).

Täällä ei myöskään tarjota muuta kuin alkuraskauden ultra, mutta koska minulla ollut aiemmin raskausmyrkytykset niin olen äitipoliseurannassa. Ensimmäinen kutsu sinne onkin jo ensi keskiviikolle, kun viikkoja on 13. Kuulema katsotaan niskapoimu ym. koska toisella pojallamme oli 2.9mm, mutta lapsivesipunktiossa osoittautui ns.vääräksi hälytykseksi.

Hauskaa viikonalkua! RTiina ja Viuhti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ultrauksissa niitä ei pystytä seuraamaan (ainakaan tavallisessa) kuten ei edes sitä et missä se napanuora menee. tätä olisin halunnut jo edellisessä raskaudessa kun meidän toinen lapsi otettiin kiireellisellä sektiolla pois, syynä epäily hapenpuutteesta. Syy selvisi leikkauksen yhteydessä, napanuora oli 4x tiukasti kaulan ympärillä. Tätä ei siis ultratessa huomattu. Kuopuksellakin oli napanuoran kaulan ympärillä mut onneks vaan kaks kertaa (mikä lienee aika tavallista) eikä kovin tiukallakaan. Mut ei voi kun kauhulla ajatella mitä tuolle kakkoselle olis käyny jos olis alettu käynnistelemään synnytystä alateitse...

Peeveli taas

Vierailija
24/27 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei siis niskapoimun turvotus vaan mahan turvotusta (meillä ei siis np-ultraa, verikoe vaan, ja se on nyt perjantaina). Eilisilta oli yhtä kärvistelyä ja sama jatkui tänään lounaasta alkaen. Kamala istua kokouksessa koko iltapäivä, kun ajatuksena ei ollut muuta kuin että saisipa nämä farkut pois jalasta, edes napin auki!

Eilisen turvotuksen panin suklaarusinoiden, viinirypäleiden ja köyhien ritarien tiliin, mutta tänään söin kyllä ihan tavallista lounausruokaa vaan. Pitäisiköhän ruveta pitämään ruokapäiväkirjaa, että tietäisi, mistä sitä tulee, vai turvottaako se pelkkä syöminen joka tapauksessa riippumatta siitä, mitä syö? Ensikertalaisena sitä on taas ihan liisana ihmemaassa.

Sisustusvimma ei ole iskenyt, kun ei ole mitään tilaa, mitä sisustaisi vauvalle. Ahdasta on jo valmiiksi: meidän makkariin ei mahdu edes pinnasänkyä. Täytynee ruveta tosissaan miettimään huonejärjestelyjä ja mistä kapistuksista voisi luopua. Isompaan asuntoon ei tässä vaiheessa taida olla mitään saumaa, vaikka kuinka unelmoisi omakotitaloista. Vinkkejä lottonumeroiksi?

Mukavaa maanantaita elokuisille!

t. Picapica ja Peukaloinen jo 14+5

Vierailija
25/27 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista aihetta olettekin kerenneet jo aloittaa. Hmh.. mihinkäs tässä tarttuisi? Tuo sisustaminen vaikkapa ensimmäisenä. Meillä kun on 3 h + k ja pikkuruiset makkarit hyvin tarkasti makuuhuone- ja työhuonekäytössä, niin eipä meillä sen kummemmin sisusteta vauvaa varten. Ja vuokrakämppä, joten eipä tarvitse edes harkita seinien värin vaihtamista. Se on sit vaan se sänky, joka tulee vauvasisustukseksi makkariin (jos vaan johonkin koloon mahtuu) ja tietysti jotain peittoa ja ehkä sitteriä sitten tarpeen mukaan olohuoneeseen. Meidän makuuhuoneet tosin olisivat otollisesti sellaiset hiukka ällöttävän karkkisen mintunvihreän väriset, että lastenhuoneilta ne näyttäisivät, jos vaan rekvisiitta tukisi sitä myös :)

Ultrista.. jälleen kerran, meillä ei tarjota kuin alkuraskauden ultra rv:n 10 jälkeen, ei katsota niskapoimuakaan alle 3-kymppiseltä. Mä halusin ultraan vain, että näkisin sen vauvan alun. Nyt pitää varata vielä aika rakenneultraan, koska erityisesti isä haluaa nähdä sen vielä uudestaan vähän isompana. Ja onhan se toki mukava jo etukäteen saada tietoa, jos sieltä jo paljastuu jotain rakenteellista ongelmaa. Meille tarjottiin lisäksi sitä seerumiseulaa tms., mutta ei me lähdetty mihinkään seulontoihin. Lisäksi kerrottiin myös noista kromosomitutkimuksista, mutta niitä ei suositeltu myöskään tämän ikäiselle.

Oma napa näyttää hiljalleen venyvän. Jonkin verran nipistelee molemmille puolille kohtua ja menkkamaista kipua ja painetta tulee joskus istuessa. Lienee normaalia. Melkein kauhulla odotan, että maha pullahtaa yllättäen tosi isoksi, eikä mulla ole vielä edes mitään isompia housuja hankittuna... Alaselkään alkaa välillä koskea pitkät istumiset ja nyt olen yrittänyt tsempata itseäni voimistelemaan, jos sillä voisi ehkäistä selkävaivoja mahdollisimman pitkälle.

Noita turvotuksia mulla ei nyt ole vähään aikaan ollut. Minäkään en ole kuitenkaan huomannut yhteyttä minkään ruoka-aineen kanssa, mutta raakaa sipulia olen nyt vältellyt kuten myös kaikista tulisimpia ruokia.

Mii- rv 16+3 (vai oliko se nyt niin..?)

Vierailija
26/27 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyneet terveiset vielä tähän maanantai-illan päätteeksi. Yritin tuossa jättää hakemuksen Yahoon listallekin. Katotaan miten käy ;) Esikoisen aikaan meillä oli myös samanlainen lista Keski-Suomen mammoille, mutta toiminta on kuivunut täysin. Muutamia tapaamisiakin silloin järjestettiin ja vauvakinossa tapailtiin.

NP-ultrassa tulos oli 0,9 eli kaiken pitäisi olla kunnossa. Tosi kauan meidän linssilude pyöri ja hyöri ruudulla ihailtavana ennen kuin suostui menemään sopivaan mittaamisasentoon. Verikokeessa kävin ennen ultraa ja tulokset tulevat viikon päästä.

Kävin ostamassa ekoja äitiysvaatteitakin. H&M:llä oli keväisiä uutuuksia ja ostin ruutupaitiksen ja valkoiset pellavahousut jemmaan. Olemme lähdössä toukokuussa etelään eli reissua vartenkin pitää alkaa jo miettimään vaatetusta. Äitiysbikineitä tulee kuulemma ihan lähiaikoina myymälöihin. Auts.. miltäköhän sellaisetkin näyttää! Töissä olen vielä selvinnyt normivaatteilla. Pahoinvoinnin vuoksi paino on tippunut sen verran, että takamukselta on tullut lisätilaa masulle tai jotain =D

Nyt tämä väsynyt höpötys saa loppua ja lähden nukkumaan!

Pirteämpää alkanutta viikkoa kaikille :)

Vierailija
27/27 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti edes joku lukee näitä illan viimeisiä viestejä...

Pepper, mulle tuli eteen täsmälleen sama tilanne, eli loman aikana oli pomolta tullut kutsu kehityskeskusteluun, joka on jo tällä viikolla. Itse tunsin, että en voi rehellisesti täyttää niitä keskustelulomakkeita yms. jos en ole kertonut pomolle raskaudesta. Niinpä sitten rohkaisin itseni ja kerroin tänään. Pomo suhtautui todella asiallisesti, onnitteli ja kyseli vointia jne. Ei hän tietenkään riemusta kattoon pompsahtanut - etenkään koska olen vasta aloittanut työt tuossa firmassa - mutta olen kyllä onnellinen siitä, että uutiset vastaanotettiin noin mukavasti. Nyt voin rauhassa vaikka avata housunnappeja, kun lounaan jälkeen masupallo taas ilmestuu :)

Mutta en siis tarkoita, että sinun Pepper pitäisi toimia samalla tavalla, vaan toki jokainen saa kertoa uutiset sitten kun itse on siihen valmis!

Kukas sanoikaan, että nyt vasta on ilmaantunut huonovointisuutta? Mulla meinaa olla sama juttu. Alkuraskaudessa ei juuri mitään, mutta nyt tosiaan huono olo iskee aina ruoan jälkeen ja eilen illallakin alkoi sohvalla (!) pyörryttää niin paljon, että oli pakko mennä lattialle makaamaan. Ihan kylmä hiki tuli, hui! Onneksi on neuvola viikon päästä, niin pääsee vähän juttelemaan näistä asioista... Kai tämä on ihan normaalia, mutta en keksi mikä voisi helpottaa oloa! Voiko alhainen hemoglobiini aiheuttaa tällaista? Mulla se arvo oli vaan 129 ensimmäisellä neuvolakäynnillä.

Nyt on pakko vielä jatkaa koulujuttuja, plaah!

-Q- ja 14+0 :)